برای برخورداری شاغلان از مزایای بیمه تامین اجتماعی، باید به صورت ماهیانه مبلغی تحت عنوان حق بیمه این افراد به سازمان تامین اجتماعی واریز شود. واریزی حق بیمه باید از طریق ارسال لیست بیمه حقوق توسط کارفرما (پس از رد کردن لیست بیمه)صورت گیرد. البته بخشی از مبلغ حق بیمه توسط بیمه شده و بخشی دیگر نیز نیز توسط کارفرما پرداخت می شود. درواقع ارسال لیست بیمه توسط کارفرما انجام می شود.

در این مقاله قصد داریم تمامی نکات و اقدامات ارسال لیست‌بیمه تامین اجتماعی را به صورت تصویری شرح دهیم. اگر به موضوع نحوه ارسال و پرداخت لیست بیمه حقوق علاقه مند هستید، حتما تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

خواندن مقاله آموزش ارسال لیست بیمه را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟
  • مدیران کسب و کارها
  •  کارمندان و کارگران
  • حسابداران بخش حقوق و دستمزد
  • مسئول ارسال لیست بیمه

لیست بیمه چیست؟

لیست بیمه تامین اجتماعی ، لیستی است که شامل سوابق بیمه ای کارگران و کارمندان  از قبیل نام و کد ملی کارکنان، دستمزد روزانه، دستمزد ماهانه، مزایای مشمول بیمه، حق بیمه سهم کارگر، کسورات و سایر کسورات می شود، که در سازمان یا موسسه ای مشغول به فعالیت هستند و توسط کارفرما در لیست بیمه درج می شود.

تمامی افرادی که نامشان در فهرست بیمه تامین اجتماعی قرار دارد باید به صورت ماهیانه حق بیمه ای، به منظور برخورداری از مزایای بیمه تامین اجتماعی؛ پرداخت نمایند. برای تعریف مفهوم حق بیمه و درک درست آن باید گفت که حق بیمه مبلغی است که در پایان هر ماه برای استفاده از مزایای تامین اجتماعی به این سازمان پرداخت می‌شود.

حق بیمه به صورت کلی شامل 30% از حقوق کارگران و کارکنان می باشد، که از این درصد، 7% آن سهم کارگر و 23% آن سهم کارفرما است. به عبارت ساده تر یعنی در پایان هر ماه کارفرما 7% از حقوق کارگر و کارمند خویش را به منظور واریزی حق بیمه کسر می نماید و 23% سهم خویش را هم به آن اضافه می نماید. در نهایت پس از ارسال لیست بیمه توسط کارفرما مبلغ نهایی بیمه را کارفرما در سامانه اداره بیمه پرداخت می کند. البته توجه داشته باشید که بیمه مشاغل سخت با بقیه مشاغل متفاوت است. برای کسب اطلاعات دقیق تر در این باره حتما مقاله تعیین ۱۱۰ شغل سخت و زیان آور در ۱۳ گروه شغلی را مطالعه کنید.

بیمه تامین اجتماعی انواع مختلفی دارد که شامل:

  • بیمه تامین اجتماعی اجباری
  • بیمه اختیاری
  • بیمه تامین اجتماعی خویش فرما
  • بیمه مشاغل آزاد
تفاوت لیست بیمه اجباری و اختیاری

دو نوع بیمه تامین اجتماعی با نام اجباری و اختیاری در ایران وجود دارد

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری درباره نحوه محاسبه و مزایای مشمول بیمه حقوق کسب کنید، حتما مقاله بیمه حقوق را بخوانید.

تهیه لیست بیمه تامین اجتماعی

تمامی کارفرمایان برای تهیه و رد کردن لیست بیمه، ابتدا باید در سامانه تامین اجتماعی ثبت نام نمایند. پس از دریافت کد کارگاهی و اختصاص دادن نام کاربری و رمز عبور، باید با استفاده از نرم افزار ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی اطلاعات کارگران و کارمندان را در برنامه ثبت نمایند. البته کارفرمایان اغلب از طریق برنامه حسابداری ابتدا لیست بیمه را آماده و سپس فایل های تهیه شده را در سایت تامین اجتماعی بارگذاری شوند.

لیست بیمه را معمولا حسابداران شرکت در سایت تامین اجتماعی بارگذاری می کنند، اما اگر مشکل و یا تاخیری در ارسال و پرداخت مبلغ لیست بیمه وجود داشته باشد، کارفرما باید پاسخگوی سازمان تامین اجتماعی باشد. بنابراین این کار حسابدار برای تامین اجتماعی به معنای ارسال لیست‌بیمه توسط کارفرما می باشد.

نرم افزار ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی را می توانید از طریق سایت www.tamin.ir دانلود نمایید و پس از نصب نرم افزار ، برنامه را اجرا نمایید و سپس بر روی منوی « اطلاعات پایه » کلیک و گزینه «مشخصات کارگاه» را انتخاب کنید. سپس اطلاعات پایه و مشخصات کارکنان را وارد نمایید.

اطلاعات ثبت شده را در زمان معین شده در قالب یک فایل cd و یا به صورت اینترنتی از طریق سایت سازمان تامین اجتماعی برای ارسال لیست بیمه بارگذاری و ارسال نمایند. در فیلم آموزش حقوق و دستمزد هم نحوه ارسال لیست بیمه آموزش داده خواهد شد.

همان طور که بیان شد برای تهیه لیست بیمه تامین اجتماعی از دو طریق می توان اقدام نمود :

  1. تهیه و ارسال لیست بیمه از طریق سامانه www.tamin.ir
  2. تهیه لیست از طریق نرم افزار و ارسال آن از طریق سامانه تامین اجتماعی
نحوه تهیه لیست بیمه

لیست بیمه یکی از اسناد قانونی حقوق وزارت کار است

طریقه رد کردن لیست بیمه

زمانی وجود دارد که شما قصد دارید بدون نرم افزار؛ لیست بیمه را به سازمان تامین اجتماعی ارسال نمایید. برای رد کردن لیست بیمه بدون نرم افزار طبق مراحل زیر عمل می کنیم:

  • برای رد کردن لیست بیمه در وهله ی اول وارد پرتال سازمان تامین اجتماعی به آدرس اینترنتی samt.tamin.ir می شوید.
  • سپس کد ملی و کلمه عبور کارفرما و یا نماینده قانونی ایشان، که قبلا به اشخاص از طریق پیامک ارسال شده است را وارد می نمایید.
  • پس از ورود به سامانه ارسال اینترنتی لیست بیمه از منوی «عملیات لیست بیمه» گزینه «بارگذاری لیست بیمه» را انتخاب کنید.
  • در پنجره ی باز شده اطلاعاتی از قبیل نام، کد کارگاه و شعبه تامین اجتماعی مربوط به کارگاه خود را مشاهده خواهید کرد. برای رد کردن لیست بیمه باید تمام اطلاعات را با جزئیات مشاهده و مورد بررسی قرار دهید و اگر نیاز به اصلاح داشت، اصلاحات لازم را انجام دهید.
  • پس از اطمینان از درستی اطلاعات، فایل اطلاعات ماهیانه کارگاه و اطلاعات ماهیانه بیمه شدگان را که در طی ماه جاری اتفاق افتاده است را بارگذاری و آپلود کنید.
  • در نهایت پس از گذراندن مراحل بالا، برای رد کردن لیست بیمه روی گزینه بارگذاری کلیک و لیست بیمه ارسال می شود.
نحوه رد کردن لیست بیمه اینترنتی

مراحل رد کردن و ارسال اینترنتی لیست بیمه تامین اجتماعی

آموزش تصویری ارسال لیست بیمه

حالا که شما با تمامی اقدامات و نکات ارسال لیست بیمه و رد کردن لیست بیمه به صورت تئوری آشنا شدید، لازم است که به صورت تصویری هم مراحل ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی را یاد بگیرید. در دوره حسابداری آموزش ارسال لیست بیمه حقوق ارائه شده است، اما در این بخش هم نحوه ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی را برای شما آورده ایم.

برای رد کردن لیست بیمه و ارسال آن، ابتدا با نام کاربری و کلمه عبور وارد سامانه تامین اجتماعی به آدرس اینترنتی http://samt.tamin.ir می شوید. در بخش نام کاربری، کد ملی اشخاص باید وارد شود.

پس از ورود به سامانه تامین اجتماعی، از منوی عملیات لیست بیمه که در سمت راست قسمت فوقانی سایت قرار دارد، گزینه بارگذاری لیست بیمه را انتخاب می کنید. پس از کلیک بر روی گزینه بارگذاری لیست بیمه، صفحه ای باز می شود که در آن اطلاعات کارگاه و موسسه شما مانند نام کارگاه، کد کارگاه و شعبه تامین اجتماعی به نمایش گذاشته خواهد شد. اطلاعات کامل تنخواه گردان در لینک قبل میباشد.

نمایش اطلاعات کارگاه در ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی

نمایش اطلاعات کارگاه در ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی

در این قسمت پس از مشاهده اطلاعات، زمان آن رسیده است که فایل های ماهیانه کارگاه و فایل های ماهیانه بیمه شدگان را که قبلا با استفاده از برنامه LIST dist ایجاد کرده اید را بارگذاری نمایید. برای آپلود کردن اطلاعات ماهیانه کارگاه روی گزینه browse  کلیک کنید و فایل مورد نظر را انتخاب و آپلود کنید. برای بارگذاری فایل اطلاعات ماهیانه بیمه شدگان هم باید از این طریق اقدام نمایید.

بارگذاری فایل های مورد نیار در ارسال اینترنتی لیست بیمه

بارگذاری فایل های مورد نیار در ارسال اینترنتی لیست بیمه

پس از بارگذاری دو فایل زمان رد کردن لیست بیمه رسیده است. پس از ثبت در این مرحله وضعیت درخواست ارسال لیست بیمه کارفرما در حالت اولیه قرار می گیرد و برای مشاهده مجدد اطلاعات به نمایش گذاشته خواهند شد. می توانید روی گزینه اطلاعات بیمه شدگان کلیک نمایید و جزئیات اطلاعات کارکنان و کارگران موسسه را مشاهد و مورد بررسی قرار دهید.

در صفحه باز شده با دو گزینه «حذف لیست» و «ارسال به شعبه» رو به رو خواهید شد. با انتخاب گزینه حذف لیست، لیستی که تکمیل کرده اید حذف خواهد شد و با انتخاب گزینه ارسال به شعبه، لیست بیمه تامین اجتماعی کارکنان موسسه شما ارسال خواهد شد.

نمایش جزئیات اطلاعات در رد کردن لیست بیمه

نمایش جزئیات اطلاعات در رد کردن لیست بیمه

بعد از ارسال لیست بیمه به شعبه از منوی عملیات لیست شعبه می توانید فهرست لیست هایی که تاکنون به سازمان تامین اجتماعی ارسال کرده اید را مشاهده نمایید.

وارد منوی «عملیات لیست بیمه» شوید و بر روی گزینه «مشاهده فهرست لیست‌ها» کلیک کنید.در صفحه نمایش داده‌شده اگر «وضعیت درخواست» به‌صورت «تائید نهایی» بود در انتهای جدول بر روی علامت ذره‌بین کلیک کنید.

در این مرحله از ارسال الکترونیکی لیست بیمه، مشخصات لیست در قسمت «مشاهده اطلاعات لیست» نمایش داده می‌شود. در پایین مشخصات بر روی گزینه «دریافت برگ پرداخت» کلیک کنید.

مشاهده لیست بیمه

مشاهده لیست بیمه

سپس به کمی پایین رفتن در همین صفحه ارسال الکترونیکی لیست بیمه می‌توانید در قسمت «مشاهده برگ پرداخت» برگ پرداخت مربوط به لیست ارسالی را مشاهده کنید. در این قسمت بر روی گزینه «نسخه چاپی» کلیک کنید. پس از آن، برگ پرداخت (فیش حق بیمه) به‌صورت یک فایل PDF دانلود خواهد شد.

اکنون می‌توانید از آن پرینت بگیرید و یا شناسه پرداخت آن را یادداشت کنید و به‌صورت غیرحضوری از طریق درگاه اینترنتی بانک‌های رفاه، ملت، تجارت و سپه حق بیمه خود را پرداخت کنید. برای دریافت کار برگ لینک قبل را کلیک کنید.

جریمه عدم ارسال لیست بیمه

برای ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی هم مانند لیست مالیات حقوق زمانی را مشخص نموده اند، بدین طریق که سازمان تامین اجتماعی برای رد کردن لیست بیمه تامین اجتماعی مدتی 30 روزه برای سرپرست کارگاه ها و مدیران شرکت ها در نظر گرفته است. البته مبلغ مالیات حقوق بعد از کسر میزان معافیت مالیاتی محاسبه می شود.

در این مدت مدیران فرصت دارند لیست بیمه تامین اجتماعی کارگران و کارکنان خویش را تهیه و ارسال نمایند و اگر تا پایان این مدت مشخص شده اقدامی صورت نگیرد، سرپرست کارگاه ها و… مشمول پرداخت جریمه نقدی، تحت عنوان عدم ارسال رد کردن لیست بیمه تامین اجتماعی به میزان 10% مبلغ حق بیمه همان ماه خواهند شد. اغلب سازمان ها از طریق برنامه حقوق و دستمزد لیست های بیمه خود را آماده می کنند.

جریمه عدم ارسال لیست بیمه

سرپرست کارگاه‌ها و صاحبان شرکت‌ها 30 روز برای پرداخت لیست بیمه وقت دارند

همچنین اگر کارفرمایان در ماه های گذشته حق بیمه کارگران و کارکنان خویش را پرداخت نکرده باشند و موجب تاخیر شود. در این زمان تعیین و مشخص شده، اگر تمام و یا قسمتی از حق بیمه کارکنان خود را در ماه های گذشته پرداخت نکرده باشند، علاوه بر تادیه اصل حق البیمه ملزم به پرداخت جریمه نقدی به میزان دو درصد تمام یا کسری از بدهی پرداخت نشده به سازمان تامین اجتماعی به ازای هر ماه که تاخیر داشته اند خواهند شد.

نتیجه گیری

لیست بیمه، لیستی است که کارفرما اطلاعات ماهیانه کارگران و کارکنان خود را در آن درج می نماید. اطلاعاتی از قبیل نام و کد ملی، دستمزد روزانه و دستمزد ماهیانه، کسورات حقوق و … را در آن درج می نماید. رد کردن لیست بیمه از دو طریق انجام می شود، که یکی از آن ها از طریق سامانه تامین اجتماعی و دیگری از طریق نرم افزار لیست بیمه انجام می شود. برای ارسال لیست مالیات حقوق لینک قبل را کلیک کنید.

برای رد کردن لیست بیمه می توانید از سامانه تامین اجتماعی به آدرس اینترنتی http://samt.tamin.ir اقدام نمایید. اگر سوال و یا نظری درباره این مقاله دارید، حتما از طریق درج کامنت با ما در ارتباط باشید.

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "لیست بیمه چیست و انواع آن کدامند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "لیست بیمه عبارت است از مبلغی که برای استفاده از مزایای تامین اجتماعی به این سازمان پرداخت می‌شود. بیمه تامین اجتماعی اجباری و بیمه تامین اجتماعی خویش‌فرما دو نوع بیمه تامین اجتماعی هستند. بیمه اجباری بر اساس قوانین کاری توسط کارفرما به تامین اجتماعی پرداخت می شود. بیمه خویش فرما بیمه ای است که توسط خود فرد انجام می شود." } },{ "@type": "Question", "name": "دریافت لیست بیمه چگونه انجام می شود؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "دریافت لیست بیمه تامین اجتماعی در حال حاضر به صورت اینترنتی و از طریق پرتال samt.tamin.ir انجام می‌شود." } },{ "@type": "Question", "name": "جریمه عدم ارسال لیست بیمه چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "کارفرمایان 30 روز برای پرداخت لیست بیمه کارکنان خود فرصت دارند. در غیر این صورت ملزم به پرداخت جریمه به میزان 10% مبلغ حق بیمه همان ماه خواهند بود." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.