صدور صورتحساب الکترونیکی

از جمله رایج‌ترین شرکت‌های بازرگانی در ایران، شرکت با مسئولیت محدود است. این گونه شرکت‌ها بیشتر توسط اعضای یک خانواده، افراد فامیل و یا دوستان و آشنایان تاسیس می‌شود. حتما در بسیاری از مکان‌ها عبارت مسئولیت محدود را دیده‌اید و از خود پرسیده‌اید که اگر بخواهید شرکت با مسئولیت محدود تاسیس کنید، چه کارهایی باید انجام دهید.

ما در این مقاله ابتدا به سوال شرکت با مسئولیت محدود چیست؟ پاسخ می دهیم و سپس به تاسیس شرکت‌های با مسئولیت محدود، اعضای شرکت با مسئولیت محدود، تغییرات در شرکت با مسئولیت محدود، نمونه فرم شرکتهای با مسئولیت محدود و بررسی مهم ترین پرسش و پاسخ ها درباره شرکت های با مسئولیت محدود می پردازیم.

خواندن مقاله شرکت‌ با مسئولیت محدود را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران شرکت های با مسئولیت محدود
اعضای هیئت مدیره شرکت با مسئولیت محدود
علاقمندان به تاسیس شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود چیست؟

با توجه به ماده 94 قانون تجارت “به شرکتی که بین دو یا چند نفر برای انجام امور تجارتی تشکیل شده باشد، شرکت با مسئولیت محدود گفته می‌شود. هر یک از شریکان بدون این‌که سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، تنها به اندازه میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قرض‌ها و تعهدهای شرکت است.”

بنابراین شرکت‌های با مسئولیت محدود، همانند شرکت‌هایی با سهامی محدود، هر شریک به اندازه آورده خود مسئولیت می‌گیرد. برخلاف شرکت‌های گفته شده، سرمایه به سهام برابر قسم نمی‌شود. در حقیقیت مجموعه‌ای از سهم‌های شریکان است که الزامی در برابر بودن آن نیست.

ویژگی‌های شرکتهای با مسئولیت محدود

برخی از مهم ترین ویژگی های شرکتهای با مسئولیت محدود به شرح زیر می باشند.

سرمایه شرکت

شریک‌ها می‌توانند آورده نقد و غیرنقد داشته باشند. میزان سرمایه به تعداد قطعه‌های سهام تقسیم نمی‌شود. این موضوع را هم بداتید که کم‌ترین سرمایه مورد نیاز برای تشکیل و تاسیس هر شرکتی با مسئولیت محدود، مبلغ یک میلیون ریال است.

ویژگی های شرکت با مسئولیت محدود

ویژگی های شرکتهای با مسئولیت محدود

مسئولیت شرکا

هر شریک تنها به اندازه آورده و سهام خود در برابر قرض‌ها و تعهدهای شرکت مسئول است. مثلا ممکن است 4 شریک داشته باشیم که هر کدام 100 میلیون تومان سرمایه دارند. با این وجود ممکن است شرکت یک میلیارد تومان بدهی هم داشته باشد. برای امکان ذخیره سازی، پردازش و گزارش‌گیری تمامی داده های مالی، توصیه می‌کنیم از برنامه حسابداری شرکتی استفاده کنید.

موضوع فعالیت شرکتهای با مسئولیت محدود

موضوع فعالیت شرکت‌ها نشان‌دهنده زمینه کاری آن‌ها و گویای حوزه خدماتی که ارائه می‌دهند است. این موضوعات حجم زیادی از حوزه‌ها را در بر می‌گیرند و دارای تنوع و گستردگی بالا است. باید پیش از ثبت قانونی شرکت، نوع فعالیت و موضوع شرکت را انتخاب کرد. بهتر است قبل از مشخص کردن موضوع فعالیت شرکت، با مشاغل سخت و زیان آور آشنا باشید.

در صورت نیاز به انجام هرگونه تغییرات پس از ثبت رسمی شرکت، طبق روال قانونی باید روند انجام تغییرات شروع شود.

نام شرکت با مسئولیت محدود

زمانی که می‌خواهیم نامی برای این شرکت‌ها انتخاب کنیم باید تابع ماده 95 قانون تجارت باشیم. در این قانون آمده است “اسم شرکت نباید متضمن نام هیچ‌کدام از شرکا باشد” و مانند نام دیگر شرکت‌های سهامی باید جدای از نام شرکا باشد.

همچنین حتما عبارت “با مسئولیت محدود” باید ذکر شود. در غیر این صورت آن شرکت در مقابل اشخاص ثالث تضامنی حساب می‌شود و از مقررات آن تبعیت می‌کند.

نکته: در برخی نقاط اروپا آوردن نام شریک در نام شرکت ایرادی ندارد. اما همچنان واژه “محدود” که نشان‌دهنده محدودبودن مسئولیت آن شریک است را در پایان ذکر می‌کنند.

با توجه به این‌که تغییر سرمایه و افزایش آن به تغییر اساسنامه شرکت مربوط می‌شود، برای افزایش سرمایه شرکتهای با مسئولیت محدود باید براساس ماده 111 قانون تجارت عمل کنیم. با توجه به این ماده: “هر تغییر دیگری که به اساسنامه مربوط شود (یعنی هر تغییری غیر از تغییر تابعیت شرکت، موضوع ماده 110 قانون تجارت) باید به تایید اکثریت عددی شرکایی که حداقل سه چهارم سرمایه را نیز صاحب هستند برسد، مگر اینکه در اساسنامه اکثریت دیگری مقرر شده باشد”. با وجود دو اکثریت عددی و اکثریت سرمایه ای تصمیم راجع به افزایش سرمایه شرکت درست اتخاذ شده باشد.

تاسیس شرکتهای با مسئولیت محدود

سامانه‌ای به این منظور در اداره ثبت شرکت‌ها وجود دارد که برای انجام امور مورد نیاز می‌توان به آن رجوع کرد. برای ورود به سامانه تاسیس شرکتهای با مسئولیت محدود کافیست وارد این لینک شوید. البته باید توجه داشت که انجام امور اینترنتی و مربوط به سامانه این کار فقط برای بخش‌های اولیه است و بعد از آن نیاز به مراجعه حضوری است.

اصول شرکت با مسئولیت محدود

اصول شرکت با مسئولیت محدود تابع ماده قانون‌های متعددی است.

اصول شرکتهای با مسئولیت محدود

شرکتهای با مسئولیت محدود دارای اصول زیر هستند:

  1. براساس ماده 94 قانون تجارت، حداقل تعداد شرکا در شرکتهای با مسئولیت محدود 2 نفر خواهد بود.
  2. حداقل سرمایه با توجه به رویه و حداقل مبلغ دریافت حق الثبت یک میلیون ریال می‌باشد.
  3. طبق ماده 95 قانون تجارت، سعی شود در نام شرکت از نام شرکا استفاده نشود. اسم شریکی که در نام شرکت قید شود، حکم شریک ضامن در شرکت تضامنی را داشته و در بدو امر مسئول پرداخت کلیه قروض و تعهدات شرکت خواهد بود.
  4. در ماده 96 قانون تجارت آمده است، شرکتی با مسئولیت محدود وقتی تشکیل می‌شود که تمام سرمایه نقدی و سهم‌الشرکه غیرنقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد و مدیرعامل اقرار به دریافت کلیه سرمایه نقدی سهم‌الشرکه غیرنقدی نماید و هر شرکت که برخلاف این ماده تشکیل شود باطل و از درجه ساقط است.
  5. براساس ماده 97 قانون تجارت، در شرکت نامه باید صراحتا قید شده باشد که سهم‌الشرکه غیرنقدی هرکدام به چه میزان تقویم شده است و هر شرکت که برخلاف این ماده تشکیل شود، باطل و از درجه اعتبار ساقط است.
  6. طبق ماده 98 قانون تجارت، کلیه شرکا نسبت به قیمتی که در حین تشکیل برای سهم‌الشرکه‌های غیرنقدی معین شده در مقابل اشخاص ثالث مسئولیت تضامنی دارند.
  7. براساس ماده 102 قانون تجارت، سهم‌ شرکا نمی‌تواند به شکل اوراق تجارتی قابل انتقال اعم از با اسم و بی اسم و غیره درآیند و سهم‌ شریکان را نمی‌توان به غیر منتقل نمود. مگر با رضایت عده‌ای از شرکا که لااقل سه‌ چهارم سرمایه متعلق به آن‌ها بوده و اکثریت عددی نیز داشته باشند.
  8. طبق ماده 103 قانون تجارت، انتقال سهم‌الشرکه به موجب سند رسمی خواهد بود.
  9. براساس ماده 104 قانون تجارت، شرکت به وسیله یک یا چند نفر مدیر که به صورت موظف یا غیرموظف از بین شرکا یا از خارج برای مدت محدود یا نامحدود معین می‌شوند اداره می‌گردد.
  10. براساس ماده 105 قانون تجارت، مدیران شرکت کلیه اختیارات لازم را برای نمایندگی و اداره شرکت خواهند داشت؛ مگر این‌که در اساسنامه غیر این ترتیب مقرر شده باشد.
  11. قانونگذار در ماده 106 قانون تجارت آورده است که، تصمیمات راجع به شرکت باید به اکثریت لااقل نصف سرمایه اتخاذ شود و اگر در دفعه اول این اکثریت حاصل نشد، باید تمام شرکا مجددا دعوت شوند و در این صورت تصمیمات به اکثریت عددی شرکا اتخاذ می‌شود. اگر چه اکثریت مزبور دارای نصف سرمایه نباشد، اساسنامه شرکت می‌تواند ترتیب دیگری برای حد نصاب مجامع مقرر دارد.
  12. در ماده 107 قانون تجارت آمده است، هر یک از شرکا به نسبت سهمی که در شرکت دارد، در مجامع دارای رای خواهد بود. اساسنامه شرکت می‌تواند ترتیب دیگری مقرر نماید.

اداره کنندگان شرکتهای با مسئولیت محدود

این شرکت‌ها دارای یک یا چند مدیر هستند. این مدیران از بین شریکان و یا از خارج شرکت به مدت مشخص یا نامشخص تایین می‌شوند. در قانون شرایط خاصی برای مدیریت شرکت‌های با مسئولیت محدود دیده نشده است. اشخاص حقیقی و یا حتی اشخاص حقوقی می‌توانند مدیریت را بر عهده بگیرند.

نکته مهم

یک شرکت تجاری نیز می‌تواند اداره یا مدیریت این شرکت‌ها را اختیار کند.

مجمع عمومی شرکتهای با مسئولیت محدود

در شرکتهای با مسئولیت محدود ، تشکیل مجمع به هر دو صورت عادی و فوق‌العاده می‌تواند برگزار شود. در واقع اختیار اداره کردن کارهای جاری شرکت توسط این مجمع به مدیر یا هیئت مدیره واگذار می‌شود. انتخاب مدیران و بازرس‌های شرکت در کنار تایید ورود اعضای جدید و یا تغییر در اساسنامه از دیگر وظایف این مجمع می‌باشد. با استفاده از روزنامه‌های کثیرالانتشار و یا ارسال دعوت‌نامه به صورت کتبی، دعوت برای برگزاری مجمع شرکت انجام می‌شود.

اختیارات مدیران شرکت با مسئولیت محدود

تمامی اختیارهای مورد نیاز برای نمایندگی و اداره شرکت به مدیر یا مدیران داده شده است؛ مگر این‌که در اساسنامه شرکت‌های با مسئولیت محدود چیزی جز این نوشته شده باشد. اگر قراردادی اختیارهای مدیران را محدود کند ولی در اساسنامه صراحتا به آن اشاره نشده باشد، باطل است. اساسنامه شرکت تنها مورد دارای اختیار برای محدودیت است.

با توجه به موارد بالا، شرکا نیز نمی‌توانند با نوشتن قراردادی بین خودشان این اختیارات را محدود کنند. مگر این‌که علاقه به تغییر اساسنامه شرکت داشته باشند. در این صورت باید حمایت حداقل سه چهارم سرمایه را داشته باشند.

اگر به نوشتن اساسنامه علاقه‌مند هستید و یا از نحوه چگونگی نگارش آن اطلاع ندارید، می‌توانید مقاله مرتبط با اساسنامه شرکت را مطالعه کنید.

هیئت نظارت شرکتهای با مسئولیت محدود

بر اساس ماده 105 قانون تجارت هر شرکتی با مسئولیت محدود در صورت داشتن بیش از 12 شریک، باید هیئت نظار را تشکیل بدهد. تنها در این صورت است که آن شرکت به داشتن مجمع عمومی نیز دست پیدا می‌کند. اگر تعداد از این مورد کم‌تر باشد، نظارت می‌تواند انفرادی و به صورت مستقل انجام شود. یعنی هر شریک می‌تواند مستقلا به امر نظارت رسیدگی کند.

از آن‌جایی که در این‌جا از واژه هیئت نام آورده شده و طبق قانون هیئت به بیش از 3 نفر اطلاق می‌شود، بنابراین حداقل تعداد هیئت نظار 3 نفر است. وظیفه این هیئت در حقیقت مشابه انجام امور بازرسان شرکت‌های سهامی است. اعضای این هیئت در مجمع عمومی شرکت انتخاب می‌شوند.

لازم به ذکر می باشد که وجود بازرس برای شرکتهای با مسئولیت محدود در قانون ایران اجباری نمی‌باشد.

آموزشگاه حسابداری فرداد

تصمیمات شرکت با مسئولیت محدود

اجرای تصمیمات، به شرکت اکثریت و داشتن حداقل نصف سرمایه شرکت نیاز دارد. این حد نصاب با توجه به ماده 106 قاون تجارت وضع شده است. البته می‌توان در متن اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود به گونه‌ای عمل نمود که با شرط ذکر شده مغایرت داشته باشد.

در هنگام تنظیم متن اساسنامه می‌شود برای تصمیم‌های شرکت، شرایط خاصی در همه زمینه‌ها اتخاذ کرد. در کل برای تصمیمات شرکت 3 حد نصاب وجود دارد که با توجه به رای شرکت، هر موضوع با دیگری تفاوت دارد:

  • اگر قرار بر تصمیم‌گیری باشد، حاضربودن حداقل نیمی از سرمایه اجباری است.
  • اگر بخواهیم تابعیت شرکت را تغییر بدهیم (ماده 110 ق ت) و همچنین سهم شراکت شریک (ماده 112 ق ت) را زیاد کنیم، هیچ اکثریتی قابلیت اجرا را ندارد مگر وجود اتفاق رای‌ها به انجام آن باشد. نهایتا هر تصمیمی که تعهدهای شریکان و مسئولیت‌های آن‌ها را زیاد کند، باید با مقبولیت همه شریک‌ها باشد.
  • برای تغییر در اساسنامه شرکت، حضور اکثریت عددی شریکان (همان سه چهارم) نیاز است.

هزینه ثبت شرکتهای با مسئولیت محدود چقدر است؟

برای ثبت این شرکت‌ها (با سرمایه یک میلیون ریال) به صورت حدودی هزینه‌های زیر انجام می‌شود:

  • هزینه تنظیم سند شراکتنامه (1.000.000 ریال)
  • هزینه حق‌الثبت (120.000 ریال)
  • هزینه تعیین نام (40.000) به شماره حساب سیبا 2171329011009 بانک ملی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
  • هزینه چاپ آگهی ثبت روزنامه محلی (140.000 ریال)
  • هزینه چاپ آگهی روزنامه رسمی و کثیرالانتشار (1.750.000 ریال)
  • هزینه پوشه و گیره (150.000 ریال)
  • هزینه پلمب دفاتر شرکت‌ها (150.000 ریال)
  • هزینه مهر شرکت (150.000 ریال)

البته همان‌گونه که در ابتدا گفته شد، تمامی این هزینه‌ها به صورت حدودی آورده شده است.

سرمایه در شرکتهای با مسئولیت محدود

سرمایه در شرکت‌های با مسئولیت محدود به هر دو شکل نقدی و غیرنقدی می‌تواند باشد. البته براساس ماده 96 قانون تجارت، موسسین این شرکت‌ها باید تمام سرمایه نقدی را تایید و تمام سرمایه غیرنقدی را نیز تقسیم و تسلیم شده تحویل دهند.

مالیات شرکت با مسئولیت محدود

ماده 105 قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم که در 27 بهمن 1380 تصویب شده، از ابتدای سال 1381 اجرا شده است. در این قانون آمده است که مجموع درآمد شرکت‌ها و درآمد ناشی از فعالیت‌های انتفاعی دیگر افراد حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران دریافت می‌شود بعد از ثبت زیا‌ن‌های به دست آمده از منابع غیرمعاف و کم کردن معافیت‌های وضع شده به جز مواردی که براساس این قانون نرخ جداگانه دارند. به این منظور، توصیه می‌کنیم از نرم افزار اموال استفاده کنید. این شرکت‌ها بعد از گذراندن همه این مراحل، مالیات به نرخ 25% را شامل می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره امور مالیاتی می‌توانید مقاله جرایم سامانه مودیان را مطالعه کنید.

مالیات شرکت با مسئولیت محدود

قانون مرتبط با پرداخت مالیات شرکت‌های با مسئولیت محدود تصویبی سال 1380 می‌باشد.

در این شرکت‌ها یکی دیگر از مواردی که بسیار اهمیت دارد، مسئله پرداخت مالیات است. پرداخت مالیات یکی از مباحث ضروری در هر سازمانی است. البته می‌توان با انجام برخی عملیات از معافیت مالیاتی برخوردار شد. برای کسب اطلاعات بیشتر به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله مالیات شرکت ها را مطالعه کنید.

اعضای شرکت با مسئولیت محدود

با توجه به نقش حیاتی مدیر و یا هیئت مدیره محدودیت‌هایی در انتخاب اعضای هیئت مدیره براساس دستور قانون‌گذار گذاشته شده است. به این محدودیت‌ها به صورت مستقیم در قانون اشاره شده است.

این افراد با توجه به قانون اجازه ورود به عنوان اعضای هیئت مدیره را ندارند:

  • افرادی که ورشکسته شده‌اند و یا برای آن‌ها مراحل صدور حکم ورشکستگی شروع شده است.
  • هر فردی که بخاطر مرتکب شدن جرم یا جنایت از حقوق اجتماعی منع شده باشد.

برای آشنایی بیشتر با نحوه اعلام ورشکستگی و انواع آن، می‌توانید مقاله “ورشکستگی چیست” را مطالعه کنید.

وظایف رئیس هیئت مدیره در شرکتهای با مسئولیت محدود

مدیر شرکت و یا همان رئیس هیئت مدیره در کنار اداره امور و حفظ منفعت‌های شرکت باید امور زیر را نیز انجام دهد:

  • تمام مقرراتی که براساس قانون و اساسنامه شرکت تنظیم شده است را رعایت کند.
  • ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت را در پایان هر سال تنظیم کند.
  • از شریکان برای تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت دعوت کند.
  • سود ویژه شرکت را در پایان هر سال بین شریکان تقسیم کند.
  • حداقل 5% از سود ویژه شرکت را تا زمانی‌که به اندازه یک دهم سرمایه شرکت برسد در پایان هر سال به عنوان سرمایه احتیاط ذخیره کند.
  • دادن هرگونه توضیح در مورد امور شرکت با حضور در جلسات شریکان و مجمع‌های عمومی شرکت.
  • تصمیماتی را اجرا کند که براساس آن شریکان با توجه به قانون و اساسنامه شرکت اتخاذ کرده بودند.
  • تمام مقررات قانونی که بر عهده شرکت است را انجام دهد.

نمونه فرم شرکتهای با مسئولیت محدود

در ادامه با نمونه فرم‌های مختلف آشنا می‌شویم.

نمونه تکمیل شده اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود

در تصویر زیر یک نمونه اساسنامه شرکتهای با مسئولیت محدود را مشاهده می‌کنید. البته با توجه به این که متن اساسنامه شرکتی با مسئولیت محدود حدود 2 صفحه Word می باشد. فایل Word اساسنامه کامل را در انتهای مقاله جهت دانلود قرار داده ایم. با مراجعه به انتهای مقاله می توانید نمونه کامل اساسنامه شرکت‌های با مسئولیت محدود را دانلود و بررسی نمایید.

نمونه اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود

نمونه اساسنامه شرکت‌های با مسئولیت محدود

نمونه فرم تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود

نمونه فرم تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود را در تصویر زیر مشاهده می کنید. توجه داشته باشید که تکمیل کردن این فرم مانند فرم تقاضانامه در ثبت شرکت‌ها با مسئولیت محدود می‌باشد.

نمونه فرم تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود

نمونه فرم تقاضانامه ثبت شرکت‌های با مسئولیت محدود

اظهارنامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود

نمونه اظهارنامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

نمونه اظهارنامه شرکت با مسئولیت محدود

نمونه اظهارنامه شرکت‌ها با مسئولیت محدود

 

تغییرات در شرکت با مسئولیت محدود

شریکان تنها در صورتی‌که اختیار انجام این کار از طریق اساسنامه به آن‌ها داده شده باشد، می‌توانند با تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده نسبت به ثبت تغییرات شرکت اقدام نمایند. بسیاری از مدیران در هنگام دچار سردرگمی‌های مرتبط با کار می‌شوند و بعضا از انجام درست کارها باز می‌مانند. یکی از کارهای بسیار مهم در این زمینه مبحث حسابداری است. یکی از مواردی که به مدیران کسب و کارهای مختلف در این زمینه کمک می‌کند داشتن یک نرم‌افزار حرفه‌ای حسابداری برای یک یا چند شرکت مرتبط با آن‌ها است تا برنامه مالی منسجم و بهتری داشته باشند.

برای تغییر آدرس شرکت مسئولیت محدود مجمع عمومی فوق العاده تشکیل خواهد شد.

تغییر آدرس شرکت مسئولیت محدود

در صورتی که نیاز به تغییر آدرس شرکت مسئولیت محدود باشد، مجمع عمومی فوق‌العاده جلسه‌ای را باید تشکیل دهد. در این جلسه، صورتجلسه‌ای که به موضوع مربوط است را تنظیم می‌کند. در نهایت تمام شریکان شرکت با نوشتن اندازه سهام خود آن را امضا می‌کنند.

تغییر آدرس در شرکت با مسئولیت محدود

تغییر آدرس در شرکتهای با مسئولیت محدود

تغییر اعضای هیئت مدیره شرکت مسئولیت محدود

در این صورت باید یک صورت‌جلسه مبنی بر ایجاد تغییرات در شرکت توسط موسسین شرکت نوشته شود و در نهایت ثبت شود. سپس یک ماده به اساسنامه شرکت باید افزوده شود. بر اساس این ماده یک صورتجلسه در مجمع فوق‌العاده باید تنظیم شود و مفاد و تغییرات مورد نظر در آن وارد شود.

اضافه و یا کم شدن شخصی به شرکت می‌تواند با ورود یا خروج شخص دیگری از شرکت اتفاق بیافتد.

تغییر شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص

برای تبدیل شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص، باید در ابتدا مجمع عمومی فوق‌العاده با توافق تمام شریکان تشکیل شود. سپس تصمیم گرفته شده به شکل صورت‌جلسه درآید. در نهایت با مدارک مورد نیاز که در ادامه آورده شده، یک درخواست برای اداره ثبت شرکت‌ها جهت اعمال تغییر شرکت به شرکت سهامی خاص ارسال می‌شود.

پس از تایین مدیران جدید (در صورت نیاز) و بازرسان (اجباری) و انجام امور مربوط به سهام‌ها، حتما باید یک روزنامه کثیرالانتشار برای ارسال آگهی‌های شرکت انتخاب و معرفی شود.

سپس ساختار جدید و درخواست تغییر به اداره ثبت شرکت‌ها داده شود. پس از بررسی این درخواست و تایید آن، آگهی تغییرات به روزنامه‌های کثیرالانتشار داده شود. در نهایت اگر عبارت “شرکت با مسئولیت محدود” در هر جای مستندات و سربرگ‌های شرکت وجود داشت حذف می‌شود و نام “سهامی خاص” جایگزین آن می‌شود.

مدارکی که برای تغییر شرکت با مسئولیت محدود به سهامی خاص نیاز است:

  • مدرک‌های شناسایی تمام شریکان، سهام‌داران و مدیرهای شرکت
  • 2 نسخه از اساسنامه جدید
  • 2 نسخه از اظهارنامه جدید
  • 2 نسخه صورت‌جلسه مجمع فوق‌العاده و یا سندی مورد تایید همه شریکان
  • 2 نسخه صورت‌جلسه مجمع عمومی اولیه که مبحث تغییر شرکت نوشته شده است.
  • صورت‌جلسه اولیه هیئت مدیره شرکت
  • مقبولیت کتبی تمام مدیرها برای مسئولیتی که قبول کرده‌اند.
  • وکالت‌نامه برای وکیل
  • مستندهای شرکت قبلی (مسئولیت محدود)
  • دریافت مجوز در صورت تغییر موضوع و یا اضافه کردن موضوعی که به مجوز نیاز دارد.

تغییر مدیرعامل شرکت مسئولیت محدود

برای انتخاب مدیرعامل و یا ابقای مدیر فعلی به دو نوع صورتجلسه نیاز است. ابتدا صورتجلسه مجمع عمومی عادی و بعد از آن مجمع فوق‌العاده باید کامل شود و در نهایت تمام مدارک به اداره ثبت اسناد و املاک ارسال شود. دوره حضور به عنوان مدیرعامل یا عضو هیئت مدیره در بازه 2 ساله است و پس از آن باید دوباره تصمیم‌گیری شود.

نحوه انتقال سهم‌الشرکه در شرکت مسئولیت محدود

برای انتقال سهم‌الشرکه در شرکت ابتدا باید مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل شود و در ادامه صورت‌جلسه نوشته شود. اگر تعداد شرکا بیش از 12 نفر بود، براساس روال گفته شده در بالا انجام شود. اگر شریک یا شرکایی قصد خروج یا ورود داشتند، طبق اصول گفته شده در بالا باید انجام شود.

بعد از امضای صورتجلسه، سایر مدارک نیز به یکی از شریکان داده می‌شود. او به اداره ثبت شرکت‌ها تحویل می‌دهد و دفاتر ثبت نیز امضا می‌کند. چنانچه شریکانی از شرکت خارج شوند، می‌توانند نمایندگان رسمی خود را با وکالتنامه رسمی به اداره ثبت بفرستند تا دفتر ثبت را امضا نمایند.

تقسیم سود و زیان در شرکت‌های با مسئولیت محدود به چه صورت است؟

همان‌گونه که از تعریف‌های گذشته برمی‌آید، تقسیم سود و زیان در شرکت‌های با مسئولیت محدود به تناسب سرمایه خواهد بود. به کمک نرم افزار حسابداری ابری می‌توانید این سود و زیان را سریع‌تر بررسی کنید. این مقدار پس از برداشت سرمایه احتیاطی توسط مجمع عمومی قابل دسترس خواهد بود. اگر شرکت منحل شود و یا ضرری متوجه آن شده باشد نیز از این قاعده مستثنی نیست. توجه داشته باشید که ممکن است براساس اساسنامه، فرد یا افرادی سود و زیان کم‌تر یا بیش‌تری را متحمل شوند.

نحوه خروج از شرکت با مسئولیت محدود

  1. تمام صورتجلسه‌ها باید روی سربرگ فرد حقوقی مربوطه بعد از این که افراد ذی سمت امضا کردند و با مهر آن فرد حقوقی زده شد تهیه و ارسال گردد.
  2. افرادی که بعد از دریافت سهم شراکت خود از شرکت خارج می‌شوند، باید زیر صورتجلسه را نیز امضا کنند و در نهایت خود یا وکیل قانونی ایشان با شناسنامه در دفاتر ثبت حاضر شده و امضا نمایند.
  3. اگر جلسه با بیشترین تعداد شرکا تشکیل شده باشد، رعایت کردن تشریفات دعوت از شریکان بر اساس اساسنامه و یا قانون تجارت کاری الزامی است.
  4. همه شریک‌ها، وکیل‌ها و یا کسانی که ولایتی حضور دارند با ذکر نام و تحویل مدارک مورد نیاز، صورتجلسه نوشته شده را امضا نمایند.
  5. در صورت حضور بیش از 12 شریک، هیئت نظار باید تشکیل شود.
  6. چند نسخه از صورتجلسه تهیه شود و تماما امضا شوند و در نهایت ی نسخه به اداره ثبت نیز باید تحویل شود.
  7. همه شریکان باید زیر تمام صفحات صورتجلسه کاهش سرمایه و خروج شریک از شرکت با مسئولیت محدود را امضا کنند.
  8. صورتجلسه گفته شده در بند 7 حداکثر تا پایان یک ماه از تاریخ تشکیل جله به اداره ثبت شرکت‌ها تحویل شود.
  9. تمام اقدام‌های مرتیط با قبول صورتجلسه‌ها از راه وبسایتssaa.or انجام می‌شود.
  10. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید به وبسایت ssaa.ir سر بزنید.

مزایای شرکت با مسئولیت محدود

  • این گونه شرکت‌ها می‌توانند با حداقل حضور 2 شریک شروع به کار کنند.
  • حداقل سرمایه برای این شرکت‌ها تعریف نشده است.
  • ممکن است یک یا چند مدیر از خارج از شرکا هدایت شرکت را به عهده بگیرند.

5 پرسش و پاسخ مهم شرکت با مسئولیت محدود

در ادامه با 5 پرسش و پاسخ مهم شرکتهای با مسئولیت محدود بحث را به پایان می‌رسانیم.

تفاوت شرکتهای با مسئولیت محدود و سهامی خاص چیست؟

  • در این شرکت‌ها تعداد حداقل شرکا 2 نفر است. این تعداد در مورد شرکت سهامی خاص حداقل 3 نفر است.
  • سرمایه اولیه در این شرکت‌ها تنها در اساس‌نامه آورده می‌شود. یعنی به افتتاح حساب و واریز وجه نیاز نیست. اما در شرکت سهامی خاص، باید حداقل 35% سرمایه اولیه در حساب شرکت تودیع شود و گواهی مورد نیاز را در هنگام تشکیل شرکت ارائه دهد. مابقی 65% باقی‌مانده سرمایه در تعهد سهام‌داران باقی می‌ماند.
  • انتخاب بازرس در شرکت سهامی خاص اجباری و در شرکت‌های مسئولیت محدود به صورت اختیاری است.

شباهت شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود چیست؟

  • هر دو شرکت دارای حداقل سرمایه 1.000.000 ریال هستند.
  • افزایش سرمایه در هر دو شرکت به صورت اختیاری است.
  • حق رای در هر دو به نسبت سرمایه می‌باشد.
ورشکستگی شرکت‌ مسئولیت محدود

ورشکستگی شرکت‌ها معمولا سه حالت است.

نحوه اعلام ورشکستگی شرکت با مسئولیت محدود چگونه است؟

احتمال وقوع ورشکستگی براساس قانون ممکن است به 3 حالت باشد:

  • ورشکستگی عادی: ممکن است با عوامل خارجی (تحریم و…) یا حوادث غیرمترقبه مرتبط باشد.
  • ورشکستگی به تقصیر: معمولا به عدم وجود دفتر تجاری و یا معلوم نبودن صورت دارایی و تعهدها و یا حتی تعهدهای بیش‌تر از وضعیت مالی رخ می‌دهد.
  • ورشکستگی به تقلب: تاجر با قایم کردن دارایی، نابود کردن مال و یا معامله‌های تقلبی و غیرواقع، اقدام به ایجاد بدهی غیر واقعی می‌کند تا مبلغ بدهی را از مقدار اصلی بیش‌تر نشان دهد.

نحوه انحلال شرکت با مسئولیت محدود چگونه است؟

نحوه انحلال شرکت مسئولیت محدود شبیه دیگر شرکت‌ها از 2 راه عمومی و اختصاصی می‌باشد. با توجه به ماده 93 قانون تجارت، راه عمومی انحلال شرکتی که دارای مسئولیت محدود است در همه شرکت‌ها قابل اجرا است که به شرح زیر است:

  • انقضای مدت
  • خاتمه یافتن انجام موضوع شرکت
  • غیرممکن شدن موضوع شرکت
  • ورشکستگی

هزینه انحلال شرکتهای با مسئولیت محدود چقدر است؟

برای همه شرکت‌های سهامی خاص و شرکتها با مسئولیت محدود، هزینه انحلال شرکت‌ها با تقریب زیادی به هم نزدیک هستند. این هزینه کمی بالاتر از هزینه ثبت یک صورت‌جلسه تغییرات می‌باشد.

نتیجه‌گیری

ما در این مقاله توضیحات کاملی در مورد شرکت با مسئولیت محدود و نحوه ثبت و تغییرات آن دادیم. این گونه شرکت‌ها معمولا به صورت فامیلی، آشنا و دوستان و یا با جمع شدن چند شریک در کنار یکدیگر تشکیل می‌شود. در این شرکت‌ها، هر شریک به اندازه آورده خود مسئولیت بر عهده می‌گیرد.

در این مقاله بخش زیادی از سوال‌هایی که ممکن است برای شما پیش بیاید توسط قانونگذار جواب داده شده است. در نهایت می‌توانید نظرات خود را از طریق ثبت دیدگاه با ما در میان بگذارید.

دانلود نمونه اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود
اطلاعات فایل: فایل بدون نیاز به پسورد میباشد.
آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "شرکت با مسئولیت محدود چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "به شرکتی که بین دو یا چند نفر برای انجام امور تجارتی تشکیل شده باشد، شرکت با مسئولیت محدود گفته می‌شود. هر یک از شریکان بدون این‌که سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، تنها به اندازه میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قرض‌ها و تعهدهای شرکت است" } },{ "@type": "Question", "name": "تصمیمات شرکت با مسئولیت محدود به عهده کیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "اجرای تصمیمات، به شرکت اکثریت و داشتن حداقل نصف سرمایه شرکت نیاز دارد. این حد نصاب با توجه به ماده 106 قاون تجارت وضع شده است. البته می‌توان در متن اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود به گونه‌ای عمل نمود که با شرط ذکر شده مغایرت داشته باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "تغییر مدیرعامل شرکت با مسئولیت محدود چگونه است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "برای انتخاب مدیرعامل و یا ابقای مدیر فعلی به دو نوع صورتجلسه نیاز است. ابتدا صورتجلسه مجمع عمومی عادی و بعد از آن مجمع فوق‌العاده باید کامل شود و در نهایت تمام مدارک به اداره ثبت اسناد و املاک ارسال شود. دوره حضور به عنوان مدیرعامل یا عضو هیئت مدیره در بازه 2 ساله است و پس از آن باید دوباره تصمیم‌گیری شود." } },{ "@type": "Question", "name": "تقسیم سود و زیان در شرکت‌های با مسئولیت محدود به چه صورت است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "همان‌گونه که از تعریف‌های گذشته برمی‌آید، تقسیم سود و زیان در شرکت‌های با مسئولیت محدود به تناسب سرمایه خواهد بود. این مقدار پس از برداشت سرمایه احتیاطی توسط مجمع عمومی قابل دسترس خواهد بود. اگر شرکت منحل شود و یا ضرری متوجه آن شده باشد نیز از این قاعده مستثنی نیست." } },{ "@type": "Question", "name": "هزینه انحلال شرکت با مسئولیت محدود چقدر است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "برای همه شرکت‌های سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود، هزینه انحلال شرکت‌ها با تقریب زیادی به هم نزدیک هستند. این هزینه کمی بالاتر از هزینه ثبت یک صورت‌جلسه تغییرات می‌باشد." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.