صدور صورتحساب الکترونیکی

با تعریف دارایی آشنا هستید؟ با راه اندازی هر کسب و کاری شخص حقیقی یا حقوقی، مالکیت منابعی مانند ساختمان، ماشین آلات، وجه نقد را در اختیار می­‌گیرد. اشخاص یا شرکت­‌ها با در اختیار داشتن این منابع انتظار دارند که از منافع آن در آینده بهره ببرند و یا از آن‌­ها برای ارزش آفرینی استفاده کنند.

دارایی در بقا و ماندگاری هر کسب و کاری نقش ویژه‌­ای دارد، به همین علت برای شناخت بیشتر، دارایی در حسابداری تقسیم بندی شده است. به همین خاطر برای درک و شناخت کامل برنامه حسابداری در زمینه دارایی‌ها قصد داریم در مقاله پیش رو تعریف دارایی و ثبت هر کدام را توضیح دهیم.

خواندن مقاله تعریف دارایی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

مدیران کسب و کارها
حسابداران
مدیران مالی
کارشناسان مالی

تعریف دارایی

در خصوص آشنایی با حسابداری و دارایی تعاریف مختلفی وجود دارد، اما تمامی تعاریف دارای یک مفهوم مشترک هستند. دارایی­‌ها منابعی می‌باشند که تحت مالکیت شخص یا شرکت قرار گرفته است.

مالکین انتظار دارند، منابع دارایی در آینده منفعت‌هایی برای آنان داشته باشد؛ به عبارتی با استفاده از این منابع و یا فروش منابع، مالک وجه نقد شوند.

نکته مهم

هر دارایی برای آن که در زمره دارایی‌ها و طبقه بندی آن قرار بگیرند، باید از 3 ویژگی برخوردار باشند. 3 ویژگی‌ دارایی شامل موارد زیر می‌باشد:
1. مالکیت
2. ارزش اقتصادی
3. منافع آتی

تعریف دارایی در حسابداری

تعریف دارایی در حسابداری، در واقع همان تعریف دارایی به صورت عامیانه، اما طبق استانداردهای حسابداری است. در استاندارد حسابداری منافع اقتصادی که طی عملیات مالی و اقتصادی، تحت تملک واحد تجاری در می­‌آید و برحسب پول مورد سنجش قرار می‌گیرد، دارایی گفته می­‌شود. در طبقه‌بندی دارایی‌­ها به دو دسته جاری و غیرجاری تقسیم می‌­شوند.

تعریف دارایی در بخش های مختلف حسابداری

آشنایی با انواع دارایی در حسابداری

تعریف دارایی جاری

یکی از طبقه‌ بندی‌های اصلی حساب‌ها در ترازنامه دارایی­‌های جاری است. دارایی جاری نماینده ارزش کل تمامی دارایی‌هایی است که انتظار می­‌رود در مدت کمتر از یک سال یا یک دوره مالی به وجه نقد تبدیل شود. سپرده­‌های کوتاه مدت، پول نقد و سایر حساب‌های با نقد شوندگی سریع، از جمله دارایی‌­های جاری یک واحد تجاری است.

همانطور که از تعریف دارایی جاری بر می­‌آید، دارایی‌­ها برای هر شرکت و کسب و کاری مهم است، زیرا یک واحد تجاری با تکیه بر دارایی­‌ها می‌تواند هزینه­‌های در حال انجام را پرداخت نماید؛ در واقع واحد تجاری برای تأمین منابع مالی روزانه خود از دارایی­‌های جاری استفاده می‌­کند.

تعریف دارایی ثابت

دارایی ثابت به دارایی­‌های مشهودی گفته می­‌شود که واحدتجاری برای استفاده طولانی مدت، آن را تحت تملک خود در می­‌آورد، یعنی در طول یک دوره مالی یا یک سال قابلیت نقد شوندگی ندارند. با استفاده از دارایی ثابت است که شرکت می‌­تواند نسبت به عملیات درآمدزایی خود اقدام کند.

نکته:
دارایی­‌های ثابت، دارایی­‌هایی هستند که به مرور زمان فرسوده یا مستهلک می‌­شوند، در خصوص دارایی ثابت، زمین تنها دارایی ثابتی‌ای است که مستهلک نمی‌­گردد.

انواع دارایی در حسابداری

شرکت­‌ها با هدف بقا و سودآوری باید نسبت به خرید، نگهداری و فروش دارایی اقدام کنند، برخی از دارایی‌­ها با هدف تولید دارایی دیگر و برخی از آن­‌ها با هدف پرداخت هزینه­‌های روزانه در اختیار واحد تجاری قرار می­‌گیرند. در تصویر زیر در ادامه تعریف دارایی انواع دارایی حسابداری بر اساس کاربرد و قابلیت تبدیل را شرح داده‌ایم.

انواع تعریف دارایی

طبقه بندی دارایی در حسابداری

انواع دارایی حسابداری بر اساس وجود فیزیکی

یک نوع از طبقه بندی دارایی­‌ها در حسابداری براساس قابلیت دیده شدن آن­‌ها یا بر مبنای وجود فیزیکی دارایی‌­ها است، بر اساس وجود فیزیکی، دارایی­‌ها به دو دسته‌­ی دارایی مشهود (ملموس) و دارایی نامشهود (غیرمشهود) تقسیم می­‌شوند. در مباحث بعدی هر دو تعریف دارایی را توضیح خواهیم داد.

دارایی های مشهود و نامشهود

دارایی­‌های مشهود، دارایی­‌هایی هستند که به صورت فیزیکی قابل دیدن و لمس کردن هستند. دارایی­‌های مشهود معمولا تضمین کننده بقا و نشان دهنده قدرت مالی شرکت می‌باشند، به دو دسته دارایی مشهود جاری و دارایی ثابت مشهود تقسیم می­‌شوند. از جمله دارایی‌­های ثابت مشهود به زمین، ساختمان، ماشین آلات می­‌توانیم اشاره کنیم.

هرچند دارایی­‌های نامشهود، دارای ماهیت فیزیکی نبوده و قابل لمس کردن نیستند، اما دارایی‌­های نامشهود تضمین کننده سود آتی شرکت می‌باشند. از جمله دارایی‌­های نامشهود که در طبقه دارایی­‌های ثابت نیز قرار می‌­گیرند حق ثبت، حق چاپ، سرقفلی، برند تجاری هستند.

دارایی استهلاک پذیر و دارایی استهلاک ناپذیر

دسته‌­ای از دارایی­‌های مشهود، دارایی­‌های استهلاک هستند. دارایی­‌های استهلاک پذیر دارای عمر مفید مشخصی می‌باشند، این دارایی­‌ها با گذشت زمان مستهلک شده و عمر مفید اقتصادی آن­‌ها به پایان می‌رسد. از جمله دارایی­‌های استهلاک پذیر ماشین آلات، ساختمان هستند که می‌توانیم نام ببریم.

نکته مهم

برای محاسبه استهلاک دارایی‌های ثابت، روش‌های متفاوتی وجود دارد که می‌توانید از هر کدام که می‌خواهید استفاده کنید. روش‌های استهلاک شامل موارد زیر می‌باشند:
1. روش خط مستقیم
2. روش مانده نزولی مضاعف
روش میزان تولید

دسته دیگری از دارایی‌ها وجود دارد که به نام دارایی‌های ثابت استهلاک ناپذیر شناخته شده‌اند. دارایی‌های ثابت عمر اقتصادی نامحدودی دارند و با گذشت زمان، از ارزش آن‌ها کاسته نمی‌شود، از جمله دارایی‌های ثابت استهلاک ناپذیر می‌توانیم به زمین اشاره کنیم.

تعریف دارایی نقصان پذیر

دسته‌­ای از دارایی‌­ها در حسابداری وجود دارد، که پس از استخراج به موجودی مواد و یا کالا تبدیل می­‌شوند، این دارایی­‌ها با انجام عملیات برداشت و استخراج به اتمام می‌­رسند. از جمله دارایی­‌های نقصان پذیر انواع معادن، جنگل­‌ها هستند. در ترازنامه دارایی نقصان پذیر با نام معادن و ذخایر قابل مشاهده است.

انواع دارایی حسابداری بر اساس نوع کاربرد دارایی

در تعریف دارایی گفتیم که بر اساس نوع کاربرد دارایی نیز طبقه بندی می‌شوند. براساس نوع کاربرد دارایی، انواع دارایی در حسابداری طبق عملیات‌های تجاری به دو دسته دارایی‌­های عملیاتی و دارایی­‌های غیر عملیاتی تقسیم می­‌شوند.

آموزشگاه حسابداری فرداد

تعریف دارایی عملیاتی و غیر عملیاتی

دارایی­‌هایی که در معاملات روزانه واحد تجاری قابل استفاده هستند، با نام دارایی­‌های عملیاتی شناخته می­‌شوند، به عبارت دیگر دارایی ­عملیاتی، دارایی‌ای است که واحد تجاری با هدف تولید محصول و ارائه خدمات از آن­‌ها استفاده می­‌کند. طبق تعریف دارایی وجه نقد، موحودی انبار، مانده حساب بانکی جزء دارایی­‌های عملیاتی می‌باشند.

در مقابل دارایی­‌های عملیاتی، دسته‌­ی دیگری از دارایی­‌ها در واحد تجاری وجود دارد که در معاملات تجاری روزانه شرکت مورد استفاده قرار نمی­‌گیرند. در اصل این دارایی‌­ها با هدف برآورده کردن نیازهای آینده شرکت مورد استفاده قرار می­‌گیرند، از جمله این دارایی­‌ها به املاک، ماشین آلات خط تولید و… می­‌توان اشاره کرد.

انواع دارایی حسابداری بر اساس قابلیت تبدیل یا همگرایی

یکی از روش‌­های طبقه بندی دارایی‌ها در حسابداری، ویژگی قابلیت نقد شوندگی دارایی مورد نظر است. قابلیت نقد شوندگی به مفهوم قابلیت تبدیل دارایی به پول نقد است، بر همین اساس قابلیت تبدیل یا همگرایی تمامی دارایی­‌های موجود در یک واحد تجاری به دو دسته دارایی ثابت و دارایی جاری تقسیم می­‌شوند.

دارایی ثابت و جاری

در حسابداری دارایی­‌هایی که به آسانی به وجه نقد تبدیل نمی­‌شوند و برای تبدیل آن­‌ها به وجه نقد و یا خرید و فروش آن­‌ها باید مراحل مشخص و مدت زمانی طولانی طی شود، دارایی ثابت می‌­گویند. تجهیزات و ماشین آلات که یک شرکت تحت تملک گرفته و می تواند در عملیات خود برای درآمدزایی از آن استفاده کند، به عنوان دارایی ثابت شناخته می­‌شوند.

به عنوان مثال اگر شرکت اقدام به خرید یک ساختمان به عنوان دفتر نماید، چون هدف استفاده از آن بیش از یک سال مالی است، به عنوان یک دارایی ثابت در نظر گرفته می‌­شود. ساختمان، زمین، ماشین آلات جزء دارایی‌های ثابت هستند، که با نام دارایی غیر جاری و دارایی بلند مدت نیز شناخته می­‌شوند.

در مقابل دارایی‌­های ثابت، در حسابداری نوعی دیگری از دارایی­‌ها با نام دارایی جاری وجود دارد. این دارایی‌­ها از جمله دارایی‌­هایی هستند که واحد تجاری انتظار دارد در مدت زمان کوتاهی قابلیت خرید و فروش داشته یا به وجه نقد تبدیل شود. وجه نقد، حساب‌ها و اسناد دریافتنی تجاری، سرمایه گذاری­‌های کوتاه مدت جزء این دسته از دارایی‌ها می‌باشند.

سایر دارایی ها

گروهی از دارایی­‌ها در حسابداری وجود دارند که در گروه­‌ بندی­‌های صورت گرفته از دارایی‌­ها که در مطالب فوق به آن­‌ها اشاره شد، قرار نمی‌­گیرند. این دارایی‌­ها در حسابداری با نام سایر دارایی‌­ها شناخته می­‌شوند. از جمله این دارایی­‌ها به وجوه مسدود شده بانکی و اموال، ماشین‌آلات و تجهیزات یا زمینی که در روال عادی عملیات شرکت مورد استفاده قرار نمی‌­گیرند، می­‌توانیم اشاره کنیم.

انواع دارایی در ترازنامه

همانطور که از تعریف دارایی مشخص است، به هر نوع منبع اقتصادی و موجودی نقدی که به شخص یا واحد اقتصادی تعلق دارد دارایی می­‌گویند. هنگامی که یک ترازنامه مالی را مورد بررسی قرار می‌دهید و جزئیات آن را ارزیابی می‌کنید، یکی از مواردی که با آن مواجه خواهید شد بخش‌های اصلی ترازنامه در سمت راست آن دارایی‌ها و در سمت چپ بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام درج می‌شود.

تعریف دارایی مربوط به ترازنامه

دارایی‌های جاری و غیرجاری در ترازنامه

در تصویر فوق نمونه‌ای از ترازنامه مالی را نشان داده‌ایم که همانطور که مشاهده می‌­کنید، دارایی­‌ها در ترازنامه به دو دسته دارایی­‌های جاری و دارایی­‌های غیرجاری تقسیم می­‌شوند.

تعریف دارایی جاری و غیر جاری

دارایی­‌های جاری، دارایی­‌هایی می‌باشند که انتظار می­‌رود در طی یک دوره مالی یا یک سال به وجه نقد تبدیل شوند. در ترازنامه دارایی­‌های جاری شامل پیش پرداخت‌، سفارش‌­ها، موجودی­‌ مواد و کالا، سرمایه­‌گذاری‌­های کوتاه مدت، موجودی نقد و بانک هستند.

علاوه بر دارایی‌های جاری، نوع دیگری از دارایی‌ها در حسابداری وجود دارد که به دارایی غیرجاری شناخته شده است. این دسته از دارایی‌ها بر خلاف دارایی جاری قابلیت نقدشوندگی سریعی ندارند و ممکن است چند دوره مالی طول بکشد. محاسبه استهلاک این دسته از دارایی‌ها نیز مانند دیگر دارایی‌ها می‌باشد.

برای تهیه لیست اموال شرکت و اطلاع داشتن از میزان موجودی کالا و دارایی سازمان خود، می‌توانید از نرم افزار اموال و دارایی ثابت استفاده کنید. این نرم افزار تمام دارایی‌های جاری و غیرجاری موسسه شما را ثبت می‌کند و در صورت نیاز طی یک گزارش مالی، میزان موجودیت آن‌ها را ارائه خواهد داد.

 نحوه ثبت انواع دارایی در حسابداری

همانطور که می‌­دانید تمامی حساب­‌ها در حسابداری دارای دو ماهیت بدهکار و بستانکار می‌باشند، شاید از از خود بپرسید ماهیت دارایی چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که دارایی­‌های حسابداری و تمامی حساب­‌های زیرمجموعه آن دارای ماهیت بدهکار هستند.

با توجه به ماهیت بدهکار دارایی­‌های حسابداری، دارایی­‌ها در سمت راست ترازنامه به ثبت می­‌رسند، همچنین برای منظم شدن و دسترسی راحت­‌تر به انواع دارایی­‌ها، معمولا بخش دارایی خود به دارایی­‌های جاری و دارایی­‌های غیر جاری تقسیم بندی می­‌گردد. ماهیت حساب‌ها آسان و در عین حال نیازمند تجزیه و تحلیل می‌باشد که می‌توانید با آموزش حسابداری، ماهیت حساب‌ها را نیز آموزش ببینید.

نکات مهم و ضروری در تعریف دارایی

در مطالب قبل نسبت به تعریف دارایی اقدام شد و آشنایی نسبی با انواع دارایی به دست آوردید. اما هر چه مطالب در خصوص دارایی و انواع دارایی نیز نوشته شود، باز در خصوص دارایی‌­ها سوال‌­های متعددی پیش می‌­آید. در ادامه مقاله قصد داریم به چند مورد از سوالاتی که احتمال می‌دهیم برایتان مبهم باقی مانده پاسخ دهیم تا با تعریف دارایی کامل آشنا شوید.

طبقه بندی و تعریف دارایی ها چه اهمیتی دارد؟

در یک صنعت پر ریسک، درک اینکه دارایی‌ها مشهود و یا نامشهود هستند، به ارزیابی قابلیت پرداخت و ریسک آن کمک می کند. تعیین این‌که کدام دارایی، عملیاتی و کدام یک غیر عملیاتی است، برای درک سهم درآمدهای هر دارایی و همچنین در تعیین درصد درآمدهای یک شرکت از فعالیت های اصلی تجاری آن مهم است.

تفاوت دارایی و دارایی خالص چیست؟

ارزش خالص دارایی‌­ یک واحد تجاری که حاصل ارزش کل دارایی‌های آن واحد منهای ارزش کل بدهی‌های آن واحد است، به عنوان معیاری استاندارد شده است که از آن برای انجام مقایسه عملکرد شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده می‌­شود.

همانطور که از تعریف دارایی نیز بر می­‌آید، کل دارایی‌­های یک واحد تجاری حاصل جمع کل بدهی­‌های آن واحد و حقوق صاحبان سهام است. با توجه به دو تعریف فوق و فرمول­‌های استفاده شده برای تعریف کل دارایی و دارایی خالص، در واقع دارایی خالص یک واحد تجاری برابر با حقوق صاحبان سهام آن واحد است.

چگونه دارایی کسب ‌وکار را در ترازنامه وارد می‌کنند؟

ترازنامه که یکی از اجزا صورت­‌های مالی اساسی است، منعکس کننده اقلام دائمی واحد تجاری است. اجزای اصلی ترازنامه شامل دارایی‌­ها، بدهی­‌ها و حقوق صاحبان سهام است. یک واحد تجاری برای اینکه دارایی‌­های خود را وارد ترازنامه کند، با توجه به ماهیت دارایی، آن‌­ها را در سمت راست ترازنامه و در دو دسته دارایی جاری و غیر جاری تقسیم می­‌کند.

تفاوت بین هزینه و دارایی چیست؟

در خصوص دارایی باید به تعریف دارایی در مطالب فوق مراجعه کرد، اما برای تعریف هزینه در حسابداری گفته می­‌شود که هر واحد تجاری با هدف درآمدزایی و کسب درآمد در طول فعالیت‌های اقتصادی خود مخارجی را متحمل می‌­شود؛ در علم حسابداری به این مخارج، هزینه گفته می­‌شود.

اگر بخواهید تفاوت مشخصی میان هزینه و دارایی پیدا کنید، باید بدانید که دارایی‌­ها منابعی هستند که برای کسب منافع در آینده شرکت مورد استفاده قرار می­‌گیرند، اما هزینه مجموع مخارج اقتصادی است که یک کسب و کار در طول عملیات تجاری خود با هدف کسب درآمد متحمل می‌­گردد.

نتیجه گیری

در تعریف دارایی بیان کردیم که دارایی‌ها به طبقه بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که هر کدام را با توجه به ویژگی‌ها و نحوه استهلاکی که دارند، در دسته بندی موردنظر قرار می‌گیرند. دارایی‌های جاری و دارایی‌های غیرجاری جزء دسته‌های دارایی می‌باشند که در سمت راست ترازنامه درج می‌شوند.

برنامه حسابداری شرکتی دارای پیچیدگی‌ها و قوانین است که در این مقاله به بخش دارایی‌ها رفته و نکات آن‌ را به صورت جزئی شرح دادیم اما ممکن است باز سوالی وجود داشته باشد که پاسخ آن در مقاله نباشد، شما می‌توانید سوال خود را در قسمت “ثبت دیدگاه” برای ما بنویسید.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "دارایی در حسابداری به چه معناست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "در استاندارد حسابداری منافع اقتصادی که طی عملیات مالی و اقتصادی، تحت تملک واحد تجاری در می­‌آید و برحسب پول مورد سنجش قرار می‌گیرد، دارایی گفته می­‌شود" } },{ "@type": "Question", "name": "دارایی‌های ثابت به چه منظوری در شرکت و موسسه مورد استفاده قرار می‌گیرند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "دارایی ثابت به دارایی­‌های مشهودی گفته می­‌شود که واحدتجاری برای استفاده طولانی مدت، آن را تحت تملک خود در می­‌آورد، یعنی در طول یک دوره مالی یا یک سال قابلیت نقد شوندگی ندارند. با استفاده از دارایی ثابت است که شرکت می‌­تواند نسبت به عملیات درآمدزایی خود اقدام کند." } },{ "@type": "Question", "name": "دارایی‌ها براساس وجود فیزیکی به چند نوع تقسیم می‌شوند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "دارایی­‌ها براساس وجود فیزیکی به دو دسته‌­ی دارایی مشهود (ملموس) و دارایی نامشهود (غیرمشهود) تقسیم می­‌شوند" } },{ "@type": "Question", "name": "دارایی‌های نقصان پذیر چگونه دارایی‌هایی می‌باشند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "دسته‌­ای از دارایی‌­ها در حسابداری وجود دارد، که پس از استخراج به موجودی مواد و یا کالا تبدیل می­‌شوند، این دارایی­‌ها با انجام عملیات برداشت و استخراج به اتمام می‌­رسند. از جمله دارایی­‌های نقصان پذیر انواع معادن، جنگل­‌ها هستند. در ترازنامه دارایی نقصان پذیر با نام معادن و ذخایر قابل مشاهده است." } },{ "@type": "Question", "name": "ماهیت حساب دارایی‌ها چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "دارایی­‌های حسابداری و تمامی حساب­‌های زیرمجموعه آن دارای ماهیت بدهکار هستند." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.