صدور صورتحساب الکترونیکی

اینتاکد مالیاتی، به منظور افزایش دقت و تمرکز بالا در طبقه بندی انواع فعالیت شغلی صورت می‌گیرد. مدیران تمامی مشاغل اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی موظف هستند پس از راه اندازی شغل خود، بلافاصله به اخذ کد مالیاتی که منحصر به شغل خودشان است اقدام نمایند و اگر بدون داشتن کدمالیاتی معامله‌ای صورت بگیرد، جرم محسوب می‌شود و شرکت جریمه می‌شود.

در این مقاله قصد داریم شما را با اینتاکد مالیاتی و نحوه دریافت و اصلاح آن آشنا نماییم و بگوییم که اینتاکد چیست؟ تا هنگام راه اندازی شغل خود با اخذ کد مالیاتی به مشکل برنخورید. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

خواندن مقاله اینتاکد مالیاتی را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران شرکت های بازرگانی
فعالان اقتصادی

اینتاکد چیست؟

سازمان مالیات جهت افزایش دقت در طبقه بندی فعالیت‌های اقتصادی و مشاغل و تسهیل در روند امور مالیاتی، به هر فعالیت یک کد مالیاتی اختصاص می‌دهد، که اینتاکد نامیده می‌شود. اینتاکد به گونه ای عمل می‌کند تا شما با داشتن کد مالیاتی، تعریف دقیق و منحصر به فردی نسبت به نوع فعالیت خود به سازمان مالیات ارائه دهید. در برنامه حسابداری هم گاهی برای تنظیمات امور بازرگانی درج اینتاکد الزامیست.

عدم وجود کد مالیاتی

اشخاص حقیقی و حقوقی بدون کد مالیاتی از انجام فعالیت‌های اقتصادی محروم می‌شوند

اینتا کد مخفف چیست؟

اینتا کد معادل پارسی (International standard industrial classification) است، که همانگونه که گفتیم کارهای مربوط به مالیات و اظهارنامه مالیاتی را انجام می‌دهد. اگر در رابطه با اظهارنامه مالیاتی نیاز به تکمیل اطلاعات خود دارید، حتما مقاله اظهارنامه مالیاتی را مطالعه کنید.

انواع اینتاکد

اینتاکد تمامی مشاغل را به سه دسته تقسیم می‌کند، تا صاحبان کسب و کارها آسان تر بتوانند مشاغل خود را در دسته بندی‌ها قرار دهند. انواع اینتاکد عبارتند از:

  • بخش تولید
  • بخش بازرگانی
  • بخش خدمات

لازم به ذکر می باشد که شرکت های بازرگانی برای انجام امور واردات و صادرات خود، علاوه بر اینتا کد نیاز به کد اقتصادی دارند. برای کسب اطلاعات کامل درباره کد اقتصادی و نحوه دریافت آن، حتما مقاله کد اقتصادی چیست را مطالعه کنید.

ارسال صورتحساب سامانه پایانه های فروشگاهی

اینتاکد مالیاتی چیست؟

شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که اینتاکد مالیاتی چست؟ و چه مزایایی برای مشاغل دارد؟ سازمان مالیات به منظور هدفمندسازی نظام مالیاتی و طبقه بندی فعالیت های موجود در اقتصاد، ضروری دانسته است که اقداماتی انجام دهد و یکی از این اقدامات اخذ کد آیسیک می باشد. اما به دلیل ایرادات ساختاری و محتوایی که بر آن وارد شده است، تدوام طولانی‌ای نداشته و نظام مالیاتی اینتاکد مالیاتی را در طبقه بندی و کدگذاری مشاغل ایجاد کرده است. این کار برای این است که اینتاکد مالیاتی بتواند به صورت دقیق مشاغل را طبقه بندی کند و از بروز برخی اشتباهات که ممکن اتفاق بیفتد جلوگیری شود و اینتاکد مالیاتی تاکنون موفق به انجام این امور بوده است.

ویژگی های اینتاکد مالیاتی

پس از دانستن جواب سوال اینتا کد چیست؟ و نحوه اخذ اینتا کد مالیاتی زمان آن رسیده است که بدانیم داشتن اینتاکد مالیاتی چه ویژگی هایی برای یاری ما در روند معاملات دارد. ویژگی های برتر اینتا کد مالیاتی را می توان در 4 دسته بندی کلی ذکر نمود، این ویژگی ها عبارتند از:

  • معاملاتی که با اینتاکد مالیاتی صورت می‌گیرند، توسط سازمان مالیاتی کشور شناخته می‌شوند.
  • اگر فعالیت جدیدی توسط سازمان امور مالیاتی شناسایی شود، می توان آن‌ها را به فعالیت‌های قبل اضافه نمود.
  • اگر حیطه فعالیت ما، فعالیت‌های بازرگانی باشد، طبقه بندی و کدگذاری باتوجه به تولیدات داخلی صورت می‌گیرد به بیان ساده تر می‌توانیم از سیاست‌های حمایتی کشور استفاده کنیم.
  • سازمان مالیات شرایطی را فراهم نموده است، که فعالیت‌های قدیمی بتوانند کدهای آیسیک را با کدهای اینتا تطبیق دهند.

اینتاکد مالیاتی نظام مهندسی

تمامی مشاغل باید اینتاکد مالیاتی داشته باشند تا بتوانند با استفاده از آن معاملات خود را انجام دهند و در سازمان امور مالیاتی شناخته شوند. نظام مهندسی هم استثنا از این مشاغل نیست و مهندسین هم در جهت اخذ اینتاکد مالیاتی نظام مهندسی باید اقدام نمایند و مراحل پیش ثبت نام اینتا کد مالیاتی نظام مهندسی را طی کنند. متقاضیان برای دریافت اینتاکد مالیاتی نظام مهندسی می توانند درخواست خود را در 9 مرحله ثبت و تایید نمایند.

اینتاکد مهندسین ناظر

علاوه بر سایر مهندسین، مهندسین ناظر هم باید با مراجعه به سایت www.tax.gov.ir اطلاعات هویتی خود را تکمیل کرده و سپس جهت اخذ اینتاکد مهندسین ناظر، در سامانه سامانه اینتاکد در قسمت نوع فعالیت گزینه مهندس ناظر را انتخاب کنند و کد منحصر به فعالیت خود را دریافت نمایند.

درصد فعالیت اینتاکد

درصد فعالیت اینتاکد مالیاتی درصدی است که تامین کننده درآمد فرد باشد. اکثر افراد در بخش درصد فعالیت اینتاکد اقتصادی 100 درصد را وارد می‌کنند و اگر بر خلاف این موضوع باشد؛ باید درصدی را وارد کنند که نشان دهد این شغل تامین کننده درآمد فرد است و این درصد به صورت عدد در سامانه درج می‌شود.

درصد فعالیت اینتاکد

درصد فعالیت اینتا کد مالیاتی درصدی است که تامین کننده درآمد فرد باشد

درصد فعالیت در اینتاکد مالیاتی چیست؟

هنگام پر کردن فرم‌ها و مدارک در سامانه از شما اطلاعاتی خواسته می‌شود، که مربوط به نوع فعالیت شرکت می‌باشد. در این قسمت نیاز است که نوع فعالیت و گروه فعالیت شغلی شرکت را مشخص نمایید. پس از گذراندن این مرحله نوبت به آن می‌رسد که درصد فعالیت اینتاکد مالیاتی خود را هم مشخص کنید. شما باید تمام فعالیت‌های خود را همراه با درصد آن‌ها وارد نمایید و درنهایت درصد فعالیت شما جمعا باید به 100 برسد.

نحوه دریافت اینتاکد مالیاتی

برای دریافت اینتاکد لازم است که متقاضی به سایت جامع مالیات به آدرس https://mytax.tax.gov.ir مراجعه کرده و با پر کردن فرم ها و اطلاعات هویتی در پرونده الکترونیک و فعالیت خود را با داشتن اینتاکد مالیاتی آغاز کنید.

ثبت نام اینتاکد مالیاتی

مودیان مشاغل می‌توانند با مراجعه به سایت مالیات در قسمت پرونده الکترونیک فعالیت خود را به این قسمت اضافه نمایند و پس از آن با تکمیل اطلاعات هویتی و مشاغل خود کد اینتای منحصر به شغل خویش را دریافت کنند.

اصلاح اینتاکد مالیاتی بعد از ثبت نهایی

گاهی پیش می‌آید که مودی پس از ثبت اطلاعات مربوط به نوع فعالیت خود، متوجه می‌شود که یک یا چند موردی را به اشتباه در سامانه انتخاب و تایید کرده است. برای اصلاح اشتباه در سامانه چه باید کرد؟ در شرایطی که مودی اشتباه کرده است باید طبق شرایط زیر عمل کرد:

  1. مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی
  2. انتخاب بخش میز خدمات عملیات الکترونیکی مالیاتی
  3. ورود به بخش ثبت نام و پیش ثبت نام الکرونیک، و کلیک بر روی گزینه “ورود یا ثبت نام”
  4. پس از وارد کردن اصلاعات هویتی مانند کدملی، پنجره ای برای شما باز می‌شود که تمامی پرونده های شما در آن نمایش داده می‌شود. پرونده ای که قصد ویرایش آن را دارید انتخاب نمایید.
  5. ورود به سامانه با نام کاربری و رمز عبور
  6. انتخاب بخش ویرایش اطلاعات ثبت نام
  7. انتخاب گزینه “افزودن فعالیت جدید” در بخش لیست فعالیت‌ها براساس اینتاکد
  8. ورود به صفحه ویرایش اطلاعات و ویرایش اطلاعات پیشین
  9. انتخاب گزینه ثبت مجدد
اصلاح اینتاکد مالیاتی

اصلاح اینتاکد مالیاتی

رفع ارور و خطای اینتاکد در اظهارنامه مالیاتی

یکی از مشکلاتی که در زمان تکمیل اظهارنامه مالیاتی اتفاق می‌افتد و افراد در دریافت اینتاکد مالیاتی با آن روبه رو هستند، نمایش پیغام خطای زیر به مودی می باشد:

“مودی گرامی، لازم است ابتدا به سامانه ثبت نام مراجعه کنید و سپس تمامی فعالیت‌های مربوط به واحد شغلی خود را براساس اینتاکد در سامانه ثبت نام الکترونیک تکمیل نمایید.”

برای حل مشکل خطا باید از روش زیر اقدام کنید:

  1. مراجعه به منوی فعالیت‌ها
  2. بخش لیست فعالیت‌ها براساس اینتاکد
  3. ثبت نوع فعالیت شغلی و درصد اشتغال به آن

عدم وجود کد شغلی در لیست فعالیت‌های موجود اینتاکد

این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که مودی در هنگام ثبت نام اینتا کد مالیاتی، کد مربوط به فعالیت شغلی خود را در سامانه مالیاتی کشور پیدا نمی‌کند. در این هنگام مودی چه کاری باید انجام دهد؟ زمانی که مودی با عدم وجود کد شغلی روبه رو شود، باید طبق مراحل زیر پیش برود:

  1. انتخاب گزینه سایر در فهرست مشاغل سازمان مالیاتی
  2. ارسال نامه‌ای برای دفتر فنی سازمان مالیاتی به پیوست کپی مجوز فعالیت اقتصادی

زمانی که شما به دفتر فنی نامه ارسال می‌کنید؛ سازمان در جریان مشکل فعالیت شغلی شما قرار خواهد گرفت و در جواب نامه شما، سه راهکار پیش رویتان می‌گذارد. این سه راهکار عبارتند از:

  1. معرفی زیرشاخه شغلی مربوط به شغلتان
  2. اضافه کردن شاخه شغلی شما
  3. باقی ماندن شغل شما در زیرشاخه سایر یا متفرقه مشاغل
عدم وجود شغل

مراحل عدم وجود کد شغلی در لیست فعالیت‌های موجود اینتا کد

5 سوال رایج در حوزه اینتاکد مالیاتی

در این قسمت به بررسی 5 پرسش و پاسخ مهم درباره اینتاکد مالیاتی می‌پردازیم. همچنین اگر با سامانه مالیاتی برای دریافت اینتا کد آشنایی ندارید، می‌توانید مقاله آموزش سامانه مالیاتی را مطالعه کنید.

1. اینتا کد مالیاتی به چه منظوری به مودیان داده می‌شود؟

سازمان مالیاتی در وهله‌ی اول به مودیان کد آیسیک اختصاص می‌داد، اما به دلیل ایرادات ساختاری و محتوایی که بر آن وارد شد، اینتا کد مالیاتی را به منظور دقت در طبقه بندی و تمرکز بالا در کدگذاری به مودیان اختصاص داد. معمولا از اینتا کد در برنامه حسابداری بازرگانی که یکی در نرم افزار حسابداری ابری قرار دارد، استفاده می‌شود.

2. اظهارنامه شرکتی که بدون اخذ اینتاکد مالیاتی معاملات خود را انجام می‌دهد، چگونه است؟

شرکت ها و سازمان ها اگر بدون داشتن اینتا کد مالیاتی اقدام به انعقاد قراردادها کنند، نمی توانند از تبصره 100 قانون مالیات و ارسال اظهارنامه مالیاتی استفاده کنند. بنابراین شرکت به مشکل بر می‌خورد.

3. در صورت نیاز به ویرایش اطلاعات در سامانه مالیاتی چه اقدامی باید انجام داد؟

زمانی پیش می‌آید که مودی بعد از ثبت اطلاعات نیاز به ویرایش اطلاعات داشته باشد. در این هنگام می تواند با مراجعه به سایت مالیات وارد صفحه میز خدمات الکترونیکی شده سپس بخش ثبت نام الکترونیک را انتخاب کند و پس از وارد کردن کد ملی تمامی پرونده‌های منحصر به شما نمایش داده می‌شود. پرونده ای که قصد ویرایش آن را دارید انتخاب و تغییرات لازم را انجام می‌دهید.

4. شرکت تازه تاسیس چگونه باید اقدام به اخذ اینتا کد مالیاتی کند؟

شرکت ها پس از راه اندازی می توانند با مراجعه به سایت www.tax.gov.ir و پرکردن اطلاعات هویتی و شغلی خود اقدام به اخذ کد مالیاتی نمایند.

5. درصد فعالیت در اینتاکد چیست؟

درصد فعالیت، درصدی است که میزان درآمد تامین کننده فرد را نشان می دهد، افراد باید تمام فعالیت‌های خود را همراه با درصد آنها در سامانه ثبت نمایند، که جمعا درصد فعالیت آنها به 100 برسد. اگر می‌خواهید بدانید که آیا شرکت شما از مالیات معاف شده است یا خیر، حتما مقاله چه کسانی معاف از مالیات هستند را مطالعه نمایید.

اهمیت استفاده از کد آیسیک مالیات چیست؟

استفاده از کد آیسیک اهمیت هایی را برای مودیان داشته است، که مهم ترین آنها عبارتند از:

  • طبقه بندی فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی در سطح بین المللی
  • استفاده 98 درصد کشور در قاره‌های مختلف جهان از طبقه بندی آیسیک
  • مقایسه روند فعالیت ها در سطح ملی و بین المللی
  • توصیه آمار سازمان ملل متحد به استفاده از طبقه بندی ISIC

اینتا کد شرکت پیمانکاری چیست؟

برخی مشاغل از دریافت اینتاکد مالیاتی معاف می‌باشند، یکی از این مشاغل شرکت‌های پیمانکاری هستند. اشخاص حقیقی که به فعالیت پیمانکاری مشغولند معاف از دریافت اینتاکد مالیاتی هستند، به شرطی که ارزش قراردادها و مبلغ دریافتی کل پیما‌ن‌های آن‌ها در یک سال کمتر از پنج میلیون تومان باشد.

اینتاکد مرتبط با پرونده الکترونیک چیست؟

پرونده الکترونیک زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مودی قصد ویرایش اطلاعات خویش را داشته باشد، که در این هنگام مودی وارد میز خدمت الکترونیکی می‌شود و پس از وارد کردن شماره ملی، پرونده های الکترونیکی مربوط به نوع فعالیت شما نشان داده می‌شود.

اینتاکد مالیاتی مشاورین املاک چیست؟

مشاورین املاک باید در طول سال باید 4 بار اظهارنامه ارزش بر افزوده خود را به اداره مالیات ارائه دهند و در این اظهارنامه باید 9% از کمیسیون دریافتی خود را از طریق سامانه پرداخت کنند. پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی از قوانین جدید مالیات، حتما مقاله قانون جدید سامانه مودیان را بخوانید.

علاوه بر این اظهارنامه، بنگاه های املاک باید اظهارنامه مالیاتی سالانه خود را تا خرداد ماه سال آینده به اداره مالیات ارسال کنند، که در این اظهارنامه کمیسیون قراردادها، حق مشاوره و هزینه‌های آژانس را ارائه دهند، به همین خاطر مشاورین املاک باید فهرست هزینه‌ها و درآمدهای دفتر را ثبت و نگهداری کنند.

نتیجه گیری

سازمان مالیات جهت افزایش دقت در طبقه بندی فعالیت‌های اقتصادی و مشاغل و تسهیل در روند امور مالیاتی به هر فعالیت یک کد مالیاتی اختصاص داده می‌شود، که اینتاکد نامیده می‌شود. معاملاتی که با اینتاکد مالیاتی صورت می‌گیرند توسط سازمان مالیاتی کشور شناخته می‌شوند. همچنین اگر فعالیت جدیدی توسط سازمان امور مالیاتی شناسایی شود، می‌توان آن‌ را به فعالیت‌های قبل اضافه نمود.

ما در این مقاله به شرح کامل اینتاکد و نحوه دریافت آن پرداختیم، درصورتی که سوال و یا نظری در این زمینه دارید، حتما از طریق درج کامنت برای این مقاله با ما در ارتباط باشید.

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "اینتاکد چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "سازمان مالیات جهت افزایش دقت در طبقه بندی فعالیت های اقتصادی و مشاغل و تسهیل در روند امور مالیاتی به هر فعالیت یک کد مالیاتی اختصاص داده می‌شود که اینتاکد نامیده می‌شود" } },{ "@type": "Question", "name": "ثبت نام اینتاکد مالیاتی چگونه است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "مودیان مشاغل می‌توانند با مراجعه به سایت مالیات در قسمت پرونده الکترونیک فعالیت خود را به این قسمت اضافه نمایند و پس از آن با تکمیل اطلاعات هویتی و مشاغل خود کد اینتای منحصر به شغل خویش را دریافت کنند." } },{ "@type": "Question", "name": "اینتا کد مالیاتی به چه منظوری به مودیان داده می‌شود؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "سازمان مالیاتی در وهله‌ی اول به مودیان کد آیسیک اختصاص می‌داد، اما به دلیل ایرادات ساختاری و محتوایی که بر آن وارد شد اینتا کد مالیاتی را به منظور دقت در طبقه بندی و تمرکز بالا در کدگذاری به مودیان اختصاص داد." } },{ "@type": "Question", "name": "درصد فعالیت در اینتاکد چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "درصد فعالیت درصدی است که میزان درآمد تامین کننده فرد را نشان می دهد، افراد باید تمام فعالیت های خود را همراه با درصد آنها در سامانه ثبت نمایند که جمعا درصد فعالیت آنها به 100 برسد." } },{ "@type": "Question", "name": "اینتاکد مرتبط با پرونده الکترونیک چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "پرونده الکترونیک زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که مودی قصد ویرایش اطلاعات خویش را داشته باشد، که در این هنگام مودی وارد میز خدمت الکترونیکی می‌شود و پس از وارد کردن شماره ملی، پرونده های الکترونیکی مربوط به نوع فعالیت شما نشان داده می‌شود." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.