امروزه اکثریت افراد جویای کار با اصطلاح رزومه آشنا هستند اما برخی ها به صورت دقیق نمی دانند که رزومه چیست در واقع  این فایل یک گزارش مهم از توانایی ها و سوابق است که می تواند توسط شخص یا شرکت ها تهیه گردد. برای شغل های مختلف ممکن است رزومه متفاوت باشد. برای مثال برای حسابداران، توانایی کار با برنامه حسابداری، نوعی رزومه حساب می‌شود. بی شک تهیه و ارسال یک رزومۀ حرفه ای اولین گام شما برای ورود به عرصه کسب و کار خواهد بود. در این مقاله برای کمک به افزایش توانایی افراد جویای کار، به توضیح موضوعاتی چون رزومه چیست، انواع، ساختار و نحوه ثبت رزومۀ کاری، نوشتن رزومه یاCV و نمایش چند عکس نمونه رزومه کاری خواهیم پرداخت.

خواندن مقاله بهترین روش نوشتن رزومه را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیرانی که در حال استخدام کارمند هستند
افرادی که جویای کار هستند
افرادی که می خواهند برای‌خود رزومه تهیه کنند

رزومه چیست؟

رزومه چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که رزومه (Resume) یک گزارش متنی در یک یا چند صفحه است که به معرفی اطلاعات، ویژگی، توانایی و مهارت‌های شما می پردازد. کارفرمایان با مطالعه اطلاعات سوابق کاری و تحصیلی شما می توانند میزان توانایی‌ شما را ارزیابی کنند. در این فایل متنی می توانید به ذکر اطلاعات شناسنامه ای، سابقه تحصیلی، فعالیت‌های کاری، توانایی و تخصص خود بپردازید.

رزومه می تواند با اهداف مختلفی تهیه گردد. برای استخدام، برای‌اخذ مجوز تحصیل، برای همکاری شرکتی، مهاجرت و… مهمترین موضوع جهت تهیه رزومه، ایجاد یک تصویر ذهنی مناسب از شما در ذهن دریافت کننده فایل سوابق فعالیت ها می باشد. پس باید از فایلی که اطلاعات سوابق فعالیت خود را در آن نوشته اید، به عنوان یک فرصت تبلیغ شخصی با حداکثر قابلیت ها استفاده کرد. حسابداران برای بزرگتر کردن رزومه خود در دوره های حسابداری مختلف حضور پیدا می‌کنند.

رزومه چیست؟

رزومه چیست

معنی رزومه چیست؟

رزومه به معنی خلاصه ای از تجربیات و توانایی ها به کار می رود. معنی کلی رزومه شامل چکیده تجربیات تحصیلی، کاری و سایر زمینه‌های با اهمیت است که به طور مختصر تاریخچه هر یک را معرفی می کند. فایل مربوط به اطلاعات سوابق شغلی و تحصیلی هر فرد باید دارای اطلاعات مورد نیاز برای‌دریافت کننده آن باشد . بدیهی است که این فایل هرچه بیشتر دربرگیرنده سوابق حرفه ای شما باشد احتمال کسب موفقیت آن بیشتر است. برای مثال: حسابدارانی که کار با نرم افزار حسابداری بازرگانی را بلد باشند، شانس بیشتری برای قبولی در شغل مورد تقاضا را دارند.

هدف رزومه چیست؟

در پاسخ به این سوال که اصلا هدف رزومه چیست؟ چرا از همون اول مصاحبه حضوری انجام نمی شود باید بگوییم که هدف رزومه با توجه به منبع درخواست دهنده و نوع آن متفاوت است. هدف کلی از تهیه آن، معرفی شخص، شرکت و یا هر چیز تحت مالکیت شماست؛ همچنین در این فایل بخش مشخصی با نام “هدف رزومه” وجود دارد. در این بخش، شما باید هدف خود را از صورت گرفتن همکاری به طور دقیق بیان نمایید.

بخش هدف رزومه (Resume Objective) مورد توجه مدیر یا مسئول منابع انسانی شرکت است. در این بخش بایستی مقصود خود از فعالیت در شرکت، بر عهده گرفتن پست، چیزهایی که می توانید‌برای این کار به ارمغان آورده، همچنین نتایجی که می توانید کسب نمایید و موفقیت‌های حاصله را در چند جمله بیان نمایید.

هدف رزومه

هدف نوشتن رزومه چیست

رزومه تحصیلی چیست؟

رزومه تحصیلی با هدف گرفتن پذیرش از دانشگاه ها در مقطع تحصیلات عالی و یا پذیرش دانشگاه‌های خارجی مورد استفاده قرار می گیرد. در این فایل شما باید صرفا به سوابق علمی و توانایی‌های تحصیلی خود بپردازید. مهارت‌های شغلی، سوابق کاری و… مورد توجه مراجع علمی نخواهد بود. در این نوع مواردی چون تعداد، سوابق تحصیلی، سوابق آموزشی و پژوهشی، دوره‌های آموزشی، مقالات علمی، موضوع پایان نامه، همکاری‌های علمی و … بیان می شود.

نکته مهم

دانشگاه ها و مراکز علمی برای جذب دانشجویان و پژوهشگران جدید در مقطع تحصیلات عالی از طریق رزومه اقدام می نمایند. شما باید فایل کامل و قانع کننده ای از معرفی خود را به شکل فایل استاندارد برای آنها ارسال نمایید. به فایل ارسالی، رزومه تحصیلی می گویند.

رزومه شرکت چیست؟

رزومه شرکت، در حقیقت یک فایل گزارش از وضعیت کاری شرکت شماست. این فایل مثل یک آگهی تبلیغاتی دربرگیرنده شناسنامه شرکت شما شامل نام، اطلاعات مدیران، شماره ثبت و سایر اطلاعات ثبتی آن است. در بخش‌های دیگر اطلاعاتی مثل خدمات و محصولات، اهداف، دستاوردها، سابقه کار، مشتریان و معرفی تیم کاری می پردازید.

شما می توانید از رزومه شرکت جهت معرفی خود در وبسایت اصلی و صفحات فضای مجازی استفاده نموده و یا برای جلب نظر دیگران جهت عقد قرارداد بهره بگیرید.

رزومه کاری چیست؟

رزومه کاری با معرفی تجربیات و توانایی‌های شغلی برای‌استخدام تهیه می شود. کارفرمایان برای‌جذب نیرو، از کارجویان رزومه کاری دریافت می کنند. دریافت اطلاعات سابقه فعالیت ها یکی از منطقی ترین روش‌های شناخت افراد برای اشتغال است. کارفرمایان با بررسی رزومه کاری افراد مختلف، بهترین افرادی که دارای ویژگی‌های متناسب با شغل هستند را انتخاب می نمایند.

پس اولین گام برای‌کسب جایگاه شغلی توسط شما، تهیه رزومه کاری کامل و مناسب است. ساخت یک این فایل به صورت حرفه ای شما را در متقاعد کردن کارفرما کمک خواهد کرد. فایل سوابق کاری شما باید حاوی اطلاعاتی نظیر سوابق کاری، توانایی و مهارت‌های مرتبط با شغل، علایق و … به شکل تاثیرگذاری باشد.

رزومه کاری

تهیه رزومه کاری جهت معرفی مهارت ها و تجربیات شغلی

تفاوت رزومه کاری و CV چیست؟

گاهی اوقات به جای کلمه رزومه از عبارت CV مخفف عبارت (Curriculum Vitae) نیز استفاده می شود. کلمه CV که بیشتر در کشورهای اروپا و امریکایی کاربرد دارد گاهی به یک معنا به کار می رود. اما در حقیقت از لحاظ کاربرد دارای تفاوت هایی هستند.

رزومه کاری به سوابق کاری شما که به طور خلاصه در حدود یک یا دو صفحه تهیه می شود گویند. فرق CV با رزومه کاری در این است که CV محدودیت طول محتوا ندارد. یک CV شامل کل جزییات کاری، شناختی و به عبارتی تمام مسیر شغلی شما می باشد. به همین خاطر در اغلب موارد تعداد صفحات بالایی تا حدود سی صفحه یا بیشتر دارد.

به علت ذکر تمام جزییات در CV ، این گزارش برای مراکز علمی و آموزشی در سطح جهان بسیار مناسب تر است. جزییات اطلاعات تحصیلی شما، پست‌های دانشگاهی، کتب، جوایز و افتخارات، همایش‌ها، عضویت در انجمن‌ها و ده ها مورد دیگر به ترتیب زمانی در CV گنجانده می شوند. پس توصیه می شود برای ارسال رزومه به شرکت‌های خارجی از CV استفاده نمایید.

شما می توانید فایل سوابق کاری متفاوتی برای شرکت ها و جایگاه‌های شغلی مختلف ارسال نمایید، اما CV شما همیشه ثابت و غیر قابل تغییر است.

بررسی رزومه و تشخیص اینکه چه کسی برای مصاحبه برگزیده شود، همچنین از بین مصاحبه شوندگان چه کسی استخدام شود، یکی از وظایف نیروی انسانی در کسب و کارهای متوسط و بزرگ است، اگر علاقمند هستید اطلاعات بیشتری در حوزه وظایف منابع انسانی داشته باشد مقاله وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی را مطالعه نمایید.

چه اطلاعاتی باید در رزومه وجود داشته باشند؟

پس از دریافت پاسخ پرسش رزومه چیست لازم است بدانید که چه اطلاعات را باید در آن درج کنید. هدف اصلی از ارسال رزومه کاری و سایر انواع آن معرفی کامل خود به شکل تاثیر گذار می باشد. کارفرمایان سوابق کاری افراد بسیاری را دریافت می کنند، اما از این میان به دلیل تعدد آنها، فایل هایی که دارای اطلاعات کافی و ساختار مشخصی نباشند را کنار می گذارند.

پس برای‌دست یابی به موقعیت شغلی مناسب باید بهترین فایل سوابق کاری را ارسال نماییم. برای حل این مشکل باید بدانیم که در رزومه کاری چه بنویسیم و با شیوه نوشتن آن آشنا باشیم. برای‌ساخت یک رزومه حرفه ای باید بدانیم که به صورت استاندارد چه اطلاعاتی باید در آن وجود داشته باشد. این اطلاعات عبارتند از:

اطلاعات شخصی

اطلاعات شخصی در رزومه چیست؟ اطلاعاتی مثل نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، تحصیلات، وضعیت نظام وظیفه برای آقایان و وضعیت تاهل می باشد، که در اولین بخش رزومه نوشته می شود. بهتر است که عکس خود را در بخش اطلاعات شخصی ضمیمه نمایید.

اطلاعات تماس

آدرس، شماره تماس و ایمیل شما نیز حتما در این بخش باید ذکر گردد. در این بخش باید راه‌های ارتباطی مناسب را به کارفرما ارائه دهید.

اطلاعات تحصیلی

این موضوعات که تحصیلات شما تا چه مقطع و چه رشته ای بوده است از مهمترین شروط استخدام توسط کارفرما می باشد. با این حال ذکر سطح تحصیلی، رشته و گرایش خود جزء اصول رزومه نویسی می باشد. در بعضی موارد لازم است که شما تحصیلات مقاطع پایین تر خود را نیز ذکر نمایید. به عنوان مثال یک فرد دارای مدرک فوق لیسانس، تحصیلات دوره لیسانس و دیپلم خود را نیز بیان می کند. اطلاعات تحصیلی یکی از موارد مهم در فایل های سوابق فعالیت ها می باشند.

نکات مهم رزومه

اطلاعات تحصیلی بخش مهم رزومه هست

سوابق کاری

سوابق کاری یکی از مهمترین بخش‌های رزومه استاندارد است. در این بخش نشان می دهید که چقدر تجربه کاری دارید. هرچه تجارب شما دارای ارتباط بیشتری با شغل درخواستی باشد بهتر است. در سوابق کاری، نام شرکت‌های قبلی، توضیحات مختصری درباره فعالیت، سمت شغلی و مدت زمان کار خود را بنویسید. اگر سابقه شغلی زیادی ندارید می توانید در بخش‌های دیگر توانمندی و شایستگی خود را نشان دهید. برای مثال یکی از سوال های ابتدایی که از هر حسابداری در مصاحبه پرسیده میشه درباره ماهیت حسابها در حسابداری است. اینجا اگر حسابدار مورد بحث دارای سابقه کاری درستی باشد، به راحتی از پس این سوالات بر خواهد آمد.

مهارت ها و توانمندی ها

در این بخش دو نوع از توانمندی‌ها را ذکر نمایید. توانمندی‌های شخصی مانند مدیریت زمان، حل مشکل، خلاقیت، قدرت تصمیم گیری مثال هایی از مهارت‌های شخصی شما خواهند بود.

توانمندی های تخصصی مرتبط با شغل نیز حائز اهمیت است. مهارت‌های فنی شما مانند کار با نرم افزارها، توانایی فنی و یدی، دوره های گذرانده شده، مدارک اخذ شده، آشنایی با زبان‌های خارجی و … در این بخش قرار می گیرند. کارفرمایان برای استخدام نیرو در شغل‌های تخصصی به مهارت ها و توانمندی‌های فنی شما که مرتبط با حیطه فعالیت شرکت باشد، اهمیت ویژه ای قائل هستند. استخدام نیروی بدون مهارت در شغل‌های تخصصی امکان پذیر نمی باشد. ممکن است که شما سابقه کار ثبت شده ای نداشته باشید اما توانایی تجربی شما بالاتر از بسیاری افراد دیگر باشد؛ این مورد به شما کمک خواهد کرد.

در برخی مصاحبه ها از حسابداران مالی ممکن است درباره فرمول محاسبه اضافه کاری پرسیده شود. این از ابتدایی ترین مهارت هایی است که هر حسابدار باید بداند.

علایق و فعالیت ها

این بخش مورد توجه افرادی که تازه به بازار کار وارد شده اند و سابقه کاری ندارند قرار می گیرد. همینطور در شرایط مساوی با دیگران، به شما در استخدام کمک می کند. در بخش علایق و فعالیت ها در  نوشتن رزومه قوی می توانید به فعالیت های شاخص خود اشاره کنید. مانند ورزش، هنر، مطالعه و… سعی کنید نوشتن علایق و فعالیت های خود را در آن، با رده فعالیت خود در شرکت نزدیک نمایید.

شرح مختصری از خود

در این بخش به صورت ساده در یک یا دو پاراگراف به معرفی خود برای‌کارفرما بپردازید. این قسمت برای ایجاد شناخت بهتر شما توسط کارفرماست. خلاصه ای از ویژگی های شخصیتی خود را دربخش درباره من در رزومه توصیف نمایید. با توجه به اهمیت بالای پرداخت مالیات امروزه حسابدارن در ادامه توضیحات درباره خود، توانایی کار با سامانه مودیان مالیاتی و آشنایی با قانون جدید سامانه مودیان را حتما قید می‌کنند.

معرفی انواع رزومه

حال که پاسخ رزومه چیست را دریافتیم با انواع رزومه آشنا خواهیم شد. همه افراد با شرایط و تحصیلات مختلف برای ارائه درخواست همکاری با شرکت موردنظر خود باید یک رزومه تهیه نمایند.این فایل ها دارای انواع مختلفی هستند، که هریک از آن ها با توجه به نوع استخدام متقاضی مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال سوابق فردی که برای استخدام بازاریاب جستجو می کند، باید با سوابق فردی که برای شغل حسابداری جستجو می نماید متفاوت باشد. انواع رزومه ها با توجه به هدف و اصول نوشتن آنها متفاوت هستند. این که شما برای کدام مقصود فایل سوابق تهیه می کنید و می خواهید خود را چگونه معرفی نمایید مبدا ایجاد تفاوت در انواع رزومه می باشد. توصیه می شود برای دستیابی به شغل مورد نظر خود زمان کافی را برای‌تهیه یکی از انواع فایل ای سوابق کاری صرف نمایید. این انواع به شرح زیر می باشد:

۱. رزومه زمانی

در این رزومه که رایج ترین نوع است، شما سوابق کاری و تجربی خود را از آغاز فعالیت خود به سمت آخرین موارد ذکر می نمایید. اولین فعالیت کاری شما در صدر لیست و سپس، مراحل طی شده، تجارب و تحصیلات بعدی را می نویسید. این فایل اطلاعات خوبی در زمینه روند زندگی و مسیر پیشرفت کاری شما به کارفرما ارائه می کند.

در هریک از موارد تاریخ و مدت زمان فعالیت خود را جلوی آن ذکر می کنید. در پایان لیست نیز، آخرین تجارب کاری یا تحصیلی شما ثبت می گردد.

رزومه زمانی

آخرین تجارب کاری یا تحصیلی در پایان رزومه زمانی درج می شود.

رزومه کاری تحت توانمندی ها

در این نوع، اولویت با فعالیت ها و توانمندی های مرتبط با جایگاه شغلی هدف است. شما ابتدا به بیان مهارت ها و سوابق خود که مرتبط با جایگاه درخواستی می باشد می پردازید و در اولویت بعدی دیگر سوابق، تحصیلات و مدارک اخذ شده را بیان می کنید. این نوع رزومه مناسب افرادی است که تحصیلات مرتبطی با جایگاه شغلی ندارند، یا می خواهند فیلد کاری خود را تغییر دهند.

رزومه کاری زمانبندی وارونه

در رزومه زمانبندی وارونه، شما سوابق کاری خود را به خلاف ترتیب رخ داد زمانی ثبت می نمایید. ترتیب زمانی این‌ فایل از آخرین فعالیت های کاری شما شروع شده و به اولین سوابقتان ختم می شود. اینکه شما به تازگی در کجا مشغول بودید، تازه ترین سوابق کاری تان چه چیزهایی است در ابتدای فایل قرار می گیرد و سپس با مطالعه فایل به سمت قدیمی ترین سوابق شما پیش می رویم. کسانی که دارای سابقه کاری زیادی هستند می توانند از این‌نوع رزومه نویسی استفاده نمایند.

۳. رزومه ترکیبی

این رزومه تلفیقی از نوع زمانی تحت توانمندی می باشد. در این‌ فایل ابتدا مهارت ها و توانایی های خود را در بخش اول، و سپس سوابق کاری را در پی آن می نویسید. به علاوه مهارت‌های مهمتر خود که در ارتباط با جایگاه شغلی هدف هستند را در اولویت قرار دهید. این نوع  از آنجا که بر پایه مهارت و زمان بندی تهیه می شود همزمان برآورد کننده نیاز کارجو و کارفرما می باشد.

۴. رزومه اینفوگرافی

رزومه اینفوگرافی، در حقیقت علاوه بر محتوا، دربرگیرنده ظاهر گرافیکی فایل اطلاعات شماست. برخلاف سایر فایل‌ها که عمدتا به صورت متنی و در فایل ورد یا پی دی اف تهیه و ارسال می شوند، این فایل با به کار بردن عناصر گرافیکی با نرم‌‌افزار های مربوطه تهیه می شود. این نوع، دارای رنگ بندی، فونت، طرح، چیدمان و قالب مخصوص خود است و از جهت زیبایی، اثر بالایی بر جلب توجه کارفرما خواهد گذاشت. رزومه عکس دار اغلب به شکل اینفوگرافی تهیه می شود.

۶. رزومه هدفمند

رزومه هدفمند، تاکید بر مهارت ها و توانمندی های مرتبط با شغل آینده شما‌دارد. در این نوع نیازی به ذکر سوابق دیگر شما‌نیست. در این نوع اشتغال، کارفرما بسیار دقیق است و دنبال مهارت‌های خاصی در کارجویان می باشد و اولین چیزی که مورد توجه کارفرما قرار می گیرد مهارت‌های شما می باشد.

۷. رزومه غیر متعارف

اگر تمایل به نوآوری و خلاقیت در فایل اطلاعات داشته باشید، می توانید از نوع غیر متعارف استفاده نمایید. در این نوع می شود از طراحی گرافیکی، نمودار، عکس و حتی ویدئو استفاده نمایید. رزومه غیر متعارف را می توانید به شکل چاپی، آنلاین و یا در وبسایت های رسمی کسب و کار منتشر نمایید.

یکی از شبکه های اجتماعی تحصصی کسب و کار، لینکدین است. به عنوان مثال دیگر، فعالان کسب و کارهای اینترنتی از وبسایت هایی مثل دریبل و گیت هاب برای ارائه رزومه استفاده می کنند، تا بتوانند به خوبی نمونه کارهای خود را نمایش دهند.

۸. مینی رزومه چیست

همان طور که از نام آن پیداست از این‌نوع برای‌بیان مختصری از تجارب کاری و مهارت‌های مرتبط با شغل نوشته می شود. مینی رزومه‌ها برای ملاقات های کاری و نمایشگاهی که در آن با تعدادی از افراد در ارتباط خواهید بود مناسب هستند.

انواع نمونه رزومه حرفه ای فارسی و انگلیسی

با وجود توضیحات فوق، هنوز ممکن است برای خیلی از خوانندگان این‌مطلب سوال باشد که: چطوری یک نمونه رزومه حرفه ای بنویسم؟

مشاهده چند نمونه حرفه ای شغلی مناسب می تواند به پاسخ این‌سوال کمک نماید. چند نمونه رزومه حرفه ای پر شده در ادامه نمایش داده می شوند.

نمونه رزومه منشی

نمونه رزومه منشی

نمونه رزومه منشی

نمونه رزومه کاری مهندس کامپیوتر

برای نوشتن فایل اطلاعات سوابق مهندسی می توانید نمونه رزومه زیر را بررسی کنید.

نمونه رزومه مهندس کامپیوتر

نمونه رزومه مهندس کامپیوتر

نمونه رزومه ورزشی

رزومه ورزشی مناسب مربیان تربیت بدنی برای جذب همکاری جدید و یا شرکت در همایشات ورزشی می باشد. عمدتا دربرگیرنده سوابق ورزشی شما می باشد. موفقیت های ورزشی، علاقمندی های ورزشی، اهداف و توانایی های شما در این فایل می آید.

نمونه رزومه ورزشی

نمونه رزومه ورزشی

نمونه رزومه کاری شرکت

در ارسال رزومه شرکت به موارد زیر بیش از سایر نوع ها دقت نمایید. مخاطب شما‌‌یک مخاطب عادی نیست بنابراین باید جذابیت و زیبایی، غیرشخصی بودن محتوا، منحصر به فرد بودن رزومه شرکتی را رعایت نمایید.

نمونه رزومه شرکت

نمونه رزومه شرکت

نمونه رزومه پرستاری

نمونه رزومه پرستار

نمونه رزومه پرستار

نمونه رزومه انگلیسی پرستاری

با توجه به تمایل مهاجرت بعضی پرستاران، و شرایط کاری مساعد در تعدادی از کشورها، تهیه رزومۀ انگلیسی پرستاری برای آنها لازم می نماید. یک پرستار توانا با نشان دادن قابلیت های خود، در رزومۀ انگلیسی می تواند به هدف خود برسد. در زیر نمونه رزومه پرستاری انگلیسی را مشاهده می کنید.

نمونه رزومه انگلیسی پرستار

نمونه رزومه انگلیسی پرستار

نمونه رزومه برنامه نویس انگلیسی

نمونه رزومه انگلیسی برنامه نویس

نمونه رزومه انگلیسی برنامه نویس

نمونه رزومه رئیس حسابداری

نمونه رزومه رئیس حسابداری

نمونه رزومه رئیس حسابداری

نمونه رزومه رشته حسابداری

بسیاری از فارغ التحصیلان رشته حسابداری به دنبال کار بوده و آگهی های استخدام کارشناس حسابداری و استخدام شرکت نرم افزاری را برای پیدا کردن شغل مورد نظر بررسی می نمایند. فردی که در جستجوی شغل حسابداری می باشد، باید یک رزومۀ خوب داشته باشد که به شرکت های موردنظر ارائه بدهد و مدیران با توجه به رزومۀ وی تصمیم به استخدام فرد بگیرند. در این بخش یک نمونه رزومه رشته حسابداری را مشاهده می نمایید.

نمونه رزومه رشته حسابداری

نمونه رزومه رشته حسابداری

نمونه رزومه کاری مهندسی عمران

نمونه رزومه مهندس عمران

نمونه اطلاعات مهندس عمران در رزومه چیست

نمونه رزومه خام

گاهی اوقات، شرکت ها با ارائه نمونه خام رزومه به جذب نیرو اقدام می کنند. این فرم ها را به صورت اینترنتی یا چاپی در اختیار افراد گذاشته و کارجویان با پر کردن فایل ها، سوابق خود را بیان می دارند. در صورتی که شما‌نیز کارفرما یا مسئول جذب نیرو هستید می توانید از این فرم ها استفاده نمایید. ما در انتهای مقاله 3 فایل Word نمونه رزومه خام را قرار داده ایم و شما می توانید با دانلود هر یک از فایل ها، اطلاعات خود درا در آن ذخیره نموده و به عنوان رزومۀ خود از آن استفاه کنید.

نمونه رزومه خام

نمونه رزومه خام در رزومه چیست

انواع نمونه CV حرفه ای

بهترین راه برای آموزش نوشتن رزومه یا CV به صورت حرفه ای، بررسی چند نمونه CV مناسب می باشد. در ذیل چند نمونه CV انگلیسی را خواهیم دید:

نمونه CV انگلیسی برای استخدام

نمونه زیر به طور خلاصه در تعداد صفحاتی مختصر، نمونه یک CV مناسب می باشد.

نمونه cv انگلیسی

نمونه CV انگلیسی

نمونه CV انگلیسی برای دانشگاه

CV زیر به صورت مختصر در یک صفحه آمده است. هرچند خلاف انتظار چندین صفحه ای ما می باشند اما برای نشان دادن نمونه CV انگلیسی گزینه خوبی می باشد.

نمونه cv انگلیسی برای دانشگاه

نمونه CV انگلیسی برای دانشگاه در رزومه چیست

بهترین روش نوشتن رزومه چیست

هنگامی که فرد جویای کار، به ارسال رزومه جهت استخدام می پردازد می داند که تنها راه تصمیم گیری کارفرما بر اساس مشاهده این فایل است. کارفرما قبل از این، تا به حال شما را ندیده و در صورتی که از فایل حاوی اطلاعات شما‌خوشش نیاید، ممکن است هرگز شما را نبیند. حتی ممکن است با وجود شایستگی بالای شما برای دستیابی به شغل، نتوانید جایگاه کاری را کسب نمایید. پس دقت داشته باشید که مهمترین راه تصمیم گیری کارفرما برای استخدام نیرو، مشاهده این فایل می باشد. شما‌ باید به ساخت یک رزومۀ حرفه ای بپردازید و شایستگی های خودتان برای اخذ شغل را نشان دهید، زیرا تنها راه متقاعد سازی کارفرما ارسال رزومۀ کاری مناسب است.

چگونه رزومه کاری حرفه ای بنویسیم؟

متقاعد سازی شاید مهمترین مرحله استخدام باشد. برای ایجاد اثرگذاری بر کارفرما، باید بدانیم که چگونه رزومه حرفه ای و موثر بسازیم؟ چند توصیه مهم جهت نوشتن این فایل مهم به شرح زیر می باشد.

  • توصیه می کنیم تهیه رزومه متناسب با جایگاه شغلی درخواستی باشد. مواردی که برای این‌شغل اهمیت دارند را در اولویت اول ذکر نمایید و سایر موارد را پس از آن بنویسید.
  • از قالب و چارچوب مشخصی استفاده نمایید.
  • از یکی از انواع رزومه که قبل تر شرح دادیم استفاده نمایید.
  • قبل از تهیه آن، به مطالعه چند نمونه رزومه بپردازید.
  • اطلاعات کامل و جامعی از خود بنویسید.
  • از بیان مبهم و نامفهوم خودداری کنید.
  • رزومه را حداکثر در یک یا دو صفحه تهیه کنید.

نکته: کارفرما تا به حال شما‌را ندیده است. مهمترین راه جذب نیرو در شرکت ها مشاهده رزومه است. شما‌هرقدر که دارای توانایی باشید لازم است که به معرفی خود و نمایش مهارت ها بپردازید. ثبت رزومه مناسب تنها راه شما‌خواهد بود.

معرفی سایت های ایرانی و خارجی رزومه ساز آنلاین

در این قسمت به معرفی چند سایت رزومه ساز آنلاین می پردازیم، که شما می توانید از این سایت ها کمک بگیرید.

1. سایت enhancv.com
یکی از وبسایت های رزومه ساز آنلاین می باشد، که روش کار آن به این صورت است که کاربر اطلاعات خود را در تمپلیت های سایت وارد کرده و در کوتاه ترین زمان فایل ساخته می شود. برای استفاده از خدمات این سایت باید به صورت ماهیانه 15 دلار پرداخت شود. البته یکی از ایرادات این سایت این است، نمی توان قالب اصلی اطلاعات را سفارشی کرد و مطابق قالب رزومه باید اطلاعات وارد شود.

2. سایت Kickresume.com
در این سایت نیاز به ثبت نام وجود نداشته و کاربران می توانند با ورود به فرم رزومه ساز، فایل موردنظر خود را آماده کنند. این سایت این امکان را به کاربر می دهد، که ابتدا قالب را انتخاب کند و سپس رزومۀ خود را بسازد. برای استفاده از خدمات این سایت باید به صورت ماهیانه 4 دلار پرداخت شود.

3. سایت Resume.com
در این سایت امکان ساخت رزومه در مدت زمان کوتاهی وجود دارد و کاربران می توانند خود انتخاب کنند، که فایلشان از چه بخش هایی تشکیل شود و اولویت بندی آن به چه صورت باشد. همچنین فایل ساخته شده در این سایت در دو فرمت word و PDF قابل دانلود است. لازم به ذکر می باشد که برای استفاده از خدمات این سایت نیاز به پرداخت هزینه نمی باشد.

4. karboom.io
کاربوم یکی از سایت های ایرانی می باشد که قابلیت رزومه سازی آنلاین را برای اهمه افراد به صورت رایگان فراهم نموده است. کاربوم این امکان به دو زبان فارسی و انگلیسی و تهیه فایل خروجی در دو فرمت Html و PDF را دارد.

5. jobvision.io
سایت جاب ویژن سایتی ایرانی می باشد که امکان ساخت رزومه آنلاین در کوتاه ترین زمان را برای کاربران فراهم نموده است. امکان دریافت فایل به دو زبان فارسی و انگلیسی در این سایت فراهم می باشد و همچنین کاربران می توانند علاوه بر دانلود فایل خود، به صورت آنلاین به رزومه خود دسترسی داشته باشند.

6. iranestekhdam.ir
سایت ایران استخدام از دیگر سایت های ایرانی ساخت رزومه می باشد، که امکان ساخت فایل اطلاعات به صورت رایگان را برای کاربران فراهم نموده است. از جمله مزایای استفاده از این سایت در این است که رزومه در فرمت A4 تهیه شده و کارفرمایان می توانند فایل کارجویان را در یک برگه A4 پیرینت بگیرند.

نکات قابل توجه در تهیه رزومه چیست

در تهیه و نوشتن رزومه حتما به موارد زیر توجه نمایید:

  • رزومه را به صورت مختصر در یک یا دو صفحه تهیه نمایید.
  • نباید رزومه را با CV اشتباه بگیرید.
  • مطالب رزومه را دسته بندی نمایید. حتما بخش های تحصیلات، سابقه کاری، توانایی و مهارت و سایر بخش ها را از یکدیگر تمیز دهید.
  • بر مهارت ها و توانایی هایی که در اولویت هستند تاکید بیشتری داشته باشید.
  • در هر پاراگراف خط های اول مهمترین بخش هستند. آن ها را جدی بگیرید.
  • از عبارت به جای جملات استفاده نمایید.
  • بررسی نمایید که رزومه شما‌ به هیچ وجه دارای غلط املایی و تایپی نباشد.
  • متن را ساده و روان بنویسید.
  • برای کشور ایران به هیچ عنوان از رزومۀ انگلیسی استفاده نکنید.
  • پس از تهیه رزومه، توسط یک نفر از دوستان و آشنایان شما مطالعه شود و در صورت نیاز رفع اشکال کنید.
نکات مهم تهیه رزومه

بررسی نکات مهم در رزومه چیست

پرهیز از بزرگنمایی

پرهیز از بزرگنمایی در رزومه چیست؟ باید به شدت پرهیز از بزرگنمایی داشته باشید. مثبت نشان دادن سوابق با بزرگنمایی و دروغ متفاوت است. دقت نمایید که بزرگنمایی در مطالب در فایل سوابق فعالیت ها، برای کارفرما شک برانگیز خواهد بود و ممکن است باعث مردود شدن شما‌در انتخاب شود. رزومه باید متناسب با جایگاه کاری باشد بزرگنمایی در اطلاعات باعث رد شدن شما می شود. در صورتی که رزومه شما مورد توجه کارفرما قرارگیرد در مرحله مصاحبه حضوری، کارفرما متوجه بزرگنمایی می شود. این‌امر باعث می شود که‌شما به طور کامل شانس استخدام خود را از دست دهید. در مواردی که شخص با وجود بزرگنمایی جذب کار شود پس از قرارگرفتن در جایگاه شغلی، ممکن است ضعف وی بروز کرده و باعث ایجاد یک تجربه بد کاری گردد.

مختصر بودن

ممکن است معنای مختصر نویسی شما را سردرگم کند و ندانید که دقیقا چگونه برخی از سوابق را کوتاه کنید و بگویید که مختصرنویسی رزومه چیست؟ رزومه بایستی در یک یا دو صفحه به صورت مختصر تهیه گردد و نشان دهنده اطلاعات مهم شما به صورت تیتروار و بدون ذکر جزییات باشد. دقت کنید که کارفرما شاید وقت یا تمایل کافی برای مطالعه جزییات زندگی شما نداشته باشد. در صورت تهیه CV می توانید تا چند ده صفحه درباره شرح فعالیت های خود توضیح دهید.

قرار دادن تصویر در رزومه

یکی از مهمترین عوامل مورد توجه قرارگرفتن رزومه شما، داشتن عکس می باشد. عکس باعث برقراری ارتباط بیشتر بین کارجو و کارفرما می شود. رزومۀ عکس دار اغلب در اولویت انتخاب بوده و باعث حرفه ای نشان دادن شما می شود.

کمک گرفتن از یک مترجم جهت بررسی رزومه انگلیسی

در صورتی که رزومۀ انگلیسی برای ارسال به خارج از کشور تهیه می کنید حتما سعی کنید قبل از ارسال آن را با یک مترجم انگلیسی ماهر بررسی نمایید. زبان های خارجی دارای جزییات بسیاری هستند که ممکن است از دید شما‌پنهان بمانند. یک مترجم خوب در نقش مشاور می تواند به‌شما در اثر گذاری و گیرایی رزومه کمک نماید. شما‌باید اطمینان کارفرما و مراجع خارجی را که به شما‌به چشم یک شخص خارجی نگاه می کنند به خوبی جذب نمایید. داشتن ایراد مفهومی باعث گرفتن امتیاز منفی خواهد شد.

ارسال رزومه هدفمند و به روز

در شرایطی که بسیاری از مشاغل نیاز به مهارت‌های تخصصی دارند سعی نمایید از رزومۀ هدفمند استفاده نمایید. ثبت رزومه شما باید متناسب با جایگاه شغل مطلوب باشد. تجارب و توانایی های مرتبط را در اولویت قرار دهید و نوع نوشتار خود را به شیوه مثبت و متناسب با آن کسب و کار تغییر دهید.

حتما رزومۀ اداری خود را به طور دوره ای به روز نمایید و موارد جدید را اضافه و کم نمایید؛ و با بازنگری دوره ای آن از ایراداتی که از چشمتان پنهان مانده با خبر شوید.

طراحی مناسب رزومه چیست

شما بر حسب نیاز خود می توانید از هریک از انواع رزومه‌ها استفاده نمایید. طراحی مناسب در انتخاب کارفرما تاثیر به سزایی دارد.

برای انتخاب قالب مناسب، چند نمونه رزومۀ حرفه ای را مشاهده نمایید. سپس با انتخاب قالب مناسب و استفاده از نرم‌‌افزار های مناسب می توانید به طراحی اقدام نمایید. پس از تکمیل اطلاعات رزومه، باید به فونت، تم و رنگ آن دقت نمایید.

برای سادگی کار خود می توانید از تمپلیت هایی که توسط شرکت ها و وبسایت ها ارائه می شود استفاده نمایید . این‌‌تمپلیت به صورت قالب آماده بوده و شما با پرکردن آنها می توانید یک رزومه حرفه ای داشته باشید.

نکته مهم

برای همه انواع رزومه‌ها، ویژگی‌های عمومی ثابت است. خوانایی متن، به کاربردن فونت مناسب، به روز بودن اطلاعات، ظاهر خوب، محتوای ساده و روان از ویژگی‌های اصلی در ساخت رزومه هستند.

رزومه حسابداری

قبل از نوشتن رزومه حسابداری بهتر است که ابتدا گواهینامه ای شناخته شده در زمینه حسابداری دریافت کنید که به بهبود رزومۀ شما کمک کند. سپس برای نوشتن باید مهارت های حسابداری مهم خود را بنویسد و از علایق و سرگرمی ها در نوشتن پرهیز نمایید. در صورتی که در یکی از شاخه های تخصصی حسابداری از مهارت خوبی برخوردار هستید، حتما تخصصص خود را در رزومه بنویسید.
درصورتی که تجربه ای کاری در زمینه حسابداری دارید حتما سمت خود در محل کار قبلی و همچنین مدت زمان فعالیت خود را بنویسید. توجه داشته باشید که ذکر سوابق تحصیلی از الزامات رزومه می باشد. در ادامه مقاله یک نمونه رزومۀ مرتبط با حسابداری را قرار داده ایم.

پرسش و پاسخ های مهم درباره رزومه چیست

ایجاد رزومۀ کاری یکی از مهمترین قدم‌های شما برای دستیابی به شغل دلخواه می باشد. این مرحله می تواند در زندگی آینده‌ شما تاثیر مهمی داشته باشد. بنابراین باید به سوالاتی که ممکن است در این‌زمینه داشته باشید پاسخ مناسب داده شود. در این‌بخش به پاسخ مهمترین سوالات درباره مباحث ذکر شده می پردازیم.

چند نوع فرمت برای رزومه کاری وجود دارد؟

اگر می خواهید بدانید فرمت رزومه چیست باید بدانید که رزومه‌ها در فرمت‌های PDF، DOCX، HTML و یا PSD و JPG تهیه می شوند. فرمت PDF پرطرفدارترین فرمت است. با ارسال رزومه در این فرمت به صورت ثابت برای همه افراد قابل نمایش است.

فرمت DOCX ممکن است در وسایل ارتباطی مختلف دچار تغییر شکل گردد. اغلب از این‌نوع فرمت استفاده نمی گردد مگر اینکه کارفرما تمایل به ثبت توضیحات خود درباره رزومۀ شما در داخل آن داشته باشد.

فرمت HTML بیشتر مورد استفاده رزومۀ غیرمتعارف است. رزومه‌هایی که تحت وب، در شبکه ها و سایت‌های اینترنتی نظیر لینکدین ارائه می شوند دارای این فرمت هستند. در این قالب می توان ویدئو، صدا و … را قرار داد.

فرمت PSD و JPG برای رزومۀ اینفوگرافی است که اغلب با نرم‌‌افزارهای مخصوص با فرمت PSD تهیه و با فرمت عکس در شکل JPGیا JPEG ذخیره و ارسال می گردند.

انواع فرمت رزومه

بررسی فرمت‌های مختلف در رزومه چیست

رزومه کاری باید دارای چند صفحه باشد؟

از مهمترین اصول نوشتن رزومه رعایت اصل اختصار می باشد. رزومه نباید بسیار طولانی یا بسیار کوتاه باشد. بهترین نوع آن دارای طولی به اندازه یک یا دو صفحه استاندارد می باشد. برای توضیحات بیشتر به درخواست کارفرما نیاز به تهیه CV بوده که می تواند تا چندین صفحه را در برگیرد.

چه اشکالاتی در رزومه کاری سبب رد آن توسط کارفرما می شود؟

در حین تهیه رزومه اداری باید بدانید که وجود بعضی اشکالات باعث رد شدن آن توسط کارفرما و یا کسب امتیاز منفی می شود. بعضی از این‌اشتباهات عبارتند از:

  • دروغگویی و بزرگنمایی بیش از حد
  • فرمت نامناسب که باعث آزار کارفرما شود
  • ذکر تجربیات کاری غیرمرتبط
  • ذکر موارد شخصی
  • بیش از حد کوتاه بودن و خالی بودن از سوابق کاری
  • بیش از حد بلند بودن
  • نداشتن ساختار مناسب
  • اشتباه در شماره تماس و راه‌های ارتباطی
  • ناخوانا بودن و استفاده از ادبیات نامناسب

ثبت رزومه در گوگل چگونه است؟

اگر خواهان شانس بیشتری برای استخدام هستید بهتر است به آگهی‌های استخدام و کاریابی ها اکتفا نکنید. این‌را بدانید که بسیاری از شرکت ها برای جذب نیرو از طریق ارسال آگهی و وبسایت‌های نیازمندی اقدام نمی کنند. بلکه با جستجو در گوگل نیروی مورد نظر خود را می یابند. لذا بهتر است که رزومۀ خود را در گوگل به ثبت برسانید و با استفاده از تکنیک‌های مدیریت محتوا آن را پیرامون تخصص خود به بیشترین بازدید برسانید.

ثبت رزومه در گوگل، شما را به کارفرمایانی که دنبال نیروی انسانی می گردند معرفی می کند. این‌روند استخدام، خلاف روند رایج آن می باشد. از سوی دیگر بسیاری کارفرمایان که به دنبال افراد دارای تخصص‌های خاص هستند و بنا بر دلایلی امکان اطلاع رسانی عمومی را برای استخدام ندارند، از روش جستجوی رزومه در گوگل استفاده می کنند. علاوه بر اشخاص، بسیاری از شرکت ها نیز از ثبت رزومه در گوگل استفاده می کنند. این کار باعث می شود میزان پروژه‌های کاری دریافتی آنان به شدت افزایش یابد.

ثبت رزومه در گوگل

ثبت رزومه در گوگل شانس استخدام را افزایش می دهد.

رزومه علمی چیست؟

برای پذیرفته شدن در مراجع علمی آموزشی لازم است از رزومۀ علمی استفاده نمایید. بدیهی است یک دانشگاه معتبر داخلی یا خارجی، برای پذیرفتن شما در دوره دکتری نیازی به سوابق مدیریتی یا فنی شما ندارد. دراین موارد شما صرفا باید سوابق علمی و تحصیلی خود را ذکر نمایید.

در رزومۀ علمی بر نوع اداری نباید سوابق کاری، توانایی و مهارت‌های شما بیان شود. به دلیل ماهیت علمی این رزومه، در آن صرفا به توضیح سوابق تحصیلی، سوابق آموزشی، تدریس، سوابق پژوهشی، مقالات علمی ISI، سایر مقالات علمی پژوهشی، مقالات منتشر شده در مجلات علمی داخلی و خارجی، همایش‌های بین المللی، کتاب‌های چاپ شده، دوره ها و کارگاه‌های پژوهشی و … بپردازید.

نتیجه گیری

رزومه در حقیقت نوعی تبلیغ توانایی‌های شما برای کارفرمایان بوده تا بتوانید با مطرح کردن خود به جایگاه شغلی مطلوبتان دست پیدا کنید. اشخاص، شرکت ها و هر فعال اقتصادی می تواند به تهیه رزومه اقدام کند. ارسال رزومۀ کاری، شانس دیده شدن شما را افزایش می دهد. تا زمانی که نتوانید خود را معرفی نمایید شغلی هم به دست نمی آورید. رزومه ساختن علاوه بر استخدام تازه کاران، برای افزایش معاملات و قراردادهای افراد با سابقه نیز مفید است. اما توصیه می شود قبل از شروع، آموزش نوشتن آن را دیده تا بهترین رزومه را در بین رقبا تهیه نمایید.

در این مقاله به مهمترین مباحث همچون رزومه چیست و  انواع، نحوه تهیه، اصول و نمونه رزومۀ حرفه ای پرداختیم. در انتها تیم تحریریه نرم‌افزار فرداد در مسیر شغلی شما کنارتان خواهد بود. می توانید از طریق درج کامنت با ما در ارتباط باشید.

دانلود فایل ها
اطلاعات فایل: فایل بدون نیاز به پسورد میباشد.

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "رزومه کاری باید دارای چند صفحه باشد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "از مهمترین اصول نوشتن رزومه رعایت اصل اختصار می باشد. رزومه نباید بسیار طولانی یا بسیار کوتاه باشد. بهترین رزومه دارای طولی به اندازه یک یا دو صفحه استاندارد می باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "چند نوع رزومه وجود دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "انواع رزومه عبارتند از: رزومه زمانی، رزومه ترکیبی، رزومه اینفوگرافی، رزومه هدفمند، رزومه غیر متعارف، مینی رزومه" } },{ "@type": "Question", "name": "چند نوع فرمت برای رزومه کاری وجود دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "داشتن ساختار رزومه مشخص به‌شما در دست یابی به جایگاه شغلی کمک می نماید. رزومه ها در فرمت های PDF، DOCX، HTML و یا PSD و JPGتهیه می شوند." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.