زنجیره تامین پایدار که امروزه مورد توجه سازمان‌ها و شرکت‌های خدماتی و تولیدی قرار گرفته است، در 3 بُعد مهم و مختلف فعالیت می‌کند. زنجیرۀ تامین پایدار شامل استراتژی‌هایی می‌باشد که در مراحل مختلف فعالیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در دهه‌های اخیر، سازمان‌ها برای آن‌که بتوانند خودشان را در عرصه رقابت حفظ کنند نیازمند مدیریت، افزایش مشتریان و… بوده‌اند. در مقاله پیش‌رو قصد داریم نحوه مدیریت زنجیره تامین را توضیح دهیم تا بتوانید به صورت اصولی و کاربردی سازمان خود را نگهداری و حفظ کنید.

خواندن مقاله زنجیره تامین پایدار را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران
فارغ التحصیلان حوزه زنجیره تامین

زنجیره تامین پایدار چیست؟

زنجیره تأمین پایدار متشکل از سازمان‌ها و شرکت‌هایی است که فعالیت آنان در زمینه خدمات و تولید محصول می‌باشد. در این گونه سازمان‌ها به 3 بُعد محیط زیست، اجتماع و اقتصاد توجه ویژه‌ای شده است.

به عبارت ساده‌تر اگر بخواهیم پاسخ دهیم که زنجیره تامین چیست؟ می‌توانیم بیان کنیم که استراتژی‌ها و جریان‌های اطلاعاتی مالی‌ای که از منابع طبیعی، حقوق اجتماعی و اقتصاد تشکیل شده است. با آموزش حسابداری می‌توانید مدیریت زنجیره تامین را در مسیر مناسب پیش ببرید.

آشنایی با مفهوم زنجیره تامین پایدار

آشنایی با 3 بُعد زنجیره‌ی پایدار

تفاوت زنجیره تامین پایدار با زنجیره تامین سبز

در اکثر تعاریفی که از زنجیره تامین سبز و پایدار وجود دارد، این دو را با هم برابر و یکسان دانسته‌اند، اما زنجیره تامین سبز و پایدار تفاوت‌های جزئی با یکدیگر دارند.اولین تفاوت زنجیره تامین سبز و پایدار این است که زنجیره پایدار شامل ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی می‌باشد.

به طور کلی زنجیره تامین سبز کلی و جزئی از زنجیره پایدار است. بنابراین زنجیره پایدار نسبت به زنجیره تامین سبز گسترده‌تر می‌باشد. اگر قصد دارید حسابداری را از صفر شروع کنید، می‌توانید از دوره آشنایی با حسابداری آغاز نمایید.

ضرورت زنجیرۀ تامین پایدار در ایران چیست؟

زنجیره پایدار چه ضرورت و اهمیتی در کشور ایران دارد؟ کشور ایران به دنبال گسترش فعالیت‌های اقتصادی و بین المللی کردن معاملات و فعالیت‌های اقتصادی است و از طرفی تلاش می‌کند که با رفع تحریم‌های موجود در کشور، مسیر سازمان‌ها را از ورشکستگی دور نماید.

آموزشگاه حسابداری فرداد

پیاده‌سازی زنجیره پایدار که به مسائل زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی توجه دارد، از مهم‌ترین ویژگی‌های سازمان‌هایی است که به کسب و کار بین المللی مشغول هستند. بنابراین سازمان‌ها و کسانی که از تولیدات صادرات محور حمایت می‌کنند، باید به مدیریت زنجیره پایدار توجه کافی داشته باشند.

مزایای زنجیرۀ تأمین پایدار

زنجیره پایدار برای محیط زیست دارای مزایایی می‌باشد که به خوبی قابل مشاهده است. اولین مزیتی که می‌توان برای تامین پایدار در نظر گرفت، کاهش آلاینده‌های هوا می‌باشد. دیگر مزایای زنجیره پایدار، در تصویر زیر شرح داده‌ شده است.

بیان مزایای زنجیره تامین پایدار

مزایایی که زنجیره‌ پایدار برای سازمان به ارمغان می‌آورد

    نحوه مدیریت زنجیره تامین پایدار

    در توضیح مدیریت زنجیره‌ پایدار بیان کردیم که مدیریت زنجیره تامین به استراتژی‌ و فرآیندهایی اطلاق می‌گردد، که برای فراهم آوردن مواد اولیه و دیگر اجزای سازمانی است و شرکت برای تولید محصول به آن فرآیندها نیازمند می‌باشد، اما باید بدانید که از هر روشی نمی‌توان زنجیره پایدار را مدیریت نمود و نیازمند گام‌های اصولی و هدفمند است.

    برای گام برداشتن در مسیر اصولی و هدفمند باید از نرم افزارهای حسابداری معتبر و کارآمد استفاده نمود. نرم افزار حسابداری با استفاده از مدیریت زنجیره‌‌ پایدار به بهبود عملکرد سازمان، کمک اساسی نموده که از تولید بی‌رویه و غیرقابل فروش جلوگیری می‌کند و این قدمی برای کاهش هزینه و هدررفت سرمایه سازمان می‌باشد. می‌توانید از نرم افزار حسابداری ابری فرداد نیز استفاده کنید.

    7 گام پیاده سازی زنجیرۀ تامین پایدار

    پیاده سازی زنجیره تامین، با استفاده از نرم افزار فروش راحت‌تر انجام می‌شود و نکته‌ی دیگر این که برای پیاده سازی زنجیره پایدار باید 7 گام اساسی را رعایت نموده و با توجه به آن گام‌ها اقدام کنید. گام‌های پیاده سازی زنجیره پایدار به شرح موارد زیر می‌باشد:

    1. همه ذینفعان باید برای تحقق اهداف زنجیره، مشارکت داشته باشند.
    2. باید مطلع باشید که در چه جاهایی بیشتر هزینه کرده‌اید.
    3. در هدف گذاری زنجیره پایدار باید نیازها و خواسته‌های شرکت را بشناسید.
    4. یک کمیته رهبری یا گروه‌های مشابه برای تعیین مسئولیت کارکنان ایجاد نمایید.
    5. اولویت‌ها را برای کارکنان شرح دهید.
    6. سازوکاری برای پیشرفت فرآیند زنجیره تامین و اطمینان از موفقیت آن را ایجاد کنید.
    7. از وجود زیر ساخت‌های لازم برای پشتیبانی از فرآیندهای اجرایی اطمینان حاصل نمایید.

    فرآیند ایجاد مدیریت زنجیره‌تامین پایدار

    امروزه ایجاد مدیریت زنجیره تامین، یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین دغدغه‌های شرکت‌های حوزه تامین پایدار است. همانطور که گفتیم زنجیره پایدار، موجب بهبود تجربه مشتری و افزایش شهرت شرکت می‌شود که امتیازات بسیاری را برای سازمان دارد.

    نکته مهم

    ایجاد مدیریت زنجیره پایدار، علاوه بر آگاهی و دانش کافی نیازمند فناوری‌هایی می‌باشد که یکی از آن فناوری‌‎ها، فناوری ریسک است. این فناوری باعث می‌شود، بتوانید از بروز مشکلات جلوگیری کنید و از شبکه‌های زنجیره تامین مطلع گردید.

    نمونه‌ای از سازمان‌های بزرگ در پیاده سازی زنجیره تامین پایدار

    امروزه هم در سطح اقتصاد کلان و هم در سطح اقتصاد خرد، بنگاه‌های اقتصادی در کنار دولت ایستاده و تلاش می‌کنند تا رفاه اجتماعی بشریت، زمین و… را افزایش دهند. نام سازمان‌های بزرگی که در پیاده سازی زنجیره پایدار اقدام نمودند و امروزه به شهرت جهانی رسیده‌اند را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

    نمونه شرکت‌های بزرگ زنجیره تامین پایدار

    سازمان‌های بزرگ که از زنجیره پایدار استفاده می‌کنند

    پیاده سازی زنجیره‌تامین پایدار در سامسونگ و Loreal

    شرکت‌های سامسونگ و L’Oreal به دنبال پیاده‌ سازی زنجیره پایدار در شرکت‌ها و سازمان‌هایشان می‌باشند. سامسونگ زنجیره تامین را بر پایه اعتماد متقابل با تامین کنندگانی که بهترین عملکرد را دارند ایجاد می‌کند. این شرکت درصدد است که در مسیر تقویت رقابت پذیری، بروز خطرات را کاهش دهد. استراتژی‌‌هایی را پیاده سازی کند که بهترین عملکرد و بازدهی را دارند.

    سازمان‌ها و اتحادیه سعی دارند، در زمینه مدیریت زنجیره اقداماتی را انجام دهند که بهترین عملکرد و نتایج را برای سازمان‌ها داشته باشند.

    نمونه اقدامات سازمان تسکو و Walmart برای پایداری زنجیره تامین

    سازمان تسکو یکی از بزرگ‌ترین خرده فروشان انگلستان است که هدف آن به صفر رساندن آلاینده‌های کربنیک می‌باشد. این سازمان در این خصوص اقداماتی را انجام می‌دهد که شامل موارد زیر می‌باشد:

    • کمک به مشتریان برای داشتن تغذیه و فعالیت‌های بدنی سالم و مناسب
    • حمایت از کارکنان برای پیوستن به اتحادیه‌های کارگری
    • خرید و فروش مسئولانه محصولات
    • تعهد در راستای حفظ محیط زیست و پایداری محیطی
    • راه اندازی فروشگاه‌های بدون کربن
    • اختصاص بیش از 60 میلیون پوند برای امور خیریه

    چالش‌های مدیریت زنجیره تامین پایدار

    امروزه زنجیره پایدار که به عنوان ضرورت بُعدهای زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی شناخته شده است، با ریسک‌ها و چالش‌هایی همراه است که باید آنان را شناسایی و بهبود دهند. اولین اقدامی که سازمان‌ها باید انجام دهند، شناسایی چالش‌ها می‌باشد، تا بتوانند راهکارهای مقابله با آن را نیز پیدا کنند.

    در تصویر زیر چالش‌های مدیریت زنجیره تامین را نام برده‌ایم تا با آشنایی از آن‌ها بتوانید، به راه‌های مقابله با آنان نیز دست یابید.

    چالش مدیریتی زنجیره تامین پایدار

    3 چالش مدیریتی زنجیره پایدار

    ریسک‌های مدیریت زنجیرۀ تأمین پایدار کدامند؟

    زمانی که مدیریت زنجیره پایدار رو به سوی جهانی شدن قدم برداشت؛ طبیعتا ریسک‌های مقابل آن نیز گسترده‌تر شد. براساس تحقیقات کتابخانه‌ای که در مورد زنجیره تامین انجام شده است، از روش‌های دلفی فازی و تکنیک کریتیک استفاده گردیده است.

    نتایجی که از تحقیقات به دست آمده، نمایش می‌دهد که از میان ریسک‌های موثر در زنجیره پایدار که به 29 عدد می‌رسد، تحریم‌ها بیشترین درجه اهمیت به میزان 0/0503 و مشکلات فرهنگی کم‌ترین درجه ریسک به میزان 0/0236 را به خود اختصاص داده‌اند.

    مهمترین نکات در مورد زنجیره‌تامین پایداری

    در زنجیره تامین پایدار مانند هر استراتژی دیگری نکاتی وجود دارد که اگر اصولی اجرا شوند، مسیر توسعه و پیشرفت را برای سازمان‌ها و شرکت‌ها هموارتر خواهد نمود. نکات زنجیره پایدار به شرح موارد زیر می‌باشد:

    ردیف نکات زنجیره تامین سبز
    1 زنجیره تامین پایدار پیاده سازی شده در سازمان شما باید به مدل عملیاتی برسد؛ یک مدل عملیاتی مبتنی بر تقاضا که بتواند مردم و فناوری‌های موجود را یکپارچه دور هم جمع کند.
    2 زنجیره تامین پایدار را به cloud تبدیل کنید. برای کاهش دادن هزینه‌ها و به حداقل رساندن ریسک‌ها، cloud توانایی آن را دارد که زنجیره را به یک راه حل دیجیتالی و مقیاس پذیر تبدیل کند. این اقدام عملکرد سازمان را به صورت یکپارچه به بازار متصل می‌نماید.

    تفاوت زنجیره تامین پایدار با مدیریت زنجیره تامین سنتی

    زنجیره پایدار با مدیریت زنجیره تامین سنتی، تفاوت‌های بسیاری دارد، اما مهمترین تفاوتی که می‌توان برای آن‌ها نام برد تفاوت هزینه است. در زنجیره پایدار هزینه‌هایی از جمله مالیات، موانع سرمایه گذاری، حقوق گمرکی، حقوق پرسنل مدیریت می‌شود.

    در مدیریت زنجیره تامین سنتی به هر سازمان تجاری این امکان فراهم شده است، تا شرکت‌های حضور در آن در یک مسیر واحد فعالیت کنند. در زنجیره پایدار محصولی که توسط مشتری نهایی مصرف می‌شود تولید و ارائه می‌گردد، اما در مدیریت زنجیره تامین سنتی چنین استراتژی و فرآیندی وجود ندارد.

    فناوری‌های موثر در پیاده سازی زنجیرۀ تامین پایدار

    پس از جهانی شدن زنجیره تامین پایدار، مدیریت و کنترل آن کمی دشوار شد، در این زمان پس از تحقیقات فراوان از فناوری بلاک چین که به عنوان فناوری دفترکل نیز شناخته شده مورد استفاده قرار گرفت.

    این فناوری تمام اطلاعات زنجیره تامین پایدار سازمان‌ها را با شفافیت و قابلیت ردیابی انجام می‌دهد و امنیت تمامی داده‌ها و اطلاعات سازمان‌ها را تضمین می‌نماید. صورتحساب‌ الکترونیکی سازمان خود را می‌توانید با نرم افزار صدور صورتحساب الکترونیکی فرداد در اولین فرصت انجام دهید. پیش از ارسال صورتحساب، حتما از قانون پایانه‌های فروشگاهی نیز مطلع باشید.

    عناصر حیاتی در مدیریت زنجیره‌تامین پایدار کدامند؟

    در مدیریت زنجیره تامین عناصر حیاتی وجود دارد که در ادامه مقاله قصد بررسی کامل و جامع آن‌ها را داریم:

    • عنصر اول: عنصر اول زنجیره پایدار، مشتریان است. این عنصر، عنصر برانگیزنده نیز نام برده می‌شود. سازمان‌ها و شرکت‌ها برای جذب این عنصر که ادامه حیات تجاری سازمان، بستگی به این عنصر دارد، بازاریابی را تعیین می‌کنند تا خواسته‌ها و نیازهای مشتریان را جمع آوری کنند و بنا بر آن خواسته‌ها اقدام نمایند.
    • عنصر دوم: موجودی سازمان می‌باشد. مدیران قصد تعادل و توازن در موجودی را دارند زیرا موجودی کم، موجب تاخیر در برآورده کردن نیازهای مشتریان می‌شود و موجودی زیاد موجب افزایش هزینه‌ها و هدررفت سرمایه می‌گردد.

    نتیجه گیری

    زنجیره تامین پایدار متشکل از سازمان‌ها و شرکت‌هایی است که فعالیت آنان در زمینه خدمات و تولید محصول می‌باشد. در این گونه سازمان‌ها به 3 بُعد محیط زیست، اجتماع و اقتصاد توجه ویژه‌ای شده است.

    در مقاله‌ای که خواندیم، تمام نکات و مفاهیم مورد نیاز در مورد زنجیره پایدار و مدیریت زنجیره تامین را بیان کردیم و برای تسلط بیشتر، شما را با چالش‌های مدیریتی نیز آشنا نمودیم. اگر سوالی برایتان مبهم مانده است، می‌توانید از قسمت دیدگاه برایمان بنویسید.

    آموزش حسابداری 0 تا 100

    دسترسی به مقالات مرتبط:

    Share on facebook
    Share on linkedin
    Share on twitter
    Share on whatsapp
    Share on telegram
    { "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "زنجیره تامین پایدار چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "زنجیره تامین پایدار متشکل از سازمان‌ها و شرکت‌هایی است که فعالیت آنان در زمینه خدمات و تولید محصول می‌باشد. در این گونه سازمان‌ها به 3 بُعد محیط زیست، اجتماع و اقتصاد توجه ویژه‌ای شده است." } },{ "@type": "Question", "name": "زنجیره تامین سبز چه تفاوتی با زنجیره پایدار دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "تفاوت زنجیره تامین سبز و پایدار این است که زنجیره پایدار شامل ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی می‌باشد، اما زنجیره تامین سبز کلی و جزئی از زنجیره پایدار است. بنابراین زنجیره پایدار نسبت به زنجیره تامین سبز گسترده‌تر می‌باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "فناوری موثر در زنجیره تامین پایدار چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "فناوری بلاک چین که به عنوان فناوری دفترکل نیز شناخته شده مورد استفاده قرار گرفت. این فناوری تمام اطلاعات زنجیره تامین پایدار سازمان‌ها را با شفافیت و قابلیت ردیابی انجام می‌دهد و امنیت تمامی داده‌ها و اطلاعات سازمان‌ها را تضمین می‌نماید." } },{ "@type": "Question", "name": "عنصر اول در مدیریت زنجیره تامین چه مفهومی دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "عنصر اول زنجیره پایدار، مشتریان است. این عنصر، عنصر برانگیزنده نیز نام برده می‌شود. سازمان‌ها و شرکت‌ها برای جذب این عنصر که ادامه حیات تجاری سازمان، بستگی به این عنصر دارد، بازاریابی را تعیین می‌کنند تا خواسته‌ها و نیازهای مشتریان را جمع آوری کنند و بنا بر آن خواسته‌ها اقدام نمایند." } },{ "@type": "Question", "name": "فرآیند ایجاد زنجیره تامین پایدار چه نقشی در سازمان دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "ایجاد مدیریت زنجیره پایدار، علاوه بر آگاهی و دانش کافی نیازمند فناوری‌هایی می‌باشد که یکی از آن فناوری‌‎ها، فناوری ریسک است. این فناوری باعث می‌شود، بتوانید از بروز مشکلات جلوگیری کنید و از شبکه‌های زنجیره تامین مطلع گردید." } }] }
    نرم افزار حسابداری ابری

    تماس

    قیمت

    دمو

    کاتالوگ

    ×

    ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

    تماس با مشاوران تماس با فرداد

    • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
    • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
    • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
    • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.