صدور صورتحساب الکترونیکی

آیا با نحوه ساختار شرکت تعاونی آشنا هستید؟ شرکت‌های تعاونی یکی از انواع شرکت‌های تجاری هستند که هدف اصلی آن کمک به بهبود وضع اقتصادی و رفاه شرکاء و تامین حوائج و نیازمندی‌های مخصوص آن‌ها می‌باشد؛ از طرفی دیگر شرکت‌های تعاونی نقش مهمی در اقتصاد و جامعه ایفا می‌کنند.

به دلیل این که شرکت‌های تعاونی می­‌توانند نقش مهمی و بسزایی در توسعه اقتصادی جامعه و برنامه حسابداری آن داشته باشند به همین جهت در مقاله پیش رو به توضیح شرکت‌های تعاونی، اهمیت آن‌ها در جامعه و اقتصاد، مزایای آن و همچنین نحوه ثبت این شرکت‌ها در ایران پرداخته‌ایم.

خواندن مقاله شرکت تعاونی را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
اشخاصی که قصد راه اندازی شرکت های تعاونی دارند

شرکت تعاونی چیست؟

در دوره‌های حسابداری با تعاریف شرکت های تعاونی آشنا شدیم و دانستیم که شرکت تعاونی، شرکتی متشکل از اشخاص حقیقی و حقوقی است که این اشخاص به منظور رفع نیازهای مشترک خود و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضا از طریق کمک متقابل و همکاری با یکدیگر شرکت تعاونی را تشکیل می­‌دهند.

به عبارت ساده‌­تر شرکت های تعاونی یک سازمان اقتصادی و اجتماعی است که توسط گروهی از افراد تشکیل می‌شود که این افراد با مشارکت و همکاری یکدیگر نیازهای مشترک خود را برآورده می‌کنند و همچنین تعداد اعضای شرکت تعاونی نمی‌­تواند از 7 نفر کم‌تر باشد.

اداره و راه‌اندازی شرکت های تعاونی دارای اصول و قوانینی می‌باشد که باید به درستی رعایت شوند، این قوانین و اصول به شرح موارد زیر است:

    • عضویت آزاد و اختیاری: هر فرد بدون تبعیض می‌­تواند عضو یک تعاونی شود.
    • کنترل دموکراتیک توسط اعضای تعاونی: اعضای تعاونی بر ساس یک رأی، یک ارزش در اداره تعاونی مشارکت دارند.
    • سهم گذاری مساوی اعضا: اعضای تعاونی به نسبت مساوی در سرمایه تعاونی مشارکت می‌کنند.
    • بازگشت مازاد به اعضای تعاونی: مازاد حاصل از فعالیت‌های تعاونی باید به نسبت مساوی بین اعضای تعاونی تقسیم شود.
    • استقلال اقتصادی و مدیریت تعاونی: تعاونی ها در تصمیم گیری های خود مستقل هستند و توسط هیچ نهادی کنترل نمی‌شوند.
    • آموزش تعاونی: تعاونی‌­ها باید با آموزش اعضای خود برای توسعه تعاونی و بهبود کیفیت زندگی آن‌ها کمک کنند.

در نهایت می­‌توان گفت شرکت­‌های تعاونی براساس عوامل مختلفی مانند نوع فعالیت، محل فعالیت و میزان عضویت طبقه بندی شده‌اند، از طرفی شرکت‌های تعاونی نقش مهمی در اقتصاد و جامعه ایفا می‌کنند، آن‌ها می‌توانند به بهبود رفاه اقتصادی و اجتماعی افراد، ایجاد اشتغال، کاهش فقر و نابرابری و تقویت مشارکت مردم در امور اقتصادی و اجتماعی کمک کنند.

مزایا شرکت تعاونی

برنامه حسابداری شرکتی، شرکت‌­های تعاونی که با اهداف غیرانتفاعی و براساس مشارکت و همکاری اعضای خود تشکیل می­‌شوند و هدف اصلی این شرکت‌­ها تامین نیازهای مشترک اعضا و بهبود وضع مادی و اجتماعی آنان است، دارای مزایایی می‌باشد که در تصویر زیر آن‌ها را نام و در ادامه هر یک را شرح داده‌ایم.

مزایای داشتن یک شرکت تعاونی

آشنایی با مزایای راه اندازی شرکت های تعاونی

اکنون که با مزایای شرکت‌های تعاونی آشنا شدیم، بهتر است که با تعریف و کاربرد هر یک نیز آشنا شوید تا در زمان راه اندازی و فعالیت در این شرکت‌ها دچار اشتباه و مشکل نشوید.

    • کاهش هزینه­‌ها: شرکت­ های تعاونی به دلیل حذف واسطه­‌ها و بهره‌­مندی از مزایای مقیاس، می­‌توانند کالاها و خدمات را با قیمتی کمتر از شرکت­‌های تجاری ارائه دهند.
    • بهبود کیفیت محصولات و خدمات: شرکت­ تعاونی به دلیل مشارکت مستقیم اعضای خود در مدیریت و کنترل کیفیت می‌­توانند محصولات و خدمات با کیفیتی بالاتر ارائه دهد.
    • افزایش فرصت­‌های شغلی: آن‌ها می‌­توانند با ایجاد فرصت­‌های شغلی جدید به بهبود وضعیت اشتغال اعضای خود و جامعه کمک کنند.
    • ارتقای فرهنگ تعاون: شرکت­‌های تعاونی می­‌توانند با ترویج فرهنگ تعاون به ایجاد جامعه­‌ای عادلانه‌­تر و همدل­‌تر کمک کنند.

مزایای راه اندازی شرکت‌های تعاونی تنها موارد فوق نمی‌باشد و شامل 3 مورد زیر نیز می‌باشد:

    1. کاهش فقر و نابرابری: این شرکت­‌ها می­‌توانند با ارائه خدمات و محصولات با قیمتی کم‌تر به کاهش فقر و نابرابری در جامعه کمک کنند.
    2. توسعه اقتصادی: شرکت­‌های تعاونی می­‌توانند با ایجاد اشتغال و تولید ثروت به توسعه اقتصادی جامعه کمک کنند.
    3. تقویت مشارکت اجتماعی: شرکت­ های تعاونی می­‌توانند با افزایش مشارکت مردم در امور اقتصادی به تقویت مشارکت اجتماعی کمک کنند.

علاوه بر مزایای ذکر شده شرکت­‌های تعاونی می‌­توانند نقش مهم و بسزایی در توسعه پایدار، حفاظت از محیط زیست و بهبود وضعیت رفاه اجتماعی داشته باشند.

آموزشگاه حسابداری فردادمعایب شرکت تعاونی

شرکت ­های تعاونی نیز مانند هر نهاد دیگری معایب و محدودیت‌­هایی دارند برخی از معایب شرکت­‌های تعاونی را در ادامه توضیح داده‌ایم:

    • محدودیت در منابع مالی: شرکت ­های تعاونی به دلیل ماهیت غیرانتفاعی که دارند با منابع مالی محدودی روبرو هستند و این محدودیت می­‌تواند در توسعه و رشد شرکت­‌های تعاونی مشکل ایجاد کند.
    • مشکلات مدیریتی: شرکت­ های تعاونی به دلیل ساختار دموکراتیک با مشکلات مدیریتی مواجه هستند که این مشکلات می­ تواند به کاهش کارآیی شرکت­‌ها منجر شود.
    • مشکلات حقوقی: شرکت­‌های تعاونی به دلیل ماهیتی که دارند ممکن است با مشکلات حقوقی مواجه شوند که این مشکلات می‌­تواند مانع از فعالیت صحیح شرکت­‌ها شود.

علاوه بر معایب ذکر شده فوق، شرکت­‌های تعاونی می­‌توانند با مشکلات دیگری نیز مواجه شوند که در اصول مدیریت شرکت‌ها تاثیر بگذارد و این معایب شامل موارد زیر می‌باشد:

    • عدم مشارکت اعضای شرکت: مشارکت اعضای شرکت در فعالیت­‌های شرکت تعاونی یکی از عوامل مهم موفقیت این شرکت­‌ها است، در صورتی که اعضای شرکت مشارکت کافی نداشته باشند شرکت با مشکلات مواجه خواهد شد.
    • عدم تخصص اعضای شرکت: تخصص اعضای شرکت در زمینه فعالیت شرکت می­‌تواند به موفقیت شرکت کمک کند، اگر اعضای شرکت تخصص کافی نداشته باشند در این صورت شرکت با مشکلاتی مواجه می­‌شود.
    • عدم حمایت دولت: حمایت دولت از شرکت‌­های تعاونی به توسعه و رشد این شرکت­‌ها کمک می­‌کند، در صورتی که دولت از شرکت­ های تعاونی حمایت کافی نداشته باشد باز هم شرکت با مشکلات مواجه می‌گردد.

سرمایه و سود سهام در شرکت‌های تعاونی

سرمایه شرکت­‌های تعاونی منابع مالی آن‌ها است که از طریق خرید سهام توسط اعضای شرکت تامین می­‌شود، سرمایه شرکت تعاونی به صورت متساوی السهم است؛ یعنی هر عضو شرکت یک یا چند سهم با ارزش برابر خریداری می‌­کند.

به خوبی می‌دانیم که در شرکت‌های تعاونی سهام چیست! سهام شرکت تعاونی قسمتی از سرمایه شرکت است که مشخص کننده میزان مشارکت یک عضو در شرکت می­‌باشد.

سهام شرکت تعاونی می­‌تواند با نام و با ارزش اسمی باشد که ارزش اسمی هر سهم در سند سهام قید شده است و میزان مشارکت هر عضو از سرمایه شرکت را مشخص می‌­کند، نحوه تقسیم سود در شرکت تعاونی پس از کسر هزینه ­ها و مالیات را در عکس زیر توضیح داده‌ایم.

تقسیم سود در شرکت تعاونی

آشنایی با روش های تقسیم سود در شرکت‌های تعاونی بعد از کسر هزینه و مالیات

اکنون که با نحوه تقسیم سود در یک شرکت‌ تعاونی آشنا شدیم، بهتر است که بدانیم این تقسیم بندی به چه معناست و چگونه انجام می‌شود.

  • ذخیره قانونی: حداقل 5 درصد از سود خالص شرکت تعاونی باید به عنوان ذخیره قانونی به حساب ذخیره قانونی منظور شود؛ این ذخیره برای جبران زیان­‌های احتمالی شرکت و توسعه و تقویت شرکت مورد استفاده قرار می­‌گیرد.
  • اندوخته احتیاطی: این اندوخته برای مقابله با ضررهای احتمالی شرکت و تامین سرمایه مورد نیاز برای توسعه شرکت مورد استفاده قرار می­‌گیرد.
  • حق تعاون و آموزش: 4 درصد از سود خالص شرکت های تعاونی باید به عنوان حق تعاون و آموزش به صندوق تعاون واریز شود.
  • پاداش: به پیشنهاد هیات مدیره و تصویب مجمع عمومی عادی می‌­توان درصدی از سود خالص شرکت تعاونی را به عنوان پاداش به اعضای شرکت، کارکنان، مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت اختصاص داد.
  • سود قابل تقسیم: باقیمانده سود خالص شرکت تعاونی به ترتیبی که در اساسنامه شرکت آمده است بین اعضا تقسیم می­‌شود.

سود سهام در شرکت تعاونی

سود سهام در شرکت تعاونی به نسبت سهام هر عضو در شرکت تعیین می­‌شود؛ یعنی هر عضو شرکت به ازای هر سهم که خریداری کرده و به اندازه ارزش اسمی سهام خودش، سود دریافت می­‌کند؛ حداکثر سود سالانه سهام در شرکت تعاونی 6 درصد است که این میزان سود توسط مجمع عمومی عادی شرکت تعیین می‌گردد.

انواع شرکت تعاونی

شرکت‌های تعاونی با توجه به ماهیتی که دارند، به دو گروه تقسیم بندی شده و هر یک از این‌ها نیز به طبقه‌بندی های جزئی‌تری تقسیم می‌شوند که با یادگیری ماهیت حساب‌ها شرکت‌ها تعاونی می‌توانید به خوبی با آن‌ها آشنا شوید.

اولین دیدگاه و منظری که شرکت‌های تعاونی تقسیم می‌شوند، از نظر گروهی می‌باشد، شرکت­‌های تعاونی از نظر گروهی به دو تعاونی کوچک‌تر طبقه بندی می‌شوند که شامل دو گروه زیر هستند:

  1. تعاونی ­های تولید: شرکت ­هایی هستند که در امور مربوط به تولید کالاها و خدمات فعالیت می­‌کنند، این شرکت‌­ها می­‌توانند در زمینه­ های کشاورزی، صنعت، معدن، خدمات و سایر زمینه ­ها فعالیت کنند.
  2. تعاونی­ های توزیع: شرکت­ هایی که در امور مربوط به تهیه و توزیع کالاها و خدمات فعالیت می­‌کنند، این شرکت ها در زمینه‌های تامین کالا و مسکن و خدمات فعالیت می­‌کنند.

دومین منظری که شرکت های تعاونی طبقه بندی می‌شوند، از نظر موضوع می‌باشد که شامل موارد ذکر شده در جدول هستند:

ردیف طبقه بندی شرکت تعاونی از نظر موضوع 
1 تعاونی­ های کشاورزی: در امور مربوط به تولید و توزیع محصولات کشاورزی فعالیت می­‌کنند.
2 تعاونی ­های صنعتی: شرکت­‌هایی هستند که به تولید محصولات صنعتی می­‌پردازند.
3 تعاونی­ های معدنی: شرکت­ هایی هستند که در امور مربوط به تولید محصولات معدنی فعالیت می­‌کنند.
4 تعاونی های خدماتی: در امور مربوط به ارائه خدمات، فعالیت می­‌کنند.
5 تعاونی های مسکن: در امور مربوط به تامین مسکن، فعالیت می­‌کنند
6 تعاونی های فرش دستباف: به امور مربوط به تولید و توزیع فرش دستباف می­‌پردازند.
7 تعاونی های تامین کننده نیاز تولیدکنندگان:  امور مربوط به تامین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز تولیدکنندگان را مورد پردازش قرار می‌دهند.
8 تعاونی های تامین کننده نیاز مصرف کنندگان: شرکت­ هایی هستند که در امور مربوط به تامین کالاها و خدمات مورد نیاز مصرف کنندگان فعالیت می­‌کنند.

علاوه بر تقسیم بندی­‌های بالا، شرکت­‌های تعاونی را می­‌توان براساس سایر معیارها نیز تقسیم بندی کرد، این معیارها به صورت زیر می‌باشد:

    • محل فعالیت: تعاونی‌های شهری و تعاونی­‌های روستایی
    • اندازه: تعاونی‌های کوچک، تعاونی‌های متوسط و تعاونی­‌های بزرگ
    • عضویت: تعاونی­‌های باز، تعاونی­‌های بسته و تعاونی­‌های نیمه بسته
    • اهداف: تعاونی­‌های مصرف، تعاونی­‌های تولید، تعاونی‌­های اعتبار و تعاونی‌­های مسکن

در ایران شرکت­‌های تعاونی براساس قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1370 به دو دسته تولید و توزیع تقسیم می­‌شوند.

شرکت­‌های تعاونی تولید، شرکت­‌هایی هستند که به تولید کالا و خدمات می­‌پردازند، از این رو این شرکت‌­ها می­‌توانند در زمینه‌­های کشاورزی، صنعت، معدن، خدمات و سایر زمینه­‌ها فعالیت کنند.

شرکت­‌های تعاونی توزیع، شرکت­‌هایی هستند که در امور مربوط به تهیه و توزیع کالاها و خدمات فعالیت می‌­کنند، به همین جهت این شرکت‌­ها می‌­توانند در زمینه­‌های تامین کالا و مسکن، خدمات و سایر زمینه‌­ها فعالیت کنند.

نحوه ثبت شرکت تعاونی در ایران

برای ثبت شرکت تعاونی در ایران، باید مراحلی را به ترتیب انجام دهند تا شرکت ثبت شود و بتواند فعالیت کند، این مراحل شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تشکیل مجمع موسس: اولین گام برای ثبت شرکت تعاونی تشکیل مجمع موسس است، مجمع موسس متشکل از هفت نفر عضو واجد شرایط است که توسط اعضای شرکت انتخاب می­‌شوند.

از وظایف مجمع موسس تهیه اساسنامه شرکت، تعیین میزان سرمایه شرکت و انتخاب هیات مدیره و بازرس یا بازرسان شرکت است.

  • تهیه اساسنامه: اساسنامه شرکت تعاونی، سندی حاوی اطلاعات و مقررات مربوط به شرکت است. در اساسنامه شرکت تعاونی باید مواردی که در تصویر زیر شرح داده‌ایم یادداشت و مشخص شده باشد.
تهیه اساسنامه شرکت تعاونی

مواردی که در اساسنامه شرکت‌های تعاونی باید مشخص شود

  • تشکیل مجمع عمومی عادی مؤسس: مجمع عمومی عادی مؤسس متشکل از همه اعضای شرکت تعاونی است، این مجمع مسئول تصویب اساسنامه شرکت، انتخاب هیات مدیره و بازرس یا بازرسان شرکت و تعیین میزان سرمایه شرکت است.
  • اخذ مجوز ثبت شرکت تعاونی: پس از تشکیل مجمع عمومی عادی مؤسس شرکت تعاونی، باید برای اخذ مجوز ثبت به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان محل وقوع شرکت مراجعه کند.

اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی، پس از بررسی مدارک و احراز شرایط لازم  نسبت به ثبت شرکت تعاونی اقدام می­‌کند. مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تعاونی در ایران شامل مدارک زیر می‌باشد:

    • اساسنامه شرکت تعاونی
    • صورتجلسه مجمع موسس
    • صورتجلسه مجمع عمومی عادی مؤسس
    • اقرارنامه اعضای شرکت
    • مدارک شناسایی اعضای شرکت
    • مجوز فعالیت از مراجع ذیصلاح (در صورت نیاز)
نکته مهم

هزینه ثبت شرکت تعاونی در ایران، معادل یک درصد سرمایه شرکت است که این هزینه، توسط شرکت تعاونی به حساب اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی واریز می­‌شود، پس از ثبت شرکت تعاونی، شرکت تعاونی به عنوان یک شخصیت حقوقی مستقل شناخته می‌­شود و می‌­تواند از مزایای قانونی شرکت­‌های تعاونی برخوردار شود.

قوانین ثبت شرکت­ های تعاونی

راه اندازی هر موسسه ای دارای یکسری قوانین می‌باشد مانند قانون پایانه های فروشگاهی که افراد باید آن‌ها را رعایت کنند، قوانین ثبت شرکت­‌های تعاونی در ایران در قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1370 و آیین نامه اجرایی آن، تعیین شده است.

براساس قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، شرکت­‌های تعاونی برای ثبت باید از شرایط زیر برخوردار باشند:

    • حداقل هفت نفر عضو واجد شرایط
    • اساسنامه با مقررات قانونی مطابقت داشته باشد.
    • سرمایه‌­ای که حداقل معادل یک میلیون ریال باشد.

متقاضیان ثبت شرکت تعاونی پس از اینکه مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تعاونی را به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ارائه دادند، شکر تعاونی به بررسی مدارک می‌­پردازد و به ثبت شرکت تعاونی اقدام می­‌نماید.

پس از ثبت شرکت تعاونی، شرکت تعاونی به عنوان یک شخصیت حقوقی مستقل شناخته می­‌شود و می­‌تواند از مزایای قانونی شرکت­‌های تعاونی برخوردار شود.

نکته:
با توجه به مزایای قانونی شرکت­ های تعاونی، ثبت شرکت تعاونی می­‌تواند برای افراد و گروه­‌های مختلف مفید و سودمند باشد.

استعلام ثبت شرکت تعاونی

برای استعلام ثبت شرکت تعاونی به صورت حضوری، باید به اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان محل وقوع شرکت مراجعه کرد و درخواست استعلام ثبت شرکت تعاونی را داد بعد اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی  با بررسی مدارک، اطلاعات مربوط به شرکت تعاونی مورد نظر را در اختیار متقاضی قرار می­‌دهد.

برای استعلام ثبت شرکت تعاونی به صورت غیرحضوری، می­‌توان از سامانه جامع پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی کشور استفاده کرد، این سامانه توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور راه اندازی شده است و امکان استعلام اطلاعات مربوط به شرکت­ های تعاونی و سایر اشخاص حقوقی را فراهم می­‌کند.

برای استعلام ثبت شرکت تعاونی از طریق سامانه جامع پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی کشور، باید مراحلی که در تصویر ذکر شده است را انجام دهید.

ثبت شرکت تعاونی و نحوه استعلام آن

مراحل استعلام ثبت شرکت‌های تعاونی

در صورت وجود شرکت تعاونی مورد نظر در سامانه اطلاعات مربوط به شرکت در صفحه نمایش داده می‌­شود؛ این اطلاعات شامل نام شرکت، موضوع فعالیت، تاریخ ثبت، محل شرکت، نوع شرکت، مدت شرکت، سرمایه شرکت و تعداد اعضای شرکت می‌باشد.

آشنایی با قوانین شرکت‌های تعاونی

شرکت‌های تعاونی نیز مانند هر شرکت دیگری، دارای قوانینی می‌باشد که باید به خوبی با آن‌ها آشنا باشید و رعایت کنید، در این قسمت از مقاله قصد داریم مطالب قوانین تعاونی را شرح دهیم تا به صورت کامل با این دسته از شرکت‌های تجاری آشنا شده باشید.

فصل اول قوانین به تعریف تعاونی، اهداف تعاونی، انواع تعاونی، ارکان تعاونی، عضویت در تعاونی، وظایف و اختیارات اعضای تعاونی و منابع مالی تعاونی می‌پردازد و در فصول دیگر قوانین به موارد زیر پرداخته شده است:

  • فصل دوم – کلیات: این فصل شامل 17 ماده است که در مجموع به کلیات مربوط به شرکت تعاونی می­‌پردازد.
  • فصل سوم – تشکیل و ثبت شرکت­ های تعاونی: این فصل به نحوه تشکیل و ثبت شرکت­ های تعاونی پرداخته است.
  • فصل چهارم – مجمع عمومی
  • فصل پنجم – هیأت مدیره
  • فصل ششم – بازرسان
  • ‌فصل هفتم – اتحادیه‌های تعاونی
  • فصل هشتم – اعتبارات تعاونی
  • ‌فصل نهم – شرکت­‌های تعاونی کشاورزی و روستایی
  • فصل دهم – شرکت­‌های تعاونی صیادان
  • فصل یازدهم – شرکت‌های تعاونی مصرف‌کنندگان
  • فصل دوازدهم – شرکت­ های تعاونی مسکن
  • فصل سیزدهم – شرکت­ های تعاونی اعتبار
  • فصل چهاردهم – شرکت های تعاونی آموزشگاه‌ها

قوانین شرکت­‌های تعاونی شامل 25 فصل است که به دلیل طولانی بودن و محدود بودن اندازه مقاله به تمام این فصل­‌ها اشاره نکردیم، علاقه مندان برای مطالعه این فصل­‌ها به صورت کامل باید به سایت https://www.mcls.gov.ir/fa/law/225  مراجعه کرده و تمام قوانین شرکت­‌های تعاونی را مطاله کنند.

علاوه بر قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و آیین نامه اجرایی آن، قوانین دیگری نیز وجود دارند که به نحوی با شرکت‌های تعاونی مرتبط هستند؛ از جمله این قوانین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • قانون تجارت
    • قانون مالیات‌های مستقیم
    • قانون کار
    • قانون تامین اجتماعی
نکته مهم

قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین قانون مربوط به شرکت‌های تعاونی در ایران است؛ این قانون کلیه اصول و مقررات مربوط به تشکیل، ثبت، اداره، تصفیه و سایر امور شرکت‌های تعاونی را در بر می‌گیرد.

تأثیر ماده 173 قانون مدنی مبارزه با مفاسد اقتصادی بر ماده 111قانون شرکت‌ تعاونی

ماده 173 قانون مدنی مبارزه با مفاسد اقتصادی: دادگاه مکلف است در صورت احراز وقوع جرم موضوع این قانون نسبت به توقیف تمام اموال محکوم‌علیه، اعم از منقول و غیرمنقول اعم از آن‌که در تصرف محکوم‌علیه باشد یا غیر او اقدام و مراتب را به مرجع صادرکننده حکم اعلام کند. مرجع صادرکننده حکم نیز موظف است نسبت به تعیین مدیر تصفیه برای اداره اموال توقیف‌شده اقدام کند.

این ماده، به منظور جلوگیری از فرار محکوم‌ علیه از پرداخت محکوم‌به مقرر می‌دارد که در صورت احراز وقوع جرم موضوع قانون مبارزه با مفاسد اقتصادی، تمام اموال محکوم‌علیه، اعم از منقول و غیرمنقول، اعم از آن‌که در تصرف محکوم‌علیه باشد یا غیر او توقیف می‌شود.

ماده 111 قانون شرکت‌های تعاونی: در صورت انحلال شرکت تعاونی، پس از تصفیه حساب‌ها، دارایی شرکت به ترتیب زیر تقسیم می‌شود:

    • بدهی‌های شرکت به طلبکاران
    • سهم‌الشرکه اعضا
    • ذخیره قانونی
    • اندوخته احتیاطی
    • حق تعاون و آموزش
    • پاداش
    • سود قابل تقسیم

در تأثیر ماده 173 قانون مدنی مبارزه با مفاسد اقتصادی بر ماده 111 قانون شرکت‌های تعاونی، می­‌توان گفت در صورت محکومیت مدیر یا اعضای شرکت تعاونی به جرم موضوع قانون مبارزه با مفاسد اقتصادی اموال شرکت تعاونی که در تصرف آن‌ها باشد، می­‌تواند توقیف شود.

در صورت توقیف اموال شرکت تعاونی مدیر تصفیه، از طرف دادگاه منصوب می‌شود و موظف است در راستای تأمین حقوق طلبکاران شرکت تعاونی، نسبت به اداره اموال توقیف‌شده اقدام کند.

نکته:
در صورت توقیف اموال شرکت تعاونی، ممکن است تقسیم دارایی شرکت تعاونی به تأخیر بیفتد؛ این امر می‌تواند به حقوق اعضای شرکت تعاونی، به ویژه اعضایی که طلبکار شرکت تعاونی هستند، آسیب برساند.

نرخ مالیات مرتبط با درآمد شرکت‌های تعاونی

بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم درآمد شرکت‌های تعاونی مشمول مالیات با نرخ 25 درصد می‌باشد، این نرخ همان نرخ مالیات شرکت‌های تجاری است؛ با این حال برخی از شرکت‌های تعاونی از معافیت‌های مالیاتی برخوردار می‌باشند. بنابراین، نرخ مالیات شرکت‌های تعاونی، به شرح زیر می‌باشد:

  • شرکت‌های تعاونی روستایی، کارگری مصرف، مسکن و اعتبار، صنایع دستی و صیادی، آموزشگاه‌ها و اتحادیه‌های آن‌ها معاف از مالیات هستند.
  • سایر شرکت‌های تعاونی مشمول 25 درصد مالیات می‌باشند.

در صورتی که شرکت تعاونی از معافیت مالیاتی یا تخفیف مالیاتی برخوردار باشد، باید مدارک مربوط به آن را در زمان تسلیم اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی و سامانه مودیان ارائه دهد.

معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های تعاونی

بر اساس ماده 111 قانون شرکت‌های تعاونی، درآمد شرکت‌های تعاونی روستایی متشکل از افراد ساکن حوزه عمل شرکت که به امر کشاورزی مباشرت مستقیم دارند، همچنین شرکت‌های تعاونی کارگری مصرف، مسکن و اعتبار و نیز اتحادیه‌های آن‌ها و نیز شرکت‌های تعاونی صنایع دستی و صیادان و آموزشگاه‌ها و اتحادیه‌های آن‌ها به طور کلی از پرداخت مالیات معاف می‌باشند.

معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های تعاونی شامل مواردی می‌باشد که در تصویر زیر آن‌ها شرح داده‌ایم.

معافیت مالیاتی شرکت تعاونی

شرکت‌های تعاونی که معافیت مالیاتی دارند

تخفیف مالیاتی شرکت‌های تعاونی

علاوه بر معافیت‌های مالیاتی، برخی از شرکت‌های تعاونی می‌توانند از تخفیف مالیاتی برخوردار شوند، بر اساس ماده 112 قانون شرکت‌های تعاونی در مواردی که شرکت تعاونی بر اساس مقررات قانونی از تسهیلات دولتی استفاده کند، مالیات آن به میزان 10 درصد تخفیف داده می‌شود.

برای برخورداری از تخفیف مالیاتی شرکت تعاونی باید مدارک مربوط به استفاده از تسهیلات دولتی را در زمان تسلیم اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارائه دهد.

نتیجه گیری

شرکت تعاونی، شرکتی متشکل از اشخاص حقیقی و حقوقی است که این اشخاص به منظور رفع نیازهای مشترک خود و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضا از طریق کمک متقابل و همکاری با یکدیگر شرکت تعاونی را تشکیل می­‌دهند و همچنین تعداد اعضای شرکت تعاونی نمی‌­تواند از 7 نفر کم‌تر باشد.

در مقاله‌ای که خواندید نحوه ثبت و استعلام شرکت‌های تعاونی را شرح دادیم و دانستید که برای راه اندازی یک موسسه تعاونی باید چه اقداماتی را انجام و چه قوانینی را رعایت کنید. در انتها اگر سوال و یا پیشنهادی در خصوص موضوع مقاله دارید می‌توانید در قسمت دیدگاه برایمان ثبت کنید.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "شرکت های تعاونی در چه خصوصی به افراد جامعه کمک می‌کنند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "شرکت‌های تعاونی نقش مهمی در اقتصاد و جامعه ایفا می‌کنند، آن‌ها می‌توانند به بهبود رفاه اقتصادی و اجتماعی افراد، ایجاد اشتغال، کاهش فقر و نابرابری و تقویت مشارکت مردم در امور اقتصادی و اجتماعی کمک کنند." } },{ "@type": "Question", "name": "محدودیت در منابع مالی شرکت‌های تعاونی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "شرکت ­های تعاونی به دلیل ماهیت غیرانتفاعی که دارند با منابع مالی محدودی روبرو هستند و این محدودیت می­‌تواند در توسعه و رشد شرکت­‌های تعاونی مشکل ایجاد کند." } },{ "@type": "Question", "name": "تقسیم سود ذخیره قانونی چگونه عمل می‌کند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "حداقل 5 درصد از سود خالص شرکت تعاونی باید به عنوان ذخیره قانونی به حساب ذخیره قانونی منظور شود؛ این ذخیره برای جبران زیان­‌های احتمالی شرکت و توسعه و تقویت شرکت مورد استفاده قرار می­‌گیرد." } },{ "@type": "Question", "name": "سود سهام در شرکت تعاونی چه مفهومی دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "سود سهام در شرکت تعاونی به نسبت سهام هر عضو در شرکت تعیین می­‌شود؛ یعنی هر عضو شرکت به ازای هر سهم که خریداری کرده و به اندازه ارزش اسمی سهام خودش، سود دریافت می­‌کند؛ حداکثر سود سالانه سهام در شرکت تعاونی 6 درصد است که این میزان سود توسط مجمع عمومی عادی شرکت تعیین می‌گردد." } },{ "@type": "Question", "name": "تعاونی های تولید در چه زمینه هایی فعالیت می‌کنند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "شرکت ­هایی هستند که در امور مربوط به تولید کالاها و خدمات فعالیت می­‌کنند، این شرکت‌­ها می­‌توانند در زمینه­ های کشاورزی، صنعت، معدن، خدمات و سایر زمینه ­ها فعالیت کنند." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.