صدور صورتحساب الکترونیکی

امروزه افراد برای انجام فعالیت‌های اقتصادی، تولیدی، کشاورزی و … نیاز به تاسیس شرکت دارند، تا بتوانند از مزایای شرکت استفاده نموده و فعالیت‌های خود را انجام دهند. اما اگر افراد از انواع شرکت‌ های تجاری آگاهی نداشته باشند و از مفاد قانونی و مزایا و معایب انواع شرکت های تجاری مطلع نباشند، با ضرر و زیان مواجه خواهند شد.

ما در این مقاله به تعریف شرکت و بررسی انواع شرکت های تجاری در قانون تجارت، ویژگی ها، ثبت و مقایسه انواع شرکت های تجاری با یکدیگر، مراحل تاسیس شرکت های تجارتی ، معرفی شرکت‌های سهامی و غیرسهامی و … می پردازیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

خواندن مقاله انواع شرکت های تجاری را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران شرکت ها
افرادی که اخیرا شرکت خود را ثبت کرده‌اند
افرادی که قصد راه اندازی شرکت دارند

تعریف شرکت

در اصطلاح حقوقی، تعریف شرکت به این صورت است که وقتی تعدادی افراد در کنار هم جمع می شوند تا فعالیت خاصی مثل فعالیت‌های تجاری و فرهنگی انجام دهند، این اجتماع افراد، شرکت را تشکیل می‌دهند.

شرکت به معنای شریک شدن در کاری است یعنی شرکا با کمک همدیگر کاری را انجام داده و سود و زیان حاصل را بر طبق قرارداد شرکت بین خودشان تقسیم می کنند.

انواع شرکتها در قانون تجارت

قانون تجارت انواع شرکت‌ها دارای دو بخش اصلی هستند. انواع شرکت‌ها به زبان ساده به شکل زیر می باشد:

انواع شرکت‌ها در شرکت های تجارتی

انواع شرکت‌ها در قانون تجارت

 

شرکت های تجاری خود دارای چند نوع می باشند و ما دراین مقاله به تعریف و بررسی شرکت های تجاری و انواع آن و چگونگی تاسیس انواع شرکتهای تجاری می پردازیم.

شرکت های سهامی

شرکت‌های سهامي یکی از مهمترین انواع شرکت‌ های تجارتی می‌باشند، که به دو دسته شرکت های سهامي عام و شرکت‌های سهامي خاص تقسیم می شود.

شرکتهای سهامی در انواع شرکت های تجارتی

شرکت‌های سهامی قابل معاوضه در بازار بورس

شرکت های سهامی عام

شرکت های سهامی عام همان طور که از نامشان مشخص است، شرکت‌هایی هستند که بیش از ۵۱% سهام آنها در دست عموم مردم می باشد. یعنی دراین شرکت‌ها، موسسین شرکت از طریق فروش سهام به مردم، بخشی از سرمایه شرکت را تامین می‌کنند. در دوره آموزش حسابداری بازرگانی آموزشات مربوط به سهام‌ها ارائه می‌شود.

شرکت سهامی خاص

شرکت‌های سهامی خاص یکی از انواع شرکت‌ های تجارتی هستند، که سهام آن ها را نمی‌توان به عموم مردم واگذار نمود و تمام سرمایه این شرکت‌ها توسط موسسین تامین می شود.

در شرکت‌های سهامی خاص هر یک از سهامداران به اندازه مبلغ سرمایه گذاری، مسئولیت دارند. یعنی اگر بدهی شرکت بیشتر از دارایی شرکت باشد، دراین صورت سهامداران مسئولیتی در قبال این بدهی مازاد نداشته و مجبور نیستند که از اموال شخصی خود برای پرداخت بدهی استفاده کنند.

توجه داشته باشید که سهام شرکت‌های سهامی عام قابل عرضه در بازار بورس می باشد، ولی در شرکت‌های سهامی خاص چنین کاری نمی تواند صورت بگیرد.

شرکت سهامی در انواع شرکت های تجارتی

شرکت سهامی در انواع شرکت‌ های تجارتی

مراحل تاسیس و ثبت شرکت های تجارتی

از زمانی که دو یا چند نفر با هم تصمیم به تشکیل یک شرکت می گیرند، شرکت تشکیل می شود. اما برای ثبت انواع شرکت‌ های تجاری در ایران که بر عهده اداره ثبت شرکتها می باشد، باید مراحلی طی شود که این‌مراحل به صورت زیر می باشند:

  • تکمیل مدارک: ابتدا باید مدارک مورد نیاز مانند کپی کارت ملی و شناسنامه را تهیه کرد.
  • انتخاب نام شرکت: دراین مرحله ۵ نام پیشنهادی به ترتیب اولویت با رعایت کلیه قوانین و دستورالعمل های مربوطه ارائه می شود، تا مورد ارزیابی کارشناسان قرار بگیرد.
  • تنظیم مدارک شرکت: در مرحله بعدی مدارک شرکت، مانند اساسنامه، تقاضانامه و … که الزامات انواع شرکتهای تجاری هستند، تنظیم می شوند.
  • امضاء مدارک شرکت: دراین مرحله، مدارک باید توسط شرکا رویت شده و امضا گردد.
  • ارسال مدارک به اداره ثبت شرکتها: بعد از آماده کردن مدارک، باید مدارک به اداره ثبت شرکتها به آدرس اینترنتی (ssaa.ir) ارسال گردد.
  • دریافت آگهی: پس از تایید مدارک و ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها، آگهی شرکت صادر می گردد.

مهمترین الزامات انواع شرکت‌های تجاری که برای ثبت و تاسیس شرکت‌ها مورد نیاز هستند عبارتند از:

  • تقاضانامه
  • شرکتنامه
  • اساسنامه
مراحل تاسیس انواع شرکت های تجارتی

بررسی مراحل طی شده ثبت شرکت تجاری

تمامی مقررات شرکت از جمله نام شرکت، میزان سرمایه، انتخاب مدیر، انحلال و تمامی دستورالعمل های مربوط به فعالیت انواع شرکت های تجاری، در اساسنامه شرکت مشخص می شود. همچنین با تغییرات انواع شرکت تجاری که مواردی همچون تغییر در نام و آدرس شرکت، افزایش یا کاهش سرمایه، ورود و خروج شرکا، تغییرات مدیران و … می باشد، باید طی یه صورتجلسه تنظیم شده و به ثبت قانونی برسد و در اساسنامه نیز تغییرات اعمال شود. اگر به صورت کامل با مبحث اساسنامه آشنایی ندارید، حتما مقاله اساسنامه شرکت ها را مطالعه کنید.

شرایط عمومی تشکیل شرکت

در تشکیل انواع شرکت‌ های تجاری باید برخی شرایط عمومی و خصوصی رعایت شود. شرایط عمومی تشکیل شرکت عبارتند از:

  • رضایت اعضا: یعنی طرفین تصمیم به تشکیل شرکت و رضایت به تشکیل داشته باشند.
  • اهلیت: به عقل و بلوغ برای انجام فعالیت رسیده باشند.
  • معین بودن موضوع قرارداد: موضوع قرارداد باید مشخص باشد و بدون تعیین نوع قرارداد و مشخصات آن، قرارداد باطل است.
  • مشروعیت موضوع و جهت قرارداد: موضوع شرکت و نتیجه ای که شرکت برای آن تشکیل شده است، باید مشروع باشد. مثلاً اگر موضوع قرارداد شرکت قاچاق باشد و یا موضوع طوری باشد که نتیجه فعالیت شرکت آسیب رساندن به جنگل باشد، آن قرارداد باطل است.

آموزشگاه حسابداری فرداد

مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود

یکی از انواع شرکت های تجارتی که بیشترین تقاضای ثبت را در ایران دارد، شرکت بامسئولیت محدود می‌باشد. برای ثبت این نوع شرکت حداقل ۲ نفر شریک بالای ۱۸ سال مورد نیاز می‌باشد.

برای ثبت شرکت بامسئولیت محدود، بعد از تصمیم به تشکیل شرکت، باید کلیه مدارک مورد نیاز مانند اطلاعات هویتی اعضاء، تقاضانامه، شرکتنامه، اساسنامه، مجوز نهادهای مربوطه، گواهی عدم سوء پیشینه اعضا و … را آماده کرد. سپس به سایت اداره ثبت شرکتها به آدرس (www.irsherkat.ssaa.ir) مراجعه نموده و پس از انتخاب قسمت پذیرش درخواست تاسیس شرکت حقوقی، گزینه شرکت با مسئولیت محدود را انتخاب کرد.

پس از بارگزاری مدارک در قسمت های مربوطه، اطلاعات را ارسال نموده و سپس اصل مدارک را باید به اداره ثبت شرکتها ارسال نمایید. بعد از تایید، ثبت شرکت صورت می گیرد.

تأسیس شرکت سهامی عام

از میان انواع شرکت سهامی، شرکت سهامی عام کامل ترین نوع می باشد، که فعالیت های بسیار متنوع و گسترده ای از جمله پروژه های بزرگ که نیاز به سرمایه فراوان دارند، دراین شرکتها انجام می گیرند.

برای تاسیس شرکتهای سهامی عام باید قوانینی را رعایت کرد، از جمله مهم ترین قوانین تاسیس شرکت سهامي عام به شرح زیر می باشد:

  • تعداد موسسین شرکت‌های سهامی عام حداقل ۵ نفر می باشد.
  • سن تمامی شرکا باید بیشتر از ۱۸ سال باشد.
  • میزان مسئولیت هر یک از شرکا در مقابل تعهدات و بدهی‌های شرکت، به میزان مبلغ اسمی سهام آنها می باشد.
  • بخشی از سرمایه شرکت‌های سهامی عام از طریق واگذاری سهام به مردم تامین می شود.

مدارک اولیه مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی عام

برای ثبت شرکت‌های سهامی در ابتدا باید مدارکی را آماده کرد. مدارک اولیه مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی عام به شرح زیر می باشد:

  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی موسسین
  • اظهارنامه شرکت
  • طرح اساسنامه شرکت
  • طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام
  • ارائه گواهی بانکی برای ۳۵ درصد سرمایه شرکت
  • صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و صورت جلسه هیئت مدیران
  • آگهی دعوت مجمع عمومی موسسین
  • دریافت مجوزهای لازم از نهادهای مربوطه

تأسیس شرکت سهامی خاص

شرکت‌های سهامی خاص شرکت‌هایی هستند که با حداقل ۳ نفر و حداقل سرمایه یک میلیون ریال تشکیل می شوند. سرمایه این شرکت‌ها توسط موسسین تامین می‌شود و در ابتدا ۳۵ درصد سرمایه در بانک واریز می شود.

برای تاسیس شرکت سهامی خاص باید اظهارنامه ای که نشان دهنده تعهد سهام و گواهی بانکی پرداخت ۳۵ درصد سهام می باشد، به همراه اساسنامه و صورتجلسه اولین جلسه مجمع عمومی، به اداره ثبت شرکتها ارسال شود تا مراحل ثبت شرکت توسط اداره ثبت انجام پذیرد.

انواع شرکت های تجاری بر اساس ماده 20 قانون تجارت

بر اساس ماده 20 قانون تجارت، شرکت‌های تجاری به هفت نوع تقسیم بندی می شوند. انتخاب نوع شرکت تجاری، به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از این عوامل، اهدافی است که افراد از تاسیس شرکت دارند. چون هریک از هفت نوع شرکت تجاری دارای مفاد قانونی متفاوت می باشند، ما در ادامه، جهت آسان نمودن انتخاب نوع شرکت تجاری، مطالبی را در مورد هر یک از انواع شرکتهای تجارتی بیان می کنیم.

انواع شرکت های تجاری

انواع شرکت های تجاری

شرکت سهامی

شرکتهای سهامی یکی از انواع شرکتهای تجارتی می باشند (ماده 1 قانون اصلاح موادی از قانون تجارت). این شرکت‌ها با حداقل 3 نفر تشکیل می شوند. سرمایه این‌شرکت به سهام تقسیم می‌شود و مسئولیت هر یک از صاحبان سهام به اندازه مبلغ اسمی سهام خودشان است. یعنی صاحبان سهام بیشتر از مبلغ سهام خود ملزم به پرداخت بدهی‌های شرکت نیستند.

لازم به ذکر است که شرکت‌های سهامی خود به دو دسته شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص تقسیم می شوند.

شرکت با مسئولیت محدود

یکی دیگر از انواع شرکتهای تجارتی که در کشور ایران بسیار رایج است، شرکت بامسئولیت محدود می باشد (ماده 94 قانون تجارت). این شرکت با حداقل دو نفر از اعضا برای انجام امور تجاری تشکیل می‌شود. هر یک از اعضا سرمایه ای را برای تشکیل شرکت اختصاص می‌دهند. سرمایه شرکت با مسئولیت محدود برخلاف شرکت‌های سهامی به سهام تقسیم نمی شود و هریک از شرکا به میزان سرمایه خود در قبال بدهی ها و ضرر و زیان شرکت مسئولیت دارند.

شرکت تضامنی

شرکت‌های تضامنی یکی دیگر از انواع شرکت های تجاری هستند (ماده 116 قانون تجارت). این شرکت‌ها با حداقل دو نفر اعضا، با مسئولیت تضامنی، برای انجام امور تجاری تشکیل می شوند. در شرکتهای تضامنی مسئولیت شرکا به اندازه سرمایه آنها نیست بلکه هر یک از شرکا مسئول پرداخت کلیه بدهی شرکت هستند. در شرکت تضامنی باید نام شرکت تضامنی به همراه حداقل اسم یکی از شرکا ذکر شود و نام بقیه شرکا به صورت “و شرکاء” ذکر شود.

شرکت مختلط غیر سهامی

شرکت‌های مختلط غیر سهامی دیگر از انواع شرکت‌های تجارتی هستند (ماده 141 قانون تجارت). این شرکت‌ها با حداقل دو نفر برای انجام امور تجاری تشکیل می شوند. دراین شرکت‌ها، شرکاء متفاوت می باشند. بدین صورت که یک یا چند نفر از شرکاء با مسئولیت محدود و یک یا چند نفر دیگر تضامنی می باشند. در این صورت در مقابل بدهی های مازاد بر دارایی شرکت، شرکای با مسئولیت محدود فقط به اندازه سرمایه خود مسئولیت دارند، ولی شرکای ضامن مسئول پرداخت تمام بدهی‌های شرکت می باشند.

در این نوع شرکت‌ها اسم شرکت سهامی مختلط به همراه اسم یکی از شرکای تضامنی باید ذکر شود. این شرکت‌ها نیازی به تنظیم اساسنامه ندارند و تمامی شرایط در شرکتنامه تعیین می شود.

شرکت مختلط سهامی

از دیگر انواع شرکت‌های تجاری، شرکت مختلط سهامی می‌باشد (ماده 162 قانون تجارت). این شرکت بین یک عده شرکای سهامی و یک یا چند شریک ضامن تشکیل می شود. بنابراین در شرکت‌های محتلط سهامي دو نوع شریک سهامی و ضامن وجود دارد که نسبت به شرکای ضامن مقررات شرکتهای تضامنی و نسبت به شرکای سهامی مقررات شرکت‌های سهامی اعمال می شود. شرکای سهامی، به اندازه سرمایه خود در شرکت مسئولیت دارند. ولی شرکای ضامن مسئول پرداخت کلیه بدهی های شرکت می باشند.

در این شرکت‌ها انتخاب مدیران بر عهده مجمع عمومی نیست، بلکه از میان شرکای ضامن انتخاب می‌شود. در شرکت‌های مختلط سهامی اسم شرکت مختلط سهامی به همراه اسم یکی از شرکای ضامن ذکر می‌شود. در این شرکت‌ها برخلاف شرکت‌های مختلط غیر سهامی تنظیم اساسنامه علاوه بر شرکت نامه ضروری است.

الزامات بعد از تأسیس شرکت مختلط سهامی

بعد از تشکیل قطعی شرکت‌های مختلط سهامی و قبل از اینکه هر گونه اقدامی در این شرکت صورت گیرد، مجمع عمومی، هیاتی را متشکل از سه نفر به عنوان هیات ناظر انتخاب می‌کنند. این هیات در ابتدا باید بررسی کرده و مطمئن شوند که تمام مفاد قانون تجارت مربوط به شرکت مختلط سهامی رعایت شده است.

همچنین هیئت ناظر، همه ساله گزارشی از دفاتر، صندوق و کلیه اسناد شرکت را در اختیار مجمع عمومی قرار می دهند تا اگر خطایی صورت گرفته باشد مشخص شود.

شرکت نسبی

شرکت نسبی یکی از انواع شرکت‌های تجاری می باشد (ماده 183 قانون تجارت). شرکت نسبی با حداقل دو نفر برای انجام امور تجاری تشکیل می شود. مسئولیت هر یک از اعضا به اندازه سرمایه ای است که در اختیار شرکت گذاشته اند. یعنی اگر بدهی شرکت بیش از دارایی باشد، در این صورت هر یک از شرکا به اندازه سرمایه خود نسبت به پرداخت مازاد بدهی مسئولیت دارند.

در شرکت‌های نسبی باید عبارت شرکت نسبی به همراه حداقل اسم یکی از شرکا ذکر شود و بقیه شرکا هم به صورت”و شرکا” بیان گردد.

مواد ۱۸۵ و ۱۸۹ قانون تجارت در تشکیل شرکت نسبی

از تلفیق مواد ۱۸۵ و ۱۸۹ قانون تجارت می توان نتیجه گرفت که شرکتهای نسبی و تضامنی دارای نقاط مشترک زیادی هستند. از جمله می توان موارد زیر را نام برد:

  • شرکت نسبی همانند شرکت تضامنی زمانی تشکیل می‌شود، که تمام سرمایه نقدی و غیرنقدی تایید شده باشد.
  • در هر دو شرکت های نسبی و تضامنی، اعضاء شرکت باید حداقل یک نفر را از میان خود یا از خارج به عنوان مدیر انتخاب کنند.
  • در هر دو شرکت نسبی و تضامنی هیچ یک از اعضا نمی توانند بدون اطلاع تمام شرکا سهم خود را به افراد دیگر منتقل کنند.
  • تمام مقررات مربوط به فعالیت و انحلال شرکت و تغییر شرکا در شرکتهای نسبی مشابه شرکتهای تضامنی می باشد.

شرکت تعاونی تولید و مصرف

شرکت‌های تعاونی یکی دیگر از انواع شرکت‌های تجارتی هستند (ماده 190 قانون تجارت). شرکت تعاونی با حداقل ۷ نفر به منظور تولید و توزیع برای رفع احتیاجات شرکا و بهبود وضع آنها تشکیل می‌شود.

شرکت‌های تعاونی به دو دسته شرکت‌های تعاونی تولید و مصرف تقسیم می‌شوند. شرکت‌های تعاونی تولید از مجموعه از افراد صاحبان شغل برای تولید و فروش تشکیل می‌شود. توجه داشته باشید که اگر شرکت شما در حال فروش خدمات یا محصولات است، باید صورتحساب های خود را برای سامانه مودیان ارسال نمایید. قوانین سامانه مودیان از ابتدای سال 1402 لازم الاجرا شده است.

حداقل باید دو سوم شرکا از افرادی انتخاب شوند که شغل مربوط به موضوع عملیات شرکت را دارند. این نوع شرکت‌های تعاونی در زمینه اشتغال افراد در امور کشاورزی، دامداری، صنعت، معدن و… فعالیت می کنند. حال افرادی که در زمینه کشاورزی فعالیت می کنند، باید با قوانین بیمه محصولا خود آشنایی داشته باشند، برای آشنایی با این قوانین حتما مقاله بیمه محصولات کشاورزی را مطالعه کنید.

شرکت‌های تعاونی مصرف نیز به منظور فروش اجناس لازم برای زندگی، تشکیل می‌شوند و در امور مربوط به تهیه و توزیع کالا، مسکن و سایر نیازمندیهای اعضا فعالیت می کنند.

نکته مهم

تقسیم ضرر و زیان بین شرکا شرکت به نسبت خرید هر یک از آنها می‌باشد.

چند مورد از مزایای انواع شرکت‌های تجاری عبارتند از:

  • شکل قانونی پیدا کردن فعالیت ها
  • ورود به عرصه های بین المللی
  • امکان شرکت در مناقصه‌ها و مزایده‌ها
  • استفاده از تسهیلات بانکی (افزایش دانش با مطالعه 👈 وام مضاربه ای)
  • توسعه کسب و کار
  • و ….

چند مورد از معایب انواع شرکت‌های تجاری عبارتند از:

  • پرداخت مالیات
  • نوشتن دفاتر قانونی
  • دشواری پرداخت حقوق و بیمه کارکنان و رد کردن لیست بیمه
  • و …

انواع شرکت های تجاری بین المللی

شرکت‌هایی که محصولات خود را به خارج از کشور صادر می کنند، شرکت‌های بین المللی نام دارند. با گسترش فعالیت‌های تجاری، سرمایه گذاری‌های داخلی به تنهایی نمی توانند نیازهای جامعه را پاسخگو باشند و نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد. به همین دلیل امروزه افراد تمایل زیادی به ثبت انواع شرکت‌های تجاری بین المللی دارند تا بتوانند از مزایای این شرکت‌ها استفاده کنند.

انواع شرکت های تجاری بین المللی

شرکت های تجاری بین المللی در زمینه صادرات فعال هستند

مقایسه انواع شرکت های تجاری

تمام هفت نوع شرکت تجاری، از لحاظ نوع فعالیت، تقسیم اختیارات و مسئولیت‌ها، نحوه تصمیم گیری در شرکت، تعداد اعضا و… با یکدیگر تفاوت‌ها و تشابهاتی دارند، که در ادامه به مقایسه انواع شرکت‌های تجاری می پردازیم.

جدول مقایسه انواع شرکتهای تجارتی

جدول مقایسه انواع شرکتهای تجارتی

بارزترین تفاوت شرکت نسبی با تضامنی

شرکت‌های نسبی و تضامنی که از انواع شرکت‌ های تجارتی می باشند، با وجود شباهت‌های زیادی که با هم دارند ولی تفاوت اساسی نیز دارند. بارزترین تفاوت شرکت‌های نسبی و تضامنی این است که زمانی که دارایی شرکت برای پرداخت بدهی‌ها کافی نباشد، در این صورت در شرکت‌های تضامنی همه شرکا به نسبت مساوی مسئولیت پرداخت کلیه بدهی‌ها را بر عهده دارند. ولی در شرکت‌های نسبی هر یک از شرکا به میزان سرمایه خود در پرداخت بدهی‌ها مسئول هستند.

تفاوت های اصلی شرکت سهامی عام با خاص

شرکت‌های سهامی عام و خاص که از انواع شرکت های تجارتی می باشند، تفاوت‌هایی با هم دارند. مهم ترین تفاوت های این دو شرکت عبارتند از:

  • تفاوت اصلی این دو شرکت این است که شرکت سهامی عام می تواند بخشی از سرمایه خود را از طریق واگذاری سهام به مردم تأمین کند. ولی کل سرمایه شرکت‌های سهامی خاص توسط موسسین تامین می‌شود.
  • در شرکتهای سهامی عام برای نقل و انتقال سهام موافقت سهامداران نیاز نیست ولی در شرکت‌های سهامی خاص موافقت مورد نیاز است.
  • در شرکت سهامی عام حداقل پنج نفر و در شرکت سهامی خاص حداقل سه نفر شریک مورد نیاز است.

تفاوت شرکت تجاری با شرکت مدنی

شرکت‌ها در قانون تجارت به دو دسته شرکت‌ های تجاری و مدنی تقسیم می‌شوند. از جمله تفاوت‌های این دو نوع شرکت به شرح زیر می‌باشد:

  • شرکتهای تجاری دارای شخصیت حقوقی هستند. ولی شرکت‌های مدنی شخصیت حقوقی مستقل ندارند‌.
  • در شرکتهای تجاری همه تصمیمات شرکت بر اساس نظر اکثریت اعضا انجام می‌شود، ولی در شرکت مدنی، تصمیم‌گیری‌ها باید بر اساس رضایت همه شرکا صورت گیرد.
  • شرکت‌‌های تجاری بر اساس اراده افراد تشکیل می‌شوند، ولی شرکت‌های مدنی در برخی مواقع مانند شراکت ورثه ناشی از ارث، به صورت غیر ارادی نیز تشکیل می‌شوند.
  • شرکت‌های تجاری حتماً باید شرکت خود را ثبت کنند، اساسنامه قانونی داشته باشند و همچنین انحلال شرکت نیز باید بر طبق قانون تجارت و با اراده جمعی شرکا صورت گیرد. ولی شرکت‌های مدنی هیچ اجباری برای ثبت شرکت ندارند، و انحلال شرکت نیز بر اساس تقاضای افراد صورت می‌گیرد.
  • شرکت‌ های تجاری برای انجام امور تجاری و به منظور کسب سود تشکیل می شوند، ولی شرکتهای مدنی فعالیت غیر تجاری دارند و همیشه به دنبال کسب سود نیستند.
تفاوت ها در شرکت های تجارتی

بررسی تفاوت شرکت های تجاری با معدنی

ویژگی انواع شرکت های تجارتی

هریک از هفت نوع شرکت تجاری دارای ویژگی‌هایی هستند. در ادامه به بررسی ویژگی‌های انواع شرکت تجاری می پردازیم. شرکت ها در هر نوعی که باشند به یک نرم افزار حسابداری برای انجام امور حسابداری خود نیاز دارند. باتوجه به مزایای نرم افزارهای ابری برای سازمان‌ها که این روزها خیلی به چشم می‌آید، پیشنهاد ما استفاده از نرم افزار حسابداری ابری برای سازمان شما است.

ویژگی و خصوصیت شرکت مختلط سهامی

شرکت‌های مختلط سهامی یکی از انواع شرکت‌های تجارتی هستند، که با یک یا چند نفر به عنوان شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک سهامی تشکیل می شوند. این نوع شرکت‌ها توسط شرکای ضامن اداره می شوند و درصورت بدهی مازاد بر دارایی شرکت، مسئولیت پرداخت بدهی به عهده شرکای ضامن می باشد.

از ویژگیهای شرکت مختلط سهامی این است که وظیفه خاصی برای مدیریت و همچنین مدت زمان مدیریت در نظر گرفته نشده است. از خصوصیات دیگر این شرکتها می‌توان به تقسیم سود اشاره کرد که برای تقسیم سود در این شرکتها قانون خاصی وجود ندارد، بلکه بر طبق توافق شرکا که در اساسنامه ذکر می‌شود، انجام می گیرد.

ویژگی های خاص شرکت تعاونی

شرکت‌های تعاونی یکی دیگر از انواع شرکت‌های تجاری می باشند که دارای ویژگی‌های خاصی هستند. از ویژگی‌های خاص شرکت‌های تعاونی می توان به این اشاره کرد که، این شرکت‌ها به منظور کسب سود تشکیل نمی شوند. بلکه برای رفع احتیاجات و تأمین کالاهای مورد نیاز به قیمت کمتر در جهت حمایت از اقشار کم درآمد تشکیل می شوند.

ویژگی های شرکت های تجاری

معرفی ویژگی های شرکت‌های تعاونی

خصوصیات شرکت های تضامنی

شرکتهای تضامنی که یکی از انواع شرکتهای تجاری هستند، دارای ویژگی‌هایی می باشند که ما در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم.

اولین ویژگی شرکت تضامنی، مسئولیت نامحدود شرکا می باشد. در شرکتهای تضامنی کلیه شرکا نسبت به بدهی‌های شرکت مسئولیت نامحدود دارند. در صورتی که دارائی شرکت برای پرداخت بدهی ها کافی نباشد، در این صورت شرکا مسئول پرداخت بدهی ها هستند.

ویژگی دیگر، مالکیت مشترک شرکا در اموال می باشد. زمانی که هریک از شرکا در شرکت تضامنی سرمایه گذاری می کنند، بعد از سرمایه گذاری، اموال در اختیار شرکت قرار گرفته و دیگر متعلق به شریک سرمایه گذار نیست بلکه تحت مالکیت کلیه شرکا قرار می گیرد.

یکی دیگر از ویژگی های شرکت تضامنی، مشارکت شرکا در سود و زیان می باشد. در شرکت تضامنی سود و زیان بر اساس توافق شرکا که در شرکتنامه نیز ذکر می شود، بین شرکا تقسیم می گردد.

شرکتهای تضامنی دارای عمر محدود هستند که با فوت یکی از شرکا، ورشکستگی و یا حتی توافق شرکا، شرکت منحل می گردد. اگر با قوانین ورشکستگی آشنایی ندارید، پیشنهاد می کنم حتما مقاله ورشکستگی را مطالعه کنید.

نتیجه گیری

شرکت های تجاری در قانون تجارت به هفت نوع تقسیم بندی می شوند. افراد به منظور تاسیس و ثبت شرکت برای انجام فعالیتها و همچنین توسعه کسب و کار خود، ملزم به آشنایی با قوانین مربوط به انواع شرکت‌های تجارتی و ویژگی های هر کدام از شرکت‌ها، همچنین نحوه ثبت و فعالیت شرکت‌ها می باشند. ( اگر هنوز شرکت خود را تاسیس نکرده اید و نیاز به کسب اطلاعات در مورد مدارک لازم برای جواز کسب را دارید مقاله پروانه کسب را مطالعه بفرمائید.

آشنایی کامل با قوانین و دستورالعمل های شرکت‌ها و همچنین اجرای صحیح این قوانین باعث می شود تا افراد بتوانند به بهترین نحو از مزایای شرکت‌ها استفاده نموده و از زیان های احتمالی پیشگیری نمایند. در پایان این مقاله، حتما هر گونه سوال یا پیشنهاد خود را حتما در قسمت دیدگاه با ما مطرح نمایید.

آموزش حسابداری حقوق و دستمزد

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.