امروزه تمامی افراد با واژه‌ی بیمه آشنایی دارند و می‌دانند که به چه صورت انجام می‌شود. سازمان تامین اجتماعی بیمه‌های تحت نظارت خودش را به دو گروه تقسیم می‌کند، اولین مورد بیمه اجباری و مورد دیگر بیمه اختیاری است، حال به نظر شما بیمه اختیاری چیست؟ آیا برنامه مالی نقشی در آن دارد؟

باتوجه به اهمیت بالای بیمه برای افرادی که در هیچ ارگان یا سازمانی تحت پوشش بیمه قرار نگرفته اند، در این مقاله قصد داریم توضیحاتی در مورد بیمه اختیاری، شرایط احراز هویت علاقمندان به دریافت بیمه خویش فرما، نحوه ثبت نام بیمه و… را برای شما شرح دهیم.

خواندن مقاله بیمه اختیاری را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

بیمه گذاران
کارشناسان بیمه
اقدام کنندگان برای دریافت بیمه اختیاری

بیمه اختیاری یا بیمه خویش فرما

بیمه‌خویش‌فرما یا همان بیمه اختیاری چیست؟ بیمه‌اختیاری یا بیمه‌خویش فرما مختص افرادی است، که در هر صنف برای خودشان کسب و کار راه اندازی کرده اند و کارفرما ندارند. همچنین افرادی که در بیمه خاصی ثبت نام نکرده باشند، می‌توانند از بیمه‌اختیاري استفاده کنند.

متقاضی برای ثبت نام بیمه می‌تواند با مراجعه حضوری به یکی از شعب تامین اجتماعی، خواهان انعقاد قراداد بیمه‌اختیاری شود. لازم به ذکر است که این بیمه یکی از زیرگروه‌های بیمه خویش‌فرما می باشد. بیمه اختیاری به دو گروه تقسیم می‌شود، که عبارتند از:

  • بیمه اختیاری
  • بیمه صاحبان مشاغل و حرف آزاد

بیمه اختیاری چیست

بیمه اختیاری چیست؟

در پاسخ به سوال بیمه اختیاری چیست؟ باید گفت به طور کلی بیمه اختیاري برای کسانی طراحی شده است، که تحت پوشش هیچ گونه بیمه‌ای نیستند و با مراجعه به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی و با ارائه مدارک هویتی، می‌توانند برای ثبت نام بیمه‌اختیاری اقدام نمایند. لازم به ذکر است پس از یک دوره‌ی یک ماهه بیمه اختیاری فرد متقاضی صادر می‌گردد.

بیمه اختیاری تامین اجتماعی چیست؟

همانطور که گفتیم افراد متقاضی جهت انعقاد قرارداد بیمه‌اختیاری تامین اجتماعی، می‌توانند از طریق شعب تامین اجتماعی به صورت حضوری اقدام نمایند. همچنین پس از گذشت دو ماه بعد از پایان بررسی‌ها، متقاضی باید مبلغی را تحت عنوان حق بیمه به حساب تامین اجتماعی پرداخت نماید، پس از آن سازمان تامین اجتماعی موظف است، تعهداتی را در قبال افراد تحت پوشش خود رعایت کند.

مزایا و معایب بیمه خویش فرما

طبیعتا تمامی بیمه‌ها دارای مزایا و معایبی می‌باشند، که افراد تحت پوشش باید هنگام ثبت نام از آن‌ها آگاه شوند. حال که با مفهوم بیمه اختیاری چیست؟ آشنا شدیم، در این قسمت می خواهیم مزایا و معایب بیمه اختیاری را توضیح دهیم. این مزایا عبارتنداز:

  1. برخورداری از پوشش‌های درمانی
  2. امکان بازنشستگی برحسب سابقه پرداخت حق‌بیمه
  3. برخورداری از پوشش‌های فوت و خدمات کفن و دفن
  4. دریافت مستمری افراد فوت شده برای خانواده آن‌ها
  5. ارائه وسایل کمک پزشکی

بیمه‌اختیاري دارای معایبی هم می‌باشد، که هنگام ثبت نام بهتر است با آن‌ها آشنا شوید، سپس برای دریافت بیمه اقدام نمایید. معایب بیمه‌خویش فرما شامل موارد زیر است:

  1. عدم برخورداری از ارائه غرامت دوران بارداری (حتما بخوانید: مرخصی زایمان)
  2. عدم برخورداری از بیمه بیکاری ثابت
  3. عدم کمک هزینه از کار افتادگی ناشی از کار
  4. مشمول نبودن کمک هزینه ازدواج
  5. پرداخت حق بیمه‌خویش فرما برعکس بیمه اجباری تمام و کمال با خود شخص است. در بیمه اجباری درصدی از حق بیمه را شخص پرداخت می‌کند و همچنین در نرم افزار حسابداری ابری هم حق بیمه ثبت می‌شود.

شرایط احراز بیمه خویش فرما

بهتر است افراد متقاضی پیش از هر گونه اقدامی نسبت به اخذ بیمه خویش فرما، تمامی ضوابط و شرایط بیمه را مطالعه و از جزئیات آن‌ها باخبر باشند. بیمه خویش فرمای تامین اجتماعی دارای شرایطی می‌باشد، که موقع ثبت نام باید آن‌ها را بدانید و با توجه به آن شرایط اقدامات لازم را انجام دهید. شرایط بیمه‌خویش فرمای تامین اجتماعی در تصویر زیر ذکر شده است.

    شرایط دریافت بیمه خویش فرما تامین اجتماعی

    شرایط دریافت بیمه خویش فرما تامین اجتماعی

    سابقه پرداخت حق بیمه

    یکی از شرایط بیمه‌اختیاری این است، که فرد متقاضی باید حداقل 30 روز (یک ماه) سابقه پرداخت‌حق‌ بیمه داشته باشد، تا بتواند نسبت به انعقاد قرارداد و تهیه بیمه خویش فرما اقدام کند.

    شرایط سنی بیمه گذار برای بیمه خویش فرما تامین اجتماعی

    به نظر شما شرایط سنی در بیمه اختیاری چیست؟ شرایط سنی دومین شرط بیمه خویش‌فرما می‌باشد، که باید از آن آگاه باشید. افراد متقاضی بیمه‌اختیاري (هم آقایان هم بانوان) از لحاظ سنی باید حداقل 18 سال و حداکثر 50 سال سن داشته باشند، تا بتوانند خود را تحت پوشش بیمه خویش‌فرما قرار دهند. به طور مثال اگر فرد متقاضی 57 سال سن داشته باشد، باید حق بیمه مدت مازاد سن خود را پرداخت کند، تا بیمه‌خویش فرمای او صادر شود.

    شرایط سنی دریافت بیمه اختیاری

    شرایط سنی دریافت بیمه اختیاری

    کد 10 رقمی بیمه تامین اجتماعی

    افراد متقاضی بیمه خویش‌فرما باید قبل از ثبت نام بیمه‌اختیاري و خویش فرما، کد 10 رقمی بیمه تامین اجتماعی را تهیه کنند، زیرا برای انعقاد قرارداد لازم و ضروری است.

    تابعیت ایرانی بیمه گذار

    تابعیت ایرانی داشتن نیز یکی دیگر از شرایط بیمه‌خویش فرما می‌باشد. افرادی که دارای تابعیت ایران نیستند، نمی‌توانند بیمه خویش فرما تامین اجتماعی دریافت کنند.

    حق انعقاد بیمه اختیاری چیست؟

    اگر شما پیش از این یک بار قرارداد بیمه اختیاری را با سازمان تامین اجتماعی امضا کرده باشید. بدون در نظر گرفتن شرایط سنی می‌توانید تا 3 بار از حق انعقاد بیمه‌اختیاري استفاده کنید.

    آموزشگاه حسابداری فرداد

    استفاده از سابقه بیمه پس از اشتغال

    اگر کسی سابقه پرداخت بیمه‌اختیاری داشته باشد، اما پس از مدتی در جایی شروع به فعالیت کند و در آنجا کارفرما پرداخت حق بیمه اجباری برایش انجام دهد، درصورتی که این شخص فراموش کند و بیمه‌خویش فرما را پرداخت کند، می‌تواند با مراجعه به یکی از شعب تامین اجتماعی بیمه خویش‌فرمای خود را قطع کند.

    شرایط دریافت بیمه خویش فرما تامین اجتماعی

    حالا که دانستیم بیمه اختیاری چیست؟ می‌خواهیم شرایط دریافت بیمه‌خویش‌فرما، که توسط سازمان‌ تامین اجتماعی تعیین و مشخص گردیده را ذکر کنیم.

    1. افرادی که قصد ثبت نام بیمه‌اختیاری دارند، باید حداکثر 50 سال سن داشته باشند.
    2. افرادی که قصد ثبت نام بیمه‌اختیاري دارند باید حداقل 1 ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند تا بیمه خویش فرما برای آن‌ها صادر گردد.
    3. زمانی اتفاق می‌افتد که شخص 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته، حالا در سن 62 و یا بالاتر قصد دارد پرداخت بیمه را ادامه دهد. در این صورت باتوجه به سابقه بیمه شرط سنی نادیده گرفته می‌شود.

    شرایط بیمه خویش فرما 1401

    شرایط بیمه‌خویش‌فرما 1401 همچون سال‌های گذشته می‌باشد، که باید افراد متقاضی برای ثبت نام یک دوره یک ماهه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند و سن آن‌ها حداکثر 50 باشد. اگر فردی 55 ساله بخواهد بیمه‌خویش‌فرما را انعقاد کند، همچون سال‌های پیش باید مازاد سن خویش را پرداخت کند، تا بیمه اختیاري 1401 برایش صادر گردد.

    اختیارات بیمه گذار در بیمه اختیاری

    سازمان تامین اجتماعی برای افراد متقاضی بیمه خویش فرما، اختیاراتی را در نظر گرفته است، که این اختیارات شامل موارد زیر است:

    1. بیمه شدگان بیمه اختیاری می‌توانند، هر دو سال یک بار دستمزد مبنای محاسبه حق بیمه را 10 درصد افزایش دهند.
    2. بیمه شدگان اختیاری می‌توانند کل خدمات بازنشستگی، از کار افتادگی و فوت را دریافت کنند.
    3. متقاضیان می‌توانند تعهدات درمانی، خدمات کفن و دفن، را دریافت نمایند.

    تفاوت بیمه اجباری و بیمه اختیاری چیست؟

    تفاوت بیمه اجباری و بیمه اختیاری چیست؟ همانطور که گفتیم بیمه اجباری مشمول تمامی کارگرانی می‌شود، که کارفرما دارند و کارگر تنها درصدی از حق بیمه را از حقوق خود پرداخت می‌کند. اما بیمه‌اختیاری برای افرادی است، که کارفرما ندارند و خودشان جهت ثبت نام بیمه اقدام کرده‌اند. بیمه اجباری و اختیاری در دو مورد درصد حق بیمه و بیمه بیکاری با هم تفاوت دارند.

    بررسی تفاوت‌های بیمه اختیاری و اجباری

    بررسی تفاوت‌های بیمه اختیاری و اجباری

     درصد حق بیمه

    حق بیمه اجباری 30% توسط سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است، که ، 23% آن سهم کارفرما و 7% آن سهم کارگر می‌باشد. اما درصد حق بیمه‌‌اختیاری 27% تعیین شده است و تمامی درصد حق بیمه‌اختیاري توسط شخص بیمه گذار پرداخت می‌شود.

    بیمه بیکاری

    بیمه شدگان اختیاری تحت پوشش مقرری بیمه بیکاری قرار نمی‌گیرند. افراد بیمه شده این بیمه به دلیل نداشتن کارفرما و نبود کد کارگاهی، مشمول قانون کار نمی‌شوند، به همین خاطر بیمه بیکاری ثابت نخواهند داشت. اگر علاقمند هستید اطلاعات بیشتری در حوزه بیمه بیکاری، شرایط و قوانین آن داشته باشید می‌توانید به مقاله بیمه بیکاری مراجعه نمایید.

    نرخ بیمه خویش فرما 1401 تامین اجتماعی

    نرخ حق بیمه خویش فرما براساس حق مسکن و حقوق دریافتی محاسبه می شود. مبلغ بیمه در ماه‌های 30 روزه و ماه‌های 31 روزه متفاوت است. لازم به ذکر است، که نرخ بیمه‌اختیاری هر ساله نسبت به سال‌های گذشته چند درصد افزایش می‌یابد. نرخ بیمه‌اختیاری سال 1401 در ماه‌های 30 روزه 11,116,485 ریال و در ماه‌های 31 روزه 11,382,035 ریال می‌باشد.

    نحوه پرداخت حق بیمه خویش فرما

    پرداخت حق بیمه‌خویش فرما همچون بیمه‌های دیگر به دو روش انجام می‌شود. در روش اول فرد بیمه شده می‌تواند، به صورت اینترنتی از طریق سایت تامین اجتماعی حق بیمه خویش را پرداخت کند. در روش دوم فرد بیمه شده می‌تواند به‌صورت حضوری و با مراجعه به شعبه تامین اجتماعی حق بیمه خویش را واریز نماید.

    5 پرسش و پاسخ مهم بیمه اختیاری

    پس از بیان همه چیز درباره بیمه‌اختیاری و دانستن پاسخ سوال بیمه اختیاری چیست؟ می‌خواهیم به 5 پرسش که احتمالا سوال شما هم می‌باشد پاسخ دهیم، تا دیگر همه چیز را درباره بیمه اختیاری بدانید و با آگاهی کامل نسبت به انعقاد قرارداد بیمه خویش فرما اقدام نمایید.

    5 پرسش و پاسخ مهم بیمه اختیاری

    5 پرسش و پاسخ مهم بیمه اختیاری

    1. تفاوت بیمه مشاغل آزاد و بیمه اختیاری چیست؟

    در بیمه‌اختیاری 26% برای کلیه خدمات به فرد بیمه شده تعلق می‌گیرد، که شامل بازنشستگی، از کار افتادگی و غیره می‌‌باشد، اما در بیمه مشاغل آزاد این درصد بین خدمات تقسیم می گردد و بر اساس درصد به هر کدام تعلق می گیرد. برای مثال بیمه درمان 18 درصد را شامل می‌شود.

    2. آیا می توان از دو بیمه به طور همزمان استفاده کرد؟

    اگر شما به طور همزمان هم حق بیمه اختیاري و هم حق بیمه اجباری را پرداخت کنید، تامین اجتماعی یکی از آن‌ها را برای شما حساب می‌کند، البته روش محاسبه آن‌ها با توجه به سابقه شما متفاوت است.

    3. قوانین بیمه خویش فرما چگونه است؟

    بیمه خویش‌فرما دارای شرایط و قوانینی می باشد، که شامل موارد زیر است:

    1. پرداخت حداقل 30 روز حق بیمه به عنوان سابقه
    2. دارا بودن حداقل 18 سال سن و حداکثر 50 سال
    3. تابعیت ایرانی

    4. مراحل ثبت نام بیمه خویش فرما چگونه است؟

    افراد متقاضی جهت ثبت نام و صدور بیمه‌خویش‌فرما، باید ابتدا مدارک مورد نیاز که شامل اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت و 5 قطعه عکس 4*3 می باشد را تهیه نموده، سپس به شعبه تامین اجتماعی محل سکونت خود مراجعه و  ثبت نام خود را انجام بدهند.

    5. نحوه ثبت نام بیمه مشاغل آزاد چگونه است؟

    در پاسخ به نحوه ثبت نام بیمه مشاغل آزاد، ابتدا باید به سازمان تامین اجتماعی مراجعه نمایید و فرم ثبت نام را تکمیل و تحویل دهید. بعد از 2 ماه درخواست بررسی شده و در صورتی که متقاضی استحقاق دریافت بیمه مشاغل آزاد را باشد، می‌تواند این بیمه را دریافت کند.

    لازم به ذکر است، که در زمان ثبت نام بیمه مشاغل آزاد باید مدارک زیر را با خود همراه داشته باشید:

    • اصل و کپی کارت ملی متقاضی و خانواده
    • اصل و کپی شناسنامه متقاضی و خانواده متقاضی (در صورت تقاضای بیمه مشاغل آزاد با دفترچه بیمه)
    • ۳ قطعه عکس متقاضی
    • شماره بیمه (درصورت وجود شماره از قبل)
    • دو قطعه عکس خانواده متقاضی

      نتیجه گیری

      بیمه‌اختیاری برای کسانی طراحی شده است، که تحت پوشش هیچ‌گونه بیمه‌ای نیستند و با مراجعه به یکی از شعب سازمان تامین‌اجتماعی و با ارائه مدارک هویتی می‌توانند برای ثبت نام بیمه اختیاري اقدام نمایند.

      در این مقاله علاوه بر پرداختن به سوال بیمه اختیاری چیست؟ تفاوت آن را با بیمه اجباری نیز شرح داده ایم. در پایان اگر سوال و یا نظری درباره این مقاله دارید، حتما از طریق درج دیدگاه با ما در ارتباط باشید.

      آموزش نرم افزار خزانه داری

      دسترسی به مقالات مرتبط:

      Share on facebook
      Share on linkedin
      Share on twitter
      Share on whatsapp
      Share on telegram
      { "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "بیمه اختیاری چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "باید گفت به طور کلی بیمه اختیاری برای کسانی طراحی شده است که تحت پوشش هیچ گونه بیمه‌ای نیستند و با مراجعه به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی و با ارائه مدارک هویتی می‌توانند برای ثبت نام بیمه اختیاری اقدام نمایند، لازم به ذکر است پس از یک دوره‌ی یک ماهه بیمه اختیاری فرد متقاضی صادر می‌گردد." } },{ "@type": "Question", "name": "بیمه اختیاری تامین اجتماعی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "افراد متقاضی جهت انعقاد قرارداد بیمه اختیاری تامین اجتماعی می‌توانند از طریق شعب تامین اجتماعی به صورت حضوری اقدام نمایند." } },{ "@type": "Question", "name": "تفاوت بیمه اختیاری و اجباری در چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "بیمه اجباری و اختیاری در دو مورد با هم تفاوت دارند. مورد اول درصد حق بیمه و مورد دوم بیمه بیکاری می‌باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "تفاوت بیمه اختیاری و مشاغل آزاد چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "در بیمه اختیاری 26% برای کلیه خدمات، به فرد بیمه شده تعلق می‌گیرد که شامل بازنشستگی، از کار افتادگی و غیره می‌‌باشد، اما در بیمه مشاغل آزاد این درصد بین خدمات تقسیم می گردد و بر اساس درصد به هر کدام تعلق می گیرد؛ برای مثال بیمه درمان 18 درصد را شامل می‌شود." } },{ "@type": "Question", "name": "آیا می توان از دو بیمه به طور همزمان استفاده کرد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "اگر شما به طور همزمان هم حق بیمه اختیاری و هم حق بیمه اجباری را پرداخت کنید، تامین اجتماعی یکی از آن‌ها را برای شما حساب می‌کند البته روش محاسبه آن‌ها با توجه به سابقه شما متفاوت است." } }] }
      نرم افزار حسابداری ابری

      تماس

      قیمت

      دمو

      کاتالوگ

      ×

      ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

      تماس با مشاوران تماس با فرداد

      • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
      • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
      • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
      • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.