صدور صورتحساب الکترونیکی

ابطال فاکتور در سامانه مودیان چگونه انجام می‌شود؟ با هدف یکپارچه سازی اطلاعات مودیان مالیاتی، سامانه‌­ای با عنوان سامانه مودیان مالیاتی تحت مدیریت سازمان امور مالیاتی طراحی و به اجرا گذاشته شده است. در این سامانه به هر شخص حقیقی یا حقوقی که به عنوان فعال اقتصادی شناخته می­‌شود، یک کارپوشه تخصیص داده شده است.

با توجه به فراگیری سامانه مودیان مالیاتی و اهمیت آشنایی با این سامانه، در مقاله پیش رو به موضوعاتی همچون سامانه مودیان، انواع فاکتور در سامانه مودیان، امکان ویرایش و اصلاح صورتحساب با نرم افزار مالی، ابطال فاکتور در سامانه و فاکتورهای برگشت از فروش در سامانه مؤدیان و … پرداخته شده است.

خواندن مقاله ابطال فاکتور در سامانه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
مودیان حقیقی (صاحبان مشاغل)
مودیان حقوقی

سامانه مؤدیان چیست؟

بعد از فرار مالیاتی شکل گرفته و ناتوانی در وصول مالیات به صورت عادلانه، سامانه‌­ای با هدف وصول عادلانه مالیات طراحی و اجرا شده است. این سامانه آنلاین که متعلق به سازمان امور مالیاتی است و مشمولان نظام مالیاتی موظف به ثبت نام در آن هستند، با عنوان سامانه مودیان مالیاتی شناخته می­‌شود.

آموزش سامانه مودیان و چگونگی ابطال فاکتور در سامانه

آموزش انجام تکالیف مالیاتی در سامانه مودیان

به طور کلی هر کسب و کار یا شخص حقیقی و حقوقی که مشمول پرداخت مالیات باشد باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند. بعد از ثبت نام در سامانه مودیان، مودی باید نسبت به ارسال فاکتور فروش، در صورت نیاز اصلاح یا ابطال فاکتور فروش و در نهایت تایید یا رد فاکتورهای خرید صورت گرفته مطابق مقررات اقدام نماید.

نحوه اتصال و ارسال صورتحساب به سامانه مودیان چگونه است؟

برای اتصال و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان و ابطال فاکتور در سامانه ابتدا مودی مالیاتی باید نسبت به ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی اقدام کند. به طور کلی یک مودی مالیاتی با هدف اتصال و ارسال صورتحساب الکترونیکی باید مراحلی که در تصویر زیر ذکر نموده‌ایم را انجام دهد.

چگونگی اتصال به سامانه مودیان برای ارسال صورتحساب الکترونیکی

مراحل اتصال به سامانه مودیان و ارسال صورتحساب فروش

اکنون قصد داریم، مراحلی که در تصویر فوق مشاهده نمودید را در حد یک الی دو خط توضیح دهیم، تا متوجه عملکرد سامانه مودیان شوید:

ردیف اتصال به سامانه مودیان مالیاتی
1 ثبت نام در سامانه مالیاتی و تشکیل پرونده: با هدف ثبت نام در سامانه مالیاتی و تشکیل پرونده ابتدا شخص باید به سایت نظام مالیاتی مراجعه و با تکمیل اطلاعات خواسته شده نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کند.
2 دریافت گواهی امضای الکترونیک: بعد از ثبت نام و تشکیل پرونده، مودی مالیاتی باید به سایت www.gica.ir مراجعه و نسبت به دریافت گواهی امضا الکترونیک اقدام کند. بعد از این مرحله مودی باید با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت نسبت به اخذ توکن امضا الکترونیک اقدام کند. این توکن با هدف استخراج کلید عمومی سامانه مودیان اخذ می­‌گردد.
3 دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی: مودی با مراجعه و ورود به درگاه ملی خدمات مالیاتی می­‌تواند وارد کارپوشه شود. در کارپوشه مربوطه با کلیک بر روی گزینه “شناسه‌­های یکتا حافظه مالیاتی” و با بارگذاری فایل کلید عمومی، شناسه یکتا حافظه مالیاتی دریافت می­‌شود.
4 دریافت شناسه کالا و خدمات: سازمان امور مالیاتی با هدف یکپارچه سازی، کدهایی با عنوان شناسه کالا و خدمات به کالاها و خدمات مختلف تخصیص داده است. مودیان مالیاتی برای ارسال فاکتور در سامانه مودیان باید از شناسه عمومی کالا و خدمات استفاده کند. برای دریافت این شناسه مودی باید به سایت www.stuffid.tax.gov.ir مراجعه نماید.
نکته مهم

با استخراج کلید عمومی سامانه مودیان است که مودی می­تواند به شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود دسترسی پیدا کند.

انواع فاکتور در سامانه مودیان

در اطلاعیه‌­ها در مورد سامانه‌­های مودیان مالیاتی، انواع صورتحساب­‌های الکترونیکی اطلاع رسانی شده و قابل مشاهده می‌باشد، مودیان مالیاتی در هنگام ارسال صورتحساب باید به نوع صورتحساب دقت کرده و از ارسال صورتحساب اشتباهی خودداری نمایند. به طور کلی انواع فاکتور در سامانه مودیان که می‌توانید ثبت و ارسال کنید را در تصویر زیر نام برده‌ایم.

انواع فاکتور و ابطال فاکتور در سامانه مودیان

آشنایی با فاکتورهای سامانه مودیان مالیاتی

فاکتور اصلی در سامانه مودیان

با فروش کالا یا محصول، فروشنده مطابق فرمت پیش بینی شده اطلاعات کالا یا خدمات را به صورت دستی و یا از طریق بارگذاری به وسیله نرم افزار اکسل، در سامانه مودیان مالیاتی باید بارگذاری کند. این اطلاعات تبدیل به یک فاکتور با عنوان فاکتور اصلی فروش در سامانه مودیان می­‌گردد که برای خریدار و فروشنده قابل رویت است.

انجام امور مالیاتی در سامانه مودیان، نیاز به تسلط و دانش کافی دارد که مودیان باید آن را داشته باشند و یا امور مالیاتی خود را به افراد باتجربه و ماهر بسپارند. دوره حسابداری مالیاتی به شما کمک خواهد کرد که بتوانید تکالیف مالیاتی خود را در موعد مقرر انجام دهید.

فاکتور اصلاحی در سامانه مودیان

بعد از اینکه فاکتور اصلی مربوط به فروش کالا یا خدمات در سامانه مودیان مالیاتی بارگذاری شد، این امکان وجود دارد که فروشنده یا خریدار متوجه وجود اشتباه در اطلاعات فاکتور اصلی شود؛ در این حالت فاکتور ثانویه‌­ای با نام فاکتور اصلاحی باید توسط فروشنده جهت اصلاح فاکتور اصلی صادر گردد.

پیش از ارسال فاکتورهای فروش موسسه خود، سعی کنید تمام معاملات خرید و فروش سازمان را با نرم افزار حسابداری شرکتی بررسی کنید و بدون بروز هیچگونه اشتباهی اقدام به ثبت و ارسال آن‌ها کنید. برای عدم ایجاد محددویت مکانی می‌توانید از نرم افزار حسابداری ابری نیز استفاده کنید.

آموزشگاه حسابداری فرداد

آیا امکان ویرایش و اصلاح صورتحساب در سامانه مودیان وجود دارد؟

براساس سند راهبردی سامانه مودیان مالیاتی، هنگامی که فاکتور اصلی در سامانه بارگذاری شد، امکان ویرایش و اصلاح مندرجات فاکتور اصلی از جمله اصلاح تاریخ فاکتور در سامانه مودیان وجود نخواهد داشت؛ بنابراین در صورتی که مودی بخواهد فاکتور ارسالی را اصلاح و یا ویرایش کند، باید نسبت به صدور فاکتور اصلاحی اقدام کند.

تا چه تاریخی می توانیم فاکتور اصلاحی سامانه مودیان را اصلاح و ویرایش کنیم؟

در سامانه مودیان مالیاتی ثبت صورتحساب یا فاکتور اصلاحی محدودیت زمانی ندارد. مودی باید هر زمانی که متوجه اشتباه در فاکتور صادره گردید، نسبت به صدور فاکتور اصلاحی به تاریخ روز اصلاح اقدام کند، فقط تنها موردی که باید در نظر داشته باشد این است که فاکتور اصلاحی باید از طریق شماره منحصر به فرد مالیاتی به فاکتور اصلی ارتباط داده شود.

به طور کلی باید در نظر داشت هنگامی که فاکتوری در سامانه مودیان مالیاتی ارسال می­‌شود و شماره منحصر به فرد مالیاتی به فاکتور تخصیص داده می­‌شود، آن فاکتور به صورت مستقیم قابل ویرایش نیست و مودی در صورتی که بخواهد نسبت به ویرایش فاکتور اقدام کند، حتما باید از طریق صدور صورتحساب اصلاحی تغییرات مجاز مدنظر را اعمال نماید.

ابطال فاکتور در سامانه و برگشت از حالت ابطال فاکتور

علاوه بر امکان اصلاح فاکتورهای ارسالی در سامانه مودیان، در مواقع ضروری مودیان مالیاتی می­‌توانند از گزینه ابطال فاکتور در سامانه مودیان مالیاتی نیز استفاده کنند، اما باید توجه داشته باشند، در صورتی که فاکتوری در سامانه ابطال شده باشد، امکان ابطال و برگشت از حالت ابطال فاکتور ابطالی وجود نخواهد داشت.

نکته:
هنگامی که فاکتوری در سامانه مودیان مالیاتی، توسط مودی ابطال می­‌شود، تاریخ ابطال فاکتور در سامانه مودیان دقیقا همان تاریخ روز ابطال فاکتور ثبت می­‌گردد.

نحوه ابطال فاکتور در سامانه مودیان

مودیان مالیاتی باید در نظر داشته باشند که پس از تایید صورتحساب فروش و صورتحساب اصلاحی در سامانه مالیاتی، امکان حذف فاکتور وجود ندارد، اما اگر بنابر دلایلی فروشنده یا صادر کننده فاکتور بخواهد نسبت به حذف فاکتور اقدام کند، در واقع باید نسبت به ابطال فاکتور در سامانه اقدام نماید.

برای ابطال فاکتور اشتباه، باید مودی به کارپوشه خود مراجعه کرده و در کارپوشه مودیان ضمن فراخوانی فاکتور موردنظر نسبت به انتخاب گزینه ابطال اقدام نماید، در نهایت باید توجه داشت که  فاکتور ابطالی در سامانه مودیان در امور تجاری و پرونده مالیاتی مودی مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

چه مواردی باعث می‌شود که نیاز به ابطال فاکتور باشد؟

مواردی که سبب می‌­شود تا مودی نسبت به ابطال فاکتور در سامانه اقدام نماید، همانند فاکتورهای اصلاحی می­‌تواند شامل اقلام اطلاعات اصلی مربوط به خریدار از جمله شماره اقتصادی، شناسه کالا یا خدمات و تاریخ صورتحساب باشد. یا در صورتی که مطابق اسناد و مدارک موجود، عدم تحقق معامله اثبات شود. باید نسبت به ابطال فاکتور در سامانه اقدام شود.

فاکتورهای برگشت از فروش در سامانه مودیان

یکی از امکانات دیگری که در سامانه مودیان مالیاتی در خصوص فاکتورهای ارسالی وجود دارد، استفاده از فاکتورهای برگشت از فروش یا امکان صدور صورتحساب برگشت از فروش است، یعنی به طور کلی در سامانه مودیان ضمن ارسال فاکتور فروش، مودی می‌­تواند از امکانات اصلاح، ابطال و برگشتی در سامانه مودیان استفاده نماید.

قابل ذکر است که فاکتورهای برگشت از فروش، فاکتور فروش اصلی تلقی شده و تمامی شرایط فاکتور فروش اصلی را خواهند داشت، یعنی مودی می­‌تواند نسبت به اصلاح یا ابطال فاکتور در سامانه (Invoice Cancellation In The System) مودیان مالیاتی اقدام نماید.

در چه صورت باید فاکتورهای برگشت از فروش ثبت کرد؟

اگر بعد از صدور صورتحساب الکترونیکی توسط فروشنده، تمام یا بخشی از کالا یا خدمت ارائه شده از طرف خریدار برگشت داده شود، در این صورت فروشنده موظف است که نسبت به صدور فاکتورهای برگشت از فروش در سامانه مودیان اقدام نماید، البته قابل ذکر است که فاکتورهای برگشت از فروش، تنها برای صورتحساب­‌های اصلی و اصلاحی قابل صدور است.

در صورتی که فروشنده، ارائه دهنده خدمات یا صادر کننده فاکتور بخواهد برای یک فاکتور، فاکتور برگشت از فروش ثبت کند، باید شماره منحصر به فرد مالیاتی فاکتور فروش اصلی را در فاکتور برگشت از فروش به عنوان شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع ثبت نماید. مودیان باید قبل از انجام امور مالیاتی، با قانون پایانه‌های فروشگاهی آشنا باشند تا در حین انجام کار دچار مشکل نشوند.

نکته در مورد ابطال فاکتور در سامانه

مدت زمانی که مودیان می‌توانند فاکتور فروش موسسه خود را تایید کنند

مهم ترین پرسش و پاسخ های اصلاح فاکتور در سامانه مودیان

تا این قسمت از مقاله، سعی کردیم تمام موارد موردنیاز برای ابطال فاکتور در سامانه را ذکر کنیم و شما را به طور کامل با سامانه مودیان آشنا کنیم تا بدانید که سامانه مودیان مالیاتی چست. اکنون قصد داریم به چند سوال مهم و مرتبط به سامانه مودیان و ابطال فاکتور در سامانه بپردازیم، تا کاملا با ماده‌های مهم مالیات و نحوه انجام امور مالیاتی موسسه آشنا شوید.

چه مواردی باعث می‌شود که فاکتور نیاز به اصلاح داشته باشد؟

همان‌طور که می‌­دانید، فاکتور سندی است که از طرف فروشنده برای خریدار صادر می­‌شود. فاکتور دارای اطلاعاتی شامل اطلاعات خریدار، اطلاعات فروشنده، تاریخ صدور، میزان کالا، قیمت واحد، قیمت کل کالای مورد معامله، مبلغ مالیات بر ارزش افزوده در صورت مشمول بودن است.

در صورتی که در هر یک از موارد یاد شده اشتباهی در فاکتور صادره رخ داده شود، در این صورت فاکتور نیاز به اصلاح خواهد داشت. برای اصلاح فاکتورهای ارسالی مستقیما نمی­‌توانیم بر روی فاکتور اصلی اقدام کرد، بلکه باید با ارجاع به فاکتور اصلی از طریق شماره منحصر به فرد مالیاتی نسبت به ابطال و اصلاح فاکتور در سامانه اقدام کرد.

در فاکتورهای اصلاحی چه مواردی را می‌توان ویرایش کرد؟

هر چند امکان اصلاح و ویرایش اطلاعات در فاکتور ارسالی به وجود آمده است، اما باید این نکته را در نظر بگیرید که تمامی موارد فاکتور قابل ویرایش نخواهد بود و صادرکننده فاکتور تنها می‌­تواند نسبت به اصلاح تعداد کالای فروخته شده و مبلغ فروش کالا در فاکتور اقدام کند.

علاوه بر این در نظر داشته باشید که این امکان نیز وجود دارد که در فاکتور اصلاحی ارسال شده نیز اشتباهی رخ دهد، بنابراین در هر صورت چه در فاکتور اصلی و چه در فاکتور اصلاحی اشتباهی رخ دهد، می‌­توان نسبت به اصلاح فاکتور در سامانه مودیان اقدام کرد.

آموزش نحوه ابطال فاکتور در سامانه مودیان فرداد

با هدف کاهش هزینه‌­های شرکت­‌ها و ارسال رایگان صورتحساب‌­های مالیاتی مودیان، سامانه مودیان فرداد راه اندازی شده است. در این سامانه، مودیان مالیاتی می­‌توانند به صورت مستقیم و بدون واسطه نسبت به ثبت فاکتورهای فروش خود اقدام کنند، علاوه بر این مودیان مالیاتی می‌­توانند نسبت به اصلاح و ابطال فاکتور در سامانه مودیان فرداد نیز اقدام نمایند.

نحوه ابطال فاکتور فروش در فرداد، همانند ابطال فاکتور در سامانه مودیان به این صورت است که مودی مالیاتی ضمن مراجعه به سامانه فرداد با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود، وارد کارپوشه می­‌شود، در این قسمت با مشاهده فاکتورهای ارسالی به سامانه مودیان، شخص می‌­تواند با انتخاب گزینه ابطال نسبت به ابطال فاکتور فروش مورد نظر اقدام کند.

نتیجه گیری

گاهی اتفاق می‌افتد که پس از ارسال فاکتور موسسه به سامانه مودیان، نیاز به اصلاح و ابطال آن وجود داشته باشد. ابطال فاکتور در سامانه از طریق کارپوشه مالیاتی انجام می‌شود، پس از ورود به کارپوشه مودیان می‌توانند گزینه اصلاح و ابطال فاکتورها را انتخاب کنند و روی فاکتور موردنظر کلیک نمایند. البته نمی‌توان روی فاکتور اصلی این اقدامات را انجام داد.

در مقاله‌ای که خواندیم، تمام نکات و مفاهیم مهم ابطال فاکتور و اصلاح آن در سامانه مودیان را بیان کردیم، همچنین به نحوه اتصال و ارسال صورتحساب الکترونیکی نیز اشاره نمودیم. می‌توانید پس از خواندن مقاله در قسمت دیدگاه سوالات و نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

آموزش حسابداری مالیاتی

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "سامانه مودیان مالیاتی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "بعد از فرار مالیاتی شکل گرفته و ناتوانی در وصول مالیات به صورت عادلانه، سامانه‌­ای با هدف وصول عادلانه مالیات طراحی و اجرا شده است. این سامانه آنلاین که متعلق به سازمان امور مالیاتی است و مشمولان نظام مالیاتی موظف به ثبت نام در آن هستند، با عنوان سامانه مودیان مالیاتی شناخته می­‌شود." } },{ "@type": "Question", "name": "مودیان از طریق کدام سامانه می‌توانند اقدام به دریافت گواهی امضای الکترونیک نمایند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "عد از ثبت نام و تشکیل پرونده، مودی مالیاتی باید به سایت www.gica.ir مراجعه و نسبت به دریافت گواهی امضا الکترونیک اقدام کند." } },{ "@type": "Question", "name": "اصلاح و ویرایش فاکتور در سامانه مودیان چگونه انجام می‌شود؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "براساس سند راهبردی سامانه مودیان مالیاتی، هنگامی که فاکتور اصلی در سامانه بارگذاری شد، امکان ویرایش و اصلاح مندرجات فاکتور اصلی از جمله اصلاح تاریخ فاکتور در سامانه مودیان وجود نخواهد داشت؛ بنابراین در صورتی که مودی بخواهد فاکتور ارسالی را اصلاح و یا ویرایش کند، باید نسبت به صدور فاکتور اصلاحی اقدام کند." } },{ "@type": "Question", "name": "فاکتور برگشت از فروش چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "فاکتورهای برگشت از فروش فاکتورهایی هستند که در سامانه مودیان ضمن ارسال فاکتور فروش، مودی می‌­تواند از امکانات اصلاح، ابطال و برگشتی در سامانه مودیان استفاده نماید. فاکتورهای برگشت از فروش، فاکتور فروش اصلی .تلقی شده و تمامی شرایط فاکتور فروش اصلی را خواهند داشت" } },{ "@type": "Question", "name": "چه زمانی باید فاکتور برگشت از فروش ثبت کنیم؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "در صورتی که فروشنده، ارائه دهنده خدمات یا صادر کننده فاکتور بخواهد برای یک فاکتور، فاکتور برگشت از فروش ثبت کند، باید شماره منحصر به فرد مالیاتی فاکتور فروش اصلی را در فاکتور برگشت از فروش به عنوان شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع ثبت نماید." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.