صدور صورتحساب الکترونیکی

می‌دانید شناسه یکتای مالیاتی چیست؟ حتما این روزها درباره مالیات دستگاه پوز از کسبه و صاحبین فروشگاه‌ها چیزهایی شنیده‌‏اید اما آیا واقعا به دستگاه کارتخوان مالیات تعلق می‌‏گیرد؟ آیا برای هر تراکنش باید مالیات داد؟ و یا منظور از شناسه یکتای مالیاتی چیست؟

مودیان حقیقی و حقوقی از سال 1398 که ثبت نام در سامانه مودیان الزامی شد، باید در این سامانه ثبت نام خود را نهایی کنند. در مقاله پیش رو قصد داریم شناسه یکتای مالیاتی را با جزئیات و نکات مهمی که دارد، بیان کنیم تا بدانید پیش از انجام امور مالیاتی سازمان و کسب و کار خود باید چه اقداماتی را با کمک نرم افزار مالی انجام دهید.

خواندن مقاله شناسه یکتای مالیاتی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مودیان حقیقی و حقوقی
حسابداران
کارشناسان مالیاتی

شناسه یکتای مالیاتی

سازمان امور مالیاتی جهت افزایش شفافیت و جلوگیری از پولشویی، دزدی و فرار مالیاتی از جمله صدور صورتحساب‏‌های صوری، سامانه مودیان را راه‌‏اندازی نمود. سامانه مودیان، سامانه‏‌ای که در آن به هر مودی کارپوشه‏‌ای ویژه اختصاص داده شده و تبادل اطلاعات بین مودی و سازمان از طریق همان کارپوشه انجام می‏‌شود.

در سامانه مودیان برای هر مودی یک شناسه یکتای مالیاتی صادر شده است تا با آن کد، همه فعالیت‏‌های مالی مودی از جمله تراکنش‌‏های قابل ارسال و… برای سازمان امور مالیاتی قابل پیگیری باشد.

با شناسه یکتای حافظه مالیاتی، دیگر نیاز به فرستادن صورت معاملات فصلی ماده 169 و اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده نیست و تمامی خرید و فروش به صورت آنلاین ثبت می‏‌شود، همچنین اعتبار مالیاتی به صورت آنلاین تأیید می‌گردد و تقریبا کار حسابداران کمتر شده است. حسابداران در دوره حسابداری مالیاتی می‌توانند، نحوه کار با سامانه را آموزش ببینند.

شناسه یکتای مالیاتی منحصر بفرد

شناسه‌ یکتای مالیاتی؛ رمز شب حساب سامانه مؤدیان شما!

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟

شناسه یکتای حافظه مالیاتی یک کد شش کاراکتری است که شامل اعداد و حروف انگلیسی می‌‏باشد. کد به صورت منحصر به فرد برای هر مودی پس از ثبت نام و ایجاد کارپوشه در سامانه مودیان صادر می‌گردد. در واقع شناسه مالیاتی به ثبت اطلاعات موجود در صورتحساب‏‌های الکترونیک خود و انتقال آن به سامانه‌‏ی‌ مودیان کمک می‌‏کند.

شناسه یکتای مالیاتی به همراه موارد دیگر مانند تاریخ حساب به سریال فاکتور یک کد کنترلی به ازای هر فاکتور یک شماره منحصر به فرد تولید می‏‌کند، که می‏‌توان به کمک شناسه یکتای مالیاتی فاکتورهای مرتبط با هر مودی را تشخیص داد.

شناسه مالیاتی به صورت کاملا محرمانه تنها به یک فرد یا شرکت اعلام می‏‌شود و شما نیز نباید آن را در اختیار افراد دیگر قرار دهید. اگر از نرم‏ افزارهای حسابداری استفاده می‏‌کنید؛ باید شناسه مالیاتی را در قسمت مربوطه وارد کنید. اگر شناسه یکتای حافظه مالیاتی نداشته باشید، نمی‏‌توانید برای مشتریان خود صورتحساب صادر کنید.

تمام اطلاعات لازم که باید در مورد قوانین سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی بدانید و متوجه شوید که سامانه مودیان چیست و کدام امور مالیاتی در این سامانه انجام می‌شود، در دوره صفر تا صد حسابداری مالیاتی موسسات ارائه می‌شود.

نکته مهم

به هر شخص حقیقی یا حقوقی یک شناسه یکتای مالیاتی تعلق می‏‌گیرد، اما اگر شما به عنوان مثال فروش صادرات و فروش داخلی دارید و می‏‌خواهید این دو نوع فروش را از هم تفکیک کنید، می‌‏توانید برای فاکتورهای هر کدام از آن‌ها، شناسه یکتای مالیاتی خاص تهیه کنید.

کاربرد شناسه یکتای مالیاتی

اهمیت شناسه مالیاتی، از آن‌جایی ‏است که شما برای صدور صورتحساب الکترونیکی، باید شماره منحصر به فرد مالیاتی داشته باشید که شناسه مالیاتی بخشی از آن است، بنابراین برای صدور صورتحساب الکترونیک باید به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان مالیاتی رفته و شناسه یکتای مالیاتی را دریافت کنید.

اگر از نرم ‏افزارهای حسابداری استفاده می‏‌کنید، برای صدور و ارسال صورتحساب الکترونیک باید شناسه یکتای حافظه مالیاتی را در نرم ‏افزار و در قسمت مربوطه وارد نمایید.

آموزش تصویری مراحل دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی

در این قسمت از مقاله قصد داریم مراحل دریافت شناسه مالیاتی را به صورت مرحله به مرحله و تصویری به شما آموزش دهیم، تا بتوانید اقدامات لازم را بدون بروز مشکلی انجام دهید.

مراحل دریافت شناسه یکتای مالیاتی

مرحله اول آموزش تصویری دریافت شناسه مالیاتی

 

دریافت شناسه یکتای مالیاتی

ورود به سامانه درگاه ملی خدمات مالیاتی

دریافت شناسه یکتای مالیاتی

در سومین مرحله دریافت شناسه مالیاتی باید وارد کارپوشه شویم

مرحله بعدی از شناسه یکتای مالیاتی

از قسمت سمت چپ سامانه ورود به پرونده را انتخاب کنید

مراحل تصویری دریافت شناسه یکتای مالیاتی

انتخاب گزینه عضویت در کارپوشه شناسه مالیاتی

مرحله های دریافت شناسه یکتای مالیاتی

ششمین کار برای دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی

شناسه یکتای مالیاتی مودیان حقیقی و حقوقی

در این مرحله برای دریافت شناسه مالیاتی باید توسط مودی را انتخاب کنید

شناسه یکتای مالیاتی انجام امور مالیاتی موسسه

بارگذاری فایل برای دریافت شناسه حافظه مالیاتی

نهمین مرحله برای دریافت شناسه یکتای مالیاتی

وارد کردن مشخصات هویتی و کدپستی برای دریافت شناسه

مرحله بعدی از شناسه یکتای مالیاتی

مرحله دهم برای دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی

مرحله آخر شناسه یکتای مالیاتی

انجام آخرین مرحله برای دریافت شناسه مالیاتی

نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی یکتا توسط مودی

در صورتی که مودی بتواند صدور، نگه‏داری و رمزنگاری نمودن و همچنین امضای دیجیتال صورتحساب‏‌ها و در نهایت ارسال آن به سامانه مودیان را انجام دهد، می‏‌تواند گزینه “دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی توسط مودی” را انتخاب کند. برای اخذ شناسه یکتای حافظه مالیاتی توسط صاحب کسب و کار یا مدیرعامل شرکت باید گزینه دریافت شناسه یکتا توسط مودی را انتخاب کرد.

دریافت شناسه مالیاتی برای کارتخوان

در قسمت کارپوشه شناسه یکتای پایانه پرداخت وجود دارد، وقتی این گزینه را کلیک می‏‌کنیم و دریافت شناسه را بزنیم، اگر دستگاه Pos به کارپوشه وصل شود، نیاز به شرکت معتمد وجود ندارد؛ به طور اتوماتیک وقتی کارت کشیده شود تراکنش‌‏ها وارد کارپوشه می‏‌شود.آموزشگاه حسابداری فرداد

دریافت شناسه یکتا شرکت

اگر می‌‏خواهید برای سامانه مودیان از یک شرکت معتمد استفاده کنید، پس از انجام مراحل دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی تا مرحله 7 که در مطلب پیش گفته شد، گزینه شرکت معتمد پایانه‏‌های دولتی را انتخاب می‌‏کنیم و در این صفحه لیست شرکت‏‌های معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی برای شما نمایش داده می‏‌شود.

شناسه کالا و خدمات

در اداره مالیاتی، برای کالاها و خدماتی که سازمان‌ها و موسسات ارائه می‌دهند، یک کد منحصر به فرد در نظر گرفته شده است که به نام شناسه کالا شناخته شده، این کد را چگونه باید برای محصولات و کالاهای شرکت خود اخذ کرد؟ در ادامه پاسخ سوال را به صورت کامل و جزئی توضیح خواهیم داد.

نحوه دریافت شناسه کالا و خدمات

پیش از انجام هر کاری ابتدا باید وارد سایت www.tax.gov.ir ‏‌شویم، در قسمت سمت چپ و پایین سامانه، گزینه دریافت شناسه کالا و خدمات را انتخاب می‌کنیم، بسته به نوع خدماتی که ارائه می‏‌دهید، گزینه خدمت یا کالا و یا هر دو را انتخاب کنید و آن را دانلود نمایید.

هنگامی که می‏‌خواهید در سامانه مودیان صورتحساب ارسال کنید، شناسه 13 رقمی را وارد می‌‏کنید، ناگفته نماند که باید به 2 مورد زیر هنگام وارد نمودن شناسه کالا توجه داشته باشید:

  1.  نوع کالا در حالت داخلی و وارداتی دارای شناسه جداگانه است، پس اگر کالای شما داخلی یا وارداتی است شناسه 13 رقمی آن‌ها تفاوت دارند و اگر از یک نوع کالا هم وارداتی و هم داخلی دارید، باید شناسه‌‏ها را به صورت جداگانه و تفکیک شده وارد کنید.
  2. بعضی از کالاها دارای مالیات ارزش افزوده برای فروش می‌‏باشند و بعضی از این مالیات معاف هستند. اگر شما به اشتباه برای کالایی که معاف از ارزش افزوده است این مبلغ را اضافه کنید، مشمول جرایم مالیاتی می‏‌شوید و اگر برای کالایی که مالیات بر ارزش افزوده دارد، این مبلغ را اضافه نکنید، به صورت خودکار از حساب شما کسر می‏‌گردد.

در نهایت در دسته انتخاب کالا، نام صنف خود را انتخاب کرده و نام کالا را با دقت انتخاب کنید که در مرحله بعدی می‌توانید شناسه کالا را از سامانه دریافت کنید.

غیر فعالسازی شناسه یکتای مالیاتی

برای غیر فعالسازی شناسه یکتا در کارپوشه به قسمت شناسه یکتای مالیاتی ثبت شده می‏‌رویم و روی آیکون (X) کلیک می‌‏کنیم. البته با این کار شناسه یکتای مالیاتی از پرونده حذف نمی‏‎‌شود و اگر شناسه یکتای حافظه مالیاتی جدید را درخواست بدهیم، شناسه مجددا فعال می‏‌گردد.

اگر شناسه یکتای حافظه مالیاتی توسط مودی پشتیبانی شود، با انتخاب گزینه حذف این شناسه غیرفعال می‏‌گردد؛ ولی اگر شناسه یکتای مالیاتی توسط شرکت معتمد پشتیبانی شود، این کار مانند حذف شرکت معتمد انجام می‏‌گیرد.

نکات شناسه یکتای مالیاتی

امکان جایگزین شدن شناسه یکتای جدید به صورت خودکار در صورت حذف شناسه‌ی قبلی وجود دارد

پرسش و پاسخ متداول شناسه یکتای حافظه مالیاتی

در خصوص شناسه و معافیت مالیاتی و نکاتی که باید هنگام دریافت آن، رعایت نمایید را به صورت کامل بیان نمودیم. اکنون قصد داریم به چند سوال متداول که بارها در این خصوص پرسیده شده است، پاسخ دهیم تا با سامانه مودیان کاملا آشنا شوید.

آیا دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی قانونی است؟

با توجه به ماده 1 قانون پایانه‌‏های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی، مودیان حقیقی و حقوقی باید شناسه یکتای حافظه مالیاتی را دریافت کنند، در غیر این صورت مشمول جرایم مالیاتی خواهند شد.

با نرم افزار صدور صورتحساب الکترونیکی، می‌توانید در فرصت کوتاه و بدون اشتباهی، صورتحساب فروش موسسه خود را به سامانه مودیان ارسال کنید.

تفاوت شناسه یکتا با شماره منحصر به فرد مالیاتی

شناسه منحصر به فرد مالیاتی یک کد 22 کاراکتری است که در پایانه فروشگاهی تولید و برای هر صورتحساب به صورت یکتا و جداگانه ایجاد می‏‌شود، اما شناسه یکتای مالیاتی قسمتی از شماره منحصر به فرد مالیاتی است و سامانه امور مالیاتی کشور با کمک آن تشخیص می‌‏دهد که صورتحساب توسط کدام مودی و در چه مکانی صادر شده است.

قبل از دریافت شناسه یکتا به چه فایلی نیاز داریم؟

برای دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی به گواهی امضای دیجیتال (CSR) نیاز دارید که دریافت آن را نیز در مبحث بعدی مقاله توضیح خواهیم داد.

نحوه دریافت کلید عمومی حافظه مالیاتی

همانطور که در قبل گفته شد، برای دریافت شناسه مالیاتی به فایل گواهی امضای الکترونیکی نیاز داریم. برای این کار ابتدا باید وارد سایت gica.ir شده و از منوی بالای سایت، ثبت نام غیرحضوری گواهی الکترونیکی را انتخاب کنید و پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده برای شما یک کد رهگیری 10 رقمی صادر خواهد شد.

سپس شما می‌‏توانید در لیست دفاتر ثبت نام در سایت gica.ir لیست دفاتر ثبت اسناد رسمی و دفتر پیشخوان دولت که امکان عرضه توکن را دارند مشاهده نمایید، سپس به همراه این کد رهگیری 10 رقمی و مدارک زیر به نزدیک‌ترین مرکز مراجعه کنید.

ردیف  مدارک دریافت گواهی امضای دیجیتال
1 عکس پشت و روی کارت ملی
2 عکس صفحه اول شناسنامه
3 عکس آگهی تاسیس شرکت
4 تصویر گواهی الکترونیک
5 روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت

نتیجه گیری

شناسه یکتای مالیاتی یک کد شش کاراکتری است که شامل اعداد و حروف انگلیسی می‌‏باشد. این کد به صورت منحصر به فرد برای هر مودی پس از ثبت نام و ایجاد کارپوشه در سامانه مودیان صادر می‌گردد. در واقع شناسه یکتای حافظه مالیاتی به ثبت اطلاعات موجود در صورتحساب‏‌های الکترونیک خود و انتقال آن به سامانه‌‏ی‌ مودیان کمک می‌‏کند.

در مقاله سعی شد به سوالات و ابهامات درباره شناسه مالیاتی و پیش نیازهای آن پاسخ داده شود و قوانین مربوط به آن به صورت ساده و قابل فهم در اختیار عموم قرار گیرد. شما می‏‌توانید در صورت داشتن هر گونه سوال در مورد مقاله یا موضوعات مشابه را کامنت بگذارید، پاسخ تمامی سوالات در اسرع وقت داده خواهد شد.

آموزش حسابداری مالیاتی

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "شناسه یکتای حافظه مالیاتی یک کد شش کاراکتری است که شامل اعداد و حروف انگلیسی می‌‏باشد. این کد به صورت منحصر به فرد برای هر مودی پس از ثبت نام و ایجاد کارپوشه در سامانه مودیان صادر می‌گردد. در واقع شناسه یکتای مالیاتی به ثبت اطلاعات موجود در صورتحساب‏‌های الکترونیک خود و انتقال آن به سامانه‌‏ی‌ مودیان کمک می‌‏کند." } },{ "@type": "Question", "name": "شناسه مالیاتی توسط مودی چگونه باید دریافت شود؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "در صورتی که مودی بتواند صدور، نگه‏داری و رمزنگاری نمودن و همچنین امضای دیجیتال صورتحساب‏‌ها و در نهایت ارسال آن به سامانه مودیان را انجام دهد، می‏‌تواند این گزینه را انتخاب کند. برای اخذ شناسه یکتای مالیاتی توسط صاحب کسب و کار یا مدیرعامل شرکت باید گزینه دریافت شناسه یکتا توسط مودی را انتخاب کرد." } },{ "@type": "Question", "name": "غیرفعالسازی شناسه مالیاتی چگونه است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "برای غیر فعالسازی شناسه یکتا در کارپوشه به قسمت شناسه یکتای مالیاتی ثبت شده می‏‌رویم و روی آیکون (X) کلیک می‌‏کنیم. البته با این کار شناسه یکتای مالیاتی از پرونده حذف نمی‏‎‌شود و اگر شناسه یکتای مالیاتی جدید را درخواست بدهیم، این شناسه مجددا فعال می‏‌گردد." } },{ "@type": "Question", "name": "شناسه یکتا و شناسه منحصر بفرد مالیاتی چه تفاوتی باهم دارند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "شناسه منحصر به فرد مالیاتی یک کد 22 کاراکتری است که در پایانه فروشگاهی تولید و برای هر صورتحساب به صورت یکتا و جداگانه ایجاد می‏‌شود، اما شناسه یکتای مالیاتی قسمتی از شماره منحصر به فرد مالیاتی است و سامانه امور مالیاتی کشور با کمک آن تشخیص می‌‏دهد که صورتحساب توسط کدام مودی و در چه مکانی صادر شده است." } },{ "@type": "Question", "name": "مرحله قبل از دریافت شناسه یکتا برای مودیان چه شناسه ایی است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "پس از دریافت شناسه یکتا، مودی باید گواهی امضای الکترونیکی خود را از سایت gica.ir دریافت کند." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.