سرمایه گذاری در بازارهای مختلف بدون داشتن اطلاعات دقیق و بروز موجب هدر رفتن سرمایه و متحمل شدن زیان می گردد. سرمایه گذاران سعی می کنند با کمک نرم افزار حسابداری و استفاده از نمودار نوسانات قیمتی و تجزیه و تحلیل کردن بازار های مختلف و مهم تر از همه پیش بینی آینده قیمتی یک بازار، فرصت های ویژه سرمایه گذاری را کشف و سرمایه خود را افزایش دهند.

در این به مقاله بررسی پرسش نوسانات قیمتی چیست؟ نمودارهای نوسانات قیمتی و دامنه نوسان، اهمیت نوسان قیمت، بررسی انواع نوسانات قیمتی دلار، طلا، مسکن و خودرو که مهم ترین بخش های بازار هستند، می‌پردازیم و نمودار تغییرات قیمت هر کدام از آن‌ها را ارائه می دهیم اهمیت استفاده از نرم افزار حسابداری بازرگانی را شرح می‌دهیم.

خواندن مقاله نوسانات قیمتی را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

فعالان در بازار بورس
فعالان در بازار طلا
فعالان در بازار خودرو

نوسان قیمت چیست؟

قیمت کالاها و خدمات در بازار دائما یکسان و یکنواخت نیست، بلکه تحت تاثیر عواملی همچون: عرضه و تقاضا، هیجانات بازار، اخبار سیاسی و اقتصادی و … در حال تغییر، افزایش یا کاهش می باشد. این افزایش یا کاهش در قیمت ها را در یک بازه زمانی، نوسانات قیمتی می گویند.

علت نوسانات قیمتی چیست؟

علت اصلی اینکه گاهی کالایی قیمتش افزایش می یابد و گاهی همان کالا قیمتش کم می شود را می توان به دو عامل مهم عرضه و تقاضا نسبت داد. عرضه به معنای ارائه کالا به منظور فروش است، تقاضا بر خلاف عرضه به معنای میزان درخواست برای خرید کالا است.

اگر در بازار تقاضا برای خرید یک محصول افزایش پیدا کند، یعنی عده زیادی از مردم تمایل به خرید آن داشته باشند، خریداران حاضر اند برای بدست آوردن آن محصول بهای بیشتری نیز پرداخت کنند. در صورتی که عرضه یک محصول به بازار بیش از نیاز مردم باشد و مردم تمایل زیادی به خرید آن نداشته باشند، فروشندگان سعی می کنند با کاهش قیمت کالا میزان فروش خود را افزایش دهند.

لازم به ذکر می باشد که در صورتی که در موارد گفته شده تقاضا کم باشد، قیمت کاهش می یابد؛ همچنین اگر عرضه کم باشد، قیمت یک محصول افزایش می یابد.

علت نوسانات قیمتی

علت نوسانات قیمتی

کنترل نوسانات قیمت

به منظور کنترل قیمت‌ها می توان از روش‌های مختلفی مانند دامنه نوسان قیمت و یا توقف نماد معاملاتی و… استفاده نمود. بکارگیری این روش‌ها موجب ثبات بیشتر بازار و جلوگیری از هیجانی شدن معاملات می شود. شاید با خودتون تصور کنید که انجام چنین کارهایی دشوار نیست؛ اما شاید نگاهی به لیست سختی کار تامین اجتماعی بی ضرر نباشد.

مبنای نوسانات قیمت

قیمت یک سهام در بازار بورس در طول یک روز بر اساس دامنه نوسان خود تغییر می کند، بنابراین قیمت در طول روز یک عدد مشخص نیست و بین محدوده دامنه نوسان متغییر است؛ بنابراین قیمت روز آینده سهم براساس کدام مبنای قیمت تغییر می‌کند؟ آیا انجام این کارها به بحث جدید پرداخت مالیات و یا حتی قانون پایانه های فروشگاهی مرتبط می‌شود؟

قیمت پایانی همان روز یک سهم، مبنای نوسانات قیمت در روز آینده خواهد بود. به عنوان مثال اگر آخرین قیمت یک سهم در پایان یک روز 1,000 ریال باشد، قیمت فردا براساس همان 1,000 ریال نوسان خواهد کرد.

آموزشگاه حسابداری فرداد

دامنه نوسان قیمت

در بعضی بازارها (مانند صنف و بازار بورس) به منظور کنترل نوسانات قیمت و جلوگیری از ریزش یا افزایش تصاعدی قیمت، از دامنه نوسان قیمت استفاده می‌کنند. دامنه نوسان قیمت حدود مجاز برای افزایش و یا کاهش قیمت می‌باشد؛ به این صورت که قیمت یک سهم بیشتر از دامنه تعیین شده نمی‌تواند افزایش یابد یا اینکه نمی‌تواند کمتر از میزان تعیین شده متضرر شود.

دامنه قیمت در بورس چیست؟

سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بازار بورس در ساعات معاملاتی، از میزان حدود قیمتی که برای آن مشخص شده است، فراتر نمی رود، این محدودیت را در نرخ قیمت دامنه قیمت می گویند. در بازار بورس تهران دامنه نوسان قیمت، حداکثر 5+ و حداقل 5- نسبت به قیمت پایانی روز قبل می باشد.

دامنه نوسان قیمت سهام چیست؟

به منظور اینکه قیمت سهام به صورت هیجانی (به خصوص تحت تاثیر معاملات معامله گران خرد) قرار نگیرد و بازار فرصت کافی برای بازنگری و ارزیابی قیمت سهم را داشته باشد و همچنین سود و زیان سرمایه گذاران حدود مشخصی داشته باشد، از دامنه نوسان قیمت سهام استفاده می کنند. هوش هیجانی تاثیر بسزایی در نوع رفتار و تصمیمات افراد ازجمله معامله گران می گذارد، اگر می خواهید اطلاعات خود را درباره هوش هیجانی تکمیل کنید، مقاله هوش هیجانی را مطالعه نمایید.

دامنه مجاز نوسان

به بالاترین و پایین ترین قیمتی که یک سهم مجاز است در طی یک روز معاملاتی معامله شود، دامنه مجاز نوسان می گویند.

حجم مبنا چیست؟

در بازار بورس، به حداقل تعداد سهامی که باید در طول روز معامله شود تا قیمت بتواند به سقف یا کف قیمتی خودش برسد، حجم مبنا گفته می شود.

تفاوت دامنه نوسان قیمت در بورس و فرابورس

دامنه نوسان در تمام سهام های بورسی و سهم های بازار اول و دوم فرابورس به این صورت می باشد که قیمت امروز سهام، نسبت به قیمت پایانی روز قبل از خودش، می تواند 5 درصد مثبت یا منفی شود. یعنی دامنه نوسان بین + و – پنج درصد می باشد.

نکته مهم

بازار بورس شامل دو بازار اول و دوم می باشد، که بازار اول از دو تابلوی اصلی و فرعی تشکیل می شود.

بازار فرابورس شامل بازار اول، بازار دوم، بازار سوم، بازار ابزارهای نوین مالی و بازار پایه است، که بازار پایه دارای سه تابلوی زرد، تابلوی نارنجی و تابلوی قرمز می باشد.

حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان چیست؟

در این نوع از حراج یک محدوده زمانی 30 دقیقه ای مشخص می شود و معامله ای انجام نمی شود، بعد از این زمان، چنانچه قیمت عرضه با قیمت تقاضا برابر شود، معامله انجام شده و قیمت سهم با همان قیمت کشف می شود.

بازگشایی بدون محدودیت دامنه نوسان یعنی چه؟

چنانچه سهمی به خاطر دلایلی متوقف شود و معامله نشود می گوییم آن سهم متوقف شده؛ حالا پس از باز شدن و شروع دوباره معاملات سهم، اگر قیمت سهم بدون توجه به دامنه نوسان تعیین شده معامله شود، به این حالت، بازگشایی بدون محدودیت دامنه نوسان می گویند.

انواع نوسانات قیمتی

با توجه به اهمیت استفاده از نرم افزار مدیریت فروش در ادامه این مقاله به بررسی نوسانات قیمت در بازارهای مختلف می پردازیم.

نوسانات قیمت ارز

در کشور ما ارزهای متعددی مورد معامله و استفاده قرار می گیرد، که پر کاربرد ترین آن دلار می باشد. در طی چند سال اخیر نرخ ارز دچار نوسانات و تغییراتی شده که برایند آنها مثبت بوده است. شرایط سیاسی و گاهی هیجانات بازار علت اصلی این امر بوده است.

نوسانات قیمت دلار

قیمت دلار بیشتر اوقات در حال افزایش بوده و همیشه ارزش آن نسبت به ریال بیشتر بوده است، اما در چند سال اخیر رشد قیمت آن به صورت تصاعدی و با شیب تند بوده است. هرچند علت نوسان قیمت دلار تحولات سیاسی است، اما نقش دلالان در این بازار بی تاثیر نیست.

سایت نوسانات دلار

در یک سایت مربوط به نوسان دلار، کاربران می توانند قیمت لحظه به لحظه دلار را مشاهده کنند؛ علاوه بر دلار نرخ ارز بسیاری از کشورها به صورت لحظه ای بروزرسانی می شود. در این سایت کاربران حتی با استفاده از نمودارهای نوسانات قیمتی دلار و نمودار نوسان بیت کوین و همچنین سکه و طلا، به تحلیل و بررسی قیمت آنها بپردازند. سایت https://www.navasan.net می تواند در این زمینه بسیار کاربردی باشد.

نوسانات قیمت بیت کوین

بیت کوین از جمله ارزهای دیجیتالی است که می تواند در آینده ای نزدیک جایگزین پول شود، به طوری که در سراسر دنیا مردم برای مبادلات خود از بیت کوین استفاده کنند. آنچه که از نمودارهای نوسانات قیمتی بیت کوین مشخص می شود، آن است که قیمت بیت کوین در سال‌های اخیر به طور چشم گیری در حال افزایش می باشد.

نوسانات قیمت طلا

قیمت طلا در بازار جهانی نشان می دهد، که این فلز گران بها فعلا در ثبات نسبی قرار دارد و نمی توان گفت سیر حرکت آن صعودی یا نزولی است.

نوسانات قیمت سکه

بازار سکه را نیز همانند طلا می توان گفت در یک ثبات نسبی قرار دارد و حتی نسبت به 1 سال قبل خود اندکی افت قیمت نیز داشته است.

نوسان قیمت خودرو

وجود مشکلات اقتصادی و مسائل سیاسی و همچنین مشکلات مربوط به تامین قطعات و افزایش قیمت قطعات خودرو موجب افزایش قیمت و بی ثباتی بازار خودرو شده است.

نوسانات قیمت مسکن

بازار مسکن به دلیل کاهش عرضه و به بیان بهتر کاهش ساخت و ساز مسکن در سال‌های اخیر و همچنین دلالی سودجویان دچار افزایش شدید قیمت شده است. علت کاهش ساخت و ساز مسکن را می توان افزایش در قیمت مصالح ساختمانی و مقرون به صرفه نبودن برای انبوه سازان بیان کرد.

نوسانات قیمت میلگرد

میلگرد که جز محصولات صنعت فولاد می باشد مانند سایر محصولات این صنعت، با افزایش قیمت مواجه شده است.

نمودار نوسانات قیمتی

در ادامه با استفاده از نمودار سعی می کنیم تحولات و نوسانات در بازار های مختلف از جمله دلار را بیشتر تشریح کنیم.

نمودار نوسان دلار

در این نمودار قیمت دلار را در پنج سال اخیر نمایش می دهیم. همانطور که مشاهده می شود، تا سال 2018 قیمت دلار دارای یک ثبات نسبی بوده است، اما از سال 2018 با شیب زیادی در حال افزایش بوده است. در سال 2019 با افت و خیزهایی مواجه شده است، اما در پایان همین سال دوباره به صورت تصاعدی افزایش قیمت پیدا کرده است.

نمودار نوسان دلار

نمودار نوسان دلار

نمودار نوسان قیمت ارز

یکی از ارزهایی که کاربرد زیادی دارد، یورو می باشد؛ در اینجا نمودار نوسانات قیمت پنج سال اخیر یورو را مشاهده می کنیم. همانطور که ملاحظه می شود بسیار به روند تغییرات نمودار دلار شباهت دارد.

نمودار نوسان قیمت ارز

نمودار نوسان قیمت ارز

نمودار نوسان قیمت بیت کوین

تصویر زیر مربوط به نمودار نوسان بیت کوین در پنچ سال اخیر است. با توجه به نمودارنوسانات قیمتی بیت کوین قیمت بیت کوین از اواسط سال 2020 شروع به رشد کرده و در مدت چند ماه قیمت آن چندین برابر شده است.

نمودار نوسان بیت کوین

نمودار نوسان بیت کوین

نمودار نوسان قیمت خودرو

قیمت خودرو های داخلی در ده سال اخیر به شدت روند صعودی را طی کرده است و همچنان نیز با افزایش قیمت روبرو است. بازار خودروهای وارداتی نیز از یک طرف به علت نوسان قیمت دلار و از طرف دیگر به دلیل عوارض گمرکی سنگین (به منظور حمایت از خودروسازان داخلی)، همراه با قیمت خودروهای داخلی افزایش یافته است. البته قیمت (کارخانه) براساس میلیون تومان است. یکی از نمودارهای نوسانات قیمتی خودرو را در تصویر زیر مشاهده می نمایید.

نمودار نوسان قیمت خودرو

نمودار نوسان قیمت خودرو

نمودار نوسان قیمت طلا

یکی از نمودارهای نوسانات قیمتی طلا در بازار جهانی را در تصویر زیر مشاهده می کنید؛ قیمت طلا در طی پنج سال اخیر افت و خیزهای زیادی داشته است، اما روند حرکت نمودار مثبت است و این نشان از افزایش قیمت آن در سال های اخیر داشته است. تقریبا در ماه‌های آخر سال 2020 قیمت طلا به بالا ترین حد خود در این پنج سال رسیده است.

نمودار نوسان قیمت طلا

نمودارهای نوسان قیمتی طلا

نکات مهم نوسانات قیمتی

در ادامه نکات مهمی را یادآور می شویم که برای تحلیل و بررسی نوسان قیمت ها و بررسی و درک بهتر نمودارهای نوسانات قیمتی مهم هستند.

معتبرترین سایت قیمت ارز

در زمینه اطلاع رسانی قیمت ارز، سایت ها و منابع متعددی موجود می باشند و می توان این اطلاعات را از بیشتر این سایت ها بدست آورد. سایت https://www.tgju.org/ یک سایت معتبر در این زمینه است که می توانید اطلاعات مربوط به قیمت ها و نوسانات قیمتی را به صورت لحظه ای دریافت کنید.

بروزترین قیمت دلار

قیمت دلار را می توان در هر لحظه به صورت آنلاین از سایت های مختلف دریافت کرد. اکثر سایت ها این قابلیت را دارند که قیمت دلار و سایر ارزها و همچنین قیمت طلا و سکه را در هر لحظه و با هر تغییر بروزرسانی کنند.

نمودار لحظه ای دلار

در سایت https://www.navasan.net بخشی وجود دارد به نام “تایم لاین ارز” که در این بخش، نمودار نوسانات قیمتی به صورت لحظه به لحظه قیمت دلار را گزارش می دهند. علاوه بر دلار قیمت طلا و سکه را نیز می توانید از همین بخش به صورت لحظه ای مشاهده کنید.

نمودار قیمت طلای جهانی

این نمودار متعلق به قیمت جهانی طلا است که نوسانات قیمتی آن را در پنج سال اخیر نمایش می دهد و با استفاده از آن می توان اطلاعات مفیدی بدست آورد، حتی می توان با توجه اطلاعات روندها، در مورد آینده قیمت آن نیز پیش بینی کرد.

نمودار قیمت طلای جهانی

نمودار نوسانات قیمتی طلای جهانی

روش‌های پیش‌بینی نوسان قیمت

متخصصان و کارشناسان با استفاده از آموزش حسابداری، نمودارها و داده های مربوط به قیمت، همچنین با استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل علم تحلیل تکنیکال و در نظر گرفتن رفتار قیمت در گذشته، آینده قیمت را تا حدودی پیش بینی می کنند. این امر می تواند برای سرمایه گذاران بسیار مفید باشد تا بتوانند نوسانات قیمتی را پیش بینی کنند و بگویند که سرمایه گذاری در کدام بازار سودآوری بیشتری دارد.

نتیجه گیری

قیمت کالاها و خدمات در بازار دائما یکسان و یکنواخت نیست، بلکه تحت تاثیر عواملی ازقبیل عرضه و تقاضا، هیجانات بازار، اخبار سیاسی و اقتصادی و … در حال تغییر، افزایش یا کاهش می باشد. این افزایش یا کاهش در قیمت ها در یک بازه زمانی، تحت عنوان نوسانات قیمتی شناخته می شوند.

اگر اطلاعات موجود در این مقاله که به مبحث انواع نوسانات قیمتی و نحوه ایجاد، بستن و تغییر نوسانات قیمتی پرداخته است، برای شما مفید بوده، با ارسال آن به دوستان و اطرافیان خود، آنها را نیز از این مطلب بهره مند سازید؛ همچنین با ارسال نظرات و پیشنهادات خود می توانید به بهتر شدن مطالب ما کمک کنید.

آموزش حسابداری مالیاتی

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "نوسان قیمت چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "قیمت کالاها و خدمات در بازار دائما یکسان و یکنواخت نیست، بلکه تحت تاثیر عواملی همچون عرضه و تقاضا، هیجانات بازار، اخبار سیاسی و اقتصادی و ... در حال تغییر، افزایش یا کاهش می باشد. این افزایش یا کاهش در قیمت ها را در یک بازه زمانی، نوسانات قیمتی می گویند." } },{ "@type": "Question", "name": "حجم مبنا چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "در بازار بورس، به حداقل تعداد سهامی که باید در طول روز معامله شود تا قیمت بتواند به سقف یا کف قیمتی خودش برسد، حجم مبنا گفته می شود." } },{ "@type": "Question", "name": "دامنه نوسان قیمت سهام چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "به منظور اینکه قیمت سهام به صورت هیجانی (به خصوص تحت تاثیر معاملات معامله گران خرد) قرار نگیرد و بازار فرصت کافی برای بازنگری و ارزیابی قیمت سهم را داشته باشد و همچنین سود و زیان سرمایه گذاران حدود مشخصی داشته باشد، از دامنه نوسان قیمت سهام استفاده می کنند." } },{ "@type": "Question", "name": "دامنه قیمت در بورس چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بازار بورس در ساعات معاملاتی، از میزان حدود قیمتی که برای آن مشخص شده است، فراتر نمی رود، این محدودیت را در نرخ قیمت دامنه قیمت می گویند." } },{ "@type": "Question", "name": "علت نوسانات قیمتی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "علت اصلی اینکه گاهی کالایی قیمتش افزایش می یابد و گاهی همان کالا قیمتش کم می شود را می توان به دو عامل مهم عرضه و تقاضا نسبت داد. عرضه به معنای ارائه کالا به منظور فروش است، تقاضا بر خلاف عرضه به معنای میزان درخواست برای خرید کالا است." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.