درخواست مجوز صنفی چه شرایطی دارد؟ مشاغل مختلفی در بازار اقتصادی امروزی وجود دارد که افراد برای ورود به این مشاغل و فعالیت در آن باید مدارک و مجوزهای مرتبط را داشته باشند، یکی از مدارک و مجوزهای صادر شده توسط نهادهای قانونی برای بسیاری از مشاغل، مجوز کسب و کار و یا پروانه کسب و کار است.

برای آشنایی بیشتر با مجوز صنفی و نحوه ارائه درخواست مجوز جهت اخذ پروانه کسب در این مقاله به موضوعات مرتبطی پرداخته‌ایم که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید تا برنامه حسابداری و مدیریتی کسب و کارتان دچار اختلال و مشکلات دیگر نشود.

خواندن مقاله درخواست مجوز صنفی به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
مدیران اجرایی و کسانی که قصد توسعه کسب و کار خود را دارند

مجوز صنفی چیست؟

مجوز صنفی یا مجوز کسب و کار چیست؟ همان‌طور که می‌­دانید تاسیس هر نوع محل کسب و کاری نیاز به داشتن یک مجوز است، این مجوز که با نام پروانه کسب و یا مجوز صنفی شناخته می‌­شود، با درخواست متقاضی راه اندازی کسب و کار با ارائه مدارک و مستندات، توسط صنف مربوطه صادر می­‌گردد.

به عبارت دیگر مجوز کسب و کار یا مجوز صنفی، اجازه­‌ای است که از طرف واحد صنفی مربوطه و به درخواست متقاضی و طبق مقررات قانون نظام صنفی صادر و در اختیار متقاضی قرار می­‌گیرد. با داشتن این مجوز شخص می­‌تواند نسبت به راه اندازی کسب و کار موردنظر اقدام کند.

سامانه درخواست مجوز صنفی

درگاه ملی مجوزهای کشور با هدف سهولت و شفاف سازی صدور مجوز کسب و کارها طراحی شده است

درگاه ملی مجوزهای کشور

درگاه ملی مجوزها به آدرس اینترنتی WWW.g4b.ir طبق ماده 7 قانون اجرای سیاست­‌های اصل 44 قانون اساسی مصوب (1387) و اصلاحات بعدی آن طراحی و راه اندازی شده است، این درگاه به عنوان مرجع رسمی مجوزهای کسب و کار ایران در نظر گرفته شده است.

درگاه ملی مجوزهای کشور با هدف سهولت و شفاف سازی صدور مجوز کسب و کارها است، برای صدور مجوز در درگاه ملی مجوزهای کشور باید بخش، شاخه، زیر شاخه و کسب و کار مورد نظر توسط متقاضی انتخاب شود، یعنی طبقه بندی مشاغل را به خوبی انجام دهد.

پس از ارائه درخواست مجوز صنفی در این سامانه و انجام مراحل مشخص شده در صورت واجد شرایط بودن، برای متقاض مجوز مربوطه صادر می‌­شود.

سامانه صدور مجوز کسب و کار

سامانه صدور مجوز کسب و کار که در واقع همان درگاه ملی مجوزهای کشور به آدرس اینترنتی g4b.ir است، با هدف کاهش رفت و آمدهای افراد و سهولت در صدور مجوز کسب و کار، طراحی و راه اندازی شده است؛ افرادی که می­‌خواهند نسبت به راه اندازی کسب و کاری اقدام کنند، باید با مراجعه به این سامانه با رعایت اصول مدیریت و ضمن بارگذاری مدارک درخواست خود را ارائه دهند.

شرایط درخواست مجوز صنفی و صدور آن

هر شخصی که بخواهد واحد صنفی راه اندازی کند قبل از سپردن هر گونه تعهد، اجاره یا خرید محل فعالیت، باید جهت اخذ مجوز لازم به اتحادیه صنف مربوطه و یا سامانه صدور مجوز کسب و کار مراجعه و درخواست مجوز صنفی کتبی خود را ارائه و یا در سامانه ثبت نماید. شرایط درخواست پروانه صنفی به شرح موارد زیر می‌باشد:

    • متقاضی باید تابعیت جمهوری اسلامی ایران باشد؛ در خصوص اتباع بیگانه، این اشخاص باید پروانه کار معتبر از وزارت کار و امور اجتماعی و پروانه اقامت معتبر از وزارت کشور داشته باشند.
    • فرد متقاضی باید مدارک و مستندات خواسته شده را به صنف مربوطه ارائه نماید و یا در سامانه جواز کسب بارگذاری کند.
    • شخص باید صلاحیت فنی برای مشاغل خاص را طبق آیین نامه داشته باشد.
    • اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتطامی باید نسبت به راه اندازی کسب و کار مورد نظر در محل مشخص شده موافقت کند.
نکته مهم

جهت صدور پروانه کسب برای افراد حقیقی و یا حقوقی با ارائه وکالت نامه ممنوع است.

درخواست مجوز صنفی

اولین مرحله در صدور مجوز کسب و کار از طرف صنف مربوطه ارائه درخواست مجوز می­‌باشد، این درخواست در گذشته به صورت کتبی و با مراجعه حضوری و ارائه به صنف صورت می‌­گرفت، اما امروزه با راه اندازی سامانه اصناف ایرانیان و درگاه ملی مجوزهای کشور به نشانی https://mojavez.ir با ثبت درخواست و به صورت غیرحضوری انجام می­‌پذیرد.

آموزشگاه حسابداری فردادصدور مجوز صنفی

برای صدور، تمدید، تغییر مالکیت مدیریت اجرایی و عملیاتی واحد صنفی در سال­‌های قبل افراد باید به صنف مربوطه مراجعه می­‌کردند، اما با راه اندازی درگاه ملی مجوزها و سامانه ایرانیان اصناف متقاضی می‌­تواند از طریق سامانه پیشخوان مجوزها درخواست مجوز صنفی را ثبت و سپس از گزینه “تکمیل درخواست سامانه پیشخوان مجوزها” در سامانه ایرانیان اصناف درخواست خود را تکمیل نماید.

نحوه ثبت نام مجوز کسب و کار در هر شغلی

در مطالب قبل نیز گفته شد که امروزه به جای مراجعه حضوری به اصناف و تکمیل فرم درخواست پروانه کسب در اتحادیه­‌های صنفی افراد می‌­توانند ضمن مراجعه به سامانه‌­های تعیین شده با ثبت نام در سامانه و تکمیل فرم ثبت نام پروانه کسب، از میان لیست انواع پروانه کسب، نسبت به تقاضای پروانه کسب اقدام نمایند.

یکی از کاربردهای پروانه کسب این است که مدیران می‌توانند، به عنوان ضمانت نامه بانکی و یا دریافت وام مضاربه‌ای و وام‌های دبگر از آن استفاده نمایند. آموزش نحوه ثبت نام در درگاه ملی مجوزهای کشور جهت دریافت جواز کسب اینترنتی الزامی است که در تصویر زیر به مراحل ثبت نام اشاره نموده‌ایم.

نحوه ثبت نام و درخواست مجوز صنفی

مراحل ثبت نام در درگاه ملی برای دریافت مجوز صنفی

مدارک مورد نیاز جهت درخواست مجوز صنفی

نحوه ثبت نام مجوز کسب و کار در مطالب قبل شرح داده شد، در صورتی که شخصی بخواهد نسبت به ثبت نام پروانه کسب الکترونیکی اقدام نماید، باید نسبت به آماده سازی مدارک زیر اقدام نماید:

    • سند مالکیت، اجاره نامه، صلح نامه، هبه، قرارداد مشارکت، مبایعه نامه و یا قرارداد کاری رسمی و یا عادی
    • گواهی دوره‌های آموزشی احکام تجارت و کسب و کار در چارچوب دستورالعمل آموزش
    • کارت ملی متقاضی برای اتباع ایرانی
    • تصویر گذرنامه و پروانه کار برای اتباع خارجی
    • گواهی پایان خدمت و یا معافیت دایم یا موقت از خدمت دوره ضرورت برای موسس، مدیر، مربی و مدرس
    • تصویر رضایت نامه محضری شرکاء (در مشارکت های مدنی و قهری )
    • تصویر آگهی روزنامه رسمی مربوط به آخرین تغییرات هیات مدیره و اقامتگاه شرکت برای اشخاص حقوقی
    • تصویر اساسنامه برای اشخاص حقوقی
    • تصویر مصوبه هیات مدیره مبنی بر معرفی مدیرعامل یا یکی از اعضای هیات مدیره برای اخذ پروانه کسب در اشخاص حقوقی

نکته:
در روستاها احراز مالکیت مربوط به محل فعالیت متقاضی اخذ پروانه کسب براساس عرف محل است.

روش دریافت مجوز صنفی بدون مراجعه حضوری به اتحادیه­‌ها

برای دریافت مجوز صنفی برای سیستم اطلاعات مدیریت با هدف راه اندازی یک کسب و کار مشخص امری زمان‌بر و وقت گیر است، این روش از اخذ مجوز کسب و کار که در گذشته مرسوم بود، علاوه بر زمان‌بر بودن آن مشمول هزینه­‌های ایاب و ذهاب و هزینه‌های دیگر نیز می‌­گردید.

دولت با هدف کاهش مدت زمان صدور مجوز و کاهش هزینه­‌ها اقدام به راه اندازی سامانه صدور مجوز کسب و کار نموده است، برای دریافت مجوز صنفی بدون مراجعه حضوری به اتحادیه­‌ها افراد باید به سامانه درگاه ملی مجوزها مراجعه و در این سامانه ثبت نام نمایند.

دریافت مجوز تابلوی صنفی

بعد از ثبت درخواست مجوز صنفی و صدور این مجوز، بیشتر واحدهای اقتصادی برای معرفی کسب و کار خود خواستار نصب تابلو در سردر واحد صنفی خود هستند، برای این امر شخص متقاضی باید ضمن تهیه مدارک و مستندات مربوطه نسبت به ارائه درخواست مجوز طرح تابلوی سردر مغازه‌ها و واحدهای صنفی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام نمایند.

بعد از ارائه درخواست و طی فرآیند تعیین شده و سپس صدور مجوز تابلوهای صنفی، متقاضی می‌­تواند نسبت به نصب نسبت تابلو در سردر واحد صنفی خود اقدام نماید، در صورتی که تابلو تبلیغاتی محسوب شود، متقاضی باید با ارائه مدارک به سازمان زیباسازی برای دریافت مجوز از این سازمان نیز اقدام نماید.

نکته مهم

تابلوهای تبلیغاتی شامل تابلوهای نصب شده روی نمای ساختمان، تابلوهای روی پشت بام، تابلوهای نصب شده در ارتفاع، تابلوهای نمایندگی‌­ها و تابلوهای با ابعاد زیاد می‌­باشد.

تسهیل روند صدور مجوز صنفی در ایران

با توجه به توضیحات ارائه شده در مطالب قبل و همچنین با توجه به زمان‌بر بودن صدور مجوز صنفی در ایران، دولت با هدف تسهیل روند صدور مجوز اقدام به راه اندازی سامانه اصناف ایرانیان و درگاه ملی مجوزها نموده است، با همکاری سازمان­‌های مرتبط و متقاضیان روند صدور مجوز تسهیل می‌­یابد.

چالش‌های مجوز کسب‌وکار در ایران

نظام اعطای مجوز به واحدهای صنفی برای آغاز فعالیت، امری رایج در تمامی کشورهای جهان است، اما چالش­‌هایی در ایران در خصوص صدور مجوزهای کسب و کار در ایران وجود دارد. از جمله این چالش­‌ها به موارد درج شده در جدول می‌توانیم اشاره کنیم:

ردیف چالش‌های درخواست مجوز صنفی
1 با توجه به وجود مشاغل بدون مجوز و یا فعالیت بسیاری از فعالان بدون اخذ مجوز در نتیجه راضی شدن تمامی افراد برای اقدام قانونی جهت اخذ مجوز کسب و کار امری دشوار است.
2 تولی اصلی صدور یا عدم صدور پروانه کسب در ایران اتحادیه‌ها هستند که همین امر موجب مشکلاتی در صدور مجوز کسب و کار می­‌شود.
3 به طور کلی اتحادیه‌ها در ایران انگیزه‌ای برای کاهش زمان اعطای مجوزها ندارند.
4 یکی از مستندات مورد نیاز برای دریافت مجوز صنفی گواهی سوء پیشینه است، اما اخذ گواهی سوء پیشینه در ایران بسیار زمان‌بر است.
5 به علت هماهنگی دستگاه­‌های ذیربط و همچنین در بیشتر موارد عدم تمایل افراد و ارگان‌­ها به تغییر رویه، فرآیند صدور اینترنتی مجوز کسب و کارها در ایران بسیار کند پیش می­‌رود.

مجوز کسب و کارهای اینترنتی

کسب وکار اینترنتی به معنی فروش کالا و خدمات در بستر اینترنت است، برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی باید شخص با ایجاد برنامه تجاری، شناخت بازار هدف و رقیبان و علم بازاریابی آشنایی کافی داشته باشد؛ علاوه بر داشتن علم و آگاهی برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی باید مجوز کسب و کار اینترنتی نیز اخذ شود.

همانند سایر مجوزها، مجوز کسب و کار اینترنتی نوعی تاییدیه مبنی بر قانونی بودن فعالیت کسب و کار اینترنتی است، برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی شخص باید دو دسته مجوز شامل مجوزهای عمومی یا همان دریافت نماد اعتماد از سایت اینماد و مجوزهای اختصاصی برای هر صنف را اخذ نماید. در تصویر زیر شرایط دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی را شرح داده‌ایم.

شرایط درخواست مجوز صنفی کسب و کارها

مجوز کسب و کار اینترنتی، نشان‌دهنده قانونی بودن فعالیت کسب و کار اینترنتی است

مراحل دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی

برای دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی اشخاص حقیقی و حقوقی ضمن آماده سازی مدارک و مستندات مربوطه باید در سامانه تعیین شده ثبت نام نمایند، قابل ذکر است که اشخاص حقوقی قبل از مراجعه به سایت باید نسبت به ثبت شرکت اقدام کنند، مراحل صدور مجوز کسب و کار اینترنتی به شرح موارد زیر می‌باشد:

    • راه اندازی کسب وکار اینترنتی مطابق چک لیست­‌های مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صورت می­‌گیرد.
    • ثبت تقاضا توسط متقاضی در سامانه اینماد (ارجاع تقاضای کسب و کار مشمول قانون نظام صنفی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بلافاصله پس از ارزیابی و براساس فهرست مرکز اصناف و بازرگانان ایران به سامانه اصناف ایرانیان)
    • بارگذاری مدارک مورد نیاز توسط متقاضی در سامانه اصناف ایرانیان
    • تکمیل پرونده توسط اتحادیه و انجام استعلام­‌های ضروری توسط اتحادیه
    • صدور و ارائه مجوز کسب و کار اینترنتی (پس از تطبیق مدارک بارگذاری شده با اصل آن) به متقاضی در صورت مورد تایید بودن مدارک و مستندات ارائه شده
    • اعطای نماد اعتماد الکترونیکی همزمان با صدور پروانه کسب

نتیجه گیری

افراد برای راه اندازی یک کسب و کار قانونی و استفاده از تسهیلات ارائه شده مانند وام­‌های بانکی، نیاز به اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح دارند، این مرجع که با نام اتحادیه اصناف شناخته می­‌شود، متولی صدور پروانه کسب و کار است. امروزه فرآیند درخواست مجوز صنفی تا صدور، تمدید تحت سامانه­‌های مشخصی پیاده سازی شده است.

در مقاله‌ای که خواندید تمام شعی خود را کردیم تا بتوانید تمام مراحل و موارد درخواست مجوزهای کسب و کارها را شرح دهیم تا بتوانید در مواقع نیاز، با آگاهی کامل  از طریق سامانه مجوزها به صورت غیرحضوری اقدام نمایید و مجوز مربوطه را کسب نمایید. در پایان اگر سوالی دارید می‌توانید برایمان بنویسید تا کارشناسان در اسرع وقت پاسخ دهند.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "مجوز صنفی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "مجوز کسب و کار یا مجوز صنفی، اجازه­‌ای است که از طرف واحد صنفی مربوطه و به درخواست متقاضی و طبق مقررات قانون نظام صنفی صادر و در اختیار متقاضی قرار می­‌گیرد. با داشتن این مجوز شخص می­‌تواند نسبت به راه اندازی کسب و کار موردنظر اقدام کند." } },{ "@type": "Question", "name": "متقاضایان از طریق چه سامانه ایی می‌توانند درخواست خود را پیگیری نمایند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "درگاه ملی مجوزها به آدرس اینترنتی WWW.g4b.ir طبق ماده 7 قانون اجرای سیاست­‌های اصل 44 قانون اساسی مصوب (1387) و اصلاحات بعدی آن طراحی و راه اندازی شده است، این درگاه به عنوان مرجع رسمی مجوزهای کسب و کار ایران در نظر گرفته شده است." } },{ "@type": "Question", "name": "چند مورد از مدارک درخواست مجوز صنفی را نام ببرید؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "گواهی دوره‌های آموزشی احکام تجارت و کسب و کار در چارچوب دستورالعمل آموزش، کارت ملی متقاضی برای اتباع ایرانی و تصویر گذرنامه و پروانه کار برای اتباع خارجی از جمله مدارکی می‌باشد که برای ثبت درخواست نیاز است." } },{ "@type": "Question", "name": "درخواست مجوز تابلوی صنفی به چه صورت است ؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "شخص متقاضی باید ضمن تهیه مدارک و مستندات مربوطه نسبت به ارائه درخواست مجوز طرح تابلوی سردر مغازه‌ها و واحدهای صنفی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام نمایند." } },{ "@type": "Question", "name": "مجوز کسب و کارهای اینترنتی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "همانند سایر مجوزها، مجوز کسب و کار اینترنتی نوعی تاییدیه مبنی بر قانونی بودن فعالیت کسب و کار اینترنتی است، برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی شخص باید دو دسته مجوز شامل مجوزهای عمومی یا همان دریافت نماد اعتماد از سایت اینماد و مجوزهای اختصاصی برای هر صنف را اخذ نماید." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.