صدور صورتحساب الکترونیکی

دریافت توکن سامانه مودیان چگونه باید انجام شود؟ برای انجام عملیات با سطح امنیت بالا در محیط دیجیتال، از ابزارهای امنیتی مانند توکن امضا دیجیتال استفاده می‌­شود. توکن یا امضا الکترونیک، سند الکترونیکی امضا شده و غیر قابل جعلی است که در اختیار فرد شناسایی شده قرار گرفته و عملیات تصدیق هویت دیجیتالی با استفاده از آن صورت می‌­گیرد.

با هدف آگاهی بیشتر در خصوص دریافت توکن سامانه مودیان، در این مقاله شرح مختصری در خصوص توکن سامانه مودیان، مراحل دریافت توکن سامانه مودیان مالیاتی، نحوه ورود به سامانه مودیان مالیاتی، نحوه دریافت کلید عمومی سامانه مودیان مالیاتی، فرآیند ارسال صورتحساب الکترونیکی مالیاتی ارائه شده است.

مقاله دریافت توکن سامانه مودیان به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران
دانشجویان رشته حسابداری

توکن سامانه مودیان چیست؟

امضا دیجیتال یا توکن، سند الکترونیکی امضا شده‌­ای است که غیر قابل جعل بوده و معرف هویت فردی اشخاص است. از توکن امضا دیجیتال بیشتر در ثبت سفارش‌­ها، سامانه­‌های خرید و فروش خودرو و املاک، دفاتر اسناد رسمی و… استفاده می­‌شود. توکن سامانه مودیان که در سال‌های اخیر با گسترش سامانه مودیان پرکاربرد شده نیز برای امضا دیجیتال فاکتورها و ارسال آن­‌ها به سامانه مودیان مورد استفاده قرار می­‌گیرد.

حفاظت از کلید خصوصی اشخاص از وظایف توکن است

حفاظت از کلید خصوصی اشخاص از وظایف توکن است

چه افرادی باید امضای دیجیتالی داشته باشند؟

تمامی افراد در صورت تمایل می­‌توانند با ثبت نام توکن سامانه مودیان و تکمیل مراحل دریافت توکن سامانه مودیان نسبت به دریافت توکن برای سامانه مودیان اقدام کنند. اشخاص حقیقی و حقوقی که مطابق قانون پایانه‌­های فروشگاهی از تاریخ 1401/08/01 موظف به عضویت در سامانه مودیان شده‌­اند، موظف به دریافت توکن سامانه مودیان مالیاتی هستند.

نکته:
امکان استفاده اشتراکی از یک توکن وجود ندارد. زیرا بعد از امضای الکترونیکی سامانه مودیان به وسیله توکن مسئولیت امضا متوجه مالک توکن است و امضا مورد نظر از لحاظ قانونی قابل پیگیری می‌باشد.

مراحل دریافت توکن سامانه مودیان

مطابق قانون پایانه‌­های فروشگاهی و سامانه مودیان، تمام مودیان حتی آن ها که جزء گروههای معاف از مالیات هستند، باید برای به ثبت نام و تهیه توکن سامانه مودیان اقدام کنند. به طور کلی مراحل و نحوه دريافت توکن سامانه موديان مالیاتی به شرح زیر است:

    • به سایت مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی عام مراجعه کنید.
    • گزینه درخواست و صدور گواهی الکتریکی را انتخاب نمائید.
    • با انتخاب گزینه ثبت نام و تکمیل موارد خواسته شده از جمله احراز هویت، دریافت رمز یکبار مصرف و تکمیل اطلاعات و تایید گزینه “ثبت نام” در انتهای صفحه، ثبت نام توکن برای سامانه مودیان برای شما انجام می‌­شود.

ارسال صورتحساب سامانه پایانه های فروشگاهی

    • سپس، نام کاربری (کد ملی) و رمز عبور تعریف شده در بخش قبل را در بخش ورود متقاضیان امضای الکترونیک وارد نمائید.
    • در این مرحله شما به صفحه جدید وارد شده و باید محصول را انتخاب نموده و اطلاعات را وارد نمائید.
    • با در نظر گرفتن نوع گواهی، شما باید یکی از موارد زیر را انتخاب کنید.
    • وابسته به دولت
    • غیر وابسته به دولت
    • مستقل
    • در نهایت با انتخاب گزینه پرداخت هزینه و انجام پرداخت، پیام پرداخت با موفقیت انجام شد، نشان داده شده و کد رهگیری صادر می­‌شود. برای انجام مراحل صدور گواهی بر روی توکن، باید ضمن خرید سخت افزار توکن و با در اختیار داشتن کد رهگیری به دفتر رسمی یا دفاتر پیشخوان مراجعه نمائید تا گواهی مربوطه به شما تحویل داده شود.
نکته مهم

لیست دفاتر ثبت نام، در وب سایت مرکز صدور گواهی الکترونیکی عام  و در بخش منو و در سمت راست آن قرار دارد. شما می‌­توانید با در نظر گرفتن استان و شهر محل زندگی خود، نزدیک­‌ترین دفتر ثبت نام را انتخاب نمائید.

نحوه دریافت گواهی CSR چگونه است؟

جهت ارسال صورتحساب هالازم است که بعد از صدور فاکتورها در نرم افزار حسابداری ابری مورد استفاده سازمان، گواهی CSR دریافت گردد. برای دریافت گواهی امضای الکترونیکی سامانه مودیان از دو روش ایجاد فایل CSR و ورود به سامانه مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی عام  می‌­توانید اقدام کنید. روش ایجاد فایل CSR روشی ساده‌تر و سریع‌تر است. برای این روش باید ابتدا نسبت به دانلود و نصب اپلیکیشن تولید فایل CSR اقدام نمائید.

به طور کلی برای دریافت گواهی CSR اقدامات زیر را باید انجام دهید:

  • نسبت به دانلود و نصب OpenSSL بر روی کامپیوتر مورد نظر اقدام کنید.
  • یک فایل به نام cnf با استفاده از Notpad در داخل پوشه OpenSSL و در شاخه Bin ایجاد نمایید، بصورت زیر:

Path: C:\OpenSSL\bin File

Name: cnf

(*.*) Save as type: All Files

Encoding: UTF-8

  • فایل ایجاد شده را با Notpad باز کرده و مقادیر مشخص شده را با مشخصات شرکت خود تکمیل و فایل را ذخیره کنید.
  • با دریافت کد رهگیری مرتبط با “گواهی مهرسازمانی وابسته به غیردولت” دفتر ثبت نام نسبت به دریافت گواهی مهرسازمانی مرتبط اقدام نمائید.

هر توکن بعد از دریافت چقدر اعتبار دارد؟

هر توکن بعد از دریافت به مدت 4 ساعت اعتبار دارد. شما در این مدت زمان نسبت به انجام عملیات با توکن ایجاد شده می‌­توانید اقدام کنید. بعد از پایان مدت زمان 4 ساعت باید مجددا نسبت به درخواست و ایجاد توکن اقدام نمائید. بنابراین سازمان ها باید ابتدا در برنامه مالی فاکتورهای خود را صادر نمایند و سپس برای دریافت توکن و ارسال صورتحساب ها اقدام کنند.

اعتبار توکن بعد از دریافت

سازمان‌ها باید بعد از صدور فاکتور در برنامه مالی برای دریافت توکن و ارسال صورتحساب اقدام کنند

نحوه ورود به سامانه مودیان

همانطور که می‌­دانید سامانه مودیان، سامانه­‌ای برای ثبت اطلاعات مالیاتی افراد حقیقی و حقوقی است. این سامانه با هدف کاهش فرار مالیاتی و افزایش شفافیت و عدالت مالی در ایران پیاده سازی شده است. با استفاده از این سامانه، شما می­‌توانید اطلاعات مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه نمائید.

برای ورود و ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی، ابتدا به وب سایت my.tax.gov.ir مراجعه کنید. بعد از تکمیل مراحل ثبت نام، مجددا در سایت یاد شده وارد شوید و از قسمت ورود، نسبت به ثبت کد کاربری و رمز عبور اقدام نمائید. اگر می‌خواهید به صورت کامل و واضح با نحوه ثبت نام آشنا شوید، می‌توانید مقاله ثبت نام سامانه مودیان مالیاتی را نیز بخوانید.

نحوه دریافت کلید عمومی سامانه مودیان مالیاتی

ردیف  نحوه دریافت کلید عمومی سامانه مودیان مالیاتی
1 طبق دستورالعمل سامانه مودیان، شما می‌توانید کلید عمومی و خصوصی را به وسیله هر برنامه‌ای که می‌تواند فایل‌ها را مطابق قواعد مدنظر سازمان امور مالیاتی ایجاد کند مانند برنامه OpenSSL، دریافت نمائید.
2 بعد از دانلود فایل مورد نظر سازمان امور مالیاتی، آن را در درایو C کامپیوتر خود نصب کنید.
3 سپس باید گواهی الکترونیکی خود را برای بارگذاری در کارپوشه مالیاتی از توکن استخراج کنید.
4 در آدرس C:\OpenSSL\bin قسمت نوار آدرس عبارت cmd را تایپ و Enter را بزنید.
5 دستور openssl x509 -pubkey -noout -in mystamp.cer > pubkey.txt را در پنجره باز شده تایپ و کلید Enter را بزنید.
6 پس از اجرای دستورات یک فایل با نام txt در پوشه C:\OpenSSL\bin ایجاد می­‌شود.

چطور کلید عمومی را در کارپوشه سامانه مودیان مالیاتی بارگذاری کنیم؟

برای بارگذاری کلید عمومی در کارپوشه سامانه مودیان مالیاتی باید فایل تولید شده در مرحله قبل را کپی کرده و در کارپوشه مودیان مالیاتی، در قسمت مشخص شده آپلود نمائید. باید ابتدا به طور کامل با جزئیات کارپوشه آشنا باشید. برای آشنایی کارپوشه می‌توانید مقاله آموزش کارپوشه سامانه مودیان را بخوانید.

به عبارت دیگر برای بارگذاری کلید عمومی در کارپوشه سامانه مودیان مالیاتی باید به شرح زیر اقدام کنید:

  • گواهی کلید عمومی را از مراکز میانی معتبر اخذ کنید.
  • گواهی کلید عمومی مهر سازمانی برای اشخاص حقوقی
  • گواهی کلید عمومی امضا دیجیتال برای اشخاص حقیقی
  • کلید عمومی را از گواهی کلید عمومی استخراج کنید.
  • فایل متنی حاوی کلید عمومی را در کارپوشه مودی بار گذاری کنید.

فرآیند ارسال صورتحساب الکترونیکی مالیاتی

ارسال صورت حساب الکترونیکی به سامانه مودیان مالیاتی، به دو روش زیر امکان پذیر است:

  • به وسیله شرکت­‌های معتمد مالیاتی معرفی شده و دارای مجوز
  • به صورت مستقیم
مراحل کار بعد از ثبت نام در سامانه و انتخاب روش ارسال صورتحساب الکترونیکی مالیاتی

مراحل کار بعد از ثبت نام در سامانه و انتخاب روش ارسال صورتحساب الکترونیکی مالیاتی

نتیجه گیری

    با اجرائی شدن قانون پایانه­‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، به ترتیبی که قانون مقرر داشته مودیان مالیاتی باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام و نسبت به انجام تکالیف مشخص شده اقدام کنند. به همین علت آشنایی با نحوه ثبت نام و سایر اقدامات از جمله نحوه دریافت توکن سامانه مودیان مالیاتی الزامی می­‌باشد.

    با توجه به اهمیت شناخت سامانه مودیان مالیاتی، چگونگی خرید توکن سامانه مودیان، در این مقاله در خصوص توکن سامانه مودیان، نحوه دریافت توکن سامانه مودیان (Receive Taxpayer System Token)، گواهی امضای الکترونیکی سامانه مودیان، نحوه ورود به سامانه مودیان، فرآیند ارسال صورتحساب الکترونیکی توضیحاتی ارائه شده است.

    دسترسی به مقالات مرتبط:

    Share on facebook
    Share on linkedin
    Share on twitter
    Share on whatsapp
    Share on telegram
    { "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "توکن سامانه مودیان چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "امضا دیجیتال یا توکن، سند الکترونیکی امضا شده‌­ای است که غیر قابل جعل بوده و معرف هویت فردی اشخاص است. از توکن امضا دیجیتال بیشتر در ثبت سفارش‌­ها، سامانه­‌های خرید و فروش خودرو و املاک، دفاتر اسناد رسمی و... استفاده می­‌شود." } },{ "@type": "Question", "name": "هر توکن پس از دریافت، چه مدت اعتبار دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "هر توکن بعد از دریافت به مدت 4 ساعت اعتبار دارد. شما در این مدت زمان نسبت به انجام عملیات با توکن ایجاد شده می‌­توانید اقدام کنید. بعد از پایان مدت زمان 4 ساعت باید مجددا نسبت به درخواست و ایجاد توکن اقدام نمائید." } },{ "@type": "Question", "name": "چه افرادی می‌توانند امضای دیجیتالی داشته باشند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "تمامی افراد در صورت تمایل می­‌توانند با ثبت نام توکن سامانه مودیان و تکمیل مراحل دریافت توکن سامانه مودیان نسبت به دریافت توکن برای سامانه مودیان اقدام کنند. اما اشخاص حقیقی و حقوقی که مطابق قانون پایانه‌­های فروشگاهی از تاریخ 1401/08/01 موظف به عضویت در سامانه مودیان شده‌­اند، برای ارسال و دریافت فاکتورهای خرید و فروش موظف به دریافت توکن سامانه مودیان مالیاتی هستند." } },{ "@type": "Question", "name": "وظیفه توکن مالیاتی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "وظیفه توکن حفاظت از کلید خصوصی اشخاص است. این کلید خصوصی با هدف رمزگشایی اطلاعات و ایجاد امضای دیجیتال استفاده می­‌گردد." } },{ "@type": "Question", "name": "آیا می‌توان از یک توکن به صورت اشتراکی استفاده کرد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "امکان استفاده اشتراکی از یک توکن وجود ندارد. زیرا بعد از امضای الکترونیکی سامانه مودیان به وسیله توکن، مسئولیت امضا متوجه مالک توکن است و امضا مورد نظر از لحاظ قانونی قابل پیگیری می‌­باشد." } }] }
    نرم افزار حسابداری ابری

    تماس

    قیمت

    دمو

    کاتالوگ

    ×

    ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

    تماس با مشاوران تماس با فرداد

    • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
    • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
    • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
    • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.