صدور صورتحساب الکترونیکی

استعلام مالیات با کدملی چگونه انجام می‌شود؟ استعلام پرونده مالیاتی با کدملی در چه سامانه‌ای انجام می‌شود؟ یکی از مباحثی که در سال­‌های اخیر افراد با آن مواجه شده‌­اند، بحث مالیات می‌باشد. مدیران، صاحبان مشاغل، صاحبان منازل مسکونی خالی از سکنه با مبحث مالیات بیشتر در ارتباط هستند و باید با نحوه استعلام آن و میزان معافیت مالیاتی آشنا باشند.

هر کسب و کاری برای انجام صحیح برنامه حسابداری و مالی خود نیازمند آن است که مالیات خود به طور درست محاسبه و از طریق اظهارنامه مالیاتی به اداره مالیات ارسال نماید. در مقاله پیش رو قصد داریم نحوه استعلام مالیاتی و بدهی مالیاتی را شرح دهیم تا بتوانید امور مالیاتی خود را انجام دهید.

خواندن مقاله استعلام مالیات با کدملی به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
مشاوران مالیاتی
کسانی که به مباحث مالیاتی علاقمند هستند

استعلام پرونده مالیاتی با کدملی چیست؟

همانطور که در دوره حسابداری مالیاتی گفتیم، یکی از روش‌­های تامین هزینه­‌های کشور، وصول مالیات از اشخاص حقیقی و حقوقی مطابق قانون است، در قوانین مالیاتی اشخاص مشمول پرداخت مالیات و میزان مالیات متعلقه مشخص شده است. مودیان مالیاتی برای جلوگیری از اعمال جریمه از طرف دولت، باید در پایان سال نسبت به پرداخت مالیات تعلق گرفته اقدام نمایند.

در گذشته مودیان برای آگاهی از میزان بدهی خود مجبور به مراجعه به اداره مالیاتی بودند، اما با پیشرفت تکنولوژی و گسترش زیر ساخت‌های موردنیاز از جمله سامانه مالیاتی، شما می­‌توانید نسبت به استعلام مالیات با کدملی اقدام کنید و در صورت داشتن بدهی مالیاتی نسبت به پرداخت آن اقدام نمایید.

با توجه به توضیحات ارائه شده در قبل منظور از استعلام مالیاتی یعنی شخص حقیقی یا حقوقی که نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی نیز اقدام کرده است، می­‌تواند با ورود به سامانه مالیاتی و بعد از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور تخصیص داده شده، از وضعیت مالیاتی خود آگاهی پیدا کند.

ورود به پرونده مالیاتی جهت استعلام مالیات با کدملی

شما به عنوان یک مودی برای انجام تکالیف مالیاتی خود باید ابتدا وارد سامانه Tax.gov.irشوید. استعلام مالیات با کد ملی در این سامانه امکان‌پذیر می‌باشد، بعد از ورود به سامانه و تشکیل پرونده مالیاتی صاحب یک کارپوشه خواهید شد، در کارپوشه مودیان تمامی اطلاعات مربوط به خرید، فروش، املاک وجود دارد.

اهمیت استعلام مالیات با کدملی

همانطور که گفتیم یکی از مسائل مهمی که امروزه اشخاص حقیقی و حقوقی و به خصوص صاحبان کسب و کار با آن روبرو هستند، بحث امور مالیاتی است؛ شما به عنوان یک مودی مالیاتی با ورود به درگاه الکترونیک مالیاتی می­‌توانید نسبت به استعلام مالیات با کد ملی و استعلام بدهی پرونده مالیاتی با کد ملی اقدام کنید.

ورود به سامانه استعلام مالیات با کدملی

برای ورود به سامانه استعلام مالیاتی، باید آدرس tax.gov.ir را در اینترنت جستجو کنید، با یافتن صفحه موردنظر نام کاربری و رمز عبور تخصیص داده شده را در محل مشخص شده وارد کنید، در این مرحله یک کد از طرف سامانه برای تلفن همراه شما ارسال می‌شود.

باید توجه داشته باشید که تلفن همراه معرفی شده در سامانه باید متعلق به خودتان باشد، حال با ثبت کد ارسالی در محل مشخص شده شما وارد سامانه و کارپوشه خود یا به عبارتی “پرونده مالیاتی من” شده‌­اید، در این صفحه می‌­توانید نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی، پرداخت الکترونیک مالیات، مشاهده سوابق و موارد مشابه اقدام کنید.

آموزشگاه حسابداری فردادروش‌های استعلام بدهی مالیاتی چیست؟

همانطور که می­‌دانید به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری به اداره مالیات، شما می­‌توانید نسبت به پیگیری و استعلام امور مالیاتی خود از جمله استعلام مالیات با کدملی، استعلام پرونده مالیاتی با کد ملی، دریافت کد مالیاتی با کدملی و پیگیری پرونده مالیاتی با کدملی  اقدام کنید.

به طور کلی برای استعلام بدهی مالیاتی خود به روش‌­های زیر می‌­توانید اقدام کنید:

    • وارد سامانه my.tax.gov.ir شوید، استعلام مالیات با کدملی را انجام دهید و از میزان بدهی خود آگاه شوید.
    • به دفاتر پیشخوان یا کافی‌نت‌ها مراجعه کنید و با ارائه مدارک لازم، نسبت به استعلام بدهی مالیاتی خود اقدام نمائید.
    • به نزدیک‌ترین حوزه امور مالیاتی مراجعه و نسبت به استعلام بدهی مالیاتی خود اقدام کنید.

نحوه مشاهده سوابق و بدهی مالیاتی با کد ملی

شما اگر به عنوان صاحبان کسب و کار شناخته می­‌شوید، همانطور که می­‌دانید در گذشته باید به صورت حضوری به اداره مالیات مراجعه می­‌کردید و از سوابق و بدهی مالیاتی خود آگاه می­‌شدید، اما با راه اندازی سامانه مودیان و درگاه ملی خدمات الکترونیک می‌توانید نسبت به ورود به این سامانه و مشاهده سوابق و بدهی مالیاتی با کد ملی اقدام کنید.

استعلام مالیات با کدملی و استعلام پرونده مالیاتی با کدملی

مشاهده سوابق و بدهی مالیاتی با کد ملی از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی

نحوه استعلام مالیات با کدملی

اشخاص حقوقی نیز همانند اشخاص حقیقی دارای کد یکتایی به نام کدملی یا شناسه ملی هستند، بنابراین تمامی اشخاص حقوقی و حقیقی برای استعلام بدهی مالیاتی، استعلام پرونده مالیاتی می‌­توانند نسبت به مراجعه به سامانه مربوطه و با استفاده از کد ملی اقدام نمایند.

همانطور که در مطالب قبل نیز اشاره شد، برای استعلام پرونده مالیاتی با کدملی پیگیری پرونده مالیاتی با کد ملی و به طور کلی مشاهده سوابق مالیاتی می‌توانید به سامانه my.tax.gov.ir وارد شوید و با وارد کردن کد ملی و شماره تلفن همراه خود وارد بخش پنل کاربری شوید و در بخش درخواست‌­ها اقدام به استعلام مالیات نمائید.

استعلام پرونده مالیاتی با کدملی

اگر شما نیز به عنوان یک صاحب کسب وکار، برای دریافت وجه از مشتریان خود از کارتخوان استفاده می‌­کنید، باید بدانید که این کارتخوان­‌ها نیز مشمول مالیات می­‌شوند، زیرا در زمان خرید و فعال سازی کارتخوان نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی در سامانه و یا به صورت حضوری در اداره مالیات اقدام نموده‌­اید.

برای آگاهی شما از میزان بدهی مالیاتی، وضعیت پرونده مالیاتی و به طور کلی امور مالیاتی مربوط به کارتخوان، امکان استعلام کارتخوان با کدملی نیز امکان پذیر شده است، با انجام استعلام موردنظر و چک کردن وضعیت مالیاتی، از جریمه‌­های احتمالی بعدی نجات پیدا خواهید کرد.

استعلام مالیات با کدملی و استعلام پرونده مالیاتی با کدملی مربوط به سکه و جواهرات

هر ساله سقف تعداد سکه‌­های خریداری شده از بانک مرکزی توسط دولت تعیین می‌شود

استعلام مالیات سکه با کدملی

در صورتی که بعد از سال 1397 اقدام به خرید انواع سکه از بانک مرکزی نموده­‌اید؛ باید بدانید که این سکه‌­ها مشمول مالیات خواهند بود، زیرا قیمت سکه در بانک مرکزی پایین‌­تر از قیمت سکه در بازار است، در نتیجه شما می­‌توانید با خرید و فروش این سکه­‌ها سود کسب کنید.

حال با توجه به انجام عملیات خرید و فروش سکه و کسب سود، دولت تصمیم به اخذ مالیات از این درآمد حاصله گرفته است. مالیات سکه دارای نرخ مشخصی است که هر ساله تعیین می­‌شود، در صورتی که شما نیز از خریداران سکه بانک مرکزی هستید باید بدانید که استعلام مالیات با کدملی نیز امکان‌پذیر شده است.

نکته مهم

هر ساله سقف تعداد سکه‌­های خریداری شده از بانک مرکزی و معاف از مالیات مشخص بوده و توسط دولت تعیین می­‌شود.

استعلام مالیات خودرو با کد ملی

خودرو یکی از اموالی است که در سال‌­های اخیر مشمول مالیات بر دارایی شده است، در صورتی که شما بخواهید نسبت به فروش خودرو خود اقدام کنید، قبل از مراجعه به مرکز شماره گذاری جهت تعویض پلاک باید نسبت به پرداخت مالیات خودرو خود اقدام کنید.

سازمان امور مالیاتی با هدف ارائه خدمات بهتر و مناسب­‌تر به افراد و جلوگیری از فرار مالیاتی، اقدام به راه اندازی درگاه خدمات مالیات نموده است، این سامانه دارای امکانات مختلفی از جمله امکان استعلام مالیات خودرو با کد ملی است. مالیات نقل ‌و انتقال خودروهای داخلی تقریبا 1 درصد ارزش روز خودرو و در مورد خودروهای خارجی تقریبا 2 درصد ارزش روز آن است.

استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی با کد ملی

اگر می­‌خواهید به سوابق و بدهی‌های مالیاتی خود دسترسی پیدا کنید، می‌­توانید نسبت به استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی با کدملی اقدام کنید. استعلام پرونده مالیاتی با کدملی و اطلاع از بدهی مالیاتی دارای مراحلی می‌باشد که در تصویر زیر آن‌ها را شرح داده‌ایم.

مراحل استعلام مالیات با کدملی و نحوه استعلام پرونده مالیاتی با کدملی

استعلام اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل در جهت بدهی مالیاتی خود

قوانین مالیاتی افراد حقیقی

افراد حقیقی باید آگاه باشند که بابت درآمدهایی که کسب می­‌کنند مشمول مالیات می­‌شوند، طبق قانون مالیات­ های مستقیم تمامی اشخاص حقیقی که از طریقی در یک دوره مالی درآمدی کسب می­‌کنند، بعد از در نظر گرفتن معافیت­‌های قانونی باید نسبت به پرداخت مالیات بر درآمد خود اقدام کنند.

علاوه بر کسب درآمد توسط افراد حقیقی از طریق راه اندازی کسب و کار، در صورتی که اشخاص حقیقی نسبت به اجاره ملک خود نیز اقدام کنند باید نسبت به پرداخت مالیات مربوط به درآمد حاصل از اجاره نیز اقدام کنند، علاوه بر این خریداران سکه بانک مرکزی، مالکان خودرو نیز باید نسبت به پرداخت مالیات متعلقه اقدام کنند.

نکته:
در خصوص مالیات اجاره ملک، صاحب ملک با در نظر گرفتن کل مال الاجاره، اعم از نقدی و غیرنقدی، پس از کسر بیست و پنج درصد بابت هزینه ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره باید نسبت به طریقی که قانون مشخص کرده نسبت به محاسبه و پرداخت مالیات اقدام کند.

استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقوقی

یکی از مباحث اصلی در شرکت‌­ها و مربوط به اشخاص حقوقی بحث مالیات شرکت است، در سال­‌های گذشته نماینده شخص حقوقی با مراجعه حضوری به سازمان امور مالیاتی باید نسبت به استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقوقی و پیگیری پرونده مالیاتی شرکت اقدام می­‌نمود.

اما با راه اندازی سامانه tax.gov.ir اشخاص حقوقی نیز همانند اشخاص حقیقی می­‌توانند با ورود به صفحه اشاره شده و ثبت نام در سامانه، نسبت به استعلام بدهی مالیاتی و پیگیری پرونده مالیاتی خود از طریق شناسه ملی یکتای تخصیص داده شده اقدام نمایند.

نحوه پرداخت بدهی مالیاتی

همانطور که می­‌دانید مالیات انواع مختلفی دارد و هر یک از آن‌ها باید در موعد مشخصی پرداخت شوند، در صورتی که شخص حقیقی یا حقوقی دارای بدهی مالیاتی باشد و بخواهد نسبت به پرداخت مالیات متعلقه اقدام کند، از روش­‌های ذکر شده در زیر نسبت به پرداخت بدهی مالیاتی خود می­‌تواند اقدام کند:

    • پرداخت قبض مالیات با استفاده از شناسه 30 رقمی در آدرس اینترنتی tax.gov.ir
    • پرداخت قبض مالیات با بارکد یا روش مراجعه حضوری به شعب اداره مالیات
    • پرداخت قبوض مالیاتی از طریق سامانه پرداخت قبض مالیات
    • پرداخت قبض مالیات از طریق عابر بانک ملی
    • پرداخت از طریق پرداخت الکترونیکی بین بانکی
نکته مهم

مهلت ارسال اظهارنامه و پرداخت مالیات عملکرد ۴ ماه پس از ابلاغ آن و مهلت پرداخت قبض‌های مالیاتی ارزش افزوده ۱ ماه پس از پایان هر فصل است.

تبعات عدم پرداخت بدهی مالیاتی

پرداخت مالیات مطابق اصول تعیین شده توسط اداره مالیات و در زمان مقرر باید انجام شود، عمل اشخاص حقیقی یا حقوقی مشمول مالیات که نسبت به پرداخت مالیات متعلقه اقدام نکنند، فرار مالیاتی محسوب شده و برای آن­‌ها جرایمی در نظر گرفته شده است. از جمله این جرایم به موارد زیر می­‌توانیم اشاره کنیم:

ردیف جرایم مالیاتی
1 محاسبه مالیات به شیوه علی الرأس
2 جریمه و حبس
3 محرومیت از معافیت و بخشودگی
4 ممنوع الخروج شدن
5 ابطال اسناد انتقال صوری
6 مجازات اداری

همچنین مودیان می‌توانند برای جلوگیری از جرایم مالیاتی، صورتحساب الکترونیکی خود را با رعایت قانون پایانه‌های فروشگاهی با نرم افزار صدور صورتحساب الکترونیکی ارسال نمایند.

نتیجه گیری

در گذشته مودیان برای آگاهی از میزان بدهی خود مجبور به مراجعه به اداره مالیاتی بودند، اما با پیشرفت تکنولوژی و گسترش زیر ساخت‌های موردنیاز از جمله سامانه مالیاتی، شما می­‌توانید نسبت به استعلام مالیات با کدملی اقدام کنید و در صورت داشتن بدهی مالیاتی نسبت به پرداخت آن اقدام نمایید.

به دلیل اهمیت مالیات در مقاله‌ای که خواندید، تمام تلاش خود را کردیم تا بتوانیم استعلام مالیات با کدملی را به شما آموزش دهیم و بدانید مراحل استعلام پرونده مالیاتی با کدملی چگونه است. در انتها اگر سوال و یا پیشنهادی داشتید، می‌توانید در دیدگاه برایمان بنویسید تا در اسرع وقت پاسخ دهیم.

آموزش حسابداری مالیاتی

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "نحوه ورود به کارپوشه مودیان چگونه است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "شما به عنوان یک مودی برای انجام تکالیف مالیاتی خود باید ابتدا وارد سامانه Tax.gov.irشوید. استعلام مالیات با کد ملی در این سامانه امکان‌پذیر می‌باشد، بعد از ورود به سامانه و تشکیل پرونده مالیاتی صاحب یک کارپوشه خواهید شد، در این کارپوشه تمامی اطلاعات مربوط به خرید، فروش، املاک وجود دارد." } },{ "@type": "Question", "name": "مالیات نقل و انتقال خودروها چند درصد می‌باشد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "مالیات نقل ‌و انتقال خودروهای داخلی تقریبا 1 درصد ارزش روز خودرو و در مورد خودروهای خارجی تقریبا 2 درصد ارزش روز آن است." } },{ "@type": "Question", "name": "آیا درآمد و حقوق افراد نیز مشمول مالیات می‌باشد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "افراد حقیقی باید آگاه باشند که بابت درآمدهایی که کسب می­‌کنند مشمول مالیات می­‌شوند، طبق قانون مالیات­ های مستقیم تمامی اشخاص حقیقی که از طریقی در یک دوره مالی درآمدی کسب می­‌کنند، بعد از در نظر گرفتن معافیت­‌های قانونی باید نسبت به پرداخت مالیات بر درآمد خود اقدام کنند." } },{ "@type": "Question", "name": "از چه طریقی می‌توانیم بدهی مالیاتی خود را پرداخت کنیم؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "از طریق روش پرداخت قبض مالیات با بارکد یا روش مراجعه حضوری به شعب اداره مالیات، پرداخت قبوض، مالیاتی از طریق سامانه پرداخت قبض مالیات، پرداخت قبض مالیات از طریق عابر بانک ملی و پرداخت از طریق پرداخت الکترونیکی بین بانکی" } },{ "@type": "Question", "name": "جرایم عدم پرداخت بدهی مالیاتی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "جریمه و حبس، مالیات به روش علی الراس، مجازات اداری، ممنوع الخروج شدن، محرومیت از معافیت و بخشودگی ها" } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.