در مبادلات تجاری و کارهای کنترلی مبادلات مذکور، سیستم ها‌ی اطلاعاتی کامپیوتری سهم زیادی دارند، در نتیجه برای دست یابی به همین کارایی، الزامیست اطلاعاتی که وارد کامپیوتر می گردد به گونه ای باشد که هزینه زیادی جهت گردآوری آن‌ها متحمل نشده و دقیق و به هنگام باشد. استفاده از بارکد خوان ساده ترین تکنولوژی در میان سیستم های شناسایی خودکار است.

تکنولوژی بارکد امروزه در واحدها‌‎‌ی صنعتی، تجاری و اداری به‌صورت تجهیزات جانبی کامپیوترها قابل استفاده می‌باشد. با توجه‌به افزایش روز افزون استفاده‌از بارکد، در این مقاله سعی شده است که اطلاعاتی در خصوص بارکد، ضرورت استفاده‌از بارکد، بارکد خوان، انواع بارکد، انواع بارکد خوان و … ارائه گردد.

خواندن مقاله بارکد خوان را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران شرکت های بازرگانی و تولیدی
علاقمندان و متقاضیان فعالیت در حوزه انبارداری
انباردارها و صاحبان انبار

بارکد چیست؟

امروزه روی محصولات تولید شده نوارها‌ی سیاه‌و سفید رنگی وجود دارد که در ظاهر هم شکل می باشند، نوارها‌ی مذکور با نام بارکد کالاها، علائمی حاوی اطلاعاتی در مورد کالای تولید شده مانند کد شناسایی محصول، شماره سریال، قیمت و غیره می باشند. اسکنر بارکد، دستگاهی است که جهت رمزگشایی همین علائم یا همان بارکد استفاده می‌گردد.

ضرورت استفاده از بارکد

در فروشگاه های بزرگ ازجمله فروشگاه های زنجیره ای که امروزه محصولات زیادی در انبار خود دارند و اقدام به خرده فروشی کالا می نمایند، شمارش دستی محصولات فروش رفته و موجود در انبار، کاری وقت گیر و هزینه بر می‌باشد. به همین جهت برنامه حسابداری بازرگانی امکان اتصال به بارکدخوان جهت ارسال و دریافت اطلاعات کالاها را دارد.

در نتیجه جهت جلوگیری از اتلاف زمان و هزینه در خصوص شمارش موجودی کالا تکنولوژی بارکد خوان اختراع شده و استفاده‌از همین تکنولوژی الزامی می‌باشد. جهت اطلاعات بیشتر در حوزه موجودی کالا می‌توانید به مقاله ارزیابی موجودی کالا مراجعه نمایید.

بارکدخوان

افزایش سرعت در فروش با استفاده‌از بارکدخوان

انواع بارکد

بارکد ها دو نوع هستند که در این بخش شما را با آن ها آشنا خواهیم کرد.

بارکد خطی (Bare Code) یا تک بعدی (One Dimensional): مجموعه ای از خطوط سیاه و سفید که دارای ویژگی و مشخصات خاصی بوده و با قطرها و فاصله ها‌ی متفاوت از هم، در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، بارکدها‌ی خطی یا یک بعدی نام دارند. متداول ترین همین نوع از بارکد ها عبارت اند از:

    • UPC: کد جهانی کالا (Universal Product Cod) که به‌صورت مخفف UPC نشان داده می شود. همین بارکد شامل خطوط میله ای سیاه و سفید رنگ بوده که در زیر آن اعدادی درج شده است. از پرکاربردترین و شناخته شده ترین انواع بارکدها بارکد UPC یا کد جهانی کالا می‌باشد.
    • کد EAN: این کد مخفف European Article می‌باشد. همچنین از پرکاربردترین کدهای استفاده شده جهت محصولات مصرفی می‌باشد. همین کد ابتدا در اروپا و بعد از آن در تمامی کشورهای جهان مورد استفاده قرار گرفته است.
    • کد 39 (Code 39): از قدیمی ترین کدهایی است که ابتدا در صنعت خودرو سازی و وزارت دفاع آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و معمولا در فروش‌های غیر از خرده فروشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طول همین کد (Code 39) متغیر می‌باشد اما نسخه استاندارد کد 39 (Code 39) برابر 43 حرف می‌باشد.

از همین روش کد گذاری در صنایعی که اعداد و حروف باید در کنار هم به کار برده شود مورد استفاده‌قرار می‌گیرد، این نوع کد گذاری بجز صنعت تولید کنندگان مواد غذایی معمولا در تمامی صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    • کد 128 (Code 128): وقتی بخواهیم داده های زیادی را در فضای نسبتا کم رمز گذاری کنیم از این نوع بارکد استفاده می‌کنیم، این بارکد به دلیل ذخیره اطلاعات متنوع از پر طرفدارترین بارکدهای خطی با تراکم زیاد داده است.

در صنایعی که اندازه لیبل در آن مهم باشد از این روش کدگذاری استفاده‌می‌گردد، ازجمله ان می‌توان به صنایع حمل و تقل اشاره کرد.

    • ITF (INTERLEAVED 2 OF 5) (کد 2 از 5): این نوع از بارکد فقط عددی بوده و از جفت اعداد استفاده می‌گردد. در صنایع حمل و نقل از این روش کد گذاری استفاده می گردد و همچنین در انبارها و شرکت های عمده فروش نیز کاربرد فراوانی دارد.

برای داشتن اطلاع از اینکه چگونه در انبار ها از بارکد استفاده می‌شود به مقاله آموزش 0 تا 100 انبارداری مراجعه نمایید.

    • کد 93 (Code 93): اگر بخواهیم از کدی با تراکم بالا و اندازه کوچک استفاده کنیم کد 93، کدی مناسب خواهد بود، این کد در تمامی صنایع از صنعت خودرو سازی گرفته تا خرده فروشی مناسب می‌باشد. در واقع کد 93 جایگزین فشرده کد 39 با ویژگی ذخیره اطلاعات بیشتر در فضای کوچک‌تر می‌باشد.
    • CODEBAR: کد 2 از 7 یا USD-4 از دیگر نام‌های کد مذکور می‌باشد، اسکن آسان از ویژگی ها‌ی بارز همین نوع از کدهای تک بعدی بوده که سبب کاهش خطا شده و چاپ آسان کد مزیت اصلی آن محسوب می‌گردد. موارد استفاده کدبار بیشتر در مراکز بهداشتی و اموزشی می‌باشد.
    • کد 11 (CODE 11): کد مذکور با نام USD-8 نیز شناخته شده و در صورتی‌که بخواهیم از کد با امنیت پایین استفاده کنیم، کد 11 پیشنهاد می‌گردد. قابل ذکر می‌باشد که قبلا از این کد در صنعت ارتباطات از راه دور جهت لیبل گذاری تجهیزات مورد استفاده‌قرار می گرفت.
    • بارکد Msi Plessey یا Modified Plessey: در‌صورتی که بخواهیم نسبت به مدیریت موجودی اجناس در فروشگاه ها اقدام نماییم می‌توانیم از بارکد Msi Plessey استفاده کنیم. این بارکد ازجمله بارکدهایی است که جهت استفاده در خرده فروشی‌ها و کتابخانه‌ها در انگلیس طراحی شده است.

اگر هنوز از قانون سامانه مودیان اطلاعات کافی ندارید، لازم است بدانید که براساس این قانون تمام مودیان مشمول باید به صورت هفتگی صورتحساب های الکترونیکی خود را برای سامانه مودیان مالیاتی ارسال نمایند.

بارکد ماتریسی یا دو بعدی (QR Code) یا (2D Code): اگر بخواهیم اطلاعات بیشتری در خصوص جزئیات محصول داشته باشیم از بارکدها‌ی مربعی یا مستطیلی سیاه و سفید رنگ که فضایی مانند شطرنج را ایجاد کرده باشد استفاده می کنیم به همین نوع از بارکدها، بارکدهای ماتریسی گفته می شود.

بارکدهای دو بعدی از بارکدهای تک بعدی پیچیده تر هستند و اطلاعات بیشتر و متنوع تری در خود ذخیره می کنند. بارکد خوان ها‌ی یک بعدی فقط توانایی اسکن و پردازش اطلاعات بارکدهای یک بعدی یا میله ای را تنها در راستای بارکد یعنی عمود بر مسیر افقی خطوط سیاه و سفید بارکد را دارند.

  1. معمول ترین بارکد های ماتریسی

    4 نوع معروف بارکدهای ماتریسی

    معمول ترین بارکد های ماتریسی عبارت اند از:

    • (QR CODE) کیو آر کد: این بارکد دارای انعطاف بالایی بوده به گونه‌ای که می‌تواند نوشته‌ها‌ی عددی و ترکیبات عدد و حروف را پشتیبانی کند. تعداد حروف قابلیت رمزگذاری با این کد تا 1520 حرف الفبا و تعداد اعداد برابر 2509 رقم می‌باشد. هر چند در ابتدا از این کد در تولید ماشین‌های سنگین مورد استفاده قرار می گرفت اما امروزه در انبارها، خرده فروشی ها و آزمایشگاه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.
    • (Data Matrix) دیتا ماتریکس: از این کدها برای استفاده در اقلام کوچکتر نسبت به کیو آر کد (QR Code) استفاده می‌گردد، در صنایع الکترونیک و هوافضا قابل استفاده می باشد. شکل ظاهری این کد به‌صورت مربع یا مستطیل با ماژول (واحد) های سیاه و سفید است. تعداد نویسه قابل ذخیره با این کد برابر 2335 نویسه می‌باشد.
    •  (PDF 417) پی دی اف 14: همین کد در واقع یک فایل برای داده ها‌ی سیار (Portable date file) است و توانایی رمزگذاری بالایی ازجمله عکس، آدرس و شماره را دارد. از موارد استفاده این بارکد دو بعدی می‌توان در کارت های شناسایی و گواهینامه‌ها اشاره کرد.
    • (AZTEC) آزتک: در مراکز درمانی برای شناسایی بیمار و دارو و یا در صنعت حمل و نقل جهت بلیط ها و کارت‌ها‌ی پرواز به طور معمول از این نوع کد استفاده می‌گردد. از ویژگی این نوع کد به ذخیره بیشتر اطلاعات در فضای کمتر نسبت به کیوآرکد می‌توان اشاره کرد. همین کد توانایی رمزگذاری حروف، عدد، متن و عکس کوچک را دارا می‌باشد.

    بارکد خوان چیست؟

    اگر بخواهیم بارکدهای روی محصولات را قرائت کنیم بایستی از دستگاهی بنام بارکدخوان استفاده کنیم. دستگاه بارکد خوان به وسیله تاباندن نور قرمز رنگ روی بارکد محصولات و دریافت نور بازتابش شده، اطلاعات محصول، از جمله جنس و قیمت محصول را به‌صورت دیداری روی سیستم ثبت می‌نماید. در فروشگاه‌ها بارکدخوان از طریق ارتباطی که با برنامه حسابداری دارد، قیمت محصول را دریافت می‌کند.

  2. سیستم روشنایی، حسگر و رمز گشا معمولا بخش های اصلی یک دستگاه بارکد خوان می‌باشند.

    نحوه خواندن بارکد

    دنیای پیچیده بارکدخوان ها

    نحوه خواندن بارکد

    شکل ظاهری بارکدها حکایت از آن دارد که دنیای بارکدها دنیایی پیچیده می‌باشد و احتمالا قابلیت درک آن مشکل باشد، اما با مطالعه و آشنایی با نحوه ایجاد بارکد می‌توانیم درک کنیم که بارکد کالاها فقط اعداد، حروف و تصاویری هستند که به‌صورت منظم در کنار هم ثبت شده و با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص قابل خواندن هستند.

آموزشگاه حسابداری فرداد

  1. با استفاده از دستگاه ها‌ی بارکدخوان ضمن تابش نور به بارکد کالاها، دریافت بازتابش آن، سپس ایجاد داده‌های الکترونیک و ارسال اطلاعات دریافت شده توسط اسکنر به سیستم کامپیوتر تمامی اطلاعات ثبت شده مربوط به محصول مورد نظر برای شما قابل رویت خواهد بود.

    حال سوال است بارکد کالا برای چیست؟ محصولات تولید شده در هر کشور قابلیت فروش در سرتاسر دنیا را دارند، وجود بارکدها‌ی مشخص برای اینکه بتوان کالاهای تولیدی مشابه را از هم جدا ساخت الزامی می‌باشد.

  2. قابل ذکر می‌باشد که بارکد کالاهای تولیدی بایستی منحصر به فرد باشد، به همین دلیل موسسه بین المللی EAN استانداردی معرفی کرده و کشورها برای تولید بارکد کالاها باید به عضویت همین موسسه درآمده باشند.

    طبق استاندارد موسسه یاد شده بارکد محصولات به‌صورت 12 رقمی می‌باشد که به شرح زیر استانداردسازی شده است:

    • سه رقم اول از سمت چپ نشان دهده کد کشور
    • پنج رقم بعد کد شرکت سازنده
    • چهار رقم بعد کد کالای تولید شده
    • رقم آخر کد کنترل توسط کامپیوتر جهت کنترل صحت کد مورد نظر

    انواع بارکد خوان

    بارکدخوان ها از نظر نحوه عملکرد به سه مدل ثابت، سیار دسته ای و سیار بی سیم تقسیم می شوند.

    • بارکد خوان ثابت و رومیزی: این نوع از بارکد خوان ها با قرائت کد محصولات به علت متصل بودن به کامپیوتر، اطلاعات را به کامپیوتر منتقل کرده و اطلاعات محصول روی صفحه نمایش آشکار می‌گردد. عدم نیاز به نصب برنامه ای خاص و عدم نیاز به تغییر داده ها از برتری محسوس این دستگاه در مقایسه با دستگاه ها‌ی مشابه می‌باشد. در فروشگاه ها ازجمله سوپر مارکت ها و خرده فروشی ها و هم چنین در اداراتی که بایستی اطلاعات قابل اعتماد وارد شود این مدل از دستگاه کاربرد فراوانی دارد. (برای مطالعه بیشتر 👈 سقف معافیت مالیاتی مشاغل)
    • بارکد خوان سیار دسته ای (بارکد خوان باسیم): اجزای اصلی همین بارکد خوان یا اسکن کننده بارکد، صفحه نمایش و یک صفحه کلید کوچک برای وارد کردن داده‌های مورد نظر می‌باشد. به علت اینکه اطلاعات بعد از قرائت کد محصولات در حافظه موجود روی دستگاه ذخیره می شود، اطلاعات ذخیره شده توسط پایه (Cradle) به کامپیوتر منتقل می‌گردد. در صورتی‌که داده های جمع آوری شده به صورت لحظه ای جهت استفاده مورد نیاز نباشد و همچنین جهت جمع آوری داده ها نیاز به جابجایی کاربر باشد، از این مدل بارکد خوان‌ها استفاده می‌گردد.
    • بارکد خوان سیار بی سیم: همانند بارکد خوان سیار دسته ای اطلاعات را در حافظه موجود در خود ذخیره کرده و بلافاصله اطلاعات را به کامپیوتر منتقل می‌کند. اجزای اصلی این مدل از بارکد خوان‌ها مشابه بارکد خوان باسیم شامل اسکن کننده بارکد، صفحه نمایش و یک صفحه کلید کوچک برای وارد کردن داده های موردنظر بوده و برای انتقال اطلاعات نیز از یک پایه استفاده می‌گردد.

     در واقع این مدل از دستگاه به وسیله بلوتوث و یا وای فای اطلاعات اسکن شده را به دستگاه خود منتقل می کند و شعاع حرکتی بیشتری برای کاربر جهت قرائت بارکدها فراهم می کند و همچنین در‌صورتی که بخواهیم اطلاعات را سریع منتقل کنیم از همین مدل دستگاه استفاده می کنیم.

انواع بارکد

2 نوع بارکد خوان از نظر قرائت

بارکدخوان ها به دسته بارکد خوان های نوری و لیزری تقسیم می شوند.

بارکد خوان نوری: اجزای اصلی این دستگاه شامل؛ منبع نورانی، لنز، مبدل برای تبدیل امواج نورانی به الکتریکی و رمز گشا می‌باشد.

نحوه کارکرد دستگاه بدین صورت می‌باشد که ضمن اسکن‌بارکد محصول، با انتقال تصویر اسکن شده به حافظه دستگاه نسبت به تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات محصول پرداخته و خروجی ارائه شده اطلاعات محصول می‌باشد.

بارکد خوان لیزری: این مدل از دستگاه با روش پرتاب اشعه لیزر کار می کند به گونه ای که اشعه از دستگاه ساطع شده و به بارکد محصول برخورد می کند با دریافت بازتابش اشعه ارسالی، اطلاعات و جزئیات محصول را نمایش می دهد.

همچنین به دلیل ضعیف شدن موتور دستگاه به مرور زمان از دقت و حساسیت دستگاه کاسته می شود که کاهش دقت و حساسیت دستگاه با گذشت زمان از معایب بارکد خوان لیزری به شمار می رود.

اصالت کالا با بارکد خوان

با توجه به وجود کالاهای مشابه در بازارهای جهانی و همچنین وجود محصولات تقلبی از جمله راه ها‌ی تشخیص اصالت کالا، بارکد مندرج روی محصولات تولیدی توسط شرکت‌های سازنده می‌باشد.

با توجه‌به استانداردها‌ی موجود در خصوص بارکدها، از سمت چپ سه رقم اول هر بارکد نشان دهنده کشور سازنده محصول مورد نظر می‌باشد، در این صورت استفاده‌از نرم‌افزار بارکد خوان جهت شناسایی کشور تولید کننده محصول الزامی می‌باشد.

سه رقم اول بارکد از سمت چپ مختص یک کشور می‌باشد بعنوان مثال؛

  • 626 ایران
  • ۰۰۰ ۰۱۹  آمریکا و کانادا
  • ۰۳۰ ۰۳۹ دارویی آمریکا – نظام نامه دارویی بین‌الملل
  • ۶۲۹ امارات
  • ۶۴۰ ۶۴۹ فنلاند
  • ۶۹۰ ۶۹۵ چین
  •  ۸۸۰ کره جنوبی
  •  ۸۸۵ تایلند
  •  ۸۸۸ سنگاپور

بارکد خوان آنلاین

بارکد خوان هایی که بعد از دریافت داده‌ها، آن‌ها را به کامپیوتر یا سیستم میزبان منتقل می‌کنند به نام بارکد خوان آنلاین معرفی می شوند. همین بارکد خوان ها از طریق یو اس بی (USB)، بلوتوث و وای فای با سیستم میزبان در ارتباط می باشند.

هر چند بارکد خوان‌های آنلاین محدودیت هایی در خصوص انتقال اطلاعات به خاطر شعاع حرکتی بلوتوث و وای‌فای دارند اما به علت دارا بودن حافظه جهت ذخیره اطلاعات توانایی کار به صورت آفلاین را نیز دارند.

از معایب بارکد خوان های آنلاین در مقایسه با بارکد خوان ها‌ی آفلاین قیمت بالاتر بارکد خوان های آنلاین می‌باشد. اما در مقابل بارکدخوان ها‌ی آنلاین مزایایی دارند که استفاده‌از همین بارکد خوان ها روز به روز بیشتر می شود.

از جمله این مزایا به جلوگیری از اتلاف وقت و سرمایه به دلیل انتقال سریع و به روز بودن اطلاعات، قابلیت کار به‌صورت آنلاین و آفلاین به دلیل وجود حافظه جهت ذخیره اطلاعات و تنوع بالای بارکد خوان های آنلاین می‌باشد.

QR Code خوان آنلاین چیست؟

حتما تا به حال کیو آر (QR)  کدها را شنیده و آن ها را می شناسید، بارکدهای مربعی سیاه و سفید رنگی که روز به روز در حال گسترش می باشند، از جمله این بارکدها برروی صندلی تاکسی ها قابل مشاهده است، بارکدهایی که در صورت اسکن آن‌ها می‌توان کرایه را به‌صورت آنلاین پرداخت نمود. در واقع کیو آر کدها ازجمله روش های پرداخت آنلاین می باشند.

در صورتی‌که شرکت تولید کننده بخواهد اطلاعات محصول را روی محصول یا تابلو ها‌ی تبلیغاتی ارائه بدهد کیو آر کد ها را روی محصول یا روی تابلوهای تبلیغاتی حک نموده و سپس با اسکن کیو آر کدها می‌توان به اطلاعات محصول دست پیدا کرد.

اسکنر بارکد آنلاین

وظیفه اسکنر این است که اطلاعات محصول که به‌صورت بارکد روی محصولات تولید شده درج شده است را اسکن نموده و سپس همین داده ها و اطلاعات را به داده های الکتریکی تبدیل نماید.

بعد از ارسال به یک سیستم به وسیله یک رمزگشا نسبت به قرائت بارکد که همان اطلاعات محصول ازجمله قیمت، محل تولید محصول و غیره است، اقدام گردد.

اصالت کالا با بارکد خوان انلاین

هنگامی که اقدام به خرید کالا یا محصولی می نماییم به دلیل تنوع کالاها و وجود محصولات مشابه و تقلبی نیاز به شناخت کالا را خواهیم داشت که برای حل این مشکل اقدام به بررسی بارکد کالا می نماییم.

بارکد کالا به عنوان شناسنامه کالا محسوب می‌گردد که با اسکن‌بارکد کالا توسط بارکد خوان های آنلاین در همان زمان می‌توانیم به تمامی اطلاعات محصول دست پیدا کنیم و در واقع اصالت کالا برای ما مشخص می گردد.

نمونه های بارکد خوان آنلاین

در این بخش نمونه ها‌ی بارکد خوان را ذکر کرده و به معرفی آن ها پرداخته ایم.

بارکد خوان خطی آنلاین

بارکد خطی آنلاین بارکدی است که توسط سایت های مخصوص برای ساخت بارکد خطی کالاها و محصولات ایجاد می‌گردد. برای ایجاد بارکد جهت محصول مورد نظر، وارد سایت های مخصوص تولید بارکد می شویم.

در کادر مشخص شده متن یا عدد مورد نظر را وارد می کنیم، سپس روی دکمه ساخت بارکد کلیک می نماییم، در همین هنگام بارکد خطی مورد نظر ما ایجاد می گردد. لینک ارائه شده توسط سایت را به عنوان بارکد محصول مورد نظر می توانیم در سایت ها و شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذاریم.

بارکد خوان انلاین فارسی

در صورتی‌که مشتریان نخواهند و یا نتوانند از‌بارکد خوان های انگلیسی استفاده کنند از‌بارکد خوان های آنلاین فارسی استفاده‌می‌نمایند. همچنین قابل ذکر می‌باشد که بارکد خوان های آنلاین فارسی طراحی شده که ویژه کشور ایران می‌باشد.

پس از اسکن بارکد، بارکد خوان به پایگاه داده های دیجیتالی متصل شده و مشخصات محصول را به نمایش می گذارد. ازجمله بارکد خوان های فارسی به بارکد خوان های زیر می‌توان اشاره نمود:

بارکد خوان کتاب درسی:

 برای اینکه محتوای کتب درسی، فیلم های آموزشی مرتبط با دروس در سراسر کشور به‌صورت مجازی روی کامپیوترها و تلفن‌های همراه هوشمند قابل ارائه به دانش آموزان باشد، بارکد کتاب درسی طراحی شده است.

این بارکد‌ها به وسیله بارکد خوان کتاب درسی که قابلیت دانلود و نصب روی کامپیوترها و تلفن‌های همراه هوشمند را دارد قرائت شده و محتوای آموزشی به اشتراک گذاشته می شود.

بارکدخوان و بارکدساز فارسی کیو آر (QR):

از جمله بارکد خوان ها و بارکد سازهایی است که پشتیبانی کامل از زبان فارسی را دارد. برای ساخت انواع کیو آر کد ها و تبدیل بارکدها‌ی ایجاد شده به عکس یا پی دی اف (متن) مورد استفاده قرار می گیرد.

از ویژگی ها‌ی همین بارکد خوان و بارکد ساز به کم حجم بودن و همچنین رایگان بودن آن می‌توان اشاره نمود.

حامیران:

اگر بخواهیم به کاتالوگ محصولات که سازنده یا تامین کننده محصول آن را ایجاد کرده است دسترسی پیدا کنیم، می‌توانیم از اپلیکیشن حامیران استفاده نماییم.

همین اپلیکیشن محصولات تولید شده داخل کشور را به اطلاع کاربران می رساند و باتوجه به اینکه کاتالوگ محصول را به نمایش در می آورد از خرید کالای جعلی توسط مشتریان تا حدودی جلوگیری می کند.

بارکدخوان فارسی

بارکد خوان های آنلاین فارسی جایگزینی برای بارکد خوان های انگلیسی

بارکد خوان آنلاین گوگل

در صورتی‌که تمایل به نصب اپلیکیشن روی دستگاه خود نداشته باشید می‌توانید با استفاده از گوگل کروم به اسکن بارکدها بپردازید. امروزه در بروز رسانی ها‌ی جدید گوگل کروم، قابلیت خواندن بارکدها فراهم شده است.

برای این کار بایستی ابتدا گوگل کروم خود را به آخرین نسخه موجود بروزرسانی کرده و سپس برروی آیکون گوگل کروم کلیک نموده و گزینه اسکن کیو آرکد (Scan QR Code) را انتخاب نمایید. در صفحه جدید بازشده می‌توانید با دسترسی به دوربین دستگاه موجود بارکد کالا ها را اسکن نمایید.

بارکد خوان آنلاین با دوربین

امروزه فناوری در حال توسعه بوده و این توسعه سبب شده تا بتوانیم از گوشی ها‌ی هوشمند موجود جهت بررسی بارکد محصولات استفاده کنیم.

باتوجه به اینکه در گوشی های هوشمند برنامه اسکن کیوآرکد به‌صورت پیش فرض وجود دارد، دوربین گوشی هوشمند را روی بارکد محصول مورد نظر گرفته و گوشی به‌صورت خودکار بارکد محصول را مورد بررسی قرار داده و مشخصات ثبت شده را نمایش می دهد.

بارکد خوان آنلاین برای کامپیوتر

اگر بخواهیم اسکن بارکد را توسط کامپیوتر انجام دهیم ابتدا بایستی نسبت به تهیه وب کم اقدام نماییم، بعد از تهیه وب کم و اتصال آن به کامپیوتر، وب کم را روی بارکد محصول (کیوآرکد) گرفته و همانند دوربین گوشی نسبت به اسکن بارکد مورد نظر اقدام می نماییم.

اطلاعات ثبت شده محصول به کامپیوتر ارسال می گردد، سپس اطلاعات و جزئیات محصول توسط کامپیوتر به نمایش گذاشته می شود. در صورتی که روی سیستم کامپیوتر و یا گوشی همراه برنامه ای نصب نکنیم می‌توانیم از سرویس ها‌ی آنلاین سایت‌هاو وب سایت ها استفاده کنیم.

در همین حالت نیز توسط دوربین و یا وب کم نسبت به اسکن بارکد اقدام می نماییم و سپس تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات محصول توسط سایت های مذکور انجام می‌شود.

استعلام بارکد

برای بررسی اصالت کالا می‌توان از کد درج شده روی آن استعلام گرفت.

استعلام بارکد محصولات

اگر روی جلد کالاها و محصولات دقت کنیم کدی درج شده که همین کد معنا و مفهوم خود را دارد. اگر کد 12 رقمی یا در بعضی از کشور ها کد 13 رقمی زیر بارکد را بررسی کنیم می‌توانید به اصالت کالا پی ببریم.

جهت استعلام بارکد محصولات، به سایت ایران کد وارد می شویم و با وارد کردن کد 12 رقمی در قسمت مشخص شده اقدام به جستجوی کالا می نماییم، اگر کد مورد نظر در ایران کد ثبت شده باشد مشخصات محصول، نام تجاری و نام مرجع عرضه کننده و همچنین کاتالوگ محصول ارائه می گردد.

اسکن بارکد کالا آنلاین

بارکد خوان هایی که به وسیله یو اس بی، بلوتوث و وای‌فای به سیستم میزبان متصل بوده و بعد از اسکن بارکد و دریافت داده ها، آن‌ها را به کامپیوتر یا سیستم میزبان منتقل می کنند بارکد خوان آنلاین نام دارند.

اسکن بارکد و انتقال داده ها می‌تواند توسط دوربین تلفن همراه، وب کم یا توسط سرویس های آنلاین سایت ها و وب‌سایت ها صورت بگیرد، تجزیه‌و‌تحلیل داده ها نیز توسط اپلیکیشن های مخصوص بارکد خوان و یا توسط سایت هاو وب‌سایت ها انجام می شود.

برنامه بارکد خوان کالا

امروزه برنامه ها و اپلیکیشن های متنوعی برای قرائت بارکد ها وجو دارد و استفاده از این اپلیکیشن ها روز به روز در حال افزایش است. از جمله بارکد خوان ها‌ی کالا به موارد زیر می توان اشاره کرد؛

برنامه بارکد خوان کیو آر اسکنر (QR Scanner) 

توسط نرم‌افزار فوق هم اطلاعات رمزنگاری شده در بارکد کیو آر قابلیت اسکن دارد و هم می‌توان توسط آن بارکد کیو آر مورد نیاز را ایجاد نمود.

علاوه بر توانایی ذخیره تاریخچه اسکن، این بارکد خوان اطلاعات تقویم فروشگاهی، آدرس، آدرس ایمیل و متن ساده را پشتیبانی می نماید. همچنین قابل ذکر می‌باشد که نرم‌افزار مذکور رایگان بوده و جهت کار با آن نیاز به پرداخت هزینه ای نمی‌باشد.

برنامه بارکد خوان کیو آر اسکنر کسپر اسکای (QR Scanner Kaspersky) 

کسپر اسکای شرکت امنیتی مشهوری است که اقدام به تولید برنامه‌بارکد‌خوان کیو آر‌اسکنر کسپر اسکای جهت تلفن‌های همراه هوشمند نموده که با استفاده‌از این نرم‌افزار می‌توان به اصل بودن کالا پی برد.

همچنین با نصب برنامه مذکور روی تلفن ها‌ی همراه از کلاهبرداری های اینترنتی بد افزارها و ویروس ها جلوگیری می کند.

برنامه بارکد خوان آویرا اینسایت (Avira Insight)

همانند برنامه‌بارکد‌خوان کیو‌آر‌اسکنر و کسپر اسکای، آویرا، اینسایت نیز برنامه ای امنیتی جهت تلفن‌ها‌ی همراه هوشمند می‌باشد و از ویژگی های آن علاوه بر حفظ امنیت به به اسکن بارکد در نور ضعیف می توان اشاره کرد.

برنامه بارکدخوان بارکد اکسپرس پرو (Barcode Express Pro)

اگر به دنبال نرم‌افزار ارزان قیمت برای مدیریت موجودی انبار ها جهت اسکن بارکد باشیم می‌توانیم از همین بارکد خوان استفاده کنیم، این نرم‌افزار امکان اسکن سریع و ردیابی کالا را دارد که برای نسخه اندروید طراحی شده است. خروجی نرم‌افزار فوق به‌صورت اکسل قابل ارائه می‌باشد.

برنامه بارکد خوان اینتری منیجر (Entry Manager)

برای اسکن بارکد بلیط ها و اطمینان از صحیح بودن بلیط موجود از‌بارکد خوان فوق استفاده‌می‌کنیم. این بارکد خوان به‌صورت رایگان عرضه شده و جهت مدیریت بلیط ها استفاده می‌گردد.

برنامه بارکد خوان مای فیتنس پال ( My Fitness Pal)

نرم‌افزاری رایگان که با اسکن بارکد محصولات مواد غذایی، اطلاعات تغذیه ای آن ها را به نمایش می گذارد. این بارکد خوان با ثبت اطلاعات سلامتی هر شخص توانایی ارائه برنامه غذایی مناسب را دارد.

برنامه بارکد خوان آنلاین

همانطور که گفتیم بارکد خوان های آنلاین بارکد خوانی است که به وسیله یو اس بی، بلوتوث و وای فای به سیستم میزبان متصل می‌باشد و بعد از اسکن بارکد و دریافت داده ها، آن‌ها را به کامپیوتر یا سیستم میزبان منتقل می نمایند.

برنامه بارکدخوان فارسی

انواع برنامه‌بارکدخوان کالا آنلاین فارسی

 

علاوه بر برنامه های بارکد خوان کالا آنلاین که در فوق به آنها اشاره شد به برنامه ها‌ی زیر بعنوان نمونه ای از‌بارکد خوان های کالا آنلاین می توان اشاره کرد؛

برنامه بارکد‌خوان تایم استیشن (Time Station)

برنامه ای است رایگان که جهت حضور و غیاب و ثبت تردد پرسنل مورداستفاده قرار می گیرد. در شرکت ها‌یی که صورت حساب ساعتی صادر می‌شود و  می خواهند هزینه ردیابی صورت حساب کاهش پیدا کند از برنامه‌بارکد‌خوان تایم استیشن می‌توانند استفاده کنند.

برنامه بارکد خوان Mobile Asset

این نرم‌افزار قابلیت نصب بر روی تلفن ها‌ی هوشمند همراه و کامپیوتر را دارد. جهت ردیابی و رصد دارایی های شرکت و مدیریت دارایی کسب و کارهای کوچک مورد استفاده‌قرار می گیرد.

این نرم‌افزار به‌صورت آزمایشی 30 روزه ارائه شده و بعد از پایان دوره 30 روزه در صورت تمایل به ادامه استفاده‌از آن بایستی اقدام به خرید نرم‌افزار نمود.

برنامه بارکد خوان کوئیک اسکن (Quick Scan)

برنامه ای رایگان برای اسکن کیوآرکدها می‌باشد و مخصوص سیستم عامل IOS طراحی شده است. کار با همین برنامه راحت بوده و در خصوص اسکن بارکد ها و ارائه اطلاعات عملکردی سریع دارد.

برنامه بارکد خوان برای تشخیص اصل بودن کالا

افزایش تنوع تولید محصول سبب افزایش تولید کالاهای تقلبی مشابه شده است، جهت جلوگیری از خرید کالای تقلبی بایستی بتوانیم کالای تقلبی و اصلی را از هم تشخیص بدهیم. جهت تشخیص اصل بودن کالا از بارکد ها‌ی چاپ شده روی محصولات استفاده‌می‌نماییم.

این بارکد ها که بعنوان کارت شناسایی محصولات محسوب می شوند شامل اطلاعات محصول از جمله نوع محصول، شرکت تولید کننده و تاریخ انقضای آن می‌باشد. برای قرائت بارکد محصولات از برنامه های بارکد خوان استفاده‌می‌شود که ازجمله همین برنامه ها به برنامه های زیر می توان اشاره کرد؛

  • ولید بارکد
  • برنامه بارکد خوان کیو‌آر‌اسکنر کسپر اسکای (QR Scanner Kaspersky) 
  • برنامه بارکد‌خوان کیو آر‌اسکنر (QR Scanner) 

روش خواندن بارکد با موبایل

تلفن های هوشمند امروزی می‌توانند با استفاده از دوربین خود نسبت به اسکن بارکد کالا اقدام نمایند، بعد از اسکن بارکد موجود روی محصول آن را به نرم‌افزارهای مربوطه که در تلفن همراه نصب شده است یا سایت هایی که برای این کار طراحی شده اند ارسال می نماید.

نرم‌افزار مربوطه یا سایت مورد نظر نسبت به آنالیز اطلاعات موجود در بارکد اقدام نموده و اطلاعات استخراج شده در خصوص محصول موجود را بر روی تلفن همراه نشان می دهد.

دانلود نرم‌افزار بارکد خوان اصالت کالا

جهت ورود یک کالا به بازارهای جهانی بایستی محصولات مذکور مراحل قانونی مصوب توسط دولت ها را طی کنند، محصولات جعلی توسط افراد متقلب بدون طی نمودن مراحل قانونی و مصوب وارد بازار جهانی می شود.

جهت جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق و جعلی نرم‌افزارهای مختلفی جهت قرائت بارکد کالاها و محصولات موجود می‌باشد. با خواندن بارکد کالا توسط نرم‌افزار می‌توانیم به اصالت کالا پی ببریم.

نرم‌افزار بارکد خوان اصالت کالا از پلی استور، کافه بازار و سایت‌ها و وب‌سایت های مختلف قابلیت دانلود و نصب روی تلفن ها‌ی همراه هوشمند را دارند. از جمله نرم‌افزارها‌یی که برای استعلام اصالت کالا به کار می برد شامل:

تی تک (TTAC):

با استفاده‌از این برنامه به کاتالوگ الکترونیکی مکمل های غذایی و دارویی و داروها می توان دسترسی پیدا کرد و از اصالت آن ها اطمینان پیدا نمود. برنامه مذکور از سایت سیب سلامت به نشانی sibesalamt.org و پلی استور قابل دانلود می باشد.

نرم‌افزار لیبل اصالت:

ویژگی های این نرم‌افزار سرعت بالا، نصب ساده، رهگیری کد های صادر شده، ارسال اطلاعات به انواع پرینتر، قابلیت سفارشی سازی و … می‌باشد، کاربران این نرم‌افزار شرکت های داروسازی و شرکت های وارد کننده دارو می‌باشد.

 دانلود برنامه بارکد خوان قیمت کالا

در صورتی که بخواهیم بارکد محصولات مختلف را اسکن و اطلاعات مختلفی ازجمله قیمت محصولات را بدانیم می‌توانیم نسبت به دانلود و نصب برنامه های بارکد خوان قیمت کالا  بر روی تلفن های همراه هوشمند اقدام نماییم.

این برنامه ها از پلی استور، کافه بازار نصب شده روی گوشی ها‌ی همراه و همچنین سایت ها و‌ وب‌سایت ها‌ی ارائه دهنده نرم‌افزار مانند getandroid.ir، jalebamooz.com، myket.ir و … قابل دانلود و نصب می‌باشد.

نکات مهم در حوزه بارکد خوان

برای اطلاع از نکات مهم مرتبط به بارکدخوان ها مطالب این بخش را مطالعه نمایید.

تفاوت بین عدد، کد و بارکد در چیست؟

عدد مفهومی است ریاضی که برای شمارش و همچنین عملیات ریاضی استفاده‌می‌شود. مجموعه ای از علائم شامل اعداد، حروف و کلما ت را کد می نامند، در واقع کد ها از اعداد ساخته می شوند و عدد به عنوان اجزای اصلی کد می باشد.

بارکدها نوارهای سیاه‌و سفید رنگ در ظاهر هم شکلی هستند که با قرائت آنها توسط اسکنر به اطلاعاتی مانند قیمت محصول که شامل عدد می باشد دست پیدا می کنیم، در واقع به انتقال الکترونیکی داده ها به وسیله امواج نورى تکنولوژی بارکد می گویند.

همانطور که ملاحظه می کنیم با تجزیه و تحلیل کدها و بارکدها به عدد می رسیم و در واقع عدد بعنوان جزء اصلی کدها و بارکد ها می باشد.

تفاوت بارکد خوان‌ دو بعدی و یک بعدی

بارکد خوان یک بعدی توانایی اسکن و پردازش اطلاعات بارکدهای یک بعدی یا میله ای را فقط در راستای بارکد یعنی عمود بر مسیر افقی خطوط سیاه و‌سفید بارکد را دارند، در حالی که بارکدخوان های دو بعدی می‌توانند هم بارکد یک بعدی و هم دو بعدی را در هر جهت (عمودی و افقی) بارکد قرائت کنند.

به دلیل همین ویژگی بارکدخوان‌های دو بعدی امر اسکن را سریع‌تر از بارکدخوان های یک بعدی انجام داده و کارایی آن بیشتر است. در واقع بالا بودن بهره وری بارکدخوان ها‌ی دو بعدی سبب افزایش روز افزون در استفاده از این نوع دستگاه است.

بارکد خوان دارو آنلاین

به دلیل افزایش روز افزون تولید داروهای تقلبی و ورود این داروها به بازارها‌ی جهانی، جهت اطمینان بخشی به بیماران در خصوص دست یابی به دارو اصلی، همچنین جلوگیری از سرقت، پخش غیرقانونی و افزایش بهره وری سیستم بارکدخوان آنلاین و سایت ردیابی و کنترل اصالت دارو ایجاد شده است.

بارکد خوان دارو آنلاین

بارکد خوان دارو آنلاین جهت اطمینان بخشی به بیماران در خصوص دست یابی به دارو اصلی

 

در سیستم آنلاین عملیات چاپ بارکد اطلاعات دارو که شامل کشور تولید کننده محصول، قیمت کالا و … می‌باشد بعد از قرار گرفتن دارو در بسته بندی بر روی بسته های دارویی چاپ می شود.

داروی توزیع شده در سراسر جهان با استفاده از بارکد موجود قابل رهگیری می‌باشد، در ایران برای ردیابی و کنترل اصالت فرآورده‌ها‌ی سلامت محور از سامانه تی تک (TTAC) استفاده می گردد که تمامی اطلاعات دارو از همین سامانه قابل مشاهده می‌باشد.

بارکد خوان دستی آنلاین

در تمامی فروشگاه ها، انبارها و کارخانجات صنعتی می توان از بارکد خوان های دستی استفاده نمود، به همین دلیل ازجمله پر استفاده ترین بارکدخوان ها می باشد. علت محبوب بودن این مدل از بارکد خوان سهولت استفاده و نگهداری آن می‌باشد. بارکدخوان ها معمولا با نرم افزار حسابداری انبار ارتباط دارند.

نحوه‌ی عملکرد بارکد خوان دستی به گونه‌ای است که با قرار دادن بارکد خوان رو به روی بارکد و فشردن دکمه‌ی مربوطه قرائت بارکد انجام می‌شود.

بارکد خوان هایی که بعد از دریافت داده ها، آن ها را به کامپیوتر یا سیستم میزبان منتقل می کنند به نام بارکد خوان آنلاین معرفی می شوند. این بارکد خوان ها از طریق یو اس بی (USB)، بلوتوث و وای‌فای با سیستم میزبان در ارتباط هستند.

بارکد خوان عددی آنلاین گوگل

در صورتی که تلفن های همراه قابلیت بارکد خوانی را نداشته و یا اینکه اپلیکیشن های بارکد خوان بر روی گوشی همراه یا کامپیوتر نصب نشده باشد، از وب سایت های مخصوصی که جهت بارکد خوانی طراحی شده اند می توان استفاده نمود. از جمله به وب سایت qr-code.ir می توان اشاره کرد.

نحوه کار به این صورت است که با وارد شدن به وب‌سایت اشاره شده، آدرس اینترنتی بارکد مورد نظر را در قسمت مشخص شده وارد وب‌سایت کرده و به‌صورت آنلاین به اطلاعات محصول دسترسی پیدا می کنیم.

همچنین اگر تصویر بارکد را در کامپیوتر یا تلفن همراه خود داشته باشیم از طریق وب‌سایت و در محل مشخص شده تصویر مذکور را فراخوانی می نماییم و سپس اطلاعات محصول به صورت آنلاین به ما نشان داده می‌شود.

سایت بارکد خوان آنلاین

در صورتی که از انواع بارکد خوان های بی سیم، با سیم و ثابت استفاده ننمایم و همچنین تمایلی به نصب اپلیکیشن های بارکد خوان نداشته باشیم می‌توانیم از سایت‌ها‌و وب‌سایت های موجود که با هدف بارکد خوانی طراحی شده است، استفاده کنیم.

ازجمله سایت هایی که جهت قرائت بارکد به‌صورت آنلاین استفاده می‌شود به موارد زیر می توان اشاره نمود.

وب سایت ghabzino.com:

اگر بخواهیم قبض جریمه رانندگی را به‌صورت آنلاین پرداخت کنیم با جستجوی وب‌سایت مذکور، بارکد پشت کارت ماشین را در محل مخصوص موجود در وب سایت وارد می نماییم تا مبلغ جریمه را به صورت آنلاین پرداخت کنیم.

همچنین در وب‌سایت مذکور میتوانیم بارکد قبوض آب، برق و گاز را نیز وارد نماییم و مبلغ قبض صادر شده را به‌صورت آنلاین پرداخت کنیم.

وب سایت qr-code.ir:

با وارد شدن به سایت مذکور درصورتی که بارکد به‌صورت آدرس اینترنتی یا به‌صورت عکس در کامپیوتر ذخیره شده باشد، در محل مشخص شده می توان اقدام به فراخوانی بارکد مورد نظر نمود و سپس اطلاعات محصول به صورت آنلاین نمایش داده می‌شود.

سایت www.cbi.ir/EstelamSayad:

در صورتی که چک صیادی را از مشتریان اخذ نموده باشیم می‌توانیم با وارد شدن به وب سایت فوق نسبت به درج بارکد چک اخذ شده در وب‌سایت در محل مخصوص اقدام نماییم و وضعیت اعتباری چک اخذ شده را مشاهده نماییم.

نتیجه گیری

بارکد یکی از ساده ترین تکنولوژی در میان سیستم های شناسایی خودکار می باشد. این تکنولوژی در واحدهای صنعتی، تجاری و اداری به صورت تجهیزات جانبی کامپیوترها قابل استفاده است.

بارکد عبارت است از نوارهای سیاه‌وسفید رنگی که در ظاهر هم شکل می باشند، نوارهای مذکور با نام بارکد ، علائمی حاوی اطلاعاتی در مورد کالا یا محصول تولید شده می باشند.

بارکد های درج شده بر روی کالاها و محصولات توسط دستگاه بارکد خوان قابل خواندن و تجزیه و تحلیل می‌باشد. با پیشرفت تکنولوژی برنامه ها‌ی بارکد خوان و سایت های بارکد خوان افزایش یافته است، با استفاده‌از تلفن های همراه هوشمند و کامپیوتر‌ها‌ی شخصی نیز می توان اقدام به قرائت بارکد نمود.

با قرائت بارکد توسط بارکد خوان ها به اطلاعاتی مانند قیمت محصول، اصالت کالا و غیره در خصوص کالا می توان دست پیدا کرد. درصورتی که سوال و یا نظری درباره این مقاله دارید، حتما از طریق درج دیدگاه با ما در اتباط باشید.

آموزش نرم افزار انبارداری

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "بارکد چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "امروزه بر روی کالاهای تولید شده نوارهای سیاه و سفید رنگی وجود دارد که در ظاهر هم شکل می باشند، نوارهای مذکور با نام بارکد کالاها، علائمی حاوی اطلاعاتی در مورد کالای تولید شده مانند کد شناسایی محصول، شماره سریال، قیمت و ... می باشند." } },{ "@type": "Question", "name": "بارکد خوان چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "دستگاه بارکد خوان به وسیله تاباندن نور قرمز رنگ بر روی بارکد محصولات و دریافت نور بازتابش شده، اطلاعات محصول، از جمله جنس و قیمت محصول را به صورت دیداری بر روی سیستم ثبت می نماید. سیستم روشنایی، حسگر و رمز گشا معمولا بخش های اصلی یک دستگاه بارکد خوان می باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "بارکد خوان لیزری چگونه است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "این مدل از دستگاه با روش پرتاب اشعه لیزر کار می کند به گونه ای که اشعه از دستگاه ساطع شده و به بارکد محصول برخورد می کند با دریافت بازتابش اشعه ارسالی، اطلاعات و جزئیات محصول را نمایش می دهد" } },{ "@type": "Question", "name": "QR Code خوان آنلاین چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "حتما تا به حال کیو آر ((QR کدها را شنیده و آن ها را می شناسید، بارکد های مربعی سیاه و سفید رنگی که روز به روز در حال گسترش می باشند." } },{ "@type": "Question", "name": "انواع بارکد خوان از نظر عملکرد را نام ببرید؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "1) بارکد خوان ثابت و رومیزی 2) بارکد خوان سیار دسته ای (بارکد خوان باسیم) 3) بارکد خوان سیار بی سیم" } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.