هنگامی که اشخاص به کمک برنامه حسابداری اقدام به صدور چک نموده و آن را به صورت دستی تکمیل می­‌نمایند، به دلایل مختلفی از جمله بد خطی، حواس پرتی، عدم قرائت صحیح اعداد توسط کارمند بانک و… امکان عدم وصول مبلغ چک توسط حامل چک وجود دارد. برای حل این مشکل طراحان و تولید کنندگان نرم افزار حسابداری شرکت بازرگانی اقدام به طراحی و تولید نرم افزار چاپ چک نموده‌­اند.

در نظام اقتصادی هر کشوری از جمله ایران، چک می‌­تواند به عنوان یکی از مهم­ترین ابزارهای پرداخت و یک سند تجاری مهم به حساب بیاید. زیرا چک ورقه مالی با ارزشی است، که معمولا برای خرید در زمان حال و پرداخت وجه آن در زمان آینده استفاده می­‌گردد. در این مقاله در خصوص نرم افزار چاپ‌چک، قواعد چاپ چک، کاربرد و بهترین نرم افزار چاپ چک، نرم افزار حسابداری ابری و… توضیحاتی ارائه می‌دهیم.

خواندن مقاله نرم افزار چاپ‌چک را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران مالی شرکت ها
حسابداران واحد خزانه داری
دانشجویان رشته حسابداری

چک چیست؟

چک در مفهوم لغوی به معنی ورقه با ارزش مالی یا نوشته­‌ای است، که صاحب چک با استفاده از آن و مطابق مقررات پول خود را از بانک برداشت و یا به شخص دیگری حواله می­‌دهد. به عبارت دیگر ورقه ای دارای تاریخ با مبلغ مشخص، که بر روی آن درج شده و برای پرداخت وجه در زمان مشخص شده­‌ استفاده می­‌شود.

براساس ماده ۳۱۰ قانون تجارت:‌ “چک نوشته‌ای است که به موجب آن صادرکننده، وجوهی را که در نزد محال علیه دارد کلاً یا بعضا مسترد یا به دیگری واگذار می‌کند.”

تعریف مذکور ممکن است برای عموم دشوار باشد. به همین علت در ادامه سعی بر این شده است که تعریف ساده‌­تری از چک ارائه گردد.

چک سندی است تجاری که بانک برای استرداد وجه و اعتبار قابل استفاده، یا انتقال آن به شخص ثالث به صاحب حساب مطابق قوانین بانکی، ارائه ‌می‌دهد. انواع چک‌های بانکی به دو دسته ریز طبقه بندی می‌شوند:

  1. چک‌هایی که توسط اشخاص صادر می‌شوند، شامل: چک عادی، چک تایید شده یا گواهی شده
  2. چک‌هایی که توسط بانک صادر می‌شوند، شامل: چک بین بانکی (رمزدار)، چک تضمین شده (تضمین شده رمزدار) چک مسافرتی
انواع چک در نرم افزار چاپ چک

انواع چک بانکی

چه زمانی از چک استفاده می‌کنیم؟

برای پرداخت مبالغ زیاد در معاملات، باتوجه به این که امکان جابجایی پول با مشکلاتی مواجه می­‌گردد، از چک استفاده می­‌شود. زیرا با استفاده از چک پول با مبلغ زیاد به حساب شخص ثالث، یا به حساب دیگر صاحب حساب واریز شده و این امر منجر به ایجاد امنیت در نقل و انتقال پول می­‌شود.

علاوه بر موارد فوق، هنگامی که اشخاص اقدام به معامله مدت دار نمایند، برای ایجاد تضمین و امنیت خاطر فروشنده، خریدار اقدام به صدور چک جهت پرداخت مبلغ در زمان مشخص در آینده می‌­نماید. در واقع در این روش شخص اقدام به پرداخت وجوه مدت‌دار نموده است.

علاوه براین که افراد باید از زمان استفاده از چک آگاهی داشته باشند، باید اطلاعاتی در خصوص قواعد نگارش چک، نرم افزارهای تولید شده در رابطه با صدور و مدیریت چک مانند نرم افزار چک، کاربرد نرم افزار چاپ چک (Check Printing Software)  و… نیز آگاهی مورد نیاز را داشته باشند.

در ادامه به شرح مختصری در خصوص موارد یاد شده پرداخته شده است.

آموزشگاه حسابداری فرداد

نرم افزار چاپ چک

هر چند چک یکی از اسناد اعتباری و مالی مهم برای اتحادیه و صنف های مختلف در دنیای تجاری امروز بوده و مبادلات مالی، در موارد متعدد براساس صدور چک و نظارت نرم افزار اموال و دارائی ثابت صورت می‌­گیرد، اما نکته مهم در این مبادلات بحث امنیت چک برای صادر کننده آن و بانک می­‌باشد.

گاهی دستکاری اعداد، جعل چک یا به علت بد خط نوشته شدن و ناخوانا بودن متن چک، منجر به برگشت خوردن چک یا وصول چک با مبلغ مغایر مبلغ صادره می­‌گردد، که نتیجه این امر می‌­تواند مشکلاتی برای صاحب چک (صادر کننده چک) یا کارمند بانک در پی داشته باشد. در زمینه سامانه مودیان مالیاتی نیز باید با قوانین جدید سامانه مودیان نیز آشنا شد.

به دلایل امنیتی و با پیشرفت تکنولوژی، طراحان نرم افزارها و برنامه نویس‌­ها اقدام به طراحی و تولید نرم افزار چاپ چک نموده‌­اند. این برنامه کاربردی بر روی کامپیوترها قابل نصب بوده و کار با آن بسیار ساده می­‌باشد.

با ورود به برنامه و قراردادن چک خام در پرینتر، اطلاعات مربوط به مبلغ، تاریخ، دریافت کننده چک، امضا صادر کننده چک و… در محل مربوط به خود درج و با صدور دستور پرینت، اطلاعات فوق بر روی چک چاپ شده و چک آماده تحویل به بانک می­‌گردد.

در واقع می‌توان گفت نرم افزار چاپ چک، یک برنامه چک پرینت و جایگزین مناسبی برای روش دست نویس کردن چک می­‌باشد. بخش‌های مختلف یک برگ چک را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

بخش‌های چک در نرم افزار چاپ چک

بخش‌های مختلف یک برگ چک

نرم افزار چاپ چک به عنوان زیر سیستم نرم افزار خزانه داری

طراحان نرم افزارهای حسابداری برای کمک به حسابداران و فرآیند خزانه داری، اقدام به طراحی و تولید نرم افزار خزانه داری نموده‌­اند.

این نرم افزار با تعریف منابع و مصارف وجوه نقد، گزارش‌­های کاملی برای برنامه ریزی صحیح به مدیران مالی ارائه داده و به عبارت دیگر فرآیند خزانه داری را مدیریت می­‌نماید.

به مجموعه فرآیندهای عملیاتی یک واحد اقتصادی مانند کنترل وجوه نقد، کنترل انواع اسناد دریافتنی و پرداختنی و… که از طریق سه حوزه تقدینگی، اسنادی و صندوق داری مدیریت می­‌شود، فرآیند خزانه داری گفته می­‌شود.

یکی از قابلیت‌های نرم افزار خزانه داری امکان چاپ چک می­‌باشد. همانطور که گفته شد این نرم افزار در جهت افزایش امنیت چک صادر شده و جایگزین مناسبی برای روش دست نویس کردن چک می­‌باشد.

تاثیر نرم افزار چک و بانک

تاثیر استفاده از نرم افزار چک و بانک (مشاغل سخت و زیان آور)

علاوه بر امکان چاپ چک که به عنوان زیر سیستم خزانه داری طراحی و تولید شده است، نرم افزار چاپ چک آنلاین نیز توسط طراحان تولید شده است، که افراد بدون نیاز به نرم افزار خاصی با ورود به سایت مربوطه می‌­توانند نسبت به چاپ چک اقدام نمایند.

در صورتی که شما تمایل به استفاده از این امکانات را داشته باشید، می­‌توانید با جستجوی متن “نرم افزار چاپ‌چک صیادی آنلاین” به سایت­‌های ارائه دهنده خدمات مورد نظر دست یابید.

نکته: یک نرم افزار چاپ چک مناسب به گونه‌­ای طراحی شده است، که روی تمام پرینترهای اداری و بانکی امکان چاپ روی برگه چک را فراهم می­‌آورد و الزامی به استفاده از پرینتر جداگانه را ندارد.

نرم افزار چک و بانک چه کاری انجام می­‌دهد؟

از زمان پیدایش پول مبادلات تجاری بیشتر به واسطه وجوه نقد صورت گرفته است. اما با گسترش تجارت و افزایش حجم مبادلات، مبادله گران به فکر گسترش روش­های مبادلاتی جدید بودند، که جایگزین وجوه نقد شود.

یکی از روش­‌های جدید مبادلات استفاده از چک می­‌باشد. از ویژگی­‌های این روش حمل و نقل راحت و امنیت بالای آن می­‌باشد.

همانطور که گفته شد، آشکار شدن مشکلات مربوط به صدور چک دست نویس شده، طراحان و برنامه نویسان اقدام به طراحی و تولید نرم افزار چک و بانک نمودند.

استفاده از نرم افزار چک و بانک و نرم افزار چاپ چک به عنوان روشی جدید در فرآیند صدور چک­‌های شخصی و اداری می­‌باشد. در این روش با بکار گیری فرمت بندی قابل تغییر، عملیات چاپ چک با امنیت و دقت بالا امکان پذیر شده است.

از ویژگی­‌های نرم افزار یاد شده به مواردی مانند نوشتن چک با فونت­‌ها و قلم­‌های دلخواه و زیبا، هوشمندی نرم افزار در زمان نوشتن چک، امنیت بالای چک ارائه شده به افراد جهت جلوگیری از جعل چک و… می‌­توان اشاره کرد.

قواعد نگارش چک

هر چند با رعایت قوانین و مقررات بانک اقدام به صدور دسته چک برای افراد متقاضی می‌­نماید و نقش چک در داد و ستد امروزه امری امکان ناپذیر می­‌باشد، اما ناآشنایی با قوانین و قواعد نگارش چک، می‌­تواند منجر به ایجاد ضرر و زیان­‌های جبران ناپذیری برای صاحب چک شود.

از جمله قواعد نگارش چک می توان به موارد ذکر شده در تصویر زیر اشاره کرد.

قواعد نگارش چک در نرم افزار چاپ چک

قوانین نوشتن چک

کاربرد نرم افزار چاپ چک

نرم افزار چاپ‌چک برنامه‌­ای بسیار کاربردی و قابل اجرا بر روی رایانه است. این نرم افزار یک برنامه چک پرینت بوده که با استفاده از آن عملیات چاپ روی انواع چک صورت می­‌گیرد. بطور کلی می‌توان گفت این نرم افزار جایگزین مناسبی برای روش دست نویس چک می­‌باشد.

قابلیت­‌هایی که این نرم افزار در اختیار کاربر قرار می­‌دهد، امکانات مناسبی را جهت نگارش سریع‌­تر چک فراهم می­‌نماید.

کاربر پس از ورود به برنامه مبلغ و گیرنده چک را وارد می­‌کند، سپس کامپیوتر به صورت خودکار تاریخ و مبلغ را به صورت عددی و حروفی، نام گیرنده وجه، بستن اعداد و غیره را انجام می­‌دهد.

در نهایت کاربر با کلیک روی دکمه چاپ به آسانی می‌تواند یک چک را چاپ نماید.

در صورتی که علاقه­‌مند به یادگیری بیشتر در خصوص چک، نرم افزار چاپ چک و مزایای آن باشید، می­‌توانید ویدیوی مربوط به آن را در صفحه آپارات آرین سیستم مشاهده کنید.

لازم به ذکر می‌باشد که از سال 1400 برای یکپارچه سازی چک­‌های صادره توسط بانک‌ها، جدیدترین نوع چک با عنوان چک صیادی در ایران عرضه شده و بازارهای مالی مورد استفاده قرار گرفته است.

به همین علت طراحان و تولید کنندگان نرم افزارهای چاپ چک مناسب­‌تر است، که از متن “نرم افزار چاپ‌چک صیادی” به جای نرم افزار چاپ چک استفاده نمایند.

بهترین نرم افزار چاپ چک

شرکت­‌ها و اشخاصی که قصد دارند چک­‌های خود را به صورت مکانیزه چاپ گرفته و در اختیار ذینفعان خود قرار دهند، باید از نرم افزار مذکور استفاده نمایند. اما با توجه به تنوع زیاد نرم افزار مذکور در بازار انتخاب بهترین نرم افزار چاپ چک امری ضروری است. در تصویر زیر به چند ویژگی­ مهم بهترین نرم افزار چاپ چک اشاره شده است.

مهم ترین ویژگی‌های نرم افزار چاپ چک

ویژگی‌های مهم نرم افزار چاپ چک

امکانات نرم افزار چاپ چک آرین سیستم

تولید کنندگان نرم افزارهای مالی به دنبال یافتن مشکلات مشتریان و در جهت حل مشکلات آنان می­‌باشند. گروه داده پردازی آرین سیستم نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برای رفع مشکلات مشتریان خود در خصوص چک نویسی اقدام به طراحی امکان صدور و چاپ چک نموده است.

از جمله امکانات مربوط به صدور و چاپ چک آرین سیستم به مورد زیر می‌­توان اشاره نمود:

  • تعریف دسته چك در برنامه چک و مدیریت بر دسته چك‌های مختلف در حساب‌های جاری مختلف
  • ثبت عملیات صدور چك و رسید دریافت وجه، دریافت و پرداخت وجوه از طریق حساب‌های بانك
  • قابلیت صدور یك چك برای چندین حساب متفاوت
  • قابلیت صدور یك فقره چك به حساب‌های معین و اشخاص متفاوت و متعدد
  • پیگیری و تعیین وضعیت اسناد چک و بانک از زمان دریافت تاکنون
  • امکان درج مبلغ، تاریخ و مشخصات گیرنده چک بر روی چک
  • قابلیت تعریف تعداد زیاد بانک و دسته چک

خرید نرم افزار چاپ چک آرین سیستم

باتوجه به این که تمام امکانات مورد نیاز برای انجام تنظیمات، صدور و چاپ چک در نرم افزار خزانه داری آرین سیستم (که به نام نرم افزار دریافت و پرداخت هم شناخته می‌شود) پیاده سازی شده است.

شما با تهیه نرم افزار خزانه داری علاوه بر سایر امکانات این نرم افزار، هرآنچه که برای صدور و چاپ نرم افزاری چک نیاز دارید به دست می آورید. در صفحه نرم افزار خزانه داری به صورت کامل امکانات نرم افزار خزانه داری در زمینه صدور و مدیریت چک‌ها ذکر شده است.

نتیجه گیری

از زمان پیدایش چک و ورود آن به داد و ستدها، چک نویسی و مشکلات ناشی از آن مانند خط خوردگی یا ثبت اطلاعات غلط وجود داشته و در زمان حال نیز ادامه دارد. به همین علت نرم افزار چاپ چک طراحی و تولید شده تا مدیریت چک­‌های بانکی آسان­تر شده و از مشکلات صادر کنندگان چک­‌ها کاسته شود.

به طور کلی نرم افزار چاپ چک این امکان را می­‌دهد، تا به سادگی و در کمترین زمان بر روی چک اطلاعات مد نظر چاپ شوند. در این مقاله سعی کردیم تمام مطالب حوزه سیستم چاپ چک را مطرح کنیم. درصورتی که سوال و یا نظری درباره این مقاله دارید از طریق ثبت دیدگاه با ما درارتباط باشید.

آموزش نرم افزار خزانه داری

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.