آیا تا به حال چیزی در مورد سختی یافتن تامین کنندگان اصلی شنیده‌اید؟ تولیدکننده‌ها، فروشندگان، واردکننده‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات از جمله تامین کنندگانی هستند که هر کسب و کاری برای ادامه فعالیت و برنامه مالی خود و تولید محصولات یا ارائه خدمات باید با آن‌­ها ارتباط داشته باشد.

در صورتی که تامین کنندگان به درستی و با مطالعه انتخاب نشوند، می­‌تواند منجر به از دست رفتن سرمایه و نابودی کسب و کار شود، با توجه به سختی یافتن تامین کنندگان توسط کسب و کارها، بهتر است که مدیران و تصمیم گیرندگان با مسائلی همچون نحوه ارزیابی تامین کنندگان اصلی و ویژگی­‌های تامین کنندگان آشنایی کافی داشته باشند.

مقاله سختی یافتن تامین کنندگان اصلی را چه کسانی بخوانند؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران
دانشجویان رشته حسابداری

تامین کننده چیست؟

اگر در دوره حسابداری بهای تمام شده شرکت کرده باشید، حتما شنیده‌اید برای این که تولید کننده یا فروشنده کالا بتواند کالایی را به مشتریان خود عرضه کند، ابتدا باید کالایی را خریداری، تولید و سپس اقدام به فروش کند.

به فرآیندی که منجر به تامین کالا از سوی تامین کنندگان می­‌شود و سپس آن‌­ها کالا را در اختیار مشتریان خود قرار می‌­دهند، تامین کالا می­‌گویند.

نکته مهم

فرآیند تامین کالا انواع مختلفی داشته و هر تامین کالایی با ضوابط و قراردادهای مربوط به خود منعقد و تهیه می‌­شود.

تامین کننده کیست؟

تولید کنندگان و فروشندگان کالا برای تولید یا فروش کالا و محصولات خود، نیاز به کالا یا محصولاتی به عنوان ورودی یا مواد اولیه دارند که در نرم افزار حسابداری تولیدی ثبت می‌شود.

واحدهای مذکور برای این امر از اشخاص حقیقی یا حقوقی اقدام به خرید کالا و مواد اولیه می‌­کنند، به اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای کالای تولیدی یا وارداتی مناسب برای عرضه به مشتریان خود باشد، تامین کننده می­‌گویند. تامین کننده به دو روش اقدام به تهیه کالا می‌کند که در تصویر زیر شرح داده‌ایم.

نکته های سختی یافتن تامین کنندگان اصلی

تامین کنندگان کالا به دو روش اقدام به تولید و تهیه کالا می‌نمایند

تامین کننده دراپ شیپینگ

تامین کنندگان دراپ شیپینگ، تامین کنندگانی هستند که به مشتریان یا خریداران عمده خود، محصولات را با قیمت عمده می‌­فروشند و سپس به آن­‌ها اجازه می­‌دهند که با افزودن سود بر روی محصولات نسبت به فروش محصولات حتی به صورت تکی اقدام کنند.

تامین کنندگان دراپ شیپینگ از تامین کنندگان محبوب و پرطرفدار کسب و کارهای آنلاین هستند؛ زیرا آن­‌ها با انتخاب این تامین کنندگان به موجودی کالا، انبار و نرم افزار انبارداری، حمل و نقل، بسته بندی نیاز نداشته و با دریافت سفارش از مشتریان، آن‌­ها را به تامین کننده ارسال و تامین کننده کالای مورد نظر را برای مشتری ارسال خواهد کرد.

نکته:
انواع تامین کنندگان مناسب در دراپ شیپینگ در ایران شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تجارت الکترونیکی
  • علی بابا
  • دی اچ گیت
  • مدالیست

تامین کننده اصلی

در رابطه با شروع و باقی ماندن هر کسب و کاری در عرصه رقابت تامین کننده مناسب است، در رابطه با کسب و کارهایی که باید کالا و مواد مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین کنند، این امر حساس‌­تر نیز می­‌شود؛ به طور کلی اگر کسب و کاری بخواهد شکل بگیرد و توان ادامه فعالیت داشته باشد در ابتدا باید تامین کننده اصلی خود را پیدا کند.

آموزشگاه حسابداری فرداد

ضرورت یافتن تامین کنندگان در امر واردات و بازار

همانطور که در مطالب قبل نیز اشاره شد، یافتن تامین کننده‌­ای که بتواند به موقع جوابگوی نیازهای کسب و کار باشد و موجب توسعه فروش گردد، امری ضروری است، زیرا با یافتن تامین کننده مناسب هم در بازار داخلی و هم در خصوص واردات، می‌­تواند آینده کسب و کار را تا حدودی تضمین کند.

انواع تامین کنندگان

یک فروشنده یا تولید کننده می­‌تواند با استفاده از روش‌­های مختلفی کالا یا مواد اولیه مورد نیاز کسب و کار خود را تامین کند، برای تامین مواد اولیه یا کالا تفاوتی ندارد که تولید داخل باشد و یا اینکه وارداتی باشد، در هر صورت با انتخاب صحیح تامین کننده، کالای مورد نظر به دست مشتری خواهد رسید. از جمله روش ­های تهیه کالای مورد نیاز از طریق تامین کنندگان را در تصویر زیر نام برده‌ایم.

مفهوم سختی یافتن تامین کنندگان اصلی و تامین کالا از شخص تامین کننده

راه و روش‌هایی که تولید کننده و یا فروشنده می‌تواند کالا را تامین کند

1. از طریق تولیدکنندگان و توزیع کنندگان

هر چند بیشتر تولیدکنندگان عمده تمایل به فروش عمده تولیدات خود دارند، اما تولید کننده­‌هایی نیز وجود دارد که در حجم کم‌تری کالا به مشتریان خود عرضه می­‌کند، این روش از تامین کالا به علت خرید با قیمت پایین‌تر می‌­تواند برای خریداران سود بیشتری در پی داشته باشد.

اما علاوه بر تامین از طریق تولیدکنندگان، روشی دیگری نیز وجود دارد که ابتدا یک توزیع کننده به صورت عمده از تولید کننده کالا یا کالاها را خریداری می‌­کند و سپس سایر مشتری­‌ها از جمله فروشگاه‌­ها با قیمت بالاتر و در مقیاس کم‌تری از توزیع کننده اقدام به خرید می‌­نمایند که به این روش تامین کالا، تامین از طریق توزیع کننده می­‌گویند.

2. از طریق شرکت‌های خارجی یا نماینده‌های صادرکننده و وارد کننده‌

علاوه بر کالاهای تولید داخل گاهی کالا یا موادی در ایران تولید نمی‌­شود و یا این‌که تولیدات داخل جوابگوی نیازهای داخلی نیست، در این صورت برای تامین کالا باید از شرکت‌­های خارجی و به صورت مستقیم خریداری شود و یا این‌که از نمایندگی شرکت خارجی در ایران، کالا خریداری گردد.

3. از طریق دراپ شیپرها

دراب شیپرها کالا را به صورت عمده از تولیدکنندگان کالا خریداری کرده و از درب کارخانه کالا را برای مشتری ارسال می­‌نمایند، این روش از تامین کالا که بیشتر مورد توجه فروشگاه­‌های اینترنتی قرار دارد، هزینه کم‌تر و ریسک پایین‌­تری برای کسب و کارها در پی خواهد داشت.

ویژگی‌های تامین کنندگان اصلی

با یافتن تامین کننده خوب توسط هر کسب و کاری آن واحد تجاری می­‌تواند برنامه ریزی مالی مناسب‌­تری برای آینده برنامه اموال خود داشته باشد؛ برای یافتن تامین کننده اصلی، باید مدیران و تصمیم گیرندگان با ویژگی‌­های تامین کننده اصلی آشنایی کافی داشته باشند تا بتوانند در میان انبوه تامین کننده به تامین کننده مناسب برسند.

هر چند کسب و کارها همواره با سختی یافتن تامین کنندگان اصلی مواجه هستند، اما اگر با ویژگی‌­های تامین کنندگان اصلی آشنایی کافی داشته باشند، این امر برای آن­‌ها تا حدودی سهل خواهد بود، ویژگی‌های کلی تامین کنندگان اصلی را در تصویر زیر شرح داده‌ایم.

سختی یافتن تامین کنندگان اصلی و معرفی ویژگی‌های تامین کنندگان

توانایی‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد تامین کنندگان موجب افزایش سرعت و بهبود عملکرد خواهد شد

مراحل مدیریت تامین کنندگان

مدیریت تامین کنندگان سبب می­‌شود، تا پولی که یک کسب و کار به تامین کننده پرداخت می­‌کند؛ از آن طریق بتواند به حداکثر سود دست یابد، مراحل مدیریت تامین کنندگان شامل فرآیند شناسایی، ارزیابی، دعوت، معامله، قرارداد و همکاری کارآمد با تامین کنندگان است.

مدیریت تامین کنندگان برای کسب و کارها مزایای فراوانی را به همراه دارد که شامل موارد زیر می‌باشد:

ارتباط صحیح با تامین کنندگان کالا

در خصوص تجارت یکی از اصل‌­های مهم و قابل توجه، ارتباط صحیح با تامین کنندگان کالا است. همه فعالان تجاری به طور کلی با مسئله سختی یافتن تامین کنندگان اصلی آشنایی دارند؛ حال اگر با یافتن تامین کننده اصلی ارتباط صحیح با آن برقرار نشود، نه تنها موفقیتی نصیب کسب و کار نمی­‌شود، بلکه باعث هدر رفت زمان و هزینه خواهد شد.

کسب و کارها برای کم کردن هزینه­‌ها، انعطاف پذیری بالا و همچنین توسعه و گسترش فعالیت خود باید بتوانند ارتباط صحیح با تامین کننده برقرار کنند، برای این هدف باید مدیران و تصمیم گیرندگان اصلی کسب و کار بتوانند اعتبار و حرفه­‌ای بودن خود را در مراحل مذاکره، عقد قرارداد و سپس انجام خرید به تامین کننده اصلی نشان بدهند.

علت ارتباط مستقیم با تولید کنندگان

هر چند کسب و کارها با سختی یافتن تامین کنندگان اصلی مواجه هستند، اما بهتر است که آن‌­ها مستقیم به سراغ تولید کنندگان بروند، حذف واسطه‌ها و برقراری ارتباط مستقیم با تولیدکنندگان موجب رونق کسب و کار می­‌شود. برقراری ارتباط مستقیم با تولید کنندگان مزایای ذکر شده در جدول را به همراه خواهد داشت:

ردیف مزایای ارتباط مستقیم با تولیدکنندگان 
1 خرید محصول به بهای تمام شده کم‌تر
2 کاهش احتمال خسارت در حمل و نقل
3 افزایش زمان استفاده از محصولات دارای تاریخ انقضاء
4 کاهش محصولات معیوب
5 امکان شخصی سازی و سفارشی سازی کالای مورد نظر
6 امکان افزایش دسترسی به محصولات و کالاهای بیشتر

چگونه تامین کننده پیدا کنیم؟

یافتن تامین‌کنندگانی که بتوانند نسبت به تامین کالاهای مورد نیاز کسب و کارها با کیفیت بالا و قیمتی مناسب اقدام کنند، از مسائل مهم شرکت‌­ها و کسب و کارها می‌باشد، هر روشی که برای پیدا کردن تامین کننده استفاده شود دارای مزایای و معایبی است که باید در این خصوص تصمیم گیری درستی شود.

اکنون باید توضیح دهیم که برای پیشبرد برنامه حسابداری شرکتی چگونه باید تامین کننده پیدا کنیم، تا سختی یافتن تامین کنندگان اصلی جبران شود، در تصویر زیر روش‌های چگونگی یافتن تامین کننده را نام برده‌ایم که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

سختی یافتن تامین کنندگان اصلی

روش‌های مناسب برای یافتن تامین کننده

نحوه یافتن تامین کنندگان فروشگاه های زنجیره ای و کوچک

روش‌­های مختلفی برای یافتن تامین کنندگان فروشگاه­‌های زنجیره‌­ای و کوچک وجود دارد؛ از جمله این روش‌­ها به موارد زیر می­‌توان اشاره کرد:

  • پرسش از سایر اشخاصی که با تامین کنندگان در ارتباط هستند.
  • مراجعه به شهرک صنعتی و جستجو در این خصوص
  • استفاده از ویزیتورهای مربوط به تامین کنندگان که به فروشگاه افتتاح شده مراجعه می­‌کنند.
  • حضور در نمایشگاه­‌های مرتبط با فعالیت کاری
  • استفاده از فضای مجازی و مجلات و روزنامه‌­ها

روش‌های یافتن تامین کننده کالا برای فروشگاه اینترنتی

فروشگاه‌­های اینترنتی نیز همانند فروشگاه‌­های کوچک برای تداوم فعالیت خود باید تامین کننده اصلی را پیدا کنند، فروشگاه‌­های اینترنتی باید حسب شرایط کسب و کار و با توجه به امکانات سخت افزاری موجود نسبت به پیدا کردن تامین کننده اصلی مناسب اقدام کنند.

آموزش یافتن بهترین تامین کننده عمده فروشی یا تجاری

برای یافتن بهترین تامین کننده عمده فروشی یا تجاری باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

    • انتخاب محصول با توجه به سلیقه و بودجه مشتریان، نحوه خرید مشتریان (آنلاین یا حضوری)
    • انتخاب نوع تامین کننده جهت خرید عمده با توجه به شرایط تولید کنندگان، توزیع کنندگان، دراپ شیپینگ‌­ها، شرکت‌های خارجی یا نماینده‌های صادرکننده و وارد کننده‌
    • انتخاب تامین کننده مناسب
    • مذاکره با تامین کننده­‌های مختلف
    • انعقاد قرارداد و ایجاد روابط تجاری بلند مدت با تامین کننده کالای عمده فروشی

سختی یافتن تامین کنندگان اصلی

تمامی کسب و کارها به اشخاصی نیاز دارند که بتوانند از آن طریق کالای مورد نیاز خود را تامین کنند، علاوه بر این باید در طول دوره فعالیت خود باید نسبت به یافتن تامین کننده جدید و قوی­‌تر نیز اقدام نمایند، هر چند سختی یافتن تامین کنندگان اصلی بر کسی پوشیده نیست، اما این امر برای بقا و دوام کسب و کار ضروری و لازم است.

روش های ارزیابی تامین کنندگان و انتخاب یک تامین کننده خوب

در صورتی که ارزیابی تامین کنندگان انجام نشود و یا ارزیابی به درستی صورت نگیرد، یک کسب و کار یا سازمان بازرگانی نمی­‌تواند تامین کننده خوب پیدا کند، در صورتی که ارزیابی تامین کنندگان به درستی صورت بگیرد، از برآورده شدن تمامی نیازهای کسب‌ و کار اطمینان حاصل خواهد شد.

بهترین روش برای ارزیابی تامین کنندگان استفاده از فرم ارزیابی است؛ یکی از بهترین مدل‌های جهانی فرم ارزیابی، مدل 10C کارتر بوده که ارزیابی را برمبنای 10 فاکتور ظرفیت، صلاحیت، ثبات، کنترل فرآیندها، تعهد به کیفیت، نقدینگی، هزینه، فرهنگ، شفافیت و کارآمدی تعاملات بررسی می‌­کند.

مدیریت ارتباط با تامین کننده

بخشی از مدیریت زنجیره تامین، مدیریت ارتباط با تامین کننده نام دارد که روابط شرکت را با تامین‌کنندگان مختلف تنظیم و مدیریت می‌نماید، استفاده از مدیریت ارتباط با تامین کننده موجب افزایش عملکرد تامین‌کنندگان شده و فرآیندهای میان تامین کننده با شرکت بهبود و تسهیل می‌­یابد.

مشکلات زنجیره تامین

یکی از موانع اساسی در مسیر بهبود فرآیندهای زنجیره تامین جهت پیشبرد اهداف سازمان مشکلات زنجیره تامین است؛ از جمله این مشکلات به موارد ذکر شده در تصویر زیر می‌توانیم اشاره کنیم.

سختی یافتن تامین کنندگان اصلی و نقش آن در زنجیره تامین

حل مشکلات زنجیره تامین موجب بهبود فرآیندهای سازمان می‌شود

چه زمانی به تامین کننده نیاز است؟

یک کسب و کار و یا سازمان بازرگانی برای شروع به فعالیت و در نهایت بقا در بازار رقابت در هر صورت نیاز به تامین کننده دارد؛ به عبارت دیگر حیات کسب و کارها به تامین کننده بستگی دارد، حتی بعد از یافتن تامین کننده با توجه به شرایط تامین کنندگان، کسب و کارها باید مجددا به دنبال تامین کننده‌­های قوی­‌تر نیز باشند.

آموزش سورسینگ

به مراحل تحقیق، بررسی محصول یا کالای مورد نظر، مذاکره با تامین کنندگان، امضا قرارداد و مدیریت روابط با تامین کنندگان سورسینگ گفته می­‌شود، روش‌های مختلفی برای سورسینگ وجود دارد که این امر به بازرگانان در خصوص انتخاب تامین کننده مناسب حق انتخاب می‌دهد. از جمله این روش‌­ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

    • سورسینگ برون سپاری
    • سورسینگ درون سپاری
    • سورسینگ نزدیک به منبع
    • سورسینگ استراتژیک
    • سورسینگ تاکتیکی
    • سورسینگ جهانی
    • سورسینگ کشوری کم هزینه (LCCS)

نتیجه گیری

پیدا کردن تامین کننده یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای ایجاد کسب و کار و موفقیت آن است، هر چند مشکلات و سختی یافتن تامین کنندگان اصلی بر کسی پوشیده نیست؛ اما باید این نکته را در نظر گرفت که با پیدا کردن تامین کنندگان اصلی و مناسب یک کسب وکار می­­‌تواند به موفقیت و در نهایت به سود مورد نظر دست یابد.

با توجه به اهمیت پیدا کردن تامین کنندگان اصلی برای یک سازمان بازرگانی و یا کسب و کار در این مقاله به موضوعات سختی یافتن تامین کنندگان اصلی و مشکلات زنجیره تامین اشاره کردیم، در انتها اگر سوال و یا پیشنهادی در خصوص موضوع مقاله دارید می‌توانید در قسمت دیدگاه برایمان بنویسید.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "تامین کالا چه فرآیندی می‌باشد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "به فرآیندی که منجر به تامین کالا از سوی تامین کنندگان می­‌شود و سپس آن‌­ها کالا را در اختیار مشتریان خود قرار می‌­دهند، تامین کالا می­‌گویند." } },{ "@type": "Question", "name": "تامین کنندگان دراپ شیپینگ چگونه محصولات خود را به فروش می‌رسانند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "تامین کنندگان دراپ شیپینگ، تامین کنندگانی هستند که به مشتریان یا خریداران عمده خود، محصولات را با قیمت عمده می‌­فروشند و سپس به آن­‌ها اجازه می­‌دهند که با افزودن سود بر روی محصولات نسبت به فروش محصولات حتی به صورت تکی اقدام کنند." } },{ "@type": "Question", "name": "تامین کالا از طریق دراپ شیپر چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "دراب شیپرها کالا را به صورت عمده از تولیدکنندگان کالا خریداری کرده و از درب کارخانه کالا را برای مشتری ارسال می­‌نمایند، این روش از تامین کالا که بیشتر مورد توجه فروشگاه­‌های اینترنتی قرار دارد، هزینه کم‌تر و ریسک پایین‌­تری برای کسب و کارها در پی خواهد داشت." } },{ "@type": "Question", "name": "کسب و کارها برای توسعه و گسترش فعالیت خود باید چگونه اقدام کنند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "کسب و کارها برای کم کردن هزینه­‌ها، انعطاف پذیری بالا و همچنین توسعه و گسترش فعالیت خود باید بتوانند ارتباط صحیح با تامین کننده برقرار کنند، برای این هدف باید مدیران و تصمیم گیرندگان اصلی کسب و کار بتوانند اعتبار و حرفه­‌ای بودن خود را در مراحل مذاکره، عقد قرارداد و سپس انجام خرید به تامین کننده اصلی نشان بدهند." } },{ "@type": "Question", "name": "بهترین روش ارزیابی تامین کنندگان چه روشی می‌باشد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "بهترین روش برای ارزیابی تامین کنندگان استفاده از فرم ارزیابی است؛ یکی از بهترین مدل‌های جهانی فرم ارزیابی، مدل 10C کارتر بوده که ارزیابی را برمبنای 10 فاکتور ظرفیت، صلاحیت، ثبات، کنترل فرآیندها، تعهد به کیفیت، نقدینگی، هزینه، فرهنگ، شفافیت و کارآمدی تعاملات بررسی می‌­کند." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.