در معاملات گمرکی برای نشان دادن ارزش کالاهای صادراتی و وارداتی مدارکی وجود دارد، که استفاده از آن‌ها حین انجام معامله یکی از الزامات محسوب می‌شود و باعث اعتبار بخشیدن به کالاها می‌‌باشد. حال سوال این است که invoice چیست؟

دو مورد از اسنادی که با استفاده از برنامه مالی، در معاملات امروزی داشتن آن‌ها ضروری و مهم است، سیاهه تجاری «اینویس» و لیست عدل بندی «پکینگ» می‌‌باشد. در این مقاله سعی داریم تمامی اطلاعات در ارتباط با اینویس، invoice چیست؟ هدف و ضرورت دریافت اینویس مطالب آموزشی در اختیار شما بگذاریم.

خواندن مقاله invoice چیست را به چه کسانی پیشنهاد می‌‌کنیم؟

مدیران شرکت بازرگانی
علاقمندان و متقاضیان فعالیت در حوزه صادرات و واردات
افرادی که به تازگی کسب و کار بازرگانی را شروع کرده اند
فعالین حوزه ترانزیت و حمل و نقل کالا

invoice چیست؟

اینویس یا invoice چیست؟ در واقع یک سند مهم تجاری است‌، که فروشنده زمان فروش محصولات و کالاهای خود در مقابل ارائه و توضیحات خدمات برای خریدار صادر می نماید. در تعریف کامل‌تر invoice چیست باید گفت سندی است‌ که بین دو طرفین معامله امضا می‌شود.

برای بیان ساده‌تر پاسخ invoice چیست یا همان اینویس، باید گفت که اینویس یک سیاهه تجاری مهم در امورات گمرکی است‌، که در هر کار بازرگانی و ترخیص کالا از گمرک مورد استفاده قرار می‌گیرد، یعنی یک سند مهم در فرآیند ترخیص کالا از گمرگ است و در صورت عدم وجود اینویس کالا فاقد ارزش می‌باشد.
برای ساده تر شدن امور مالی بازرگانی، اجرای عملیات دوره‌ای (روزانه) و همچنین تهیه گزارش های تحلیلی باید از یک نرم افزار حسابداری بازرگانی قدرتمند استفاده کرد.

invoice چیست؟

invoice چیست؟

سیاهه تجاری COMMERCIAL INVOICE

در دنیای معاملات و تجارت، سیاهه تجاری به مدرکی گفته می‌شود که اغلب اوقات برای تکمیل فرآیند واردات و صادرات کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. عدم وجود سیاهه تجاری در معاملات موجب پرداخت جریمه و هزینه‌های سنگین خسارت خواهد شد.

سیاهه تجاری را صادر کننده برای واردات کالا باید به گمرک ارائه دهد. در سیاهه تجاری اطلاعاتی از قبیل: فورواردهای حمل و نقل، گمرگ، بانک و کارگزاران درج می‌شود.

نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، این است‌ که دریافت سیاهه تجاری برای حمل و نقل‌های دریایی و هوایی لازم و ضروری است و در مدرک سیاهه تجاری به مالیات اشاره‌ای نشده است، زیرا نقل و انتقال‌های جهانی مشمول مالیات داخلی نمی‌شوند.

پروفرما اینویس

پروفرما Proforma Invoice یا همان پیش فاکتور می‌باشد، که در معاملات تجاری و گمرکی پیش از معامله از تامین کننده دریافت می‌شود. البته پروفرما Proforma Invoice اغلب بابت دو کارایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از دلایل استفاده از پروفرما اطلاعات دقیقی است‌، که در ارتباط با کالا و شرایط آن در اختیار ما قرار می‌دهد و دلیل دیگر بابت دریافت مجوز از وزارت صمت است.

حالا می‌خواهیم بدانیم که پروفرما Proforma Invoice چیست؟ پروفرما یک سند معتبر پیش فاکتوری است، که توسط فروشنده برای خریدار صادر می‌‌گردد، تا اطلاعات دقیق در مورد کالا را برای خریدار به طور واضح شرح دهد.

اطلاعاتی که در پروفرما درج می‌‌گردد شامل نام و نشانی فروشنده و خریدار، مقدار و تعداد کالا، قیمت کل و قیمت واحد کالا، شرایط پرداخت بهای تمام شده، زمان تحویل کالا توسط خریدار، مدت اعتبار سند پیش فاکتور پروفرما و غیره است.

پروفرما اینویس

proforma invoice چیست؟

فاکتور اینویس چیست؟

فاکتور اینویس چیست؟ فاکتور اینویس یک فاکتور خرید در معاملات گمرکی محسوب می‌‌شود، که در دست داشتن آن کاملا ضروری می‌باشد. فاکتور اینویس در چند دهه اخیر جزء اسناد مهم تجاری معاملات به شمار می‌آید، که اشخاص باید پیش از معامله آن را تهیه نمایند.

به عبارت دیگر برای پاسخ به سوال شما که فاکتور اینویس چیست؟ باید گفت که در معامله هر کالایی که خریداری می‌شود، باید دارای فاکتور اینویس باشد زیرا همین فاکتور نشان دهنده اعتبار و ارزش کالای فروخته شده و تعداد خریداری شده کالا محسوب می‌گردد.

فاکتور رسمی یکی از فاکتورهای مهم در حسابداری می‌باشد، که آشنایی و توانایی تشخیص آن از فاکتورهای صوری برای تمام حسابداران الزامی است. اگر می‌خواهید اطلاعات خود را درباره نحوه ثبت و تشخیص این فاکتورها افزایش دهید، حتما مقاله فاکتور رسمی را مطالعه کنید. برای اطلاع از انواع ماهیت حسابها در حسابداری هم می‌توانید به مقاله ماهیت حسابها مراجعه نمایید.

سازمان امور مالیاتی در جهت جلوگیری از فرار مالیاتی اقدام به ارائه سامانه مودیان مالیاتی نموده است. با توجه به قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول، باید طبق تاریخ مشخص شده در سامانه مودیان مالیاتی، ثبت نام کنند و صورتحساب های مالیاتی خود را در سامانه مودیان مالیاتی ارسال نمایند.

پکینگ لیست چیست؟

به نظر شما Packing List پکینگ لیست چیست؟ پکینگ لیست که امروزه به لیست عدل هم شناخته شده است، سندی است که همانند سیاهه تجاری به منظور تسهیل در انجام تشریفات گمرکی در حیطه صادرات و واردات کالاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پکینگ لیست را در شرکت‌های حمل و نقل نیز می‌توان استفاده نمود. همچنین همین سند تجاری نشان می‌دهد، که محموله‌ی فروخته شده شامل چه اقلامی می‌باشد. یعنی تعداد بسته‌های ارسال شده، اندازه و حجم بسته‌ها، وزن خالص محموله و غیره را نشان می‌دهد.

هدف invoice چیست؟

فاکتور تجاری اینویس برای استفاده در معاملات گمرکی چند هدف را دنبال می‌‌کند که شامل موارد زیر هستند:

  1. خریدار و فروشنده با در دست داشتن فاکتور اینویس، می‌توانند پیش از معامله تمام اطلاعات نسبت به محصولات و کالاها را ترسیم نمایند.
  2. اگر کالای خریداری شده دارای بیمه باشد و خریدار ادعای بیمه نماید فاکتور اینویس به عنوان پشتیبان از همین ادعا حمایت می‌کند.
  3. سومین هدف اینویس ترخیص محصولات از گمرک می‌باشد. با در دست داشتن فاکتور اینویس، می‌توانید کالاها را در کشور خریدار، به راحتی ترخیص نمایید.
  4. خریدار با استفاده از اینویس وجوه پرداختی به فروشنده را انجام می‌دهد.
  5. دولت نیز جهت ارزیابی کالاها در گمرک و تعیین مبلغ عوارض محصولات از فاکتور اینویس استفاده می‌کند.

آموزشگاه حسابداری فرداد

ضرورت دریافت invoice چیست؟

بعد از پاسخ به سوال invoice چیست در این بخش به ضرورت دریافت آن می‌پردازیم. به طور قطع استفاده از فاکتور خرید یا همان اینویس، دلیل و ضرورتی دارد که داشتن این سند تجاری را جزء الزامات هر معامله قرار داده‌اند و عدم وجود آن برای اشخاص موجب پرداخت خسارت سنگین و جریمه خواهد شد.

پیش‌تر در مورد invoice چیست به طور واضح و جامع توضیح داده ایم و نکات لازم جهت انجام معاملات گمرکی بیان شده است. اما ضرورت دریافت اینویس و اصرار و تاکید برای استفاده از آن چه دلیلی می‌‌تواند داشته باشد؟

ضرورتی که سبب شده است اینویس جزء ضروری‌ترین سند تجاری قرار گیرد، این است‌ که وجود اینویس نشان دهنده ارزش واقعی و اعتبار محصولات فروشنده می‌‌باشد و دومین ضرورت این است‌، که خریدار از طریق فاکتور خرید «اینویس» می‌تواند به اطلاعاتی دسترسی داشته باشد، که لازم است پیش از امضای معامله آن‌ها را بداند.

لازم به ذکر است این اطلاعات شامل بیان مشخصات کالا به صورت واضح و دقیق، قیمت هر واحد کالا و قیمت کلی محصولات به فروش رفته، تعداد محصولات، کد تعرفه گمرکی و… است. اگر قصد آشنایی با نحوه قیمت گذاری را دارید و می‌خواهید با استراتژی‌های قیمت گذاری آشنا بشوید، حتما مقاله قیمت گذاری کالا و خدمات را مطالعه کنید.

انواع اینویس

اینویس به طور کلی برای تمامی معاملات به یک شکل آماده و به امضای فروشنده و خریدار می‌رسد، اما گاهی فروشنده و یا خریدار در همین خصوص درخواست‌هایی دارند، تا فاکتور خرید آن‌ها با توجه به قابلیت‌های محصولاتشان به شکل منحصر صادر گردد.

در این‌باره 3 نوع اینویس وجود دارد که در تمامی حیطه‌های معاملات و حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرد. 3 نوع اینویس عبارتند از:

  • سیاهه گواهی شده «Certified invoice»
  • سیاهه تائید شده «Legalized invoice»
  • سیاهه کنسولی «Consular invoice»
انواع اینویس

سه نوع اینویس

انواع اینویس در حمل و نقل

گفتیم که در زمان درخواست اینویس، به صورت منحصر در تمامی معاملات و حمل و نقل به یک صورت صادر می‌شود. انواع آن را نیز در مبحث قبلی نام برده‌ایم، حالا می‌خواهیم درباره انواع اینویس‌های درخواستی فروشنده و یا خریدار توضیحاتی انجام دهیم.

سیاهه گواهی شده: در سیاهه گواهی شده، فروشنده باید مواردی را پیش از معامله تایید کرده، مواردی همچون، کالاهای فروخته شده ای که طبق قرارداد آماده شده‌اند و یا محصولات از طرف کشور خریدار ممنوعیتی نداشته باشد؛ سیاهه گواهی شده باید به امضای اتاق بازرگانی موسسه برسد.

سیاهه تائید شده: در سیاهه تائید شده فروشنده باید به درخواست کشور خریدار، علاوه بر امضای سیاهه توسط اتاق بازرگانی، به سفارت کشور خریدار در محل برده تا توسط سفارت خانه هم امضا گردد؛ همین سیاهه اغلب در کشورهای خاورمیانه انجام می‌شود.

سیاهه کنسولی: سیاهه کنسولی یک فرم چاپی است‌، که توسط کشور فروشنده باید تکمیل، مهر و موم شده باشد و تمامی هزینه‌های سیاهه کنسولی بر عهده فروشنده است؛ سیاهه کنسولی اغلب در کشورهایی مانند آمریکای جنوبی امضا می‌‌گردد.

تفاوت بین پروفرما با invoice چیست؟

تفاوت اینویس «فاکتور خرید» با پروفرما «پیش فاکتور» در این است‌، که اینویس جنبه رسمی دارد، اما پیش فاکتور اغلب جنبه غیر رسمی دارد. این جمله به چه معناست؟ غیر رسمی بودن پروفرما به این معنی است، که ممکن است در شرایطی مفاد درج شده در پروفرما، طبق خواسته دو طرف معامله قابل تغییر باشد.

البته باید این نکته را به خاطر داشته باشید که تمامی اتفاقات باید قبل از امضای دو طرف باشند، یعنی پس از تائید و امضای خریدار و فروشنده، هر دو موظف هستند، مفادی که در پیش فاکتور درج شده است را رعایت کنند.

پروفرما اغلب بعد از تعیین شدن قیمت هر واحد کالای فروخته شده تهیه و تنظیم می‌شود و پس از بررسی پیش فاکتور و توافق قیمت‌ها، اینویس «فاکتور خرید» صادر می‌‌شود.

تفاوت بین پروفرما با invoice چیست

تفاوت بین پروفرما با invoice چیست

اطلاعات نمونه استاندارد اینویس

گفتیم که در اینویس اطلاعاتی از قبیل مشخصات محصولات، نام و نشانی خریدار و فروشنده و… درج می‌شود. حال می‌خواهیم چند مورد از اطلاعات نمونه استاندارد اینویس برای پاسخ به پرسش اطلاعات نمونه استاندارد invoice چیست بیان کنیم. این اطلاعات عبارتنداز:

  1. Shipper: در قسمت Shipper نام فروشنده و اطلاعات هویتی آن یادداشت می‌‌شود.
  2. Consignee: در همین قسمت نام شرکت خریدار به طور کامل به همراه آدرس پستی و… نوشته می‌شود.
  3. Invoice date: در قسمت تاریخ باید زمان صدور سیاهه به طور دقیق درج گردد.
  4. پس از درج تاریخ صدور سیاهه، باید شماره مسلسل سیاهه نوشته شود، که به آن invoice No گفته می‌‌شود.
  5. ردیف کالا و خدمات ارسالی فروشنده به خریدار
  6. یادداشت توضیحات مختصری (Description) از محصولات می‌‌باشد.
  7. کد تعرفه گمرکی (HS COD)
  8. تعداد کالاهای فروش رفته (Quantity) که با استفاده از یک نرم افزار فروش کاملا دقیق به دست می‌‌آید.
  9. قیمت هر واحد کالا (Unit Price)
  10. قیمت کل کالاهای خریداری شده (Total Price)

نمونه اینویس INVOICE

تا این بخش مقاله با مفهوم invoice چیست آشنا شدید، در این بخش یک نمونه اینویس را برای شما قرار داده‌ایم.

نمونه اینویس

نتیجه گیری

اینویس در واقع یک سند مهم تجاری است‌، که فروشنده زمان فروش محصولات و کالاهای خود در مقابل ارائه و توضیحات خدمات برای خریدار صادر می‌نماید. درواقع Invoice همان پیش فاکتور می‌باشد، که در معاملات تجاری و گمرکی پیش از معامله از تامین کننده دریافت می‌شود.

در این‌مقاله به مفهوم جامع invoice چیست پرداخته ایم و برای درک آن لازم است شما به صورت کامل متن مقاله را مطالعه نمایید. در پایان اگر سوال و یا نظری درباره این‌مقاله دارید، حتما از طریق درج دیدگاه با ما در ارتباط باشید.

آموزش نرم افزار انبارداری

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "invoice چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "در واقع یک سند مهم تجاری است‌که فروشنده زمان فروش محصولات و کالاهای خود در مقابل ارائه و توضیحات خدمات برای خریدار صادر می نماید. در تعریف کامل‌تر invoice چیست باید گفت سندی است‌که بین دو طرفین معامله امضا می‌شود." } },{ "@type": "Question", "name": "پروفرما Proforma Invoice چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "پروفرما یک سند معتبر پیش فاکتوری است که توسط فروشنده برای خریدار صادر می گردد تا اطلاعات دقیق در مورد کالا را برای خریدار به طور واضح شرح دهد." } },{ "@type": "Question", "name": "فاکتور اینویس چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "فاکتور اینویس یک فاکتور خرید در معاملات گمرکی محسوب می شود که در دست داشتن آن کاملا ضروری می‌باشد. فاکتور اینویس در چند دهه اخیر جزء اسناد مهم تجاری معاملات به شمار می‌آید که اشخاص باید پیش از معامله آن را تهیه نمایند." } },{ "@type": "Question", "name": "ضرورت دریافت invoice چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "وجود اینویس نشان دهنده ارزش واقعی و اعتبار محصولات فروشنده می باشد و دومین ضرورت این است‌که خریدار از طریق فاکتور خرید «اینویس» می‌تواند به اطلاعاتی دسترسی داشته باشد که لازم است پیش از امضای معامله آن‌ها را بداند." } },{ "@type": "Question", "name": "تفاوت بین پروفرما با invoice چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "اینویس جنبه رسمی دارد اما پیش فاکتور اغلب جنبه غیر رسمی دارد. غیر رسمی بودن پروفرما به این معنی است که ممکن است در شرایطی مفاد درج شده در پروفرما طبق خواسته دو طرف معامله قابل تغییر باشد." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.