امروزه اکثر اشخاص حقیقی و حقوقی به دنبال سرمایه گذاری با شرایط مختلف هستند. یکی از سرمایه گذاری‌هایی که در چند دهه اخیر مورد توجه بسیاری از عموم مردم قرار گرفت بورس اوراق بهادار بوده است.حال سوال است اوراق بهادار چیست؟ نرم افزار حسابداری نقشی در ثبت حسابداری اوراق بهادار دارد؟

در این مقاله سعی داریم پاسخ سوال اوراق بهادار چیست را به صورت کامل و جامع شرح دهیم و بگوییم که اوراق بهادار چیست؟ تمامی نکاتی که در دریافت و یا خرید و فروش اوراق بهادار لازم می‌باشد، همچنین ثبت حسابداری اوراق بهادار را می‌توانید در این مقاله آموزش ببینید.

خواندن مقاله اوراق بهادار را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران اتحادیه و صنوف
سرمایه گذاران
علاقمندان به سرمایه گذاری

اوراق بهادار چیست؟

در پاسخ به سوال اوراق بهادار چیست باید بگوییم اوراق بهادار ورقه معتبری است، که قابل نقل و انتقال بوده و در معاملات بورسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در عین حال یکی از پر ریسک‌ترین معاملات می‌باشد.

حتی اگر علاقه ای به مسائل مالی نداشته باشید اما بارها واژه‌ی اوراق بهادار را شنیده اید، پس حتما مایل هستید تعریف دقیقی از اینکه اوراق بهادار چیست داشته باشید.
برای تعریف دقیق‌تر اوراق بهادار باید گفت، که اوراق بهادار ورقه و سند معتبری است که نشان دهنده حقوق مالی دارنده آن می‌باشد و یکی از ویژگی‌هایی که از آن برخوردار می‌باشد قابل نقل و انتقال بودن آن هست. اگر بخواهیم تعریف خلاصه‌ای از اوراق بهادار چیست داشته باشیم باید گفت: اوراق بهادار یک ابزار مالی هست که قابلیت نقل و انتقال و انواع مختلفی دارد.

اوراق بهادار چیست

کاربرد اوراق بهادار

حال برای شما سوال پیش می‌آید که اصلا کاربرد اوراق بهادار چیست؟ پس از آگاهی از مفهوم اوراق بهادار، باید کاربرد آن را نیز بدانیم، کاربرد اوراق بهادار با توجه به نوع آن، مشخص می‌گردد.

بر فرض اگر سهام یک شرکت تجاری که سهام آن معامله می‌شود را مد نظر بگیریم؛ اوراق بهادار در آن شرکت نشان دهنده مالکیت فرد به عنوان دارنده سهام می‌باشد. همچنین این شرکت می‌تواند در معاملات سهام خود را خرید و فروش کند یعنی نقل و انتقال اوراق بهادار را انجام دهد، در واقع با توجه به مفهوم اوراق بهادار می‌توانیم به آسانی کابرد آن را تشخیص دهیم.

البته اگر با شرکت‌های تجاری آشنایی ندارید و قصد خرید سهام این شرکت‌ها را دارید، بهتراست ابتدا با شرکتهای تجاری آشنایی پیدا کنید که بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید، به همین جهت پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله انواع شرکتهای تجاری است.

انواع اوراق بهادار

انواع اوراق بهادار کدام است؟ اوراق بهادار به 3 دسته کلی تقسیم می‌شود که هر کدام از این‌ها با توجه به کاربردشان به زیر مجموعه‌های مختلفی طبقه‌بندی می گردند. انواع اوراق بهادار به صورت کلی شامل موارد زیر است:

    • اوراق صاحبان سهام
    • اوراق بدهی
    • اوراق مشتقه

حالا هر کدام از اوراق صاحبان سهام، اوراق بدهی و اوراق مشتقه به چند زیر گروه طبقه بندی می‌شوند. انواع اوراق بهادار عبارتند از:

    • سهام عادی
    • سهام ممتاز
    • اوراق مشارکت
    • مشتقات
    • اختیار معامله
    • قرارداد آتی
    • صکوک
انواع اوراق بهادار

3 نوع اصلی اوراق بهادار همراه زیر مجموعه هر کدام

اوراق صاحبان سهام

اوراق صاحبان سهام در اوراق بهادار چیست؟ زمانی اتفاق می‌افتد که شرکتی سهام خود را به چند بخش مساوی تقسیم کند و یک الی چند بخش آن را جهت فروش بگذارد. اگر شما بخشی از آن سهام را خریداری نمایید به اندازه همان سهم، سهامدار آن شرکت خواهید شد.

در واقع می‌توان گفت به همان اندازه دارای حقوق صاحبان سهام خواهید شد، قانوناً شما در آن شرکت حق و حقوق خواهید داشت. لازم به ذکر است برای محاسبه دقیق حق و حقوق بهتر است از نرم افزار حقوق و دستمزد استفاده شود. درباره حقوق وزارت کار اطلاعاتی دارید؟

اوراق بدهی

در پاسخ به این سوال که اوراق بدهی در اوراق بهادار چیست و چه مفهومی دارد، باید گفت اوراق بدهی که به عنوان اوراق قرضه هم شناخته شده هست، امروزه راهی جهت تامین مالی پروژه‌های در دست اجرا محسوب می‌شود.

به دلیل کمبود منابع مالی که بسیاری از پروژه‌ها با آن روبه رو هستند اوراق بدهی روشی بسیار ساده در تامین مالی پروژه‌ها به شمار می‌آید. اوراق بدهی به دو دسته تقسیم می‌شود که شامل اوراق بدهی دولتی و اوراق بدهی شرکتی است. به نظر شما بهترین نرم افزار حسابداری شرکتی چه ویژگی هایی دارد؟

اوراق بدهی در دو دسته‌ی خود یعنی اوراق بدهی دولتی و اوراق بدهی شرکتی، انواع مختلف اوراق بدهی را در خود جای داده است که یکی از مهم ترین آن‌ها اوراق صکوک شرکتی، اوراق منفعت، اوراق خزانه دولتی و غیره است.

اوراق مشتقه

یکی از مهم‌ترین خصیصه‌های اوراق بهادار مشتقه این است که به تنهایی ارزشی ندارد و ارزش اوراق بهادار مشتقه در معاملات با کالای فیزیکی که در معامله مورد استفاده قرار می‌گیرد مشخص و تعیین می‌شود. برای درک بهتر این مطلب لازم دانستیم مثالی کوتاه بیاوریم.

اوراق بهادار مشتقه

4 نوع اوراق بهادار مشتقه

مثال: به فرض مثال شما قصد عقد قرار داد در مورد کالایی دارید که قرار داد میان شما و خریدار همان اوراق بهادار مشتقه هست.

در واقع اوراق بهادار مشتقه که برای کالا میان خود امضا کرده اید ارزشی ندارد و آن چه که به این اوراق، بها می بخشد قیمتی است که بر روی کالای مورد معامله، مشخص و تعیین شده است. اوراق بهادار مشتقه به 4 دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • قرار داد سلف
  • قرار داد آتی(حتما بخوانید 👈 قرارداد آتی چیست)
  • قرارداد اختیار معامله
  • قرارداد معاوضه

اوراق قرضه

برای پاسخ به سوالتان که اوراق قرضه چیست باید گفت که اوراق قرضه اسناد مالی هستند که با امضای آن‌ها شر کت متعهد می‌شود مبلغ مشخصی را به عنوان بهره سالانه در زمان‌هایی که تعیین و مشخص شده است به دارنده اوراق قرضه پرداخت نماید.

به بیان ساده تر و خلاصه تر، اوراق قرضه نوعی از اوراق بهادار هست که طبق قانون صادر کننده آن، به دارنده آن، بدهکار می‌شود. همچنین دارای سررسید بوده و مبلغ آن در زمان‌های سررسید به دارنده پرداخت می‌شود.

جهت تکمیل دانش خود در ارتباط با سوال اوراق قرضه چیست؟ اوراق قرضه به سه دسته تقسیم می‌شود که شامل موارد زیر می‌شود:

    • اوراق قرضه کوتاه مدت
    • اوراق قرضه میان مدت
    • اوراق قرضه بلند مدت
اهمیت یادگیری مشخصات اوراق قرضه هنگام معامله

اهمیت یادگیری مشخصات اوراق قرضه هنگام معامله

لازم به ذکر است سررسید اوراق قرضه کوتاه مدت بین یک الی پنج سال است؛ سرسید اوراق قرضه میان مدت بین پنج تا ده سال است و سررسید اوراق قرضه بلند مدت بیش از 10 سال می‌باشد. اوراق قرضه طبیعتا مشخصاتی دارند که موقع معامله باید آن‌ها را بدانید، این مشخصات عبارتند از:

    1. ارزش اسمی
    2. نرخ بهره
    3. تاریخ کوپن یا همان بهره
    4. تاریخ سررسید اوراق
    5. قیمت اوراق قرضه

اوراق بهادار اسلامی

در دهه اخیر در عرصه‌های مالی و پولی اتفاق‌هایی افتاده است که در این میان چند نوع اوراق بهادار منتشر شده هست. یکی از این اوراق بهادارهای منتشر شده «اوراق بهادار اسلامی» نام دارد.

اوراق بهادار اسلامی امروزه به نام «صکوک» هم شناخته شده هست، اوراق بهادار اسلامی یا همان صکوک به طور عمده برای تامین مالی دولت و سازمان‌های وابسته به دولت، بنگاه‌های اقتصادی دولتی منتشر و عرضه می‌گردد.

نکته مهم

اوراق بهادار اسلامی از جهت شیوه عملیاتی با اوراق بهادار ربوی شباهت دارد اما از نظر محتوا و ماهیت حقوقی تفاوت‌های بسیاری با اوراق بهادار ربوی برخودار می‌باشد.

اهمیت بورس اوراق بهادار

به نظر شما اهمیت بورس اوراق بهادار چیست؟ سرمایه گذاری در بورس دارای اهمیت بسیاری می‌باشد و یکی از مباحثی که جهان در مباحث مالی و دنیای اقتصاد مورد بررسی قرار می دهد، استفاده از سرمایه‌های راکد در مسیر توسعه اقتصادی هر کشوری است.

جذب سرمایه‌های راکد و سوق دادن آن‌ها به مسیر تولیدی شرکت‌ها و موسسات از مهم ترین وظایف بورس می‌باشد و دومین وظیفه بورس ایجاد امکانات و تسهیلات برای عموم مردم برای سرمایه گذاری و مشارکت آن‌ها در توسعه اقتصادی می‌باشد.

تمامی موارد فوق جز وظایف بورس به شمار می‌رود و اما وجود و عمل به وظایف به عنوان یک اهرم در کنترل مواردی از قبیل: نرخ تورم، افزایش نرخ رشد و غیره از اهمیت بورس‌ اوراق بهادار به شمار می رود.

آموزشگاه حسابداری فرداد

منظور از بورس اوراق بهادار چیست

منظور از بورس اوراق بهادار چیست؟ بورس‌ اوراق بهادار بازار رسمی و سازمان یافته سرمایه است که در آن خرید و فروش سهام شرکت اوراق بهادار طی یک سری قوانین و مقررات خاصی انجام می‌شود. در بازار بورس‌ اوراق بهادار قیمت سهام در بورس، بر اساس عرضه و تقاضایی که صورت گرفته است مشخص و تعیین می‌گردد.

به طور خلاصه اگر بخواهیم بگوییم که بورس‌ اوراق بهادار چیست؟ بورس اوراق بهادار یک بازار رسمی و معتبر است که در آن سرمایه‌گذار می‌تواند با سرمایه هر چند کوچک در شرکت‌هایی که در بورس پذیرفته شده‌اند سرمایه‌گذاری کند. بورس‌ اوراق بهادار با تمامی مزایا در عین حال یک سرمایه گذاری پر ریسک می‌باشد.

سایت بورس و اوراق بهادار

سایت بورس و اوراق بهادار چیست؟ اشخاصی که تمایل دارند که بورس‌ اوراق بهادار سرمایه گذاری کنند و یا خرید و فروش سهام انجام دهند، می‌توانند با مراجعه به سایت www.tsetmc.com مراجعه کنند.

همچنین تمامی اطلاعات مربوط به بورس و اوراق بهادار را مشاهده نمایند و یا با مراجعه به سایت «کدال» می‌توانند وضعیت بورسی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس را جهت سرمایه گذاری مورد بررسی قرار دهند.

ثبت حسابداری اوراق بهادار

در این بخش از مقاله ثبت حسابداری اوراق بهادار را شرح می‌دهیم. گفتیم که سهام قابلیت نقل و انتقال و یا خرید و فروش دارد و طبیعتا هر رویداد مالی در حسابداری ثبت منحصر به خود را دارا می‌باشد.

پس از یادگیری تمامی نکات اوراق بهادار حالا می خواهیم ثبت خرید و فروش آن را نیز آموزش دهیم. برای اطلاع از ماهیت فروش به صفحه ماهیت فروش در حسابداری مراجعه نمایید.

ثبت اول: ثبت فروش

شرح بدهکار بستانکار
ذخیره تعهدات ناشی از فروش اوراق اختیار فروش تبعی ****
بانک / سرمایه‌گذاری در سهام ****
سود فروش سهام ****

سامانه اوراق بهادار

در تکمیل سوال اوراق بهادار چیست می‌خواهیم در این بخش از مقاله به بررسی و معرفی سامانه‌های اوراق بهادار بپردازیم، برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

سامانه دریافت کد بورسی اوراق بهادار

حال سوال است کد بورسی در اوراق بهادار چیست؟ کد بورسی یک شناسه یکتا برای معاملات در بورس‌ اوراق بهادار و یا فرا بورس می‌باشد، همچنین کد بورسی همانند کد ملی برای هر فردی منحصر به فرد هست. قبل از این که مراحل دریافت کد بورسی را توضیح دهیم باید بدانید که شما پیش از ثبت نام باید یک حساب بانکی به نام خودتان داشته باشید.

مراحل دریافت کد بورسی

    1. ابتدا وارد سایت ثبت نام کد بورسی می شوید.
    2. اطلاعات فردی و هویتی خود را با دقت وارد می کنید.
    3. پس از تعیین کارگزاری مورد نظر، محل اقامت خود را نزدیک ترین آدرس برای احراز هویت حضوری را وارد می نمایید. زیرا باید پس از ثبت نام در سایت چند روز بعد با کارت شناسایی جهت احراز هویت به آدرس تعیین شده مراجعه نمایید.

سایت کارگزاری سهام

اشخاص حقیقی و یا حقوقی برای شروع معاملات خود در بورس‌ اوراق بهادار می‌توانند یک یا چند کارگزاری را برای خود انتخاب نمایند. لیست کارگزاری‌های سهام با سایت آن‌ها عبارتند از:

    1. کارگزاری مفید www.se.emofid.com
    2. کارگزاری آگاه www.agah.com
    3. کارگزاری فارابی www.irfarabi.com
    4. کارگزاری سهام بارز www.ebarez.com

سامانه معاملات آنلاین اوراق بهادار

سامانه معاملات آنلاین اوراق بهادار

منظور از معاملات آنلاین، معاملاتی هستند که همیشه و همه جا در دسترس هستند و نیازی به مراجعه حضوری نیست همچنین در عین حال آسان، سریع و مطمئن می‌باشد.

سرمایه گذاران می‌توانند با مراجعه به بازارهای بورس و فرابورس به صورت آنلاین خرید و فروش سهام انجام دهند، امکان اشتباه کردن در معاملات آنلاین کم تر است. دو مورد از مزایای معاملات آنلاین دریافت لحظه ای اطلاعات بازار و افزایش سرعت معاملات می‌باشد.

تنزیل اوراق بهادار چیست؟

تنزیل Discounting یک روش برای تخمین ارزش مالی و یا ارزش فعلی جریان وجوه نقدی که در زمانبندی مشخصی در آینده قابل دریافت است. تنزیل اوراق بهادار یکی از اصلی ترین ارکان علم تامین مالی می‌باشد، که با استفاده از آن می‌توانیم تمامی دارایی‌های موجود از جمله اوراق قرضه را ارزیابی نماییم.

نتیجه گیری

اوراق بهادار ورقه و سند معتبری است که نشان دهنده حقوق مالی دارنده آن می‌باشد و یکی از ویژگی‌هایی که از آن برخوردار می‌باشد، قابل نقل و انتقال بودن آن است. اوراق بهادار انواع مختلفی دارد از جمله آن‌ها اوراق صاحبان سهام، اوراق بدهی و اوراق مشتقه است.

در این مقاله به شرح سوالاتی مثل اوراق بهادار چیست و سامانه دریافت و ثبت حسابداری اوراق بهادار چیست پرداخته شد، اگر فکر می‌کنید این مطلب می‌تواند به افزایش آگاهی اطرافیانتان درباره قانونی مالیاتی جدید کمک کند، حتماً این مقاله را برای آن‌ها ارسال نمایید.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "اوراق بهادار چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "اوراق بهادار ورقه معتبری است که قابل نقل و انتقال بوده و در معاملات بورسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در عین حال یکی از پر ریسک‌ترین معاملات می‌باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "کاربرد اوراق بهادار چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "بر فرض اگر سهام یک شرکت تجاری که سهام آن معامله می شود را مد نظر بگیریم؛ اوراق بهادار در آن شرکت نشان دهنده مالکیت فرد به عنوان دارنده سهام می باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "اوراق بدهی در اوراق بهادار چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "اوراق بدهی که به عنوان اوراق قرضه هم شناخته شده هست، امروزه راهی جهت تامین مالی پروژه‌های در دست اجرا محسوب می‌شود. به دلیل کمبود منابع مالی که بسیاری از پروژه‌ها با آن روبه رو هستند اوراق بدهی روشی بسیار ساده در تامین مالی پروژه‌ها به شمار می‌آید." } },{ "@type": "Question", "name": "اوراق قرضه چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "اوراق قرضه نوعی از اوراق بهادار هست که طبق قانون صادر کننده آن، به دارنده آن، بدهکار می شود. همچنین دارای سررسید بوده و مبلغ آن در زمان های سررسید به دارنده پرداخت می شود." } },{ "@type": "Question", "name": "منظور از بورس اوراق بهادار چیست", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "بورس‌ اوراق بهادار بازار رسمی و سازمان یافته سرمایه است که در آن خرید و فروش سهام شرکت اوراق بهادار طی یک سری قوانین و مقررات خاصی انجام می شود. در بازار بورس‌ اوراق بهادار قیمت سهام در بورس، بر اساس عرضه و تقاضایی که صورت گرفته است مشخص و تعیین می‌گردد." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.