صدور صورتحساب الکترونیکی

در این مقاله به شرح وظایف مدیر تولید می پردازیم . نقش اصلی مدیر تولید (Production Manager)، نظارت بر فرآیند تولید در یک واحد تولیدی و یا در کارخانه های بزرگ و اطمینان از کارکرد خطوط تولید، بدون مشکل و حداقل خرابی است. اهمیت مدیر تولید در سازمانهای مختلف با توجه به گستردگی تولید آنها مشخص می شود و بایستی فرایندهای مختلف تولید را راه انداری برررسی و ارتقا دهد.

به عنوان مدیر تولید، شما مسئول برنامه ریزی، هماهنگی و کنترل فرایندهای تولید بوده و اطمینان حاصل می کنید، که کالاها و خدمات به طور کارآمد و با کیفیت تولید و ارائه می شوند و به مقررات و استانداردهای مربوط به ایمنی و کیفیت در صنعت پایبند هستند. دامنه کار و وظیفه مدیر تولید به ماهیت سیستم تولید بستگی دارد. بسیاری از شرکت ها و کارخانجات در انواع مختلفی از تولید دخیل هستند و به همین  جهت بر پیچیدگی نقش و وظایف مدیر تولید افزوده می شود.

خواندن مقاله شرح وظایف مدیر تولید را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟
  • مدیران کسب و کارهای تولیدی
  • مدیران تولید، سرپرستان تولید و کارشناسان تولید
  • مدیر منابع انسانی
  • مدیران مالی

مدیر تولید و مدیریت تولید چیست؟

مدیریت تولید جزو فعالیت های درون سازمان های تولیدی است، که در شرح آن پیش بینی، برنامه ریزی و بازاریابی در بخش فروش و ارائه خدمات آمده است. حسابداری شرکتهای تولیدی یکی از پر پیچ و خم ترین نوع حسابداری است که باید مدیر تولید تمرکز بالایی اجرای صحیح فرایندهای تولید داشته باشد.

تمامی فرآیند هایی که قرار است، در سازمان یا کارخانه انجام شود، به نحوی با مدیر تولید در ارتباط است. مدیر تولید مسئول نظم دادن درونی و بیرونی شرکت و همچنین مسئول تمامی استراتژی های تولید به ‌منظور کاهش هزینه های اولیه، ثابت و جاری سازمان می­ باشد.

یک مدیر تولید باید در مورد تحلیل بازار و ویژگی های محصول، مسئولیت پذیر باشد و بتواند بین ویژگی های محصول و نیاز بازار تناسب برقرار کند. بنابراین مدیریت تولید جزو کارهای روتین و تکراری نیست و شغل پویایی به ‌حساب می ­آید.

نکته:

مدیریت تولید در واقع شامل فرایند های برنامه ریزی، هدایت، کنترل و ساماندهی فعالیت های جاری در یک مجموعه یا سازمان، برای تولید محصولات و فرآورده های مختلف است. یک مدیر تولید باید در مورد تحلیل بازار و ویژگی های محصول، مهارت داشته باشد و بتواند بین ویژگی های محصول و نیاز بازار تناسب برقرار کند.

سرپرست تولید کیست؟

سرپرست تولید در سازمان یا کارخانه دارای نقش ها و مسئولیت های متفاوتی است. سازمان های ساختار یافته اصولا چندین سرپرست تولید در خط های تولید متفاوت در حال انجام کارها می باشند که همگی زیر نظر مدیر تولید مدیریت می شوند. که در ادامه نقش ها و وظایف سرپرست تولید را به بررسی می پردازیم

نقش های سرپرست تولید :
سرپرست در یک نقش به عنوان حلقه اتصالی بین مدیریت و کارگران می باشد. همچنین به عنوان فرد رابط، به عنوان نماینده مدیران نیز می باشد. در این نقش، سرپرست به عنوان نماینده  مدیریت عالی یا میانی، کارفرما و یا مافوق کارگران قرار می گیرد.
سرپرست به عنوان نماینده کارگران؛ همچنین به ‌عنوان سخنگو و نماینده ی کارگران، خواسته های آن ها را با مدیران بالادستی مطرح می کند.
سرپرست به عنوان حاشیه نشین؛ در این جایگاه، نقش کارگری را دارد، که فقط اسم سرپرست را با خود به همراه دارد.
سرپرست به ‌عنوان متخصص؛ مانند سرپرستان دیگر مورد اقبال و احترام قرار می گیرد و از نظرات او در تنظیم روابط انسانی و افزایش کارایی خط تولید بهره می­ گیرند.­

شرح وظایف مدیر تولید و سرپرست تولید

سرپرست تولید در حال صحبت با مدیر تولید درمورد بررسی کارهای کارگران واحد

وظایف سرپرست تولید:
وظایف سرپرستی از دیدگاه صاحب ­نظران، در پنج دسته­ از و در زیر مجموعه وظایف مدیر تولید دسته بندی می شوند، که عبارتند از:

ردیف وظایف مدیر تولید
1 برنامه ریزی
2 سازمان دهی
3 کارگزینی
4 رهبری
5 کنترل

    موارد بالا باید در استخدام سرپرست تولید باید در نظر گرفته شود. دقت داشته باشید که سرپرست تولید بهتر است با برنامه مالی سازمان آشنایی داشته باشد. برای این منظور می‌تواند در دوره آموزش نرم افزار حسابداری شرکت کند.

    شرح وظایف مدیر تولید کارخانه

    هر کارخانه ای برای ادامه روند کاری موفق خود و پیروزی بر رقبا در تولید محصول مشابه، نیازمند یک ناظر با دانش لازم و کافی در آن حیطه است، که در واقع مدیر تولید کارخانه مسئولیت این کار را بر عهده می گیرد. ناگفته نماند، استفاده از نرم افزار حسابداری صنعتی یا نرم افزار حسابداری ابری فرآیند حسابداری شرکت های تولیدی را بهبود می بخشد.

    مدیر تولید کارخانه، نقش کلیدی در سازمان های تولیدی از مرحله دریافت سفارش مشتری، از واحد فروش تا مرحله برنامه ریزی و تولید محصولات درخواستی، تا تحویل محصول به مشتری را بر عهده دارد.

    وظایف مدیر تولید کارخانه

    مدیر تولید کارخانه، نقش کلیدی در سازمان های تولیدی دارد. که با سرپرست تولید و مدیر کارخانه برای انجام برنامه ریزی های تولید ارتباط دارد.

    مدیر تولید کارخانه با بررسی‌های لازم در مورد فاکتور های تأثیر گذار، بر تولید محصول و فرایند های موفق آمیز در یک نتیجه مناسب که حاصل آن تحقق اهداف سیستم است، نقش بسیار مؤثر و کلیدی در زمینه فعالیتی خود دارد.

    • بهینه سازی کلیه فعالیت ها از نظر شرایط اقتصادی و استفاده از منابع
    • انجام نظارت های خاص و برنامه ریزی ها تکنیکی و فعالیت های استراتژی در سیستم تولید
    • مدیریت بودجه ای که در اختیار او قرار گرفته است.
    • برقراری ارتباط مفید و ایجاد انگیزه در میان کارکنان سیستم تولید
    • بررسی کالا ها و انبار محصول و بررسی فرایندها و فلوچارت انبارداری (12 نکته مهم جهت استخدام انباردار)
    • هماهنگی ها و ارتباط نزدیک که با افراد کل مجموعه و به خصوص مدیر خرید کارخانه، جهت ارائه نکات لازم درباره خرید کالای با کیفیت و مواد اولیه مناسب و تجهیزات به روز

    1. پیش بینی تولید و عملیات

    یک مدیر تولید باید در ارتباط با نیاز بازار، بتواند پیش بینی های لازم را انجام دهد و پاسخگوی نیاز مشتریان نیز باشد. انجام پیش بینی صحیح بسیار مهم است. چرا که رشد و بقای شرکت در بلند مدت، به پیش بینی های درست و دقیق مدیر تولید وابسته است.

    آموزشگاه حسابداری فرداد

    مدیریت تولید (Production Management) با استفاده از روش های کیفی پیش بینی، میزان فروش محصول، میزان نیاز مشتریان و خواسته های مشتریان را به‌ طور دقیق پیش بینی می کند و سپس منابع لازم را برای آن ها تخصیص می دهد.

    این پیش­ بینی باید آنقدر دقیق باشد، که حتی اگر لازم شد، مدیر تولید به توسعه محصول دست بزند و بتواند با ایجاد یک خط تولید جدید نیاز مشتریان در آینده را نیز جوابگو باشد. بازار همیشه به طور نرمال و روتین به کار خود ادامه نمی دهد و مدیران تولید باید به مدیریت ریسک نیز تسلط کافی داشته باشند، تا بتوانند بحران ها را پیش بینی کنند و راه ‌حل های اساسی برای آن ها ارائه کنند.

    به همین خاطر باید دید کلی از نحوه نگهداری کالاهای در جریان ساخت داشته باشد و بخوبی بر روی وظایف انباردار شرکت نظارت داشته باشد. تا این وظایف را بخوبی رصد کرده و از به وجود آمدن مشکلات در انبار کالا های محصول جلوگیری نماید.

    امروزه بازارها به ‌سرعت تغییر کرده و نیازهای افراد به دلیل گسترش دانش و اطلاعات و وسایل ارتباطی به میزان زیادی متنوع شده اند و این تنوع نیز روز به ‌روز در حال تغییر است و درجا زدن و عدم پویایی، نتایج بدی برای سازمان به همراه خواهد داشت.

    2. طراحی و برنامه ریزی فرآیند تولید

    از نقش ها و وظایف مدیر تولید نظارت بر فرآیند طراحی و برنامه ریزی تولید است که شامل مراحل زیر است:

    تولید ایده های جدید

    واحد مدیریت تولید باید بخشی را برای تولید ایده های بدیع و جدید در نظر بگیرد، تا بتواند با توجه به تغییرات بازار، سریع ترین عملکرد را داشته باشد و یا اینکه در بازار رقابتی، به عنوان پیشگام حرکت کند.

    امکان ‌پذیری

    بررسی امکان پذیری به انجام رسیدن ایده ها و همچنین استراتژی های سازمان از جمله دیگر وظایف مدیر تولید است. اگر امکان پذیری صورت نگیرد، احتمال شکست ایده ها و اتلاف منابع به میزان بسیار زیادی بالا خواهد رفت.

    طراحی فرآیند تولید

    یک مدیر تولید نیاز به ابزار های تخصصی دارد که از مهمترین آنها نرم افزار برنامه ریزی تولید (MRP Software) است که در پیش بینی، طراحی و برنامه ریزی دقیق تولید راهکارهای مفیدی خواهد داشت. همچنین در وظایف مدیر تولید کارخانه توانایی ان است که تا حد امکان فرآیند تولید را کاهش داده (ساده­ سازی کند) و با این کار حتی هزینه های تولید را پایین آورد. هرچه پیچیدگی تولید کاهش یابد، زمان تولید نیز کاهش پیدا خواهد کرد و به این ترتیب می توان در مدت ‌زمان کمتر، تعداد بیشتری محصول تولید کرد و به سودآوری بیشتری دست پیدا کرد.

    طراحی کالا

    طراحی کالایی که مطابق با میل و نیاز مشتری باشد، برای به دست آوردن سهم زیاد در بازار، بسیار اهمیت دارد. سازمان باید بتواند کالایی را تولید کند، که خواسته های مشتریان را به بهترین نحو ممکن برطرف کند. از طرفی کالا باید به‌گونه‌ای باشد، که استفاده از آن خیلی پیچیده نباشد و مصرف ­کننده را گمراه نکند. در واقع کالا باید طوری طراحی شود، که مشتری بتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کرده و به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کند.

    تخصیص منابع

    باید با توجه به حجم تولیدی که در سازمان انجام می شود، به هر بخش منابع آن تخصیص داده شود. تخصیص منابع یکی از مهم ترین وظایف مدیر تولید می باشد؛ چرا که باید بتوانیم با توجه به منابع موجود علی الخصوص در شرایط بحرانی، حداکثر سودآوری و تولید را داشته باشیم.

    مرحله بازاریابی محصول

    اغلب انجام این وظیفه، مربوط به وظایف مدیریت بازاریابی و فروش است، که مدیر تولید به عنوان همکار با این واحد همکاری می کند و هر دو بخش از نظرات یکدیگر در کار بخش خودشان استفاده می­ کنند و این نظرات را ادغام و در روند کار تأثیر می دهند.

    از نقش ها و وظایف مدیر تولید، نظارت بر فرآیند طراحی و برنامه ریزی تولید است، که شامل مراحل؛ تولید ایده جدید، امکان پذیری، طراحی فرآیند تولید، طراحی کالا، تخصیص منابع، انتخاب روش های مناسب تولید محصول و برنامه ریزی برای بازاریابی محصول است.

    3. انتخاب روش های مناسب تولید

    انتخاب روش مناسب تولید از تصمیمات استراتژیک مدیریت تولید و در حیطه وظایف مدیر تولید است. انواع روش های تولید عبارتند از:

    1.3 تولید پیوسته (تولید مبنی بر محصول)

    طبق این روش واحدهای تولیدی بر اساس نوع محصول خود سازمان دهی می شوند. در این نوع تولید محصولات به صورت پیوسته و خطی تولید و به مشتریان ارائه می شود.

    2.3 تولید فرآیندی

    طبق این روش واحدهای تولیدی بر اساس نوع فرآیند ساماندهی می شوند. یعنی تمام واحدهایی که عملیات فناورانه آن ها مشابه است در یک جا جمع شده و یک واحد تولیدی را تشکیل می دهند.

    3.3 تولید گروهی

    این روش تولید از ترکیب تولید پیوسته و تولید فرآیندی تشکیل شده است. در این روش تولید، سرعت کار افزایش‌ یافته، اما هزینه اولیه نیز افزایش می یابد.

    4.3 تولید پروژه ای

    در این روش بر اساس سفارش، خط تولید شروع به تولید یک محصول خاص می کند. این روش در سطح بزرگ انجام می شود و ما اطلاعاتی از نیاز مشتریان نداریم و کلیه کارهای تولید محصول پس از سفارش صورت می گیرد. مدیر تولید برای بهبود خدمات رسانی و اطلاع از وضعیت بازار و مشتریان و پیش بینی اینده ی محصول و بازار می تواند از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری و برنامه مدیریت فروش بهره بگیرد.

    4. فناوری تولید

    برای تولید هر محصول، فناوری و تکنولوژی های متفاوتی وجود دارد، که هرکدام ویژگی ها، مزایا و معایبی دارند. البته ناگفته نماند که استفاده از تکنولوژی در کسب و کارهای تولیدی ممکن است سبب بروز چالش هایی شود که پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله پیچیدگی های تکنولوژی را مطالعه کنید.

    از وظایف مدیر تولید این است، که با توجه به امکانات سازمان، نیازهای بازار، ویژگی های محصول، برنامه ریزی زمانی، بودجه بندی و در واقع تمامی متغیرها و عواملی که به سازمان و فرآیند تولید آن مربوط است، بهترین فناوری تولید را انتخاب کند، تا از طریق آن هزینه های سازمان، زمان تولید، کیفیت محصول و… در حالت بهینه قرار بگیرند.

    فناوری تولید در وظایف مدیر تولید

    مدیر تولید در حال بررسی فرایند های تولید توسط نرم افزار های پیشرفته می باشد.

    5. برنامه ریزی ظرفیت

    برنامه ریزی ظرفیت که از وظایف مدیر تولید است، به این معناست که یک مدیر تولید، پس از تصمیم گیری در مورد نوع کالا و خدماتی که باید ارائه شود و نحوه تولید آن ها، باید ظرفیت سامانه تولیدی را تعیین کند.

    نکته

    ظرفیت سامانه تولیدی به معنای حداکثر نرخ خروجی برای هر یک از محصولات و خدمات است و هدف از برنامه ریزی ظرفیت، انطباق ظرفیت قابل دسترسی با تقاضای پیش بینی شده در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.

    6. برنامه ریزی تلفیقی

    تهیه و تنظیم برنامه های کوتاه مدت یا عملیاتی (سالانه)، میان­ مدت (5ساله) و بلندمدت (10 و 20 ساله) و برنامه استراتژیک به‌ صورت کتابچه، بروشور و غیره و نظارت بر تحقق آن ها، از وظایفی است که به عنوان برنامه ریزی تلفیقی از آن یاد می شود. این برنامه ها جامع و کامل هستند و شامل برنامه ی مالی (بودجه بندی)، فناوری، بازاریابی و غیره می باشند.

    7. برنامه زمان بندی

    زمان بندی در مدیریت پروژه، تهیه فهرستی از نقاط عطف پروژه، فعالیت ها و اقلام تحویلی است، که اغلب با تاریخ آغاز و پایان فعالیت ها در نظر گرفته و درج می شوند. غالباً مدیران تولید این موارد را بر اساس تخصیص منابع، بودجه و مدت‌زمان، با اتصال به وابستگی ها و رویداد های برنامه ریزی شده در جدول مورد نظر وارد می‌کنند.

    جدول و برنامه ی زمان بندی، همچنین ترتیب انجام فعالیت های پروژه از ابتدای کار تا خاتمه پروژه، عوامل مهمی در تعیین روش کار به شمار می آیند. در اصل، برنامه زمان بندی شده، ساختار شکست کار پروژه را در طول زمان اجرای پروژه با کمک نمودار گانت به تصویر می­ کشد.

    زمان بندی در وظایف مدیر تولید

    زمان بندی در مدیریت پروژه، یکی از وظایف مدیر تولید است که باید دقت فراوانی در آن داشته باشد.

    اهمیت ساختار شکست کار و داشتن برنامه ی زمان بندی شده، آن­قدر بالا است که معمولاً همراه لیست مدارک مهندسی پروژه، نسخه ­ی برنامه زمان بندی شده اصلی را از پیمانکاران پروژه طلب می ­کنند.

    8. کنترل موجودی و برنامه ریزی مواد

    امروزه سازمان های جدید به دنبال کاهش میزان موجودی و نگهداری آن هستند، تا از هزینه های نگهداری و انبارداری خود بکاهند. اما عملاً امکان اینکه بتوان موجودی را به صفر رساند و هزینه های آن را کامل از بین برد وجود ندارد. لذا باید بتوانیم موجودی ها را به شکلی مدیریت کنیم، تا هم هزینه های نگهداری آن ها حداقل شود و هم هزینه هایی که بابت کمبود باید بپردازیم، کاهش پیدا کند. یعنی به ‌موقع و به‌ اندازه سفارش دادن.

    پس یکی از وظایف مدیر تولید این است، که موجودی انبار محصولات و مواد اولیه را به بهترین شکل مدیریت کند.

    9. کنترل کیفیت

    کنترل کیفیت عبارت است از اطمینان از تهیه و تولید کالا و ارائه خدمات طبق استانداردهای تعیین ‌شده (ویژگی های مطلوب در یک محصول) و اندازه ‌گیری یا آزمون روی یک محصول یا کالا، برای مشخص شدن این‌که آیا با مشخصات فنی مورد نظر مطابقت دارد یا خیر. برای مطالعه دقیق تر واحد کنترل کیفیت می توانید مقاله وظایف کارشناس کنترل کیفیت را مطالعه نمائید.

    10. مسئولیت گزارش دهی

    یکی دیگر از وظایف مدیر تولید این است، که در مورد همه­ی موارد مذکور در بالا، گزارشی به مدیران بالادست خود ارائه داده و بتواند در مورد همه­ی جزئیات کارهای خود نگاهی کلی و جامع به مدیران بدهد، تا آن ها از تمامی فعالیت های تولید، فروش و کیفیت محصول باخبر شده و نقطه نظرات خود را در مورد این فعالیت­ ها و نحوه انجام وظایف مدیر تولید ارائه دهند.

    نکته مهم

    انجام یک برنامه ریزی دقیق و داشتن یک چشم انداز دقیق و در عین حال کلی برای یک مدیر تولید ضروری است و از وظایف مدیر تولید این است، که یک برنامه ریزی تلفیقی و برنامه ریزی زمان بندی شده داشته باشد و موجودی محصولات و منابع اولیه و برنامه ریزی برای انبار کردن و نگهداری آن ها را انجام دهد. مدیر تولید باید در مورد همه­ ی موارد مذکور، گزارشی به مدیران بالادست خود ارائه دهد.

    شرح وظايف مدير توليد ایزو

    • استفاده از نظرات واحد مديريت كيفيت و اصلاح فرآيندها (برای مطالعه بیشتر 👈 مشاغل سخت و زیان آور)
    • همكاري با واحد مديريت كيفيت به ‌منظور انجام مميزي داخلي و خارجي و رعايت خواسته های كيفي سيستمي اين واحد
    • شناسايي نيازهاي آموزشي کارکنان در اختيار و انتقال اين نيازها به مديريت كيفيت
    • شناخت كامل محصول فرآيند، توليد و نكات فني مرتبط با آن و آموزش کارکنان در حين كار
    • شناسايي محصول به روش های مناسب در سراسر مراحل طراحی و تولید محصول
    • مديريت انبارها، سالن‌ های توليد و بسته‌ بندی
    • تهيه و تدوين OPC محصولات جديد
    • مشاركت در جلسات بازنگري قرارداد
    • تهيه نمونه اوليه مطابق با استانداردهاي مشتري و پيگيري تا اخذ تأييديه از مشتري
    • برنامه ریزی توليد (مطابق با نگارش) در مقاطع روزانه هفتگي متناسب با هر يك از قسمت های توليدي
    • گزارش‌گیری از روند توليد مطابق با برنامه توليد
    • اعلام انحرافات توليد از برنامه مديريت
    • بررسي دوره ای شرايط محيطي انبارها
    • تهيه دستوالعمل های توليد و راه اندازی
    • مديريت کارکنان توليد و انبارها و ايجاد ارتباطات مناسب بين آن ها
    • تعريف داده های خريد به منظور تداركات
    • تعيين مشخصات ويژه محصول و فرآيند
    • تعيين ماتريس مشخصات
    • تدوين برنامه های كنترل و FMEA در گروه های چند تخصصي

    دیگر مسئولیت ها و وظایف مدیر تولید عبارتند از:

    • تصمیم‌گیری درباره چگونگی استفاده درست از نیروی کار و تجهیزات برای رسیدن به اهداف مطلوب در زمینه تولید
    • استخدام، آموزش و ارزیابی کارگران به منظور تأمین نیروی انسانی کافی و ماهر برای بخش تولید یا کارخانه
    • تحلیل داده های مربوط به تولید به ‌منظور بررسی میزان انطباق عملیات تولید با برنامه ریزی صورت گرفته
    • نظارت بر کارگران کارخانه برای اطمینان از عملکرد و ایمنی آن ها
    • ایجاد راه هایی برای تولید باکیفیت با استفاده از فناوری های روز یا فرایند های جدید انجام کار
    • تعیین مورد نیاز بودن یا نبودن ماشین های جدید و ساعات اضافه کاری کارگران (حتما بخوانید: نحوه محاسبه اضافه کاری)
    • رفع هر نوع مشکل تولیدی در صورت بروز

    تجهیزات موردنیاز مدیر تولید

    یک فرد به عنوان مدیر تولید، برای انجام هر چه بهتر وظایف خود و تضمین کیفیت و استانداردهای لازم در سیستم تولید، باید به تجهیزات و منابع مورد نیاز و مناسبی دسترسی داشته باشد.

    دسترسی به یک سیستم کامپیوتری مناسب، جهت ذخیره سازی داده ها و اطلاعات مهم و کار با نرم افزارهای مورد نیاز جهت کنترل سیستم تولید، از ابتدایی ‌ترین تجهیزات مورد نیاز یک مدیر تولید است.

    دسترسی به منابع مالی و بودجه مناسب جهت پیشبرد عملکرد سیستم تولید نیز از مواردی است، که باید در دسترس مدیر تولید قرار گیرد.

    مدیر تولید برای ایجاد یک عملکرد خوب و با کیفیت به منابع انسانی مناسب در تمام بخش های مرتبط با تولید نیاز دارد و همچنین نظر او در استخدام افراد برای کار در سیستم تولید مهم و مود توجه است.

    ارتباط مدیر تولید با سایر بخش‌ها

    واحد تدارکات

    واحد تدارکات باید تمامی منابع موجود را در اختیار واحد تولید قرار دهد. بر این اساس از وظایف مدیر تولید این است که به طور پیوسته گزارش های تولید خود را در اختیار واحد تدارکات قرار دهد، تا منابع لازم برای آن تخصیص داده شود.

    واحد کارگزینی

    واحد کارگزینی جهت تأمین نیروی انسانی واحدهای سازمان از جمله واحد تولیدی فعالیت دارد. به همین منظور ارتباط مدیریت تولید و واحد کارگزینی جهت تأمین نیروی انسانی الزامی است.

    واحد مالی

    واحد مالی که به برنامه ریزی مالی سازمان مشغول است و هزینه های سازمان را مورد بررسی قرار می دهد، باید همواره با مدیر تولید برای بررسی و درخواست منابع مالی جهت تولید کالا و ارائه خدمات به مشتریان در ارتباط باشد.

    واحد فروش

    ارتباط مستقیم مدیر تولید با واحد فروش، منجر به این خواهد شد، که نیاز مشتریان به سرعت تشخیص داده شود و کالای مورد نیاز مشتریان در سریع ترین شکل ممکن به مرحله ی تولید برسد. با این کار سازمان سهم بیشتری از بازار را در اختیار خواهد گرفت.

    نکته: واحد تدارکات، کارگزینی، مالی و واحد فروش از بخش های مورد ارتباط مدیر تولید است و ارتباط صحیح و منظم با هر یک از این واحدها از وظایف مدیر تولید است.

    درآمد و بازار کار مدیر تولید کارخانه

    مدیر تولید عموماً می تواند در بخش تولیدی شرکت های مختلف، مشغول به کار شود. صنایعی مانند تولید فلزات، محصولات شیمیایی، قطعات کامپیوتر و تجهیزات حمل ‌و نقل از جمله صنایعی هستند، که مدیران تولید در آن ها فعالیت می­کنند. در اغلب موارد، مدیر تولید با توجه به رشته تخصصی خود در شرکت های همان حوزه به کار گرفته می شود. مثلاً اغلب مدیران تولید شرکت های داروسازی، مدرک دکتری داروسازی دارند.

    وظایف مدیر تولید در درآمد و بازار کار مدیر تولید

    بازار کار مدیر تولید بستگی به میزان سرمایه گذاری کشور در بخش تولید و کسب‌ و کار خواهد داشت.

     

    در مورد بازار کار، با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی در سال های اخیر ایران و با چالش مواجه ‌شدن بسیاری از کارخانه‌ها و تعطیلی برخی از آن ها، بازار کار مدیر تولید در حال حاضر وضعیت مطلوبی ندارد و در آینده میزان رشد استخدام این شغل، بستگی به میزان سرمایه گذاری کشور در بخش تولید و کسب‌ و کار خواهد داشت.

    ولی به طورکلی می توان گفت هر شرکتی که فعالیت تولیدی دارد، جای مناسبی برای مدیران تولید است.

    وضعیت استخدام این شغل در برخی از کشورهای جهان به شرح زیر است :
    آمریکا؛ میزان رشد استخدام مدیران تولید بین سال های 2010 تا 2020، 9درصد رشد کرده است. درحالی‌ که متوسط این رشد برای همه مشاغل 14 درصد است.

    استرالیا؛ در 5 سال گذشته میزان استخدام مدیران تولید، رشد5.2 درصدی داشته و رشد متوسطی هم در آینده برای آن پیش بینی شده است.

    حقوق و درآمد مدیران تولید در ایران
    در زمینه حقوق و درآمد مدیران تولید در ایران، پژوهش جدیدی انجام نشده است ولی در آخرین پژوهش در دسترس که در سال 93 انجام شده است، میزان درآمد مدیر تولید به این صورت است:

    مطابق با این تحقیق، حقوق مدیران تولید که در حوزه های مختلف مشغول بکار هستند، در شرکت های کوچک به طور متوسط بین 1,000,000 تومان تا 7,000,000 تومان و در شرکت های بزرگ بین 1,400,000 تومان تا 8,800,000 تومان می باشد.
    البته باید توجه داشت که این تفاوت درآمدها به میزان سابقه کاری، تجربه و تخصص افراد، حوزه های مختلف کاری، نوع شرکت، شهر محل کار و … بستگی دارد.

    شما می‌توانید با مراجعه به مقاله حقوق وزارت کار از جزئیات مبلغ حداقل حقوق و مزایایی که در سال 1402 توسط وزارت کار تعیین شده است، مطلع شوید.

    رشته تحصیلی و مدرک تحصیلی مدیر تولید

    غالباً مدیران تولید دارای مدرک لیسانس یا فوق لیسانس، در رشته ی مدیریت صنعتی یا مهندسی صنایع هستند.

    البته در بسیاری از صنایع، برای پست مدیر تولید، افرادی با مدرک تحصیلی مرتبط با همان حوزه را انتخاب می­‌کنند. به ‌عنوان ‌مثال در شرکت تولید مواد شیمیایی، مهندس شیمی مدیر تولید می شود و در شرکت تولید محصولات کشاورزی، یک مهندس کشاورزی عهده دار مسئولیت مدیریت تولید کارخانه می شود. گاهی کارگران واحد تولید با سابقه کاری بالا نیز، با گذراندن دوره های مدیریتی، به عنوان یک مدیر تولید انتخاب می شوند.

    غالباً مدیران تولید دارای مدرک لیسانس یا فوق لیسانس، در رشته ی مدیریت صنعتی یا مهندسی صنایع هستند و گاهی کارگران واحد تولید با سابقه کاری بالا نیز، با گذراندن دوره های مدیریتی، یک مدیر تولید می شوند. حقوق مدیران تولید در شرکت های کوچک به طور متوسط بین 1,000,000 تومان تا 7,000,000 تومان و در شرکت های بزرگ بین 1,400,000 تومان تا 8,800,000 تومان می باشد.

    در مصاحبه استخدام مدیر تولید چه سؤالاتی را باید پرسید

    پس از سؤالات معمول و روتین همه­ی مصاحبه های شغلی؛ مانند سن، مدرک تحصیلی، سابقه­ی کار، علت جدا شدن از شغل قبلی و غیره، در هنگام استخدام مدیر تولید، باید سؤالاتی مطرح شود، که از وجود یک سری توانایی و مهارت ها در فرد اطمینان حاصل شود.

    این سوالات را مدیر منابع انسانی آماده می‌کند و برای انتخاب مناسب‌ترین شخص در این حوزه از افراد مورد تقاضا می‌پرسد. اگر علاقمند هستید درباره وظایف مدیریت منابع انسانی اطلاعات بیشتری داشته باشید، به مقاله وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی مراجعه نمایید.

    در مصاحبه برای استخدام مدیر تولید، شاید مهم ترین سؤالی که باید پرسیده شود، در مورد مسئولیت پذیری است. مسئولیت و وظایف مدیر تولید فقط در یک حوزه خاص و یک سری کار مشخص تعریف نمی شود.

    مورد بعدی انعطاف پذیری است. مدیر تولید با همه اقشار جامعه کاری خود، از مدیر عالی تا کارگر سر و کار مستقیم دارد و با همه نوع کار و فعالیتی هم دست و پنجه نرم می کند. از کار تولید و طراحی تا فروش.

    همچنین در مورد توانایی تصمیم ­گیری و رهبری فرد، باید از فرد سؤال پرسیده شود و توان برنامه ریزی او بررسی شود. باید در مورد نگاه خلاقانه و ایده پرداز بودن فرد نیز اطمینان حاصل کرد.

    شخصیت های مناسب شغل مدیریت تولید

    در انتخاب شغل صحیح و مناسب، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه برای هر فرد، باید در نظر گرفته شوند. اما در مورد شخصیت مناسب برای شغل مدیر تولید، می‌توان گفت شخصیتی که دارای ویژگی‌های زیر باشد، جزو شخصیت های مناسب شغل مدیریت تولید و پوشش وظایف مدیر تولید است:

    • مسئولیت ­پذیر
    • انعطاف ­پذیر
    • رهبر
    • نوآور و خلاق
    • صبور
    • آینده ­نگر
    • کمال­گرا
    • مدیر و مدبر
    شخصیت مناسب مدیر تولید در وظایف مدیر تولید

    در انتخاب مدیر تولید باید موارد زیادی را بررسی کنید تا بتوانید کسب و کار خود را به خوبی مدیریت کنید.

    در فرآیند استخدام مدیر تولید، پرسش و ارزیابی در مورد مسئولیت ­پذیری، انعطاف پذیری و توانایی تصمیم گیری، رهبری و توانایی برنامه ریزی او باید انجام شود. شخصیتی که دارای ویژگی هایی نظیر کمال گرایی، خلاقیت، آینده نگری، صبوری و دارای توانایی رهبری و مدیریت صحیح باشد، جزو شخصیت های مناسب شغل مدیریت تولید و پوشش وظایف مدیر تولید است.

    نتیجه گیری

    صرف نظر از نوع صنعت، وظیفه و هدف کاری اصلی مدیر تولید، اطمینان از تولید کارآمد و به موقع محصول یا خدمات است. مدیر تولید در مرحله پیش تولید (برنامه ریزی) و همچنین مرحله تولید (کنترل و نظارت)، نقش مهمی را ایفا می کند. در برخی از شرکت ها و کارخانه‌های بزرگ، مهندس کنترل کیفیت و مهندس صنایع نیز با مدیر تولید، همکاری لازم را انجام می دهند. این نقش ممکن است با دیگر کارکردهای مجموعه، از جمله بازاریابی، فروش و امور مالی نیز ادغام شود.

    توسعه بودجه و تصویب هزینه های مواد اولیه، نظارت بر کارکرد نیروی انسانی در مجموعه تولید و استفاده از ابزار و رویکردهای مناسب برای رسیدن به اهداف تولید، از سایر وظایف مدیر تولید در یک مجموعه تولیدی است. امیدواریم با بهره گیری از نکات این مقاله، در انتخاب شغل مناسب خود، موفق شوید. حتما برای ارتقا دانش خود به مطالعه کتاب های مرتبط بپردازید، همچنین می توانید مقاله های مرتبط با این مقاله را هم در سایت فرداد مطالعه بفرمائید.

    آموزش حسابداری 0 تا 100

    دسترسی به مقالات مرتبط:

    Share on facebook
    Share on linkedin
    Share on twitter
    Share on whatsapp
    Share on telegram
    { "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "مدیر تولید و مدیریت تولید چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "مدیریت تولید جزو فعالیت های درون سازمان های تولیدی است، که در شرح آن پیش بینی، برنامه ریزی و بازاریابی در بخش فروش و ارائه خدمات آمده است." } },{ "@type": "Question", "name": "سرپرست تولید کیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "سرپرست تولید در سازمان یا کارخانه دارای نقش ها و مسئولیت های متفاوتی است. سازمان های ساختار یافته اصولا چندین سرپرست تولید در خط های تولید متفاوت در حال انجام کارها می باشند که همگی زیر نظر مدیر تولید مدیریت می شوند." } },{ "@type": "Question", "name": "وظیفه پیش بینی تولید و عملیات برای مدیر تولید کارخانه چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "یک مدیر تولید باید در ارتباط با نیاز بازار، بتواند پیش بینی های لازم را انجام دهد و پاسخگوی نیاز مشتریان نیز باشد. انجام پیش بینی صحیح بسیار مهم است. چرا که رشد و بقای شرکت در بلند مدت، به پیش بینی های درست و دقیق مدیر تولید وابسته است." } },{ "@type": "Question", "name": "فناوری تولید از وظایف مدیر تولید چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "برای تولید هر محصول، فناوری و تکنولوژی های متفاوتی وجود دارد، که هرکدام ویژگی ها، مزایا و معایبی دارند. البته ناگفته نماند که استفاده از تکنولوژی در کسب و کارهای تولیدی ممکن است سبب بروز چالش هایی شود" } },{ "@type": "Question", "name": "شرح وظايف مدير توليد ایزو چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "استفاده از نظرات واحد مديريت كيفيت و اصلاح فرآيندها، همكاري با واحد مديريت كيفيت به ‌منظور انجام مميزي داخلي و خارجي و رعايت خواسته های كيفي سيستمي اين واحد، شناسايي نيازهاي آموزشي کارکنان در اختيار و انتقال اين نيازها به مديريت كيفيت، شناخت كامل محصول فرآيند، توليد و نكات فني مرتبط با آن و آموزش کارکنان در حين كار" } }] }
    نرم افزار حسابداری ابری

    تماس

    قیمت

    دمو

    کاتالوگ

    ×

    ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

    تماس با مشاوران تماس با فرداد

    • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
    • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
    • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
    • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.