آیا می‌دانید در فیش حقوق کارمندان چه اطلاعاتی باید یادداشت شود؟ اگر شما برای یک مجموعه، سازمان، شرکت کار کرده باشید و یا این که خود کارفرمای گروهی باشید، می­‌دانید که معمولا در پایان هر ماه با پرداخت حقوق به پرسنل، سندی کاغذی به حقوق بگیران مجموعه تحویل داده می­‌شود که دارای اطلاعات مختلفی از عملکرد شخص را نشان می‌دهد.

با هدف آشنایی با اصطلاحات و نحوه دریافت انواع فیش حقوقی در مقاله پیش رو قصد داریم، این مفهوم را به صورت کامل با توجه به قابلیت‌های نرم افزار حسابداری موسسات توضیح دهیم تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان حقوق و دستمزد خود را محاسبه و فیش حقوقی را دریافت کنید.

خواندن مقاله فیش حقوق را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
اشخاصی که می‌خواهند حسابدار حقوق و دستمزد شوند

فیش حقوق چیست؟

سند مالی که توسط واحد مالی هر کارفرمایی طراحی و به پرسنل مجموعه تحویل داده می‌­شود، فیش حقوقی نام دارد.

این سند شامل اطلاعاتی از جمله درآمد، پرداخت­‌های مالی شرکت به پرسنل، کسورات، بیمه، مالیات، اضافه کاری، نوبت کاری، جمعه کاری، شب کاری و وام می‌باشد.

اهمیت فیش حقوق برای کارمندان و کارفرماها

دانستن اهمیتی که فیش حقوقی برای کارمندان و کارفرمایان دارد

اهمیت فیش حقوق برای کارکنان و کارفرمایان

شما با دریافت فیش حقوق (Pay Slip) می‌­توانید از وضعیت کارکرد خود در ماه، میزان کسورات اعمال شده بابت حق بیمه سهم کارگر، مالیات حقوق آگاه شوید و در صورتی که مغایرتی در ساعت کارکرد، کسری کار با فیش حقوقی دریافتی ملاحظه کردید نسبت به بر طرف کردن آن اقدام کنید.

از طرف دیگر حتما می­‌دانید که با مراجعه به بانک­‌ها و موسسات اعتباری جهت اخذ تسهیلات و یا پذیرش ضامن تسهیلات، بانک از شما مدارکی تقاضا می­‌کند که مشخص کننده میزان درآمد و محل درآمد شما باشد، شما می­‌توانید با ارائه فیش حقوقی و حکم کارگزینی و رعایت سایر دستورالعمل‌­های موجود، نسبت به اخذ تسهیلات اقدام کنید.

کارفرمایان باید در پایان هر ماه و هر دوره مالی نسبت به ارائه گزارش‌­های دقیقی در خصوص وضعیت کسب و کار خود ارائه بدهند، یکی از اسنادی که در ارائه گزارش‌­های مربوط به حسابداری حقوق و دستمزد پرسنل می‌­تواند موثر باشد، فیش حقوقی صادر شده برای پرسنل است.

نحوه طراحی فیش حقوق و اطلاعات ثبت شده در فیش حقوقی

اگر بخواهید نسبت به طراحی فیش حقوقی اقدام کنید، باید از اطلاعات ثبت شده در فیش حقوق آشنایی داشته باشید؛ هر چند مهم‌­ترین اصطلاحات فیش حقوقی در ادامه شرح داده شده، اما از جمله اطلاعات ثبت شده در فیش حقوق معتبر، نام شرکت، تاریخ صدور، نام و نام خانوادگی کارمند یا کارگر، شماره ملی، شماره حساب و شماره بیمه می‌باشد.

برای طراحی فیش حقوقی با داشتن اطلاعاتی مانند ورود و خروج روزانه پرسنل، وام پرسنل، ماموریت­‌ها و محاسبه اضافه کاری و با تکیه بر قوانین مالیاتی و قوانین تامین اجتماعی با کمک نرم افزار حقوق و دستمزد، نرم افزار اکسل می­‌توانید نسبت به صدور و چاپ فیش حقوقی اقدام کنید.

آموزشگاه حسابداری فردادآشنایی با مهم‌ترین اصطلاحات فیش حقوق

احتمالا کم و بیش با مهم‌­ترین اصطلاحات فیش حقوق آشنایی دارید و می‌­دانید که در فیش حقوقی یک کارمند اطلاعاتی مربوط به کمک هزینه اولاد، افزایش سنواتی، کسورات، جمع ناخالص پرداختی و پرداختی خالص وجود دارد. برای توضیح بیشتر در این خصوص با ادامه مطالب همراه باشید.

کمک هزینه عائله‌ مندی

با توجه به شرایط اقتصادی موجود و افزایش هزینه­‌های زندگی، دولت با هدف حمایت از خانواده‌­ها، مزایای حمایتی مختلفی را برای کارگران در نظر گرفته است، یکی از این مزایا حق عائله مندی است، حق عائله مندی به کارگر استخدام شده‌­ای که تحت بیمه تامین اجتماعی باشد، تعلق می‌­گیرد. شرایط دریافت حق عائله مندی توسط بازنشستگان شامل موارد زیر می‌باشد:

ردیف  شرایط دریافت حق عائله مندی
1 اگر بازنشستگان مرد کاملا از کار افتاده‌ باشند و همسر دائم آن‌ها در قید حیات باشد.
2 اگر بازنشستگان زن، شوهر نداشته باشند.
3 اگر بازنشستگان زن، فرزند پسر کمتر از ۱۸ سال داشته‌ باشند.
4 اگر سن پسر یا پسران بازنشستگان زن، بیشتر از ۱۸ سال باشد ولی نقص عضو و یا بیماری که عدم توانایی کار کردن ایجاد کند، تایید شده‌ باشد.

جمع ناخالص پرداختی

اگر به یک فیش حقوقی دقت کرده باشید، یکی از مواردی که به چشم می­‌خورد جمع ناخالص پرداختی است، این جمع ناخالص پرداختی زمانی که تمامی کارکرد و مزایای کارگر محاسبه شد به دست می‌­آید.

به عبارت دیگر حقوق وزارت کار و مزایای مشمول کارگر است، بدون در نظر گرفتن کسورات قانونی که باید بعدا از او کسر شود.

کمک هزینه اولاد

یکی از مواردی که در فیش حقوقی و در قسمت حقوق و مزایای آن دیده می­‌شود حق اولاد است، این مزایا طبق قانون به افرادی تعلق می­‌گیرد که دارای فرزند و تحت پوشش بیمه سازمان تامین اجتماعی باشند. حداکثر سن برای بهره‌­مندی از این مزایا، به شرط ادامه تحصیل و نیز غیرشاغل بودن فرزند (25) سال تمام و نداشتن شوهر برای فرزندان دختر است.

نکته:
حق عائله مندی شامل خانواده اعم از همسر و فرزندان بوده اما حق اولاد تنها به فرزندان تعلق می‌گیرد و شامل همسر نیست.

افزایش سنواتی

در کارگاه‌هایی که طرح طبقه‌بندی مشاغل اجرا شده است؛ مبلغی به عنوان پایه سنوات به حداقل حقوق کارگران اضافه می‌گردد، این مبلغ که به عنوان بخش حمایتی به پایه حقوق اضافه می‌­شود، برای جبران کردن حداقل دستمزد، توسط شورای عالی کار تصویب و ابلاغ می­‌گردد.

نکته مهم

قابل ذکر است که پایه سنواتی به کارگرانی تعلق می‌­گیرد که در کارگاه مورد نظر حداقل یک سال سابقه کار داشته باشند، بعد از یک سال پایه سنوات در فیش حقوقی آن­‌ها درج می­‌گردد.

پرداختی خالص

پرداختی خالص که معمولا مهم‌­ترین بخش یک فیش حقوقی برای کارگران است، پرداختی می‌باشد که توسط کارفرما به عنوان حقوق شخص در پایان ماه به حساب او واریز می­‌شود. پرداختی خالص عبارت است از جمع ناخالص پرداختی منهای کسورات قانونی که در فیش حقوقی نیز درج شده است.

اصطلاحات فیش حقوق مرتبط با حقوق و دستمزد، کسورات و مزایا

اگر شما در طول یک ماه کاری علاوه بر ساعات موظفی در روزهای تعطیل، روزهای جمعه نیز مشغول به کار شوید و یا بیش از ساعات روزانه مشخص شده فعالیت داشته باشید، مشمول تعطیلات کاری و اضافه کاری نیز خواهید شد که طبق قانون، کارفرما موظف به محاسبه و پرداخت آن است.

علاوه بر تعطیلات کاری، اضافه کاری، جمعه کاری اصطلاحاتی مانند بیمه، بیمه تکمیلی، مالیات و جریمه نیز در فیش حقوقی وجود دارد که در آموزش حسابداری حقوق و دستمزد به تمامی این موارد اشاره کرده‌ایم، اما در ادامه نیز برای آشنایی بیشتر توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

تعطیلات کاری و اضافه کاری

شما به عنوان یک کارگر در روزهای تعطیل رسمی، بدون نیاز به کار کردن باید از حقوق، بیمه و مزایا برخوردار شوید، اما اگر در روزهای تعطیلی رسمی کار کنید و به‌جای آن روز دیگری تعطیل نباشید ساعات کاری که مضاف بر ساعات تعیین شده کارکرده‌­اید؛ به‌عنوان تعطیل کاری یا اضافه کاری برای شما محاسبه خواهد شد.

بر اساس ماده 51 قانون کار مدت زمانی که کارگر باید وقت خود را در اختیار کارفرما قرار دهد، ساعات کار وی محسوب می شود. ساعات کار روزانه شما نباید بیشتر از ۸ ساعت باشد.

اما اگر ماهیت کار طوری باشد که ساعات کارکرد در برخی روزها کمتر از ۸ ساعت و برخی روزها بیشتر از ۸ ساعت شود، مجموع کل ساعات کار هفتگی نباید از ۴۴ ساعت در هفته بیشتر باشد.

حال در صورتی که با رعایت قوانین و شرایط شما بیش از ساعت مشخص شده در روز کار کنید، مشمول دریافت اضافه کاری خواهید بود، همچنین باید بدانید که حقوق روزهای تعطیل رسمی به عنوان تعطیل کاری و اضافه کاری، طبق ماده ۵۹ قانون کار به میزان 40% بیشتر از حقوق روزهای عادی کاری باید محاسبه و به شما پرداخت شود.

بیمه، بیمه تکمیلی و مالیات

حق بیمه مبلغی است که مطابق قانون کارفرما باید از کارگر کسر و پس از اضافه نمودن سهم کارفرما مجموع مبلغ بیمه را به ازای هر کارگر محاسبه و در لیست بیمه تامین اجتماعی به اداره تامین اجتماعی پرداخت نماید، در محاسبه حق بیبمه باید توجه داشته باشید که مواردی از حقوق و دستمزد مشمول بیمه و مواردی مشمول بیمه نخواهد بود.

یکی از مواردی که در سال­‌های اخیر در فیش حقوقی پرسنل بیشتر به چشم می­‌خورد، بیمه تکمیلی است. حق بیمه تکمیلی که برای جبران بخشی از خسارت‌­های وارده به کارگران در اثر بیماری، تصادف پرداخت می­‌شود، همانند بیمه دارای سهم کارگر و سهم کارفرما بوده و بعد از کسر از حقوق کارگر، به بیمه گذار طرف قرارداد پرداخته می­‌شود.

اما یکی از کسورات مهم در فیش حقوقی، مالیات حقوق کارگران است، در هر سال میزان سقف معافیت مالیات، نرخ پلکانی مالیات قابل کسر ابلاغ شده و در نهایت در پایان هر ماه کارفرما با توجه به نرخ­‌های ابلاغی و حقوق کارگران نسبت به کسر مالیات حقوق و پرداخت آن به اداره دارائی اقدام می­‌کند.

بستانکاری و جریمه

یکی از کسورات احتمالی در فیش حقوقی کارگران جریمه کارگر است. کسورات مربوط به جریمه جزء اجزای اصلی فیش حقوقی نبوده و در صورتی که کارگری در محل کار مطابق مقررات اقدام نکند و یا اقدامی را صورت دهد که موجب خسارت به مجموعه شود، در صورت صلاحدید کارفرما مشمول جریمه می­‌شود که از حقوق وی کسر خواهد شد.

سایر اصطلاحات

علاوه بر مواردی که در مطالب قبل به آن­‌ها اشاره شد، بر حسب شرایط اطلاعات موجود در فیش حقوق می­‌تواند متفاوت باشد. از جمله این که شما در کارگاهی مشغول به کار باشید که کار شما به صورت چرخشی باشد، در این صورت در فیش حقوقی شما نوبت کاری یا شب کاری نیز اضافه خواهد شد.

معنای فوق العاده و انواع آن در فیش حقوق

یکی از موارد موجود در فیش حقوقی که شما می‌­توانید آن‌­ها را با عناوین مختلف مشاهده کنید، فوق العاده­‌ها هستند. انواع فوق العاده که در فیش حقوقی محاسبه و درج می‌شوند را در تصویر زیر نام برده‌ایم.

انواع فوق العاده در فیش حقوق کارمندان

آشنایی با فوق العاده‌هایی که در فیش حقوقی درج می‌شوند

فوق‌العاده سختی شرایط محیط کار و محل خدمت

اگر شما نیز در یک شرکت یا کارگاهی که دارای اشعه ایکس، مواد شیمیایی خطرناک هستند، کار کنید و یا در مشاغلی همچون کارگران شب کار، کار در معدن مشغول به کار شوید، باید بدانید که به علت مشکلاتی که در حین انجام کار برای شما به وجود می­‌آید شما مشمول فوق العاده سختی شرایط محیط کار می­‌شوید.

اما باید توجه داشته باشید که فوق العاده شرایط سختی کار با توجه به حقوق مبنا و شرایط کاری افراد مختلف متفاوت است، علاوه بر این در صورتی که محل کار شما از یک شهرستان به شهرستان دیگر انتقال یابد، در این صورت با توجه به حقوق مبنا، شما مشمول فوق العاده محل خدمت خواهید بود.

فوق‌العاده شغل و جذب مشاغل

اگر در فیش حقوق و دستمزد خود فوق العاده شغل را دیدید، باید بدانید که این فوق العاده مبلغی است که با توجه به مدرک تحصیلی و نوع شغل تعیین می‌­شود، در صورتی که دو کارمند با یک پست شغلی اما سطح تحصیلی متفاوتی در یک اداره مشغول به کار باشند، شخصی که مدرک بالاتری دارد فوق العاده شغل بیشتری نیز دریافت خواهد کرد.

یکی دیگر از فوق العاده‌­های قابل رویت در فیش حقوق و دستمزد فوق ­العاده جذب مشاغل است، فوق العاده جذب مشاغل مبلغی است که با توجه به درصد تعیین شده و با جمع فوق‌العاده شغل، افزایش سنواتی و حقوق مبنا تعیین می‌گردد.

سایر فوق‌العاده‌ها

علاوه بر موارد ذکر شده در مطالب قبل فیش حقوق و دستمزد می­‌تواند دارای فوق العاده­‌هایی از جمله فوق‌العاده ویژه، فوق‌العاده برجستگی، فوق‌العاده محرومیت از روستا، فوق‌العاده محرومیت از تسهیلات زندگی، فوق‌العاده جذب مناطق محروم نیز باشد که با توجه به شرایط شغلی و محل خدمت، شما می‌توانید از این فوق العاده­‌ها بهره­مند شوید.

نحوه دریافت انواع فیش حقوق

همانطور که گفته شد شما در طول دوره کاری خود و حتی بعد از بازنشستگی بنا بر نیاز، خواهان دریافت فیش حقوقی خود خواهید بود، در طول دوره کاری که فیش حقوقی خود را به طریقی که کارفرما اعلام می­‌کند، به فیش حقوقی دسترسی پیدا خواهید کرد.

به عنوان مثال فیش حقوقی نیروهای مسلح در سایت اعلامی توسط نیروهای مسلح قابل مشاهده است، یا فیش حقوقی نفت در بیشتر موارد به صورت مستقیم تحویل کارگر می­‌گردد، همچنین بازنشستگان فولاد می­‌توانند با مراجعه به سایت (www.irsbf.ir) به دریافت فیش حقوقی خود اقدام کنند.

اما یکی از سوال­‌های اصلی که شاید برای شما پیش بیاید این است که نحوه دریافت فیش حقوقی بعد از بازنشستگی چگونه است؟دریافت فیش حقوقی بعد از بازنشستگی از طریق سامانه‌ها و به صورت غیرحضوری می‌باشد که در تصویر زیر چند نمونه از این سامانه‌ها را شرح داده‌ایم.

نحوه دریافت فیش حقوق

سامانه‌های دریافت فیش حقوقی

فیش حقوق نیروهای مسلح

برای دریافت فیش حقوقی بازنشستگان نیروهای مسلح باید ابتدا به سایت سامانه ساتا به آدرس (saba.esata.ir) مراجعه کنید، با ثبت نام در این سامانه و دریافت نام کاربری و رمز عبور می­‌توانید نسبت به مشاهده فیش حقوقی بازنشستگان نیروهای مسلح اقدام کنید.

برای مشاهده فیش حقوقی بازنشستگان کشوری می­‌توانید به سامانه “درگاه خدمات الکترونیکی صندوق بازنشستگی کشوری” به آدرس (eservices.cspf.ir) مراجعه و فیش حقوقی مربوطه را با استفاده از کد ملی دریافت کنید.

فیش حقوق تامین اجتماعی

بازنشستگان تامین اجتماعی برای دریافت فیش حقوقی تامین اجتماعی، می­‌توانند با ثبت نام در سایت تامین اجتماعی و دریافت نام کاربری و رمز عبور نسبت به مشاهده فیش حقوقی بازنشستگان اقدام کنند، در این شیوه از دریافت فیش حقوقی نیازی به مراجعه حضوری افراد به شعب تامین اجتماعی نیست.

فیش حقوق مستمری بگیران

امروزه با توجه به گسترش زیر ساخت­‌ها، دریافت فیش حقوقی مستمری بگیران از طریق سامانه تامین اجتماعی و بدون نیاز به مراجعه حضوری و با استفاده از کدملی نیز امکان پذیر شده است، به عبارت دیگر مستمری بگیران نیز همانند بازنشستگان تامین اجتماعی می‌­توانند در سایت ثبت نام و نسبت به مشاهده فیش حقوقی با کد ملی اقدام کنند.

فیش حقوق فرهنگیان

فرهنگیان شاغل در اداره آموزش و پرورش یا بازنشسته از این اداره برای مشاهده و دریافت فیش حقوقی خود می­‌توانند به سامانه ارائه شده از طرف آموزش و پرورش به آدرس اینترنتی (my.medu.ir) مراجعه کنند. طراحی و اجرای این روش از مشاهده و دریافت فیش حقوقی منجر به کاهش رفت آمد­ها و کاهش هزینه‌­های افراد می­‌شود.

نحوه صدور فیش حقوق در نرم افزار حسابداری فرداد

شرکت­‌ها برای محاسبه آسان و سریع حقوق و دستمزد پرسنل خود می­‌توانند نسبت به خرید نرم افزار حسابداری فرداد اقدام کنند. این نرم افزار با جمع مزایا و کسر کسورات حقوق خالص پرداختی را محاسبه کرده و در انتها لیست حقوق و دستمزد شرکت مربوطه را همراه با گزارشات ارائه می‌­دهد.

نمونه فیش حقوق

در مطالب مقاله با مفهوم فیش حقوقی و اطلاعاتی که باید در آن درج شود را به صورت کامل شرح دادیم و دانستیم که نحوه دریافت آن بعد از بازنشستگی نیز چگونه انجام می‌شود، اما بهتر است که نمونه‌ای از آن را نیز در مقاله مشاهده کنید تا اگر حسابدار می‌باشید، بدانید که فیش حقوقی چگونه صادر می‌شود.

در تصویر زیر نمونه خام فیش حقوقی را برای شما به نمایش گذاشته‌ایم، تا فیش حقوقی خود را با آن محک بزنید و بدانید که چه مواردی از حقوق و دستمزد باید در آن درج شود.

نمونه فیش حقوق که در کسب و کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد

نمونه خام فیش حقوقی و اطلاعاتی که در آن‌ درج می‌شود

نتیجه گیری

فیش حقوق سندی است که کارفرما برای نشان دادن وضعیت کارکرد پرسنل خود شامل اضافه کاری، کسری کار، حق ماموریت، کسورات قانونی در پایان هر ماه به کارگر تحویل می­‌دهد، فیش حقوقی برای نشان دادن میزان درآمد، امکان ضمانت وام بانکی می‌­تواند برای کارگر دارای اهمیت باشد.

در مقاله‌ای که خواندید، تمام تلاش خود را انجام دادیم تا بتوانیم کلیه‌ی مفاهیم و نکات فیش حقوقی را با شما به اشتراک بگذارید و نحوه صدور آن را نیز در نرم افزار حسابداری شرکتی شرح دادیم. در پایان اگر سوالی دارید که پاسخ آن را در متن مقاله پیدا نکردید، برایمان در دیدگاه بنویسید تا کارشناسان آن را پاسخ دهند.

آموزش حسابداری حقوق و دستمزد

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "فیض حقوق چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "سند مالی که توسط واحد مالی هر کارفرمایی طراحی و به پرسنل مجموعه تحویل داده می‌­شود، فیش حقوقی نام دارد." } },{ "@type": "Question", "name": "در فیش حقوقی چه اطلاعاتی درج می‌شود؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "اطلاعاتی از جمله درآمد، پرداخت­‌های مالی شرکت به پرسنل، کسورات، بیمه، مالیات، اضافه کاری، نوبت کاری، جمعه کاری، شب کاری و وام می‌باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "فوق العاده سختی شرایط محیط کار جه زمانی به کارگران تعلق می‌گیرد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "اگر شما نیز در یک شرکت یا کارگاهی که دارای اشعه ایکس، مواد شیمیایی خطرناک هستند، کار کنید و یا در مشاغلی همچون کارگران شب کار، کار در معدن مشغول به کار شوید، باید بدانید که به علت مشکلاتی که در حین انجام کار برای شما به وجود می­‌آید شما مشمول فوق العاده سختی شرایط محیط کار می­‌شوید." } },{ "@type": "Question", "name": "فوق العاده شغل و جذب مشاغل چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "مبلغی است که با توجه به مدرک تحصیلی و نوع شغل تعیین می‌­شود، در صورتی که دو کارمند با یک پست شغلی اما سطح تحصیلی متفاوتی در یک اداره مشغول به کار باشند، شخصی که مدرک بالاتری دارد فوق العاده شغل بیشتری نیز دریافت خواهد کرد." } },{ "@type": "Question", "name": "بازنشستگان کشوری برای دریافت فیش حقوقی باید به چه سامانه ای مراجعه کنند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "برای مشاهده فیش حقوقی بازنشستگان کشوری می­‌توانید به سامانه \"درگاه خدمات الکترونیکی صندوق بازنشستگی کشوری\" به آدرس (eservices.cspf.ir) مراجعه و فیش حقوقی مربوطه را با استفاده از کد ملی دریافت کنید." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.