تعمیرات و حفظ تجهیزات و دستگاه‌ها که سرمایه هر سازمان هستند، بسیار مهم و ضروری می باشد. چرا که انجام صحیح و به موقع نگهداری و تعمیرات، باعث فعالیت مداوم دستگاه‌ها و در نتیجه افزایش بهره‌ وری و کارایی ارائه خدمات می شود. بنابراین استخدام کارشناس نگهداری و تعمیرات در موفقیت سازمان ها موثر خواهد بود.

برای اجرای فرآیند نگهداری و تعمیر تجهیزات، نیاز به افراد متخصص می باشد، که بدانند کار تعمیرات و نگهداری به چه نحو انجام می‌شود. سازمان‌ها می‌توانند با استخدام کارشناس نگهداری و تعمیرات، فرآیند تعمیر و نگهداری را به خوبی و به صورت موثر پیش ببرند. ما در این مقاله ضمن آشنایی با شغل نگهداری و تعمیرات، در مورد استخدام کارشناس نگهداری و تعمیرات مطالبی بیان می کنیم. اگر علاقمند به یادگیری هستید، حتما تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

خواندن استخدام کارشناس نگهداری و تعمیرات را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران منابع انسانی
شاغلان بخش نگهداری و تعمیرات
علاقمندان به شغل نگهداری و تعمیرات

استخدام مدیر نگهداری و تعمیرات

همانطور که می‌دانید همه سازمان‌ها جهت رسیدن به اهداف خود به مدیریت نیاز دارند. در بخش تعمیرات و نگهداری سازمان‌ها، نیز مدیریت موردنیاز می باشد، تا سازمان به اهداف تعیین شده خود دست پیدا کند.

از جمله فعالیت‌های مدیریت نگهداری و تعمیرات می‌توان به مواردی همچون هدف‌گذاری، برنامه ریزی، سازماندهی، کنترل منابع، استاندارد سازی، نظارت بر اجرای برنامه‌ها، ایجاد انگیزه در کارکنان و … نام برد. بنابراین سازمان‌ها با استخدام مدیر نگهداری و تعمیرات می‌توانند به اهداف تعمیرات و نگهداری خود دست یابند.

استخدام شغل نگهداری و تعمیرات

فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات (نت) در سازمان ها بسیار پیچیده می باشند. به همین دلیل برای انجام صحیح و موثر این فعالیت‌ها، سازمان‌ها نیاز به استخدام کارشناس نگهداری و تعمیرات دارند.

کارشناس نگهداری و تعمیرات، مسئول انجام کارهایی همچون تعمیرات و نگهداری تجهیزات و همچنین مسئول نظارت بر نحوه نگهداری از دارایی ها می باشد، که باید در انجام این کارها تخصص و مهارت کافی داشته باشد، تا با انجام موثر کارها، سازمان را به اهداف خود نزدیک‌ تر کند. لازم به ذکر است نرم افزار دارایی در پیشبرد وظایف کارشناس نگهداری و تعمیرات نقش زیادی دارد.

استخدام کارشناس نگهداری و تعمیرات

استخدام کارشناس نگهداری و تعمیرات

انواع شاخص های نگهداری و تعمیرات

مدیریت نگهداری و تعمیرات برای انجام موثر فرایندها نیاز به شاخص‌‌هایی دارد. شاخص های نگهداری و تعمیرات نشان می‌دهند که عملکرد مدیریت در دستیابی به اهداف نگهداری و تعمیرات سازمان چگونه است.

شاخص های نگهداری و تعمیرات به سه دسته تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:

  • شاخص‌های نتیجه ا‌ی کلیدی: نشان می‌دهند که عملکرد مدیریت در یک منظر خاص چگونه بوده است.
  • شاخص‌های عملکردی: نشان می‌دهند که چه کاری باید انجام شود.
  • شاخص‌های کلیدی عملکردی: نشان می دهند که چه کاری باید انجام داد تا کارایی سازمان افزایش یابد.

در بخش نگهداری و تعمیرات، سطوح نگهداری و تعمیرات در دو بخش طبقه بندی می شوند که عبارتند از:

  • نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر
  • نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه

در ادامه در مورد هر یک از این سطوح، مطالبی بیان می شود.

نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر

نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر (TPM)، فرآیندی است که با استفاده کارآمد از تمامی ماشین‌آلات و تجهیزات و همچنین استفاده از مهارت‌های همه کارکنان از مدیر تا نیروهای بخش تعمیرات، برای رسیدن به تولید کامل انجام می‌گیرد.

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PM)، مجموعه‌ای از فعالیت هاست که با هدف پیشگیری از خرابی ‌های تجهیزات و در نتیجه کاهش هزینه‌های مربوط به تعمیرات انجام می ‌شود.

آموزشگاه حسابداری فرداد

برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات

یکی از مهمترین فرآیند کسب و کار در تمامی واحدهای سازمان‌ها، وجود برنامه ریزی می باشد. در بخش تعمیرات و نگهداری سازمان ‌ها نیز باید برنامه‌ ریزی انجام شود. وقتی برای انجام یک کاری برنامه‌ریزی صورت گیرد، انجام آن کار بسیار راحت تر و ارزان تر خواهد بود.

شرح وظایف واحد برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات به این صورت می باشد، که این واحد یک برنامه ‌ای تهیه می‌کند، که در آن کلیه فعالیت ‌هایی که باید انجام شود و تمامی منابع و مهارت های مورد نیاز برای فعالیت، همچنین تخمین زمان لازم برای فعالیت برنامه ریزی می شود. انجام برنامه ریزی در بخش نگهداری و تعمیرات باعث کاهش هزینه ها در سازمان خواهد شد. لذا استخدام کارشناس برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات، جهت انجام صحیح این فرایند، برای سازمانها امری ضروری است.

اهداف رایج در مدیریت نگهداری و تعمیرات

مدیریت نگهداری و تعمیرات اهدافی دارند که رایج ترین اهداف عبارتند از:

  • کنترل هزینه ‌های موجود با کمک از برنامه مالی
  • زمان‌بندی مناسب کارها و اطمینان داشتن از فعالیت شرکت بر طبق مقررات
  • جلوگیری از هدررفت منابع مالی شرکت
  • مدیران نگهداری و تعمیرات باید بتوانند بودجه ‌ای که برای این واحد در نظر گرفته می ‌شود را به بهترین حالت ممکن بین مراکز اختصاص دهند.
  • مدیریت نگهداری و تعمیرات باید با چگونگی انجام کارها آشنایی کامل داشته باشد، تا بتواند انجام فعالیت ‌ها را بر طبق اولویت زمان بندی کند.
  • مدیریت نگهداری و تعمیرات باید در هر زمان با جدیدترین قوانین و مقررات آشنایی داشته باشد، تا بتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد.
اهداف رایج در مدیریت نگهداری و تعمیرات

اهداف رایج در مدیریت نگهداری و تعمیرات

شرح وظایف مسئول نگهداری و تعمیرات

مسئول نگهداری و تعمیرات دارای وظایف مهمی می باشد، که در ادامه توضیحاتی در مورد هریک از این وظایف بیان می گردد.

اختیارات و وظایف

مسئول نگهداری و تعمیرات فردی است که کلیه فعالیت‌ های تعمیر و نگهداری را برعهده دارد و دارای اختیارات و وظایفی می‌باشد. مسئول نت این اختیار را دارد که با افرادی همچون مدیر سازمان و مدیر تولید در ارتباط باشد. این فرد دارای وظایف اصلی و فرعی متعددی می باشد، که در ادامه مقاله به چند مورد از وظایف اصلی و فرعی مسئول نگهداری و تعمیرات اشاره می شود.

وظایف اصلی

در هنگام استخدام کارشناس نگهداری و تعمیرات باید وظایف اصلی برای فرد متقاضی توضیح داده شود. از جمله وظایف اصلی کارشناس نگهداری و تعمیرات، می توان موارد زیر را نام برد:

  • تلاش در جهت تحقق اهداف تعیین شده
  • انجام کلیه مسئولیت های داده شده توسط مدیران ارشد
  • جمع آوری مدارک واحد نگهداری و تعمیرات
  • کاهش دادن زمان تعمیرات
  • برنامه ریزی تعمیرات و نگهداری
  • نظارت بر کلیه واحدهای نگهداری و تعمیرات
  • تدوین دستورالعمل‌های کاری و برنامه تعمیرات و نگهداری
  • شناسایی و انتخاب قطعات یدکی و ماشین آلات
  • و ….

وظایف فرعی

مسئولان نگهداری و تعمیرات علاوه بر وظایف اصلی دارای وظایف فرعی نیز می باشند. ما در این بخش، چند مورد از وظایف فرعی کارشناس نگهداری و تعمیرات را بیان می کنیم:

  • حضور منظم و به موقع خود در سازمان
  • کمک کردن به توسعه مهارت ها
  • استفاده بهینه از تسهیلاتی که در اختیار دارد
  • و …

لازم به ذکر می باشد که سازمان‌ها می‌توانند با پرداخت به موقع حقوق کارشناس نگهداری و تعمیرات، انگیزه لازم را برای انجام صحیح و به موقع کارها، در کارشناس ایجاد کنند. اما سوال این است حداقل دستمزد یک کارشناس نگهداری و تعمیرات چقدر است؟

تجهیزات مورد نیاز

مسئول نگهداری و تعمیرات برای انجام وظایف خود به برخی تجهیزات نیاز دارد، که از جمله می توان موارد زیر را نام برد:

  • منابع مالی مورد نیاز
  • منابع اطلاعاتی
  • نیروی انسانی
  • ابزارآلات و …
تجهیزات مورد نیاز کارشناس نگهداری و تعمیرات

تجهیزات مورد نیاز کارشناس نگهداری و تعمیرات

جانشین مسئول نگهداری و تعمیرات

برای نیروهای سازمانی باید جانشینی تعیین شود، تا در مواقع لازم استفاده گردد. در هنگام استخدام کارشناس نگهداری و تعمیرات، جانشین این شغل نیز تعیین می شود. جانشین مسئول نگهداری و تعمیرات، مسئول مکانیک یا مسئول برق می باشد.

مسئولیت دستورگیری و گزارش دهی

مسئول نگهداری و تعمیرات دارای مسئولیت دستورگیری و گزارش‌ دهی نیز می‌ باشد. به این صورت که دستورات لازم را از مدیر تولید می گیرد و گزارش هایی را که تهیه می کند، به مدیر سازمان و مدیر تولید ارائه می‌کند.

عوامل کلیدی در موفقیت در مدیریت نگهداری  تعمیرات

برای موفقیت در مدیریت نگهداری و تعمیرات عوامل متعددی دخیل هستند، که از جمله عوامل کلیدی در موفقیت عبارتند از:

  • تسهیل فرآیندهای مدیریت کار
  • توانمند سازی از طریق ابزارهای تکنولوژیکی
  • حرکت به سمت نگهداری و تعمیرات پیش کنشی
  • استفاده هوشمند از داده های تجهیزات

در ادامه مطلب، در مورد هر یک از عوامل کلیدی مطالبی بیان می شود.

تسهیل فرآیندهای مدیریت کار

مدیریت کار یعنی اینکه یک شرکت چگونه فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات را از مرحله شروع تا ارائه گزارش انجام می‌دهد. به عبارت دیگر مدیریت کار عبارت است از انجام دادن کارهای درست در زمان مناسب و به روش صحیح.

فرآیند مدیریت کار خوب دارای مزایای زیادی می باشد، که از جمله می توان به مواردی همچون، بهبود کارایی نیروی کار، زمانبندی آسان، کاهش زمان توقف، افزایش عمر تجهیزات، بهبود وضعیت برنامه ریزی، بهبود مدیریت عملکرد و بهینه شدن موجودی انبار اشاره کرد. عناصر اصلی مدیریت کار به شکل چرخه زیر می باشد.

عناصر مدیریت کار در وظایف کارشناس نگهداری و تعمیرات

عناصر مدیریت کار در وظایف کارشناس نگهداری و تعمیرات

لازم به ذکر می باشد که با استفاده از چرخه مدیریت کار، اکثر فعالیت های نگهداری و تعمیرات می تواند مدیریت شود. اگر بتوانیم این چرخه را به خوبی رعایت کرده و انجام دهیم، بهترین مدیریت را خواهیم داشت.

توانمند سازی از طریق ابزارهای تکنولوژیکی

در مدیریت نگهداری و تعمیرات، ابزارهای فناوری گوناگونی همچون IOT،APM ،EAM و… استفاده می‌شوند. شرکت ها می توانند با استفاده از این ابزارهای فناوری به اهداف خودشان در مدیریت نگهداری و تعمیرات دست یابند. انتخاب ابزار فناوری در شرکت‌ های مختلف متفاوت می‌باشد و بستگی به کاربرد ابزار در کارخانه دارد. استفاده از این ابزارهای فناوری باعث حداقل شدن زمان توقف و همچنین کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات و در نتیجه بهبود راندمان کلی در بخش نگهداری و تعمیرات می شود.

حرکت به سمت نگهداری و تعمیرات پیش کنشی

اگر مدیریت نگهداری و تعمیرات قبل از ایجاد خرابی بتواند آن را پیش‌بینی کند موفق خواهد بود. پیش بینی قبل از ایجاد خرابی پیش کنش نامیده می شود. شرکت‌ها می‌توانند با تغییر رویه به سمت نگهداری و تعمیرات پیش کنشی، خرابی ها را قبل از اینکه به وقوع ‌بپیوندند پیش‌بینی کرده و اقدامات لازم را برنامه ‌ریزی کنند. سپس از این طریق می‌توانند هزینه‌های نگهداری و تعمیرات را کاهش داده و قابلیت اطمینان تجهیزات را افزایش دهند.

استفاده هوشمند از داده های تجهیزات

یکی دیگر از عوامل کلیدی موفقیت در مدیریت نگهداری و تعمیرات، استفاده هوشمندانه از داده ها و سوابق تجهیزات می باشد. داشتن تاریخچه تجهیزات و دارایی ها می تواند برای مدیریت بسیار مفید باشد. اگر سازمانها بدانند دارایی‌ها و تجهیزات چه زمانی خریداری شده‌اند و از تاریخچه مطلع باشند، می‌توانند زمان خرابی را پیش ‌بینی کرده و اقدامات لازم را انجام دهند. استفاده هوشمند از داده ها و سوابق تجهیزات می‌تواند در مدیریت بهتر تجهیزات مفید باشد.

شرایط احراز شغل کارشناس نگهداری و تعمیرات

کارشناس نگهداری و تعمیرات باید بر نحوه نگهداری و تعمیرات دارایی ها و تجهیزات نظارت داشته باشد. سازمانها در هنگام استخدام کارشناس نگهداری و تعمیرات، باید به خصوصیات کارشناس نگهداری و تعمیرات دقت کنند تا فردی را استخدام کنند که با تمام قوانین نگهداری و تعمیرات آشنایی داشته و مسلط باشد. همچنین تمامی شرایط احراز شغل کارشناس نگهداری و تعمیرات را داشته باشد. در ادامه برخی از نیازمندی های کار  برای این شغل را بیان می کنیم.

نیازمندی های کار به عنوان کارشناس نگهداری و تجهیزات

برای استخدام کارشناس نگهداری و تعمیرات، برخی از نیازمندی‌های کار به شرح زیر می باشد:

  • تحصیلات: تحصیلات مورد نیاز برای استخدام کارشناس نگهداری و تعمیرات، مقطع کارشناسی رشته برق یا مکانیک می باشد.
  • سابقه کار: استخدام کارشناس نگهداری و تعمیرات به افرادی با حداقل ۵ سال سابقه کار نیاز دارد.
  • مهارت‌های ارتباطی و مکاتباتی: استخدام کارشناس نگهداری و تعمیرات باید از بین افرادی صورت گیرد که مهارت های ارتباطی خوبی دارند. چون کارشناس نگهداری و تعمیرات با مسئولان رده‌‌های بالا ارتباط دارند و همچنین به دلیل اینکه جنبه‌های کار را باید به افراد بدون تخصص آموزش دهند، لذا باید دارای مهارت ارتباطی و مکاتباتی خوبی باشند.
  • تسلط بر امور فنی ماشین آلات و تجهیزات: کارشناس نگهداری و تعمیرات باید در امور فنی تجهیزات کاملا مسلط باشد. تا بتواند در بررسی و پیش ‌بینی خرابی و همچنین تعمیرات موفق باشد.
  • تسلط بر امور کامپیوتری: در استخدام کارشناس نگهداری و تعمیرات باید دقت کرد که فرد به کار با کامپیوتر مسلط باشد. تا بتواند جدول زمانبندی تعمیرات را طراحی کند و بر فرآیند کار نظارت داشته باشد.
نیازمندی های کار به عنوان کارشناس نگهداری و تجهیزات

نیازمندی های کار به عنوان کارشناس نگهداری و تجهیزات

مشاغل نگهداری و تعمیرات

در این بخش از مقاله قصد داریم تا ضمن آشنایی با محیط کار کارشناس نگهداری و تعمیرات، نگهداری و تعمیرات را در برخی از مشاغل بررسی کنیم.

ویژگی های محیط کار کارشناس نگهداری و تعمیرات

محیط کار کارشناس نگهداری و تعمیرات باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد تا کارشناس بتواند کارهای خود را به خوبی انجام دهد. از جمله ویژگی‌ های محیط کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محیط کار باید طوری باشد تا قدم زدن و انجام کار فیزیکی آسان باشد.
  • کارشناس بتواند از وسایل ارتباط رادیویی و یا تلفن به راحتی استفاده کند.
  • ابزارهای مناسب موجود باشد و محیط طوری باشد، که بتواند کارهای دستی را به کمک ابزارها انجام دهد.
  • در محیط کار باید از تجهیزات ایمنی مثل کلاه و دستکش استفاده کرد.
  • محیط کار طوری باشد تا کارشناس احساس امنیت داشته باشد.

نمونه نگهداری و تعمیرات در مشاغل

نگهداری و تعمیرات در مشاغل مختلف کاربرد دارد. چند مورد از مشاغلی که کارشناس نگهداری و تعمیرات می تواند در آن ها کار کند عبارتند از:

  • مهندسی صنایع
  • مهندسی هواپیما
  • نیروگاه‌ ها
  • کارخانه‌های تولیدی (👈معرفی بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی)
  • مراکز دولتی
  • مراکز تفریحی
  • و …

در ادامه دو مورد از مشاغل را مورد بررسی قرار داده و شرح شغل کارشناس تعمیرات و نگهداری را بیان می کنیم. به نظر شما نگهداری و تعمیرات جز مشاغل سخت و زیان آور محسوب می‌شود؟

نگهداری و تعمیرات در مهندسی صنایع

نگهداری و تعمیرات از مباحث تخصصی مهندسی صنایع می باشد. بحث نگهداری و تعمیرات در صنایع کاربرد بسیاری دارد. در تمامی سازمان ‌ها، تجهیزات و ماشین آلات از بنیان ‌های اساسی سازمان هستند. از جمله مسائل مهمی که در صنایع مختلف باید مورد توجه قرار داد، موضوع نگهداری و تعمیر دستگاه ها و تجهیزات می باشد. برای این کار، سازمان‌ها باید استخدام کارشناس نگهداری و تعمیرات را در اولویت کار خود قرار دهند.

کارشناس نگهداری و تعمیرات با انجام به موقع کارها، می تواند از توقف ماشین آلات جلوگیری کرده، باعث کاهش هزینه‌های اضافی، کاهش زیان‌‌های احتمالی و در نتیجه افزایش بهره‌وری گردد.

نگهداری و تعمیرات در مهندسی هواپیما

در کارخانه‌های هواپیما سازی، مسئله نگهداری و تعمیرات از اهمیت زیادی برخوردار است. از آنجایی که برای کارخانه‌‌های هواپیما سازی مهمترین هدف، پرواز ایمن می‌باشد، لذا استخدام کارشناس نگهداری و تعمیرات هواپیما بسیار ضروری می باشد. به دلیل اینکه یک کارشناس با تعمیرات به موقع یک قطعه کوچک از هواپیما، هم می‌تواند پروازی مطمئن را تضمین کند و هم از ایجاد خسارت‌های بزرگ ناشی از خرابی قطعه کوچک و ایجاد هزینه ‌های زیاد جلوگیری کند. درباره ماهیت هزینه در حسابداری چه می‌دانید؟

نرم افزار تعمیرات و نگهداری

در سازمان‌ها برای اینکه کار نگهداری و تعمیرات با سرعت و دقت زیاد انجام شود و همچنین به منظور بهینه سازی عملیات و در نتیجه افزایش بهره‌ وری، از نرم افزار نگهداری و تعمیرات یا همان CMMS استفاده می شود. کار با نرم افزار نگهداری و تعمیرات به کارشناس نگهداری و تعمیرات این امکان را می‌دهد، که اطلاعات را کمتر به صورت دستی ثبت کند و در نتیجه زمان بیشتری را برای انجام کار تعمیر اختصاص می دهد.

قابلیت ها و اهداف نرم افزار نگهداری و تعمیرات

نرم افزار نگهداری و تعمیرات دارای قابلیت های زیادی می باشد. ما در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم. از جمله اهداف و قابلیت های نرم افزار نگهداری و تعمیرات می‌توان موارد زیر را اشاره کرد:

  • کار با نرم ‌افزار باعث کاهش هزینه‌ های نگهداری و تعمیرات می‌شود.
  • نرم افزار، باعث افزایش راندمان نیروی انسانی می‌شود.
  • کار با نرم افزار باعث می‌شود سازمان‌ ها به نیروهای فنی کمتر وابسته باشند.
  • اطلاعات نگهداری و تعمیرات را می توان با استفاده از نرم افزار به خوبی و با دقت زیاد مدیریت کرد.
  • با توجه به اینکه تمامی داده ها در یک نرم‌ افزار قرار می‌گیرند، لذا گزارش گیری خیلی دقیق و سریع خواهد بود.
  • فراهم کردن مدیریت آسان ماشین آلات توسط نرم ‌افزار ‏cmms
  • می توان با اطلاعات دریافتی از نرم افزار در هر زمان از پیشرفت کاری باخبر شد.

برای آشنایی دقیق تر و بررسی کامل تر قابلیت های نرم افزار نگهداری تعمیرات، حتما به صفحه نرم افزار نگهداری و تعمیرات مراجعه کنید.

نحوه انجام در نرم افزار نگهداری و تعمیرات

‏cmms یا نرم افزار نگهداری و تعمیرات، یک نرم افزار ضروری جهت مدیریت نگهداری و تعمیرات می‌باشد. یک نرم افزار cmms باید بتواند اطلاعات را دریافت کرده و به شکل ایمن، طبقه بندی شده و در دسترس نگهداری کند. همچنین اطلاعات ورودی را به طور قابل اطمینان و سریع پردازش کند تا اطلاعات استانداردی به عنوان خروجی به دست آید.

نحوه کار با نرم افزار نگهداری و تعمیرات

نحوه کار با نرم افزار نگهداری و تعمیرات

نکات مهم کارشناسی مدیریت نگهداری و تعمیرات

برخی از نکات مهم کارشناسی مدیریت نگهداری و تعمیرات از جمله، چالش های رایج در مدیریت و نگهداری و تعمیرات، فرم های نگهداری و تعمیرات، برنامه تعمیرات و نگهداری تحت اکسل را در این بخش بررسی خواهیم کرد.

چالش های رایج در مدیریت و نگهداری و تعمیرات

شرکت‌ها در نگهداری و تعمیرات، با چالش های زیادی روبرو هستند. برای اینکه یک شرکت بتواند یک برنامه نگهداری و تعمیرات موفقی داشته باشد، باید چالش‌‌های پیش رو را شناسایی کرده و در اولویت کاری خود قرار دهد. برخی از این چالش‌ها عبارتند از:

  • حجم زیاد توقف‌های برنامه ریزی نشده
  • طولانی بودن زمان درخواست تا تعمیر
  • کوتاه بودن دوره عمر تجهیزات
  • استفاده از ابزارهای نامناسب
  • بهینه نبودن عملکرد تجهیزات
  • نبود رویکردهای منسجم در مدیریت دارایی ها و …

فرم های نگهداری و تعمیرات

در بخش مدیریت نگهداری و تعمیرات یکی از موارد مهمی که باید به آن دقت کرد، نحوه جمع آوری داده‌های مربوط به تجهیزات جهت انجام تعمیرات و نگهداری می باشد. برای انجام صحیح این کار از فرم‌ های نگهداری و تعمیرات استفاده می‌شود.

فرم های نگهداری و تعمیرات، محل جمع آوری سوابق خرابی‌ها یا تعمیرات تجهیزات می باشد، که می توان از روی اطلاعات این فرم ها تحلیل ها و شاخص های نگهداری و تعمیرات را به دست آورد. به همین دلیل طراحی فرم های مناسب و استاندارد برای تعمیرات و نگهداری بسیار مهم می باشد.

انواع مختلفی از فرم ‌های نگهداری و تعمیرات در سازمان ها استفاده می شود، که ما در اینجا به چند مورد از مهمترین فرم ها اشاره می کنیم:

  • شناسنامه فرایند نگهداری و تعمیرات
  • فرم شناسنامه فنی تجهیزات
  • فرم تحلیل خرابی‌های تعمیرات اضطراری
  • فرم دستورالعمل‌های نگهداری و تعمیرات
  • و ….

عموماً اکثر فرم های نگهداری و تعمیرات در نرم افزار نگهداری و تعمیرات طراحی شده است، که می‌توان از آنها استفاده کرد.

برنامه تعمیرات و نگهداری تحت اکسل

نرم افزار نگهداری و تعمیرات اکسل، یک نرم افزار کوچک ساده و ارزان برای نگهداری و تعمیرات می باشد. این نرم افزار برای سازمان های کوچک که تجهیزات کمی دارند کاربرد دارد. کار کردن با این نرم افزار نیاز به مهارت های خاص نرم افزار ندارد. کاربران با اطلاعات اولیه اکسل می توانند با این نرم افزار کار کنند.

اگر برای انجام عملیات حسابداری در نرم افزار اکسل با مشکل مواجه هستید، پیشنهاد می کنیم که حتما در دوره رایگان آموزش اکسل در حسابداری شرکت نمایید.

همچنین برای یادگیری حسابداری بازار کار می‌توانید در باقی دوره های حسابداری نیز شرکت داشته باشید. لازم به ذکر است در این آموزش ها کار با به روزترین نرم افزار فرداد که نرم افزار حسابداری ابری فرداد است را آموزش خواهید دید.

نتیجه گیری

امروزه با گسترش صنایع و پیشرفت تکنولوژی، ماشین آلات و تجهیزات سازمان‌ها پیچیده تر شده اند. در نتیجه، نگهداری و تعمیرات این دستگاه‌ها برای سازمان‌ها بسیار مهم و ضروری می باشد. توجه سازمان‌ها به نگهداری و تعمیرات تجهیزات، نیاز سازمان را برای استخدام کارشناس نگهداری و تعمیرات نشان می دهد.

سازمان‌ها با استخدام کارشناس نگهداری و تعمیرات، کار نگهداری و تعمیر تجهیزات را به صورت صحیح، علمی و برنامه ریزی شده انجام می دهند. این باعث می شود تا سازمان هر چه سریعتر به هدف خود در بخش نگهداری و تعمیرات دست یابد. همچنین با نگهداری و تعمیرات به موقع و صحیح دستگاه‌ها، قابلیت سودآوری سازمان افزایش می یابد. در پایان این مقاله، هر گونه سوال یا پیشنهاد خود را حتما در قسمت دیدگاه با ما مطرح نمایید.

آموزش حسابداری مالیاتی

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "انواع شاخص های نگهداری و تعمیرات چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "انواع شاخص های نگهداری و تعمیرات به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از: شاخص‌های نتیجه ا‌ی کلیدی، شاخص‌های عملکردی، شاخص‌های کلیدی عملکردی" } },{ "@type": "Question", "name": "سابقه کار مورد نیاز برای استخدام کارشناس تعمیرات و نگهداری چقدر است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "استخدام کارشناس نگهداری و تعمیرات به افرادی با حداقل ۵ سال سابقه کار نیاز دارد." } },{ "@type": "Question", "name": "کارشناس نگهداری و تعمیرات چه تحصیلاتی باید داشته باشد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "تحصیلات مورد نیاز برای استخدام کارشناس نگهداری و تعمیرات، مقطع کارشناسی رشته برق یا مکانیک می باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "چالش های رایج در مدیریت و نگهداری و تعمیرات چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "چالش های رایج عبارتند از: حجم زیاد توقف‌های برنامه ریزی نشده، طولانی بودن زمان درخواست تا تعمیر، کوتاه بودن دوره عمر تجهیزات، استفاده از ابزارهای نامناسب، بهینه نبودن عملکرد تجهیزات، نبود رویکردهای منسجم در مدیریت دارایی ها و ..." } },{ "@type": "Question", "name": "محیط کار کارشناس نگهداری و تعمیرات باید چگونه باشد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "محیط کار باید طوری باشد تا قدم زدن و انجام کار فیزیکی آسان باشد. کارشناس بتواند از وسایل ارتباط رادیویی و یا تلفن به راحتی استفاده کند. ابزارهای مناسب موجود باشد و محیط طوری باشد، که بتواند کارهای دستی را به کمک ابزارها انجام دهد. در محیط کار باید از تجهیزات ایمنی مثل کلاه و دستکش استفاده کرد. محیط کار طوری باشد تا کارشناس احساس امنیت داشته باشد." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.