صدور صورتحساب الکترونیکی

در تمام کشورهای دنیا افرادی که برای انجام شغل خود به صورت رسمی و قانونی حقوق دریافت می کنند موظف هستند که بخشی از درآمد خود را به عنوان مالیات به دولت بپردازند. محاسبه این عدد به کمک برنامه حسابداری، کار بسیار ساده‌ای است. طبیعی است که برای بسیاری این سوالات مطرح باشد که مالیات بر درآمد چیست؟ و یا اینکه، نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشمول مالیات چگونه است؟

درصد مالیات بر درآمد مشاغل در هر کشوری متفاوت است و بستگی به این دارد، که دولت چه میزان خدمات در قبال مشمولین آن ارائه می دهد. به هر ترتیب، ما نیز در کشور خودمان بر اساس قانون مالیات بر درآمد موظف هستیم که آن را بپردازیم.

در این مقاله به معرفی مالیات بر درآمد، انواع، مراحل مطالبه، نحوه محاسبه و مالیات بر درآمد مشاغل، پاسخ به پرسش مالیات بر درآمد املاک چیست و… می‌پردازیم.

خواندن مقاله مالیات بر درآمد را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟
  • صاحبان کسب و کار
  • حسابداران و حسابرسان مالیاتی
  • مدیران مالی
  • تمام افرادی که مشمول پرداخت مالیات درآمد هستند

مالیات بر درآمد چیست؟

دولت بر اساس میزان درآمدی که شما از طریق انجام شغل تان به دست آورده اید، میزان مشخصی مالیات دریافت می کند. این کار که در حوزه قوانین حسابرسی انجام می شود، مالیات بر درآمد نام دارد که رسیدگی به آن وظیفه حسابرس است. حسابرس به کمک برنامه حسابداری بازرگانی می‌تواند تا بخش زیادی از این موارد را بررسی و برطرف کند.

همواره دولت ها به مالیات به چشم منبعی برای مخارج خود نگاه می کنند و طبیعی است که در بعضی دوره ها بر اثر سیاست‌های اقتصادی انقباضی میزان نرخ آن هم بالاتر رود. اما مساله مهمی که در همین ابتدا باید به آن اشاره کنیم، تصاعدی بودن نرخ مالیات بر درآمد مشاغل است که باعث برقراری عدالت اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.

با توجه به نکات ذکر شده، باید این‌طور نتیجه گیری کنیم که:

رعایت این ‌اصل از قانون توسط تمام شهروندان نشانه توسعه فرهنگی و اجتماعی است و در نهایت موجب توسعه و شکوفایی اقتصادی خواهد شد.

ارسال صورتحساب سامانه پایانه های فروشگاهی

انواع مالیات بردرآمد

مالیات بر درآمد انواع مختلفی دارد که نیاز است هر یک از آنها را بشناسیم. هر کدام از انواع مالیات بر درآمد دارای نرخ‌های متفاوت و نحوه محاسبه مالیات مخصوص به خود هستند و این‌مساله اهمیت شناخت آنها را افزایش می دهد.

انواع مالیات بر درامد

نحوه محاسبه مالیات بردرآمد با توجه به نوع آن متفاوت می باشد.

به طور کلی مالیات برآمد شامل موارد زیر است:

  • مالیات بردرآمد مشاغل
  • مالیات بردرآمد اجاره املاک
  • مالیات بردرآمد املاک
  • مالیات بردرآمد وکلا
  • مالیات بردرآمد حقوق
  • مالیات بردرآمد اشخاص حقیقی
  • مالیات بردرآمد اشخاص حقوقی

مالیات بر درآمد مشاغل

در مالیات بر درآمد مشاغل، تمامی کسانی که از طریق مشاغل آزاد و یا مشارکت‌های مدنی کسب درآمد می کنند، موظف به پرداخت آن هستند.

از جمله مشاغل مشمول مالیات بر درامد مشاغل عبارتند از:

  1. کسبه، اصناف، پیشه وران
  2. صاحبان حرف
  3. صاحبان کارخانه
  4. صاحبان کارگاه‌های تولیدی
  5. اشخاص حقیقی که از طریق مشاغل آزاد درآمد کسب می کنند
  6. مشاغلی که در دیگر دسته بندی‌هایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، جای ندارند.
مالیات بر درآمد مشاغل

کسانی که از طریق مشاغل آزاد و یا مشارکت‌های مدنی کسب درآمد می کنند، موظف به پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل هستند.

اگر بخواهیم این‌گونه مشاغل را دقیق تر دسته بندی نماییم، باید به ماده 95 قانون مالیات های مستقیم اشاره کنیم که آنها را به سه دسته تقسیم می کند:

  • ماده 95 قانون مالیات های مستقیم

مشاغلی که فعالیت‌های خود را در دفتر روزنامه و دفتر کل ثبت می کنند، مشاغلی همچون: واردکنندگان، صادرکنندگان، صاحبان کارخانه و کارگاه‌های تولیدی با مجوز از وزارتخانه مربوطه، بهره برداران معادن، صاحبان موسساتی نظیر: حسابداری، کامپیوتری، آموزشی، بهداشتی، هتل ها، بانکداری، حمل و نقل، بازاریابی و تبلیغات و … در‌این دسته جای می گیرند.

شاغلان این‌دسته باید پس از اتمام سال جاری و نهایی تا تیرماه سال بعدی، صورت‌های مالی خودشان را به همراه اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل ارائه نمایند.

مالیات بر درآمد مشاغل

انواع مالیات بر درآمد مشاغل به شرح ذکر شده می باشد.

  • مشاغلی که فعالیت های خود را در دفتر درآمد و دفتر هزینه ثبت می کنند. مشاغلی همچون:

صاحبان چاپخانه و خدمات چاپی، ارتباطات رایانه ای، کارگزاران و دلالان، صاحبان اماکن فرهنگی و هنری، مهمانسراها و مسافرخانه ها، مشاغل مرتبط با فیلم سازی و سینما، تالارهای پذیرایی، کرایه دهندگان ظروف، صاحبان تعمیرگاه‌های اتومبیل، کارگاه های صنعتی، مشاغل مرتبط با ساختمان سازی، وکلا، مشاوران حقوقی و مترجمان دادگستری، محققان و پژوهشگران مستقل، پزشکان و دامپزشکان و دندانپزشکانی که مطب داشته باشند، صاحبان آزمایشگاه ها، صاحبان مراکز زیبایی، صاحبان دفاتر اسناد رسمی، بنگاه‌های ماشین و املاک، سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر و فروشندگان آهن آلات در‌این دسته قرار دارند.

صاحبان مشاغل ذکر شده باید تا تیرماه سال آینده، تمامی خریدها، فروش ها و حقوق دریافتی خود را که در دفاتر درآمد و هزینه ثبت نموده اند، به همراه اظهارنامه مالیات درآمد مشاغل خود تحویل سازمان مالیات دهند.

  • مشاغلی که مانند 2 مورد قبلی نبوده و صرفا خلاصه وضعیت درآمد و هزینه شان را از طرف سازمان امور مالیاتی نگاه می دارند، تمامی افرادی که در اتحادیه‌های صنفی مختلف فعالیت دارند و جزء بازاریان به حساب می آیند و در دو گروه قبلی نیستند، در همین دسته قرار می گیرند.

برای مثال: کفاشی، شیرینی فروشی، بزازی، قصابی، خواربار فروشی، عکاسی، کفش فروشی، قنادی، آرایشگری و … جزء دسته سوم هستند و موظف هستند تا به همراه اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم، خلاصه وضعیت درآمد و هزینه شان را تسلیم سازمان مالیات کنند، کسانی که موظف به نگهداری خلاصه درآمد و هزینه هایشان هستند، لازم است که به‌این 3 نکته کاربردی دقت کنند:

در پایان هر ماه، جمع فروش کالا یا جمع درآمد حاصل از ارائه خدمات خود را درج کنند. (بیشتر بخوانید : فرمول قیمت گذاری محصول)

جمع خرید کالا را در ستونی به همین نام برای هر ماه درج نمایند.

هزینه های مرتبط با فعالیت شغلی خود را برای هر ماه در ستون جمع هزینه ها بنویسند.

مالیات بردرآمد اجاره املاک

اگرچه یک دسته کلی به عنوان مالیات بر املاک و مستغلات وجود دارد، اما می توان آن را به 3 دسته جزئی تقسیم نمود:

  1. مالیات بر اجاره املاک
  2. مالیات بر نقل و انتقال املاک
  3. مالیات بر مستغلات خالی
مالیات بر درامد اجاره املاک

مالیات بر درآمد اجاره املاک دارای سه نوع می باشد.

برای موضوع مالیات بر درامد اجاره املاک، ماده 53 قانون مالیات‌های مستقیم این گونه می گوید:

 «درآمد مشمول مالیات کسی که ملکی را اجاره می دهد، شامل کل مال الاجاره (نقد یا غیرنقد) پس از 25 درصد کسر از آن است. این 25 درصد کسر برای هزینه ها، استهلاکات و تعهداتی است که وی نسبت به طرف مقابل خود دارد »

آموزشگاه حسابداری فرداد

نحوه محاسبه درآمد مشمول مالیات اجاره املاک

اگر به هر دلیلی مستاجر مبلغ معینی را به موجر نداده باشد و نتوان تشخیص داد که میزان درآمد موجر از این‌معامله چقدر بوده است، می‌توان بر اساس نرخ اجاره املاک مشابه آن را معین کرد.

توجه داشته باشید که کار مشابه سازی نرخ اجاره املاک توسط اداره مالیاتی انجام می شود و ارزش جاری آن ملک مدنظر خواهد بود.

نحوه محاسبه مالیات اجاره املاک

برای محاسبه این مورد، باید بر اساس نرخ های مقرر در ماده 131 (مالیات بردرامد اجاره املاک اشخاص حقیقی) و ماده 105 (مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی) در قانون مالیات‌های مستقیم عمل کرد. برای انجام انواع محاسبات فروش می‌توانید از نرم افزار مدیریت فروش استفاده کنید.

پس از انجام محاسبه باید آن را به همراه اظهارنامه مالیات درآمد اجاره املاک ارائه نمایید.

 معافیت های مالیاتی بر اجاره املاک

اگر مالک ساختمان با اجاره دادن آن به کسانی مثل افراد خانواده (پدر، مادر، فرزندان و …) کسب درآمدی نکرده باشد، ملزم به پرداخت مالیات نیست.

اگر مالک، خانه خود را به کسی اجاره دهد و خودش در ملک شخص دیگری مستاجر شود، هنگام محاسبه مالیات می تواند میزان اجاره ای که پرداخت می کند را از مال الاجاره ملک خود کم کند.

نکته مهم

اگر مشخص شود که فرد در ارسال اظهارنامه مالیاتی اجاره ملک خود خلاف واقع گفته باشد، یک برابر مالیاتی که باید پرداخت می کرده را باید به عنوان جریمه بدهد.

به علاوه تمامی ملک هایی که در شهر تهران واقع شده باشند ، و زیربنایی کمتر از 150 متر داشته باشند و تمامی ملک هایی که در شهرستان ها باشند و زیربنایی کمتر از 200 متر داشته باشند، جزء موارد معاف مالیاتی اجاره املاک به شمار می آیند.

مالیات بر درآمد املاک چیست؟

در جواب مالیات بر درآمد املاک چیست می‌توان گفت، اشخاص حقیقی یا حقوقی که با واگذاری حقوق خود نسبت به ملک شان درآمدی کسب کرده باشند، مشمول مالیات بر درآمد املاک می شوند.

مالیات بر درآمد املاک

اشخاص حقیقی یا حقوقی که با واگذاری ملک خود و کسب درآمد، مشمول مالیات بر درآمد املاک می شوند.

در صورتی که برای معامله ملک از مبلغ معینی استفاده نشده باشد، اداره مالیات می تواند از ارزش املاک مشابهی که معامله شده اند استفاده کند.

ارزش معاملاتی املاک چگونه محاسبه می شود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که، کمیسیونی با نام کمیسیون تقویم املاک با حضور 7 نفر به نمایندگی از طرف سازمان هایی نظیر:  سازمان امور مالیاتی کشور، وزارت مسکن، سازمان ثبت اسناد، سازمان ثبت املاک و … ارزش آن را تخمین می زنند.

 معافیت مالیاتی درآمد املاک

  1. چنانچه معامله طبق قوانین اصلاحات ارضی صورت گرفته باشد یا اینکه آن ملک از طرف شرکت های تعاونی مسکن به اعضای خود ارائه شده باشد.
  2. ملک‌هایی که طبق ماده 34 قانون، در سال 1320 به دولت منتقل شده اند.
  3. فسخ معاملات قطعی املاک بر اساس حکم مراجع قضایی تا 6 ماه بعد از انجام معامله، به عنوان معامله جدید مشمول مالیات نخواهد بود.
  4. واگذاری ملک به دولت برای اجرای طرح‌های نوسازی، بهسازی و یا بازسازی محله‌های قدیمی و بافت‌های فرسوده معاف از مالیات است.
  5. اگر ملکی جزء آثار ملی به ثبت رسیده باشد و مالک بخواهد آن را به سازمان میراث فرهنگی بفروشد از 50 درصد معافیت مالیاتی واگذاری املاک بهره مند می شود.

مالیات بردرامد وکلا

مالیات درآمد وکلا یا مالیات بر حق الوکاله وکلای دادگستری شامل 5 درصد از رقم حق الوکاله ای است که در وکالت نامه قید می ­­شود.

این نرخ مالیات بر درامد وکلا شامل وکالت‌هایی است که با موضوع مالی بوده یا همچنین، در دعاوی کیفری مورد استفاده قرار می گیرد. اما در پرونده هایی که با موضوع دعاوی و اختلافاتی در مراجع اختصاصی غیرقضایی انجام شوند، نرخ مشخصی تعیین نشده است.

اختلافات مالیاتی و عوارض توسعه معابر شهرداری نیز جزء همین مورد آخر محسوب می شوند.

مالیات بر درامد وکلا

وکیل در حال بررسی میزان مالیات بر درامد وکلا برای خود می باشد.

مالیات بردرآمد حقوق

اطلاعات این نوع مالیات را باید از طریق سامانه اطلاعات مالیات درآمد حقوق وارد نمود.

وقتی فردی نیروی کار خود را در خدمت شخص حقیقی یا حقوقی دیگری قرار داده و از این راه کسب درآمد نماید، مشمول مالیات بر درآمد حقوق خواهد شد. آنطور که در ماده 83 قانون مالیات‌های مستقیم ذکر شده، مالیات درآمد حقوق شامل این موارد است:

  1. حقوق و مزایای مربوط به شغل غیر از کسور و بعد از وضع معافیت های قانونی.
  2. مزایای غیرنقدی استفاده از مسکن واگذار شده از سمت کارفرما.
  3. مزایای استفاده از اتومبیل واگذار شده از سمت کارفرما.
  4. سایر مزایای غیرنقدی مستمر مثل خواروبار و بن.

نحوه محاسبه درآمد مشمول مالیات حقوق

برای این کار، باید درآمدهای غیرنقدی با ارزش نقدی آن معادل سازی شده و با درآمد نقدی جمع شود، معادل سازی ارزش نقدی درآمد غیرنقدی را تقویم کردن می نامند. اغلب سازمان ها از قبیل شرکت نرم افزاری و …. برای محاسبه مالیات حقوق از نرم افزار حقوق و دستمزد استفاده می کنند.

در این بخش مبنا در تقویم درآمدهای غیر نقدی را شرح داده ایم. با ما همراه باشید.

مبنای تقویم درآمدهای غیرنقدی بر اساس ماده 83 قانون مالیات های مستقیم اینگونه می باشد:

  • مسکنی که دارای اثاثیه باشد: 25 درصد مزایای نقدی
  • مسکنی که بدون اثاثیه باشد: 20 درصد مزایای نقدی
  • اتومبیل اختصاصی با راننده: 10 درصد مزایای نقدی
  • اتومبیل اختصاصی بدون راننده: 5 درصد مزایای نقدی

نکته: مزایای غیرنقدی هم به قیمت تمام شده آنها تقویم می شوند.

نرخ مالیات بر درآمد حقوق و مشمولین معافیت مالیاتی درآمد حقوق سال 1400

بر اساس ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم تا میزان 60 برابر حداقل حقوق پایه (حقوق مبنا) تمام حقوق بگیران از پرداخت مالیات معاف هستند. آموزش نرم افزار خرید و فروش یکی از مواردی هست که به شما کمک می‌کند در صورتی که اطلاعات کافی در مورد ثبت اطلاعات فروش خود را ندارید، آن را کسب کنید و کار خود را به راحتی ادامه دهید.

نکته: برای اینکه بتوانید به رقم درستی از مالیات خود برسید، باید جدول مالیات حقوق 1400 را به خوبی بررسی نمایید. در بخش های بعدی جدول مالیاتی را به صورت کامل بررسی خواهیم نمود.

مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی

مالیات بردرامد اشخاص حقیقی باید تا پایان روز 31 خرداد سال بعد محاسبه شود و اینگونه افراد اظهار نامه مالیاتی خود را ارسال کنند.

مالیات اشخاص حقیقی بر اساس ماده 101 محاسبه می گردد، سقف معافیت ماده 101 سال 98 سالانه 33 میلیون تومان تعیین شده است. برای کسب اطلاعات به روز می‌توانید مقاله سقف معافیت مالیاتی مشاغل را مطالعه فرمایید.

مالیات بر درامد اشخاص حقیقی

شخص در حال بررسی میزان مالیات خود می باشد.

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی اینگونه است:

اگر بیش از یک و نیم برابر آن مقدار باشد 10 درصد و اگر بین 1.5 تا 2.5 برابر آن مقدار باشد، 15 درصد خواهد بود. بین 2.5 تا 4 برابر با نرخ 20 درصد و بین 4 تا 6 برابر با نرخ 25 درصد محاسبه می گردد. اگر هم بیش از 6 برابر آن مقدار محاسبه شود نرخ مالیات بردرآمد اشخاص حقیقی 35 درصد است.

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

به صورت کلی می توان گفت که اشخاص حقوقی معافیت مبلغی ندارند، اشخاص حقوقی در مواردی معافیت دارند که مالیات با نرخ صفر درصد بوده و در اصل معافیت محسوب نمی شود.

برای تخمین نرخ مالیات بردرامد اشخاص حقوقی باید از ماده 105 قانون مالیات های مستقیم بهره گرفت.

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی اینگونه است که پس از تعیین زیان‌های حاصل از منابع غیرمعاف و کسب معافیت‌های مقرر (به استثنای مواردی که طبق مقررات قانون نرخ جداگانه ای دارند) مشمول مالیاتی با نرخ 25% هستند.

لازم به ذکر می باشد که شما می توانید به صورت رایگان در دوره آموزش حسابداری مالیاتی فرداد شرکت کرده و به صورت کامل مباحث مرتبط با حسابداری مالیاتی را آموزش ببینید.

قوانین و نکات مهم مالیات بر درآمد مشاغل

  1. اشخاص مشمول مالیات بر درآمد مشاغل: شخص یا اشخاص حقیقی که از طریق مواردی نظیر: درآمد اجاره املاک، درآمد حقوق و … درآمدی را کسب کنند مشمول این‌مالیات می شوند، البته مالیات بردرآمد مشاغل پس از کسر معافیت‌های مقرر محاسبه می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ماهیت برداشت در حسابداری بیشتر آشنا شوید.
  2. همانطور که در بخش مالیات بر درآمد مشاغل ذکر کردیم، طبق قانون مشاغل را به 3 دسته کلی تقسیم می کنند:
  • مشاغلی که فعالیت های خود‌را در دفتر روزنامه و دفتر کل ثبت می نمایند.
  • مشاغلی که فعالیت های خود‌را در دفاتر درآمد و هزینه ثبت می نمایند.
  • مشاغلی که خلاصه وضعیت درآمد و هزینه خود را از طرف سازمان امور مالیاتی نگهداری می کنند.
قوانین مالیات بر درآمد

قوانین و نکات مهم مالیات بر درآمد به شرح ذکر شده می باشند.

  1. مهلت اظهارنامه مالیاتی مشاغل: مشمولین این نوع مالیات باید اسناد و ارقام محاسبه شده را تا پایان تیرماه سال بعد ارائه کرده و میزان مالیات مشخص گشته را پرداخت نمایند.
  2. کارگاه‌های تولیدی و واحدهای تولیدی که فعالیت‌های خود را در چند دفتر و واحد انجام می دهند، باید تمام فعالیت‌های خود را در یک اظهارنامه به اداره مالیات ارائه نمایند.
  3. لیست مشاغل معاف از مالیات: از جمله شغل های معاف از مالیات می توان به این مشاغل اشاره کرد:
    درآمد حاصل از تعلیم و تربیت مدارس غیرانتفاعی، آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای آزاد دارای مجوز از طرف سازمان فنی و حرفه ای، دانشگاه ها و آموزشگاه های غیرانتفاعی، مهدکودک در مناطق کمتر توسعه یافته و روستایی و …

درصد مالیات بر درآمد و محاسبه آن

بر اساس جدول نرخ مالیات بر درآمد سال 1400، درصد مالیات بردرآمد و نحوه محاسبه مالیات بردرامد به این صورت است:

  • بر اساس جدول معافیت مالیاتی حقوق سال 1400 افرادی که کمتر از 4 میلیون تومان در ماه حقوق بگیرند، معاف از مالیات حقوق خواهند بود. کسانی که بین 4 میلیون تا 8 میلیون تومان حقوق بگیرند، با نرخ 10 درصد لازم است مالیات خود را بپردازند.
  • حقوق بگیران بین 8 میلیون تومان تا 12 میلیون تومان با نرخ 15 درصد مالیات می دهند و نرخ مالیات بر درآمد حقوق اشخاص حقیقی که بین 12 میلیون تومان تا 18 میلیون تومان حقوق داشته باشند، 20 درصد خواهد بود.
  • حقوق بین 18 میلیون تومان تا 24 میلیون تومان با نرخ 25 درصد و برای افرادی که بین 24 میلیون تومان تا 32 میلیون تومان حقوق بگیرند 30 درصد و افرادی که بیشتر از 32 میلیون تومان دریافت کنند 35 محاسبه می گردد.

لازم به ذکر می باشد که پس از محاسبه مالیات حقوق، کارمندان باید لیست مالیات را برای اداره مالیات ارسال نمایند، که در مقاله سامانه مالیات حقوق به صورت کامل به بررسی این مبحث پرداخته ایم.

مراحل مطالبه مالیات بر درآمد

در ادامه به بررسی مراحل مطالبه مالیات بردرامد می پردازیم.

مراحل مطالبه مالیات بر درآمد

فرد در حال بررسی مراحل مطالبه مالیات بر درآمد می باشد.

  1. اداره امور مالیاتی ذیربط مکلف است، در مواردی که مالیات‌های تکلیفی مزبور توسط اشخاص موصوف کسر و پرداخت نشده باشد، پس از انجام رسیدگی های لازم و با استناد به اسناد و مدارک مثبته مالیات علی الحساب متعلق به وجوه پرداختی مرتبط با امور مذکور، در متن ماده 104 را همراه با جرایم متعلقه موضوع ماده 197 و ماده 199 بدون فوت وقت و با رعایت سایر مقررات قانون مالیات‌های مستقیم مطالبه نماید.
  2. در صورت استنکاف اشخاص ذیربط از پرداخت مالیات‌های تکلیفی مطالبه شده، پس از سیر مراحل قانونی و قطعیت مالیات‌های تکلیفی مورد مطالبه، ادارات امور مالیاتی مربوط مکلف به وصول آن از طریق عملیات اجرایی طبق مقررات فصل نهم از باب چهارم قانون مزبور هستند.
  3. در مواردی که به موجب اسناد و مدارک مثبته محرز گردد، که مالیات‌های تکلیفی موصوف توسط اشخاص کسر ولی به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز نشده است، ادارات امور مالیاتی بایستی نسبت به وصول مالیات و جرایم آن از طریق عملیات اجرایی طبق مقررات فصل نهم از باب چهارم قانون یاد شده اقدام نمایند.
  4. در مواردی که مالیات‌های تکلیفی موضوع ماده 104 یادشده، توسط دستگاه‌های اجرایی دولت، نهادهای عمومی غیردولتی و سایر سازمان ها و مؤسساتی که به نحوی از اعتبارات دولتی استفاده می کنند.

همچنین سایر دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام یا تصریح نام است، کسر نشده باشد، اداره امور مالیاتی ذیربط مکلف است پس از انجام رسیدگی لازم و با استناد به اسناد و مدارک مثبته، مالیات علی الحساب موصوف را با رعایت مقررات قانون مالیات های مستقیم مطالبه و در صورت خودداری اشخاص مذکور از پرداخت مالیات مطالبه شده، پس از سیر مراحل قانونی پرونده و قطعی شدن، مالیات و جرایم متعلقه موضوع ماده 197 و ماده 199 قانون مزبور را از حساب بانکی اشخاص صدرالاشاره ذی ربط برداشت و به حساب مالیاتی تعیین شده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور واریز نماید.

اعتراض به مالیات قطعی

پس از اینکه اداره امور مالیاتی عملکرد مؤدیان مالیاتی را بررسی کرده و میزان مالیات پرداختی توسط آنها را مشخص نماید، به آن مالیات مشخص شده مالیات قطعی گفته می شود.

اعتراض به مالیات بر درآمد قطعی

مالیات قطعی، بعد از بررسی عملکرد مؤدی مالیاتی مشخص می شود

اگر فرد مؤدی به هر دلیل به آن مالیات قطعی اعتراض داشته باشد، می تواند به هیئت حل اختلاف مراجعه نماید.

اگر رای صادر شده از سوی هیات حل اختلاف مورد پذیرش مؤدی واقع شود، باید آن مالیات را پرداخت نماید. در غیر اینصورت می تواند مجددا به آن اعتراض کند.

نکته مهم

در پایان هر رأیی که از سوی این هیات صادر گردد، از طرف اداره امور مالیاتی هم لازم الاجرا خواهد بود.

ثبت حسابداری مالیات بر درآمد

محاسبه مالیات قابل پرداخت به اداره امور مالیاتی را در پایان سال انجام می‌دهند.

برای ثبت آن، می توان به این طریق اقدام کرد:

ثبت ذخیره مالیات بردرآمد در پایان سال
بدهکار   بستانکار
 سود و زیان جاری _
_ ذخیره مالیات بر درآمد
  • بعد از صدور برگ تشخیص و قطعی شدن مالیات
بدهکار   بستانکار
ذخیره مالیات بردرآمد _
_ مالیات پرداختنی
  • هنگام پرداخت مالیات قطعی
بدهکار   بستانکار
مالیات پرداختنی _
_ بانک

نتیجه گیری

در این مقاله تلاش نمودیم تا انواع مالیات درآمد را بررسی و مشخص کنیم ، که طبق بخشنامه مالیات حقوق 99 هر یک از حقوق بگیران بر چه اساسی و با چه نرخی باید مالیات بپردازند و بر اساس بخشنامه معافیت مالیاتی حقوق هم سقف معافیت مالیاتی را مشخص نمودیم.

از این مقاله می توانید اطلاعات کاربردی که درباره ثبت نام اظهارنامه مالیات بردرآمد اشخاص نیاز است را کسب نمایید و در یک کلام، قانون مالیات بر درآمد را متوجه خواهید شوید. برای آشنایی با آخرین تغییرات حقوقی می‌توانید مقاله حقوق وزارت کار را مطالعه کنید.

از شما مخاطبان عزیز خواهشمندیم که پس از خواندن این مقاله، ما و دیگر مخاطبان را از اطلاعات و تجربیات خود بهره مند سازید. ضمن اینکه شما می توانید با انتشار این مقاله به اطرافیان خود کمک کنید تا بدانند درآمد مشمول مالیات چیست و چگونه آن را محاسبه کنند.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "مالیات بر درآمد چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "دولت بر اساس میزان درآمدی که شما از طریق انجام شغل تان به دست آورده اید، میزان مشخصی مالیات دریافت می کند،این کار که در حوزه قوانین حسابرسی انجام می شود، مالیات بر درآمد نام دارد." } },{ "@type": "Question", "name": "مالیات بردرآمد مشاغل چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "در این نوع از مالیات درآمد، تمامی کسانی که از طریق مشاغل آزاد و یا مشارکت های مدنی کسب درآمد می کنند، موظف به پرداخت آن هستند" } },{ "@type": "Question", "name": "مالیات بر درآمد املاک چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "اشخاص حقیقی یا حقوقی که با واگذاری حقوق خود نسبت به ملک شان درآمدی کسب کرده باشند، مشمول مالیات بر درآمد املاک می شوند." } },{ "@type": "Question", "name": "مهلت اظهارنامه مالیاتی مشاغل چگونه است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "مشمولین این نوع مالیات باید اسناد و ارقام محاسبه شده را تا پایان تیرماه سال بعد ارائه کرده و میزان مالیات مشخص گشته را پرداخت نمایند." } },{ "@type": "Question", "name": "نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی چگونه است", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "اگر بیش از یک و نیم برابر آن مقدار باشد 10 درصد و اگر بین 1.5 تا 2.5 برابر آن مقدار باشد، 15 درصد خواهد بود. بین 2.5 تا 4 برابر با نرخ 20 درصد و بین 4 تا 6 برابر با نرخ 25 درصد محاسبه می گردد. اگر هم بیش از 6 برابر آن مقدار محاسبه شود نرخ مالیات بردرآمد اشخاص حقیقی 35 درصد است." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.