صدور صورتحساب الکترونیکی

آیا می‌دانید درصد گیری پول چگونه انجام می‌شود؟ در جوامع بشری علم ریاضیات کاربردهای فراوانی در شمارش پول و کالا گرفته تا محاسبه سود و زیان دارد، یکی از موارد پرکاربرد از علم ریاضیات استفاده از درصد در علوم مختلف است که در بسیاری از مواقع برای بیان قابل فهم­‌تر و قابل درک‌­تر یک موضوع عددی از درصد استفاده می‌­شود.

برای شناخت بیشتر موضوع درصدگیری پول، در مقاله پیش رو به مفاهیم تاثیرگذار محاسبه آن خواهیم پرداخت تا در برنامه مالی خود دچار اشتباه و سهل انگاری نشوید. اگر قصد دارید با درصدگیری آشنا شوید همراه ما باشید.

خواندن مقاله درصد گیری پول را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
علاقمندان به مفاهیم و مباحث ریاضی

درصد چیست و در چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

درصد یکی از مفاهیم پرکاربرد در ریاضی و به معنی کسری است که مخرج آن 100 باشد، یا به زبان ساده‌­تر به چند قسمت مشخص از 100 قسمت درصد می­‌گویند؛ یا به زبان ریاضی درصد یک عدد بدون واحد یا بعد است که بیان­گر یک کسر از عدد صد است.

از درصد برای مقایسه کسرها، یافتن میزان یا درصد افزایش یا کاهش، محاسبه بیمه قابل پرداخت، مالیات حقوق، درصد گیری عدد، درصد گیری پول، درصد گیری تخفیف، آنالیز داده‌­های بزرگ، بیان سود و زیان، بیان میزان افزایش یا کاهش جمعیت استفاده می‌­شود.

نکته مهم

یک درصد کسری از ۱۰۰ بوده که با تقسیم صورت بر مخرج و ضرب نتیجه در عدد ۱۰۰ به دست می­ آید.

درصد گیری عدد

یکی از موارد استفاده درصدگیری­‌ها مربوط به درصد گیری اعداد ریاضی است، برای درصدگیری اعداد باید عدد مورد نظر را بر صد تقسیم کرد، به عنوان مثال برای درصد گیری عدد 50 باید عدد 50 را به 100 تقسیم کنید، در این صورت به درصد 50 درصد دست خواهید یافت.

درصد در محاسبات مالی

در محاسبات مالی برای بیان سود و زیان، درآمد شرکت، مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش افزوده و مقایسه با دوره­‌های مشابه قبل از درصد استفاده می­‌شود، به عنوان مثال اگر یک شرکت اقدام به تولید یک کالا به ارزش 20 میلیون ریال نماید، در زمان فروش باید 9 درصد یعنی مبلغ یک میلیون و 800 هزار ریال به عنوان مالیات ارزش افزوده به قیمت فروش اضافه کند.

به طور کلی مسائل مربوط به درصد در محاسبات مالی به چند دسته تقسیم می‌­شوند که مهم‌­ترین درصد در محاسبات مالی شامل دو مورد زیر است:

    1. مسائلی که درصد افزایش می‌یابد مانند سود و مالیات
    2. مسائلی که درصد کاهش می‌­یابد مانند درصد تخفیف، کاهش جمعیت

درصد گیری پول

در آموزش حسابداری نیز با درصد گیری زیاد سرورکار داریم، درصد گیری پول معمولا با هدف محاسبه درصدهای سود حاصل شده، میزان کاهش یا افزایش ارزش کالا/خدمات است که از طریق پول مورد استفاده قرار می­‌گیرند؛ در روش درصدگیری پول دو مفهوم استفاده می‌شود که در تصویر زیر آن‌ها را شرح داده‌ایم.

روش ها و مفاهیم درصد گیری پول

دو مفهوم رایج در درصدگیری

درصد گیری تخفیف

درصد گیری تخفیف برای مشخص کردن میزان کاهش ارزش یک کالا یا خدمات قابل فروش و فروش به قیمت جدید مورد استفاده قرار می­‌گیرد، نحوه محاسبه درصد گیری تخفیف که همان درصد گرفتن پول است، به این صورت است که یک فروشنده اعلام می­‌کند اجناس خود را با 15 درصد تخفیف به فروش می­‌رساند.

به عبارت دیگر وقتی فروشنده 15 درصد تخفیف می­‌دهد، یعنی ارزش فروش کالای خود را 15 درصد کاهش داده است، به عنوان مثال اگر قیمت فروش کالایی برابر 500 هزار ریال باشد، با ارائه تخفیف 15 درصدی یعنی ارزش فروش کالا به میزان 75 هزار ریال کاهش یافته است.

آموزش درصد گیری پول

همان طور که آموزش حسابداری مقدماتی گفته شد، یکی از مفاهیم پرکاربرد در ریاضیات که امروزه حتی در زندگی روزمره و برنامه اموال افراد نیز کاربرد فراوانی دارد، مفهوم درصد و درصد گیری است.

درصد که از عدد بین صفر تا 100 را شامل می­‌شود، صفر درصد به مفهوم صفر یا هیچ و صد درصد به معنی کامل و یک است، در تمامی جنبه‌­های محاسباتی از جمله محاسبات پولی نیز از درصد گیری استفاده می­‌شود.

آموزشگاه حسابداری فرداد

روش درصد گیری پول

در درصد گیری­‌ها از جمله درصدگیری پول به دو طریق عمل می­‌شود، در یک روش یک مقدار کم را از مقدار کلی در نظر می­‌گیرند و سپس گفته می‌­شود که آن مقدار کم چند درصد از مقدار کل است، در روش دیگری درصدی از یک مقدار عددی بیان می­‌شود که آن مقدار باید محاسبه شود.

فرمول درصد گیری پول

در مطالب قبل سعی بر این شد که درصدگیری پول را به صورت کامل توضیح دهیم که برای ورود اطلاعات در نرم افزار حسابداری شرکتی که درصد دارند، به مشکل برنخورید؛ اما برای بیان فرمول درصد گیری پول به دو مثال ساده به شرح زیر اکتفا می­‌شود:

ردیف فرمول و مثال درصد پیری پول
1 فرض کنید شرکتی کالایی را به قیمت 8 میلیون ریال به فروش می‌­رساند، با توجه به این که مبلغ 8 میلیون ریال شامل مالیات ارزش افزوده نیز می­‌شود، حال میزان مالیات ارزش افزوده 8 میلیون ریال که برابر 9 درصد مبلغ مذکور است به شرح زیر محاسبه می­‌گردد:

  720,000= 9%  × 8,000,000

2 فرض کنید از یک قرارداد انجام شده به مبلغ 400 میلیون ریال مقرر شده که مبلغ 20 میلیون ریال به یک فرد واسط پرداخت شود. حال اگر بخواهید بدانید که چه درصدی از مبلغ قرارداد به شخص واسط پرداخت می‌­گردد، به شرح زیر محاسبه کنید:

0.05 = 400,000,000 ÷ 20,000,000

  5% = 100%  × 0.05

 

نحوه محاسبه درصد افزایش یا کاهش

یکی از کاربردهای مهم درصد گیری در هر صنف، یافتن درصد افزایش یا کاهش است، محاسبه درصد افزایش یا کاهش اهمیت زیادی در محاسبات و تحلیل‌­ها مالی و پولی دارد؛ با محاسبه درصد افزایش یا کاهش می‌­توان به میزان پیشرفت، افزایش یا کاهش فروش، تولید در طول دوره­‌های مختلف دست یافت.

فرض کنید میزان تولید یک تولیدی کفش در ماه گذشته 3200 جفت کفش بوده و در ماه جاری این مقدار به 3800 جفت کفش رسیده است، حال اگر بخواهید میزان افزایش تولید کفش تولید کننده مذکور را به دست آورید، می‌­توانید با استفاده از فرمول درصد به شرح زیر اقدام کنید:

  • 600 = 3200 _ 3800
  • %75/18 = 100 × (3200 ÷ 600)

نکته:
به صورت ساده برای محاسبه درصد افزایش یا کاهش باید طبق فرمول زیر اقدام کرد:

مقدار قدیمی / (مقدار جدید – مقدار قدیمی)

  • نتیجه اگر عدد مثبت باشد، بیانگر افزایش است.
  • نتیجه اگر عدد منفی باشد، بیانگر کاهش است.

درصد گیری پول بانکی

یکی از انواع درصد گیری پول بانکی، مربوط به درصد سود سپرده است، فرض کنید مبلغی را می­‌خواهید در بانک به عنوان سپرده قرار دهید، اولین سوالی که برای شما پیش می‌­آید؛ این است که چه سودی به این سپرده تعلق می‌­گیرد، معمولا کارمندان بانک میزان سود را به صورت درصد بیان می­‌کنند.

به عنوان مثال اگر نرخ سود سپرده در بانک مورد نظر شما برابر 14 درصد باشد، در این صورت برای محاسبه سود سالانه و سود ماهانه سپرده مربوط به خود به شرح زیر اقدام کنید:

  • مبلغ سپرده را در 14 درصد ضرب کنید، مقدار به دست آمده میزان سود سالانه مربوط به سپرده است.
  • مقدار سود سالانه را بر 12 تقسیم کنید، تا میزان سود حاصل از میزان سپرده در بانک به دست آید.
نکته مهم

سپرده بانک ­ها معمولا به دو صورت سپرده کوتاه مدت و سپرده بلند مدت است، در سپرده کوتاه مدت نرخ سود کم تر نسبت به سپرده بلند مدت به سپرده گذار تعلق می­‌گیرد.

درصد گیری پول با ماشین حساب

برای درصد گیری پول با ماشین حساب به همان طریقی که در مطالب قبل بیان شد اقدام می­‌شود، اگر از ماشین حساب­‌های حسابداری یا مهندسی استفاده شود و با توجه به این که آن­‌ها دارای کلید درصد هستند، فقط کافی است با ثبت عدد مورد نظر در کنار آن از کلید درصد استفاده شود.

اما اگر ماشین حساب معمولی و فاقد کلید درصد باشد برای درصد گیری پول (Percentage of money) با ماشین حساب باید بعد از این که عدد مورد نظر در نرخ مورد نظر ضرب شد، بر عدد صد تقسیم شود تا نتیجه نهایی حاصل شود.

نحوه محاسبه درصد تخفیف

در فروشگاه‌های زیادی مشاهده کرده‌­اید که برای فروش کالای خود تخفیف می‌­گذارند، به عنوان مثال فروشگاهی اعلام می­‌کند که کالای مشخصی به میزان 8 درصد با تخفیف به فروش می‌­رسد؛ حال اگر قیمت آن کالا برابر 2 میلیون ریال باشد، در این صورت میزان تخفیف قابل اعمال کالای مورد نظر در زمان ثبت در حسابداری ابری به شرح زیر می‌باشد:

    • 160,000 = 8 % × 2,000,000

چند مثال از درصدگیری پول

در مطالب قبل با ارائه مثال‌­هایی سعی بر این شد که در خصوص درصد گیری و درصد گیری پول توضیحات لازم ارائه شود، اما برای آشنایی بیشتر با این مفهوم پرکاربرد در ریاضیات و امور مالی در ادامه مثال­ هایی در رابطه با درصدگیری و درصد تخفیف آورده شده است.

بیست درصد یک میلیون تومان چقدر می‌­شود؟

حال که با مفهوم درصد آشنا شدید، شاید از خود بپرسید 20 درصد یعنی چقدر؟ یا بیست درصد یک میلیون تومان چقدر می‌­شود؟ برای یافتن پاسخ این سوال باید ابتدا 20 را در یک میلیون تومان ضرب و سپس بر صد تقسیم کنید، که نتیجه آن برابر 200 هزار تومان خواهد بود.

۲۰ درصد تخفیف چقدر است؟

برای پاسخ به این پرسش بهتر است به ذکر یک مثال پرداخته شود، فروشنده‌­ای برای فروش محصولات خود 20 درصد تخفیف می­‌دهد، اگر قیمت اولیه محصولات این فروشگاه برابر 3 میلیون ریال باشد، قیمت فروش محصول بعد از تخفیف و میزان تخفیف اعمال شده را محاسبه کنید؟ در تصویر زیر این مثال را به صورت کامل شرح داده‌ایم.

نمونه ای از درصد گیری پول

نمونه ای از بیست درصد تخفیف

نحوه محاسبه ۱۵ درصد افزایش حقوق

هر ساله با توجه به پایه حقوق کارکنان، میزان درصدی به عنوان پایه حقوق سال جدید اعمال می­‌شود که در ارسال لیست بیمه مورد استفاده قرار می‌گیرد، اگر کارمندی در سال جاری با پایه حقوق 74 میلیون ریال مشغول به کار باشد و در سال آینده قرار بر افزایش حقوق 15 درصدی باشد، پایه حقوق این کارمند در سال جدید به شرح زیر خواهد بود:

  • 86,250,000 = 15% * 75,000,000

نرم افزار محاسبه درصد پول

برای جلوگیری از بروز خطای احتمالی و همچنین افزایش سرعت در محاسبه درصدگیری پول نرم افزارهای مختلفی طراحی و تولید شده که علاوه بر قابلیت نصب و استفاده بر روی کامپیوترها، قابلیت استفاده بر روی تلفن‌­های همراه را نیز دارد، از جمله برنامه درصد گیری پول به موراد زیر می­‌توان اشاره کرد:

    • همراه پلاس امور مالی
    • درصد پلاس
    • Simple Calculator
    • Percentage Calculator

درصد گیری انلاین پول، تخفیف و عدد

علاوه بر طراحی و تولید نرم افزارهای مختلف برای درصد گیری پول، درصد تخفیف و عدد، وب سایت‌­های مختلفی وجود دارد که برای درصدگیری­‌های مختلف و به صورت آنلاین به شما کمک خواهند کرد، برای استفاده از این وب سایت‌­ها کافی است در اینترنت به جستجوی “درصد گیری آنلاین” بپردازید.

نتیجه گیری

امروزه درصد و درصد گیری کاربرد بسیار زیادی دارد، به گونه‌­ای که برای افتتاح حساب پس انداز، درصد گیری پول در بانک، دریافت تخفیف از فروشنده و حتی در شرکت‌­های بزرگ برای بیان نتایج بسیاری از تجزیه و تحلیل‌­های مالی از درصد استفاده می­‌شود.

با توجه به اهمیت آشنایی با درصد و نحوه محاسبه درصد در این مقاله علاوه بر ارائه شرح مختصری در خصوص درصد و درصد گیری، به موضوعات مرتبطی همچون آموزش درصدگیری پول، فرمول محاسبه درصد پول، نحوه محاسبه درصد افزایش یا کاهش، نرم افزار محاسبه درصد پول پرداختیم. در انتها اگر سوالی دارید در قسمت دیدگاه برایمان بنویسید.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "از درصد در چه اموری استفاده می‌شود؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "از درصد برای مقایسه کسرها، یافتن میزان یا درصد افزایش یا کاهش، محاسبه بیمه قابل پرداخت، مالیات حقوق، درصد گیری عدد، درصد گیری پول، درصد گیری تخفیف، آنالیز داده‌­های بزرگ، بیان سود و زیان، بیان میزان افزایش یا کاهش جمعیت استفاده می‌­شود." } },{ "@type": "Question", "name": "روش درصد گیری پول به چه صورت است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "در درصد گیری­‌ها از جمله درصدگیری پول به دو طریق عمل می­‌شود، در یک روش یک مقدار کم را از مقدار کلی در نظر می­‌گیرند و سپس گفته می‌­شود که آن مقدار کم چند درصد از مقدار کل است، در روش دیگری درصدی از یک مقدار عددی بیان می­‌شود که آن مقدار باید محاسبه شود." } },{ "@type": "Question", "name": "در ماشین حساب هایی که کلید درصد ندارند، چگونه درصد گیری می‌شود؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "ماشین حساب معمولی و فاقد کلید درصد باشد برای درصد گیری پول (Percentage of money) با ماشین حساب باید بعد از این که عدد مورد نظر در نرخ مورد نظر ضرب شد، بر عدد صد تقسیم شود تا نتیجه نهایی حاصل شود." } },{ "@type": "Question", "name": "بیست درصد یک میلیون تومان چقدر است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "برای یافتن پاسخ این سوال باید ابتدا 20 را در یک میلیون تومان ضرب و سپس بر صد تقسیم کنید، که نتیجه آن برابر 200 هزار تومان خواهد بود." } },{ "@type": "Question", "name": "چند نرم افزار برای درصد گیری پول نام ببرید؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "همراه پلاس امور مالی، درصد پلاس، Simple Calculator و Percentage Calculator" } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.