صدور صورتحساب الکترونیکی

حسابدار رسمی کیست؟ این روزها به خاطر موقعیت شغلی و بازار کار حسابداری، افراد زیادی تمایل دارند که حسابدار شوند تا بتوانند موقعیت بهتری پیدا کنند، اما برای حسابدار شدن نیاز به فراگیری آموزش و تقویت مهارت‌های خود دارند که می‌توانند از طریق دوره‌های آموزش حسابداری و یا تحصیلات دانشگاهی آن را کسب نمایند.

در مقاله پیش رو قصد داریم در خصوص حسابدار شدن و مراحل آن توضیحاتی ارائه دهیم تا بتوانید به طور رسمی این حرفه و شغل را ادامه دهید و همچنین مراحل آزمون حسابداران رسمی را شرح دهیم تا نگاهی عمیق در مورد برنامه حسابداری خود داشته باشید، نکاتی که در این مقاله ارائه می‌شود راهنمایی برای حسابدار شدن شما می‌باشد.

خواندن مقاله حسابدار رسمی را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
حسابدارانی که می‌خواهند حسابدار رسمی شوند

حسابدار رسمی کیست؟

حسابداری یکی از شغل‌هایی می‌باشد که افراد با تجزیه و تحلیل و ارائه گزارشات سروکار دارند و اما پاسخی که در ادامه بازگو خواهیم کرد، برای آن است که بدانید حسابدار رسمی کیست!

حسابدار رسمی، عنوان شغلی‌ای می‌باشد که حسابدار بعد از گذراندن و قبولی در آزمون، کسب می‌نماید. حسابداران پس از مدتی حسابدار بودن و با داشتن مدرک دانشگاهی مرتبط می‌توانند در آزمون شرکت کنند و جزء حسابداران رسمی شناخته شوند.

زمینه کاری حسابداری رسمی

در زمان آشنایی با حسابداری با مفاهیم این شغل مانند سال مالی و ماهیت حساب‌ها و موارد دیگر آشنا شدیم و دانستیم که زمینه کاری هر حسابدار تا چه حد گستردگی دارد؛ زمینه کاری حسابداران رسمی نیز به همان وسعت می‌باشد؟

حسابداران رسمی باید در چندین زمینه مهارت و فعالیت داشته باشند، همانطور که گفتیم حسابداران رسمی، از عنوان شغلی مهمی برخوردارند، پس باید مهارت و توانایی های آن‌ها با کارمندان حسابداری متمایز باشد. در مطلب بعدی در خصوص خدماتی که حسابداران رسمی ارائه می‌دهند توضیح خواهیم داد.

خدمات قابل ارائه حسابداران رسمی

گفتیم که حسابداران رسمی باید خدماتی که ارائه می‌دهند، متمایز از خدمات کارمندان حسابداری باشد که به عنوان حسابدار رسمی شناخته شوند. خدماتی که حسابداران رسمی ارائه می‌دهند را در تصویر زیر به صورت کامل شرح داده‌ایم.

خدمات حسابدار رسمی

خدماتی که حسابداران رسمی انجام می‌دهند

تفاوت کارمند حسابدار و حسابداران رسمی

کارمند حسابدار با حسابدار رسمی چه تفاوتی دارد؟ کدام یکی از وظایف حسابداران رسمی بیشتر از یک کارمند حسابدار است؟ مهم‌ترین تفاوتی که این دو جایگاه با هم دارند این است که سطح علمی و تجربه کاری حسابداران رسمی بیشتر از کارمند حسابدار است.

زیرا همه حسابداران نمی‌توانند در آزمون حسابداری رسمی قبول شوند و دومین تفاوت انجام وظایف تخصصی حسابداری توسط حسابداران رسمی است، کارمند حسابدار امور ثبت، تصحیح، ثبت صورت سود و زیان و دیگر صورت‌های مالی و از همه مهم‌تر امور مربوط به حسابداری مالیاتی را برعهده دارد، اما حسابداران رسمی وظایف ساماندهی و آنالیز نتایج مالی را بر عهده دارند.

قدم به قدم تا حسابدار رسمی شدن

آموزش حسابداری از پایه به شما آموزش می‌دهد که چگونه امور مالی و حسابداری را انجام دهید، به عبارت دیگر قدم به قدم در کنار شماست تا یک حسابدار باتجربه شوید.

زمانی که افراد حسابدار می‌شوند، برخی از آن‌ها حسابدار رسمی شدن را جزء اهداف خود قرار می‌دهند و ما می‌خواهیم توضیح دهیم که برای حسابداررسمی شدن باید چه مراحل و قدم‌هایی بردارید تا با شکست مواجه نشوید. قدم های حسابدار رسمی شدن شامل مراحل زیر می‌باشد:

    • مدرک دانشگاهی حسابداری داشته باشید.
    • سابقه کاری حداقل 6 سال در زمینه حسابداری داشته باشید.
    • دریافت تاییدیه اخلاقی و حرفه ای حداقل از 3 نفر شرکای موسسه حسابرسی
    • کسب نمره قبولی در آزمون حسابداری رسمی

مزایای حسابدار رسمی شدن

ممکن است از خودتان سوال بپرسید تحمل این سختی‌ها و گذراندن این مسیر در انتها چه مزایایی دارد؟ در این مطلب قرار است در خصوص مزایایی که این عنوان شغلی برخوردار است سخن بگوییم. مزایای حسابدار رسمی شدن را در تصویر زیر ذکر نموده‌ایم که می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید.

مزایای شغل حسابدار رسمی

مزیت‌هایی که شغل حسابداری رسمی به همراه دارد

آزمون حسابداران رسمی در ایران

آزمون CPA در ایران چگونه برگزار می‌شود؟ آزمون CPA هر ساله در سه ماهه‌ی زمستان در کشور ایران تحت نظارت جامعه حسابداران رسمی برگزار می‌شود، آزمون CPA در 4 بخش مجزا و در طی 4 روز برگزار می‌گردد. زمان لازم برای هر بخش 4 ساعت و در مجموع 16 ساعت برای برگزاری این آزمون برنامه‌ریزی می‌شود.

منابع آزمون حسابدار رسمی

برای قبولی در آزمون حسابداری رسمی کدام دروس و مباحث را بخوانیم تا نمره قبولی را کسب کنیم؟ جامعه حسابداران رسمی هر ساله پیش از آزمون، منابعی که سوالات از آن‌ها طرح می‌شوند را اعلام می‌کند، منابع آزمون امسال شامل موارد زیر می‌باشد:

ردیف  منابع آزمون حسابدار رسمی
1 استانداردهای حسابداری
2 قوانین و مقررات مالیاتی
3 روش‌های کنترل و هزینه یابی مواد
4 قانون تجارت
5 حسابداری مالی
6 آیین رفتار حرفه ای
7 قانون مالیات‌های مستقیم
8 سیستم اطلاعاتی حسابداری صنعتی

شرایط و مقررات داوطلبین آزمون حسابدار رسمی

افرادی که در آزمون CPA قبول می‌شوند، برای دریافت گواهینامه CPA باید از شرایطی برخوردار باشند که شامل موارد زیر می‌باشد:

    • دریافت مدرک لیسانس در امور مالی، حسابداری و یا تجاری
    • گذراندن 150 ساعت آموزش
    • داشتن حداقل دو سال سابقه حسابداری عمومی
    • قبولی در آزمون که شرایط آن در هر ایالت متفاوت است.
    • تخصیص ساعت مشخصی به تحصیل و آموزش به صورت سالانه

جامعه حسابداران رسمی در ایران

انجمن حسابداران خبره ایران، قدیمی‌ترین انجمنی است که در زمینه شاخه‌های حسابداری فعالیت می‌کند و از 2 اسفند ماه سال 1251 تاسیس شد و پس از آن در سال 1353 (24 اردیبهشت) در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شد، وظیفه انجمن حسابداران رسمی برگزاری همایش‌ها و دوره‌های آموزشی تخصصی می‌باشد.

آموزشگاه حسابداری فرداد

سامانه حسابداران رسمی

جامعه حسابداران رسمی ایران که یکی از نخستین و فعال‌ترین انجمن‌هایی است که در ایران تشکیل شده‌اند، آدرس اینترنتی جامعه حسابداران رسمی IACPA.IR می‌باشد، حسابداران می‌توانند از طریق این سامانه از همایش‌ها، اطلاعیه‌ها و موارد دیگر مطلع شوند.

اهداف تشکیل جامعه حسابداران رسمی

طبیعتا تشکیل جامعه حسابداران رسمی، اهدافی را به دنبال دارد که بهتر است حسابداران پیش از آن‌که در آزمون شرکت کنند با آن‌ها آشنا شوند. هدف از تشکیل جامعه حسابداران رسمی، تنظیم امور و اعتلای حرفه‌ای حسابرسی و حسابداری در کشور و نظارت بر کار حسابداران است به جهت امور ذکر شده در تصویر زیر می‌باشد.

هدف جامعه حسابدار رسمی

هدف‌های جامعه حسابداران رسمی ایران

عضویت جامعه ی حسابداران رسمی ایران در ifac

حسابداران پس از قبولی در آزمون و کسب عنوان حسابدار رسمی بودن، برای برخورداری از اعتبار حرفه‌ای در سطح بین المللی می‌توانند، عضویت در فدراسیون بین المللی حسابداران IFAC را درخواست کنند.

نکته مهم

نکته: دو روش برای ارسال درخواست عضویت بین المللی حسابداران وجود دارد که شامل گزینه‌های زیر می‌باشد:
1. پر کردن فرم عضویت به صورت آنلاین و ارسال مدارک به ایمیل members@iica.ir
2. دانلود فرم عضویت و ارسال پستی به همراه مدارک ضروری به نشانی تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، روبه روی بیمارستان کسری، شماره 28 طبقه دوم انجمن حسابداران خبره ایران

درآمد حسابدار رسمی

یک حسابدار رسمی چه میزان حقوق دریافت می‌کند؟ میزان درآمدی که یک حسابدار و حسابدار رسمی می‌تواند دریافت کند، بستگی به شرکت و دامنه فعالیت‌های حسابدار بستگی دارد و همچنین بستگی به مهارت‌هایی که یک حسابدار دارد نیز بستگی دارد.

به فرض مثال حسابداری که بتواند با نرم افزار حسابداری ابری، حسابداری با اکسل، کار با نرم افزارهای مختلف را بلد باشد، از آپشن‌های بیشتری برخوردار است، اما طبیعتا زمانی که مدرک حسابدار رسمی را دریافت می‌کنید به معنای این است که مهارت و توانایی‌هایی تخصصی بسیاری دارید.

درآمد یک حسابدار رسمی بیشتر از کارمند حسابدار می‌باشد و داشتن مدرک حسابداری رسمی به میزان درآمد و جایگاه شغلی تاثیر دارد.

جایگاه حقوقی جامعه ی حسابداران رسمی

طبق تبصره 2 قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذی صلاح به عنوان حسابدار رسمی، به صورت موسسه‌ای غیر انتفاعی، غیردولتی و دارای استقلال مالی و شخصیت حقوقی تشکیل شده و از سال 1380 تحت شماره 13707 به عنوان موسسه‌ای غیرتجاری به ثبت رسیده و فعالیت می‌کند.

ابزارهای همراه حسابداران رسمی

حسابداران رسمی مانند هر شغل دیگری نیاز به ابزار همراه دارند تا بتوانند وظایف خود را تخصصی و بدون بروز مشکل انجام دهند که یکی از این ابزارها، انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری شرکتی می‌باشد که گزارشات را در کوتاه‌ترین زمان و با دو کلیک ارائه دهد و به صورت یکپارچه امور را انجام دهند.

پرسش و پاسخ های مهم در مورد حسابدار رسمی

تا اینجای مقاله سعی کردیم تمام نکات حسابدار رسمی شدن را به شما آموزش دهیم تا بتوانید عنوان شغلی خود را ارتقا دهید، ممکن است برایتان سوال‌هایی پیش آمده باشد که در طول مقاله ما به آن‌ها اشاره نکرده باشیم، پس قصد داریم مقاله را با چند پرسش به پایان برسانیم تا اطلاعات شما نیز تکمیل شود.

زمان و شرایط آزمون حسابدار رسمی چگونه است؟

آزمون حسابدار رسمی هر ساله در آذرماه برگزار می‌شود و داوطلبین از فروردین تا مرداد ماه مهلت دارند در آزمون ثبت نام کنند، اما برای شرکت در آزمون شرایطی وجود دارد که داوطلب باید آن‌ها را رعایت نماید که آن شرایط را در تصویر زیر یادآور شده‌ایم.

شرایط برگزاری آزمون حسابدار رسمی

شرایط شرکت در آزمون که داوطلب باید آن‌ها را رعایت کند

حسابدار رسمی شاغل و غیرشاغل به چه افرادی گفته میشود؟

حسابداران رسمی اگر تمام وقت خود را به خدمات تخصصی و حرفه‌ای بگذارند و به مشاغل موظف و غیرموظف (به جز اعضای هیات علمی دانشگاه بودن، موسسات آموزش عالی، پژوهش) مشغول نباشند، حسابدار رسمی شاغل نامیده می‌شوند؛ در غیر این‌صورت جزء حسابداران رسمی غیرشاغل به حساب می‌آیند.

درآمدها و هزینه های جامعه حسابداران رسمی از کجا تامین می‌شود؟

ممکن است برایتان سوال شود که جامعه ی حسابداران ایران درآمد خود را چگونه تامین می‌کند، درآمدها و هزینه‌های جامعه حسابداران رسمی از محل های زیر تامین می‌شود:

    • ورودیه اعضا
    • برگزاری برنامه آموزشی، انتشارات
    • کمک‌های داوطلبانه و هدایای شخصی
    • حق عضویت ثابت و متغیر

نتیجه گیری

حسابدار رسمی عنوان شغلی‌ای می‌باشد که حسابدار بعد از گذراندن و قبولی در آزمون، کسب می‌نماید. حسابداران پس از مدتی حسابدار بودن و با داشتن مدرک دانشگاهی می‌توانند در آزمون شرکت کنند و جزء حسابداران رسمی شناخته شوند که قبولی در این آزمون آسان نبوده و نیازمند مهارت و سطح علمی بالایی می‌باشد.

در مقاله‌ای که خواندید سعی کردیم تمام نکات و شرایط آزمون جامعه حسابداران رسمی را ذکر نماییم تا بتوانید با برخورداری از تمام شرایط در این آزمون شرکت کنید. در انتها اگر سوال و یا پیشنهادی دارید می‌توانید در قسمت دیدگاه برایمان بنویسید، تا در اسرع وقت پاسخ دهیم.

آموزش حسابداری 0 تا 100

 

 

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "مهم‌ترین تفاوت کارمند حسابدار با حسابدار رسمی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "مهم‌ترین تفاوتی که این دو جایگاه با هم دارند این است که سطح علمی و تجربه کاری حسابداران رسمی بیشتر از کارمند حسابدار است." } },{ "@type": "Question", "name": "شغل حسابدار رسمی چه مزایایی دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "داشتن مسیر پایدار شغلی و تاسیس شرکت حسابرسی و حسابداری دو مزایایی می‌باشد که این شغل دارد." } },{ "@type": "Question", "name": "منابع آزمون حسابداران رسمی در سال جاری چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "استانداردهای حسابداری، قوانین و مقررات مالیاتی، حسابداری مالی، قانون تجاری و... از منابع آزمون حسابداران رسمی می‌باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "جایگاه حقوقی حسابداران رسمی در ایران چگونه است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "طبق تبصره 2 قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذی صلاح به عنوان حسابدار رسمی، به صورت موسسه‌ای غیر انتفاعی، غیردولتی و دارای استقلال مالی و شخصیت حقوقی تشکیل شده و از سال 1380 تحت شماره 13707 به عنوان موسسه‌ای غیرتجاری به ثبت رسیده و فعالیت می‌کند." } },{ "@type": "Question", "name": "ابزار همراه یک حسابدار چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "حسابداران رسمی مانند هر شغل دیگری نیاز به ابزار همراه دارند تا بتوانند وظایف خود را تخصصی و بدون بروز مشکل انجام دهند که یکی از این ابزارها، انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری شرکتی می‌باشد که گزارشات را در کوتاه‌ترین زمان و با دو کلیک ارائه دهد و به صورت یکپارچه امور را انجام دهند." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.