صدور صورتحساب الکترونیکی

برای موفقیت هرچه بیشتر در شرکت ها حسابداران و مدیران کسب و کارها باید درصدد تنظیم کردن هزینه‌های شرکت و افزایش سودآوری و درآمد خود باشند. پس یکی از الزامات جهت موفقیت روزافزون شرکت‌ها، فهمیدن مفهوم سود ویژه و سود ناویژه شرکتها است.

در ادامه به معرفی سود ویژه و سود ناویژه شرکتها ، تفاوت سود ویژه و ناویژه، روش محاسبه سود ویژه شرکت، نمونه محاسبه سود ویژه، راه‌های افزایش سود ویژه و غیره می پردازیم.

خواندن مقاله سود ویژه و سود ناویژه به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران
دانشجویان رشته حسابداری

مفهوم سود ویژه و سود ناویژه در شرکتها

سود ویژه و سود ناویژه شرکتها مفهومی است که در زمینه‌های تجاری و اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در جهت برنامه ریزی دقیق در برنامه حسابداری برای کاهش هزینه‌های سرمایه گذاری و افزایش سود آوری توسط حسابداران خبره استفاده می‌شود.

سود ویژه چیست

سود ویژه یا سود خالص در شرکت، از کسر کردن هزینه‌های عملیاتی شرکت مثل هزینه‌های عمومی و اداری و هزینه‌های فروش شرکت از سود ناویژه یا ناخالص به دست می آید.

سود ناویژه چیست

سود ناویژه یا ناخالص در شرکت از کسر کردن بهای تمام شده ی کالای فروش رفته از فروش خالص یا درآمد شرکت به دست می آید. اگر علاقمند به یادگیری مباحث بهای تمام شده کالا هستید، جهت افزایش اطلاعات در این حوزه می‌توانید به مقاله بهای تمام شده کالای فروش رفته مراجعه نمایید.

تفاوت سود ویژه و سود ناویژه شرکتها

یکی از عوامل تاثیر گذار و مهم برای یک حسابدار خبره، جهت برنامه ریزی و سودآوری در شرکت ها شناخت دقیق تر هزینه ها و زیان ها با استفاده از سود ویژه و سود ناویژه شرکتها است. حال بنظر شما تفاوت سود ویژه با سود ناویژه در چیست؟

برنامه ریزی نادرست و عدم سود دهی

تفاوت سود ویژه و سود ناویژه شرکت

در مورد سود ویژه و ناویژه می‌توان گفت که در هر دو مورد قیمت تمام شده از درآمد حاصل از فروش کالا کم می‌شود، ولی در مورد تفاوت آن‌ها باید بگوییم:

در محاسبه سود ویژه از درآمد حاصل از فروش کالا، علاوه بر قیمت تمام شده هزینه‌های مختلف اداری و تبلیغات و هزینه‌های فروش و مالیات و سایر هزینه ها هم کسر می‌شود. محاسبه این تغییرات را می‌توانید در نرم افزار حسابدای ابری فرداد انجام دهید.

تفاوت سود ویژه با سود خالص

در مورد تفاوت اصلی سود ویژه و سود خالص، می‌توان عنوان کرد که سود ویژه می‌تواند بدون مدیریت و بدون برنامه ریزی برای شرکت اتفاق بیفتد و باعث افزایش سودآوری شرکت و افزایش سود خالص شود.

همچنین به دلایل مختلفی مثل تغییرات بازار می‌تواند اتفاق بیفتد، اما سود خالص را می‌توان با مدیریت مناسب و برنامه ریزی و افزایش روش‌های سودآوری در شرکت افزایش داد و با برنامه ریزی دقیق تحت کنترل مدیران تولید قرار بگیرد.

چگونگی محاسبه سود ویژه شرکت

در قسمت حسابداري هر شرکتی تعدادی صورت مالی مهم وجود دارد. یکی از این موارد صورت سود و زیان شرکت است که با استفاده از این صورت مالی می‌توان سود یا زیان شرکت را در یک دوره مالی محاسبه کرد.

آموزشگاه حسابداری فرداد

نحوه محاسبه سود ویژه

فرمول محاسبه و اجزا سود ویژه و سود ناویژه شرکتها به صورت زیر است:

سود ناویژه = درآمد حاصل از فروش کالا ــ قیمت تمام شده کالای فروش رفته

سود ویژه = سود ناویژه ــ هزینه های شرکت

درآمد یک شرکت در واقع دریافتی ناشی از فروش کالا و تولیدات یا خدمات برای یک شرکت به دست می آید. این معادله می‌توانید در نرم افزار دارایی محاسبه کنید.

نمونه از محاسبه سود ویژه

در ادامه به محاسبه‌ی نمونه‌ای از صورت سود و زیان و محاسبه سود ویژه یا سود خالص می‌پردازیم:

اطلاعات زیر در مورد موسسه زرین در تاریخ 99/12/29 به شرح زیر است:

موجودی کالای پایان دوره در تاریخ 99/12/29 به مقدار 11,500,000 ریال است، 60 درصد از هزینه‌های حقوق، اجاره، آب، برق جزء هزینه‌های عمومی و اداری و 40 درصد از آن جزء هزینه‌های فروش است.

 

نام حساب مانده بدهکار مانده بستانکار
موجودی کالای اول دوره

خرید

برگشت از خرید و تخفیفات

تخفیفات نقدی خرید

فروش

برگشت از فروش و تخفیفات

تخفیفات نقدی فروش

هزینه حمل کالای خریداری شده

هزینه حقوق

هزینه اجاره

هزینه آب و برق

برداشت

 

800,000

120,000,000

 

 

 

5,000,000

4,000,000

4,500,000

12,000,000

9,500,000

8,500,000

5,000,000

 

 

2,500,000

1,500,000

185,000,000

با توجه به اطلاعات فوق صورت سود و زیان منتهی به سال 99/12/29 به صورت زیر است:

صورت سود و زیان موسسه زرین

صورت سود و زیان موسسه زرین

سوالات مهم در مورد سود ویژه و ناویژه شرکتها

در این بخش از مقاله چندین سوال مهم در حوزه سود ویژه و سود ناویژه شرکتها را جمع آوری نموده و پاسخ آن ها را شرح داده ایم.

چه راه هایی برای افزایش سود شرکت وجود دارد؟

با استفاده از استراتژی‌هایی می‌تواند در شرکت ها هزینه ها را کاهش داد و در شرکت‌ها سود بیشتری کسب کند و به عبارتی شرکت‌ها افزایش سود ویژه داشته باشند.

به عنوان مثال: گسترش و توسعه خط تولید با استفاده از نظرسنجی از مشتریان و افزایش تولید در راستای نیاز مشتریان که علاوه بر افزایش رضایت مشتریان، باعث افزایش مشتری و به دنبال آن افزایش سود شرکت خواهد شد.

بهره وری کارکنان شرکت را با استفاده از تجهیز کردن آن‌ها و آموزش مهارت‌های لازم و افزایش دادن رضایتمندی آن‌ها از خدمات و مزایای شرکت و غیره، افزایش دادن منجر به سود آوری بیشتر برای شرکت خواهد شد.

گسترش کسب و کار با تحقیقات در مناطق مختلف که باعث افزایش تعداد مشتریان و همچنین شرکت‌ها، با افزایش و بهبود خدماتی که به مشتریان ارائه می‌دهند باعث سودآوری بیشتر می‌شوند.

لازم به ذکر است هیچ گاه برای افزایش سود شرکت به فکر دور زدن قانون جدید سامانه مودیان نباشید اما می‌توانید گروه‌های معاف از مالیات را یکبار بررسی کنید.

چه روش هایی برای تهیه صورت سود و زیان وجود دارد؟

صورت سود و زیان برای در یک دوره مالی عملکرد مالی یک شرکت را نشان می‌دهد، به بیان دیگر یک شرکت در این سال مالی چه میزان سود یا زیان داشته است. صورت حساب سود و زیان یک شرکت شامل هزینه ها و درآمدهای شرکت است. برای تهیه صورت سود و زیان معمولا دو روش وجود دارد:

روش تک مرحله ای

در روش تک مرحله ای تهیه صورت سود و زیان تمام درآمدهای شرکت در یک ستون نوشته می‌شود، بعد از آن ها هزینه‌های شرکت نوشته می‌شود و در نهایت از تفاضل هزینه ها از درآمدهای شرکت می‌توان به سود آور بودن یا زیاد آور بودن شرکت پی برد.

همچنین این سود یا زیان قبل از کسر مالیات شرکت است که دوباره با کسر کردن مالیات شرکت سود ویژه یا زیان ویژه به دست می آید. اگر از علاقمندان به یادگیری تهیه صورت سود و زیان هستید می‌توانید با مراجعه به مقاله صورت سود و زیان اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

روش دو مرحله ای

در روش دو مرحله ای تهیه صورت سود و زیان درمرحله اول ابتدا درآمد‌های عملیاتی شرکت ذکر می‌شود و بعد از آن‌ها هزینه‌های عملیاتی شرکت ثبت می‌شود، سپس از تفاضل هزینه‌ها از درآمدهای عملیاتی شرکت سود یا زیان عملیاتی شرکت به دست می آید.

در مرحله دوم روش دو مرحله ای درآمدهای غیرعملیاتی شرکت نوشته می‌شود، سپس هزینه‌های غیر عملیاتی ثبت می‌شود و سپس از تفاضل هزینه‌های غیرعملیاتی از درآمدهای عملیاتی، سود یا زیان غیرعملیاتی شرکت به دست می آید.

از تفاضل نتیجه مرحله دوم از مرحله اول سود یا زیان قبل از کسر مالیات به دست می آید که با کسر مالیات از این حاصل سود یا زیان ویژه به دست می آید.

انواع سود

شرکتها دارای سه نوع سود هستند

انواع سود در شرکت ها کدامند؟

در شرکت‌ها با توجه به فعالیت‌های آن‌ها انواع سودها در صورت مالی آن‌ها وجود دارد که به شرح زیر است:

  • سود نا خالص

سود نا خالص در شرکت از تفاضل هزینه‌های تولید یا استهلاک یا ذخیره‌های شرکت از درآمد حاصل از فروش و تولیدات شرکت در یک سال مالی به دست می آید. اگر درآمدهای شرکت بیشتر از هزینه ها باشد شرکت سودآور و اگر هزینه‌های شرکت بیشتر از درآمدهای آن باشد شرکت در سال مالی زیان آور می‌باشد.

  • سود خالص

سود خالص شرکت بعد از کسر کل هزینه‌های شرکت اعم از مالیات و هزینه‌های تولید و بهره وام‌های شرکت و هزینه‌های کارکنان شرکت از کل در آمد آن به دست می آید.

  • سود عملیاتی

پس از کسر هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم شرکت از درآمدهای شرکت سود عملیاتی به دست می‌آید. در واقع سود عملیاتی میزان درآمد شرکت پس از کسر هزینه‌های به جز هزینه‌های بهره وام‌ها و مالیات شرکت گفته می‌شود.

هزینه‌های مستقیم به هزینه هایی گفته می‌شود که صاحبان کسب و کارها در تهیه محصول یا ارائه خدمات خود مستقیما به کار می‌برند. که گاهی این هزینه مستقیم می‌تواند هزینه یک کالای فروخته شده هم در نظر گرفته شود.

سود در شرکتهای خدماتی وبازرگانی

در شرکت‌های بازرگانی صاحبان کسب و کارها محصولات را با قیمت عمده و به صورت ارزان تر می‌خرند و به قیمت خرده فروشی و بالاتر به فروش می‌رسانند و از تفاضل این قیمت ها و تفاضل هزینه ها و درآمدهای خود سود کسب می‌کنند. برای محاسبه دقیق انواع سود توصیه می‌گردد از نرم افزار حسابداری شرکتی فرداد استفاده کنید.

سود ناخالص در شرکت‌های بازرگانی از تفاضل درآمد حاصل از فروش کالا از بهای تمام شده کالا به دست می آید.

سود خالص در شرکت‌های بازرگانی از تفاضل مالیات از درآمدهای غیرعملیاتی شرکت مثلا درآمد بهره بانکی به علاوه تفاضل هزینه‌های غیرعملیاتی از سود عملیاتی شرکت به دست می آید.

هزینه‌های عملیاتی هزینه‌های مثل اجاره و هزینه‌های تبلیغاتی و بازاریابی و هزینه‌های اداری یا هزینه‌های آب و برق و غیره می‌باشد.

سود عملیاتی در شرکت‌های بازرگانی از تفاضل هزینه استهلاک و هزینه‌های عملیاتی شرکت از سود ناخالص شرکت به دست می آید.

شرکت‌های خدماتی شرکت‌هایی هستند که اقدام به فروش کالا یا عرضه محصول نمی‌کنند، در عوض خدمات متعدد به مردم ارائه می‌کنند، به طور مثال بنگاه ها و بیمارستان ها یا آموزشگاه‌های مختلف هنری و غیره.

این شرکت ها هزینه خرید مواد اولیه برای تهیه محصولات خود ندارند و فقط برای وسایل خدماتی مورد نیاز خود هزینه میکنند. درآمد آن ها با ارائه خدمت و گرفتن حق الزحمه در قبال آن ها است و از طریق تفاوت هزینه ها و درامد خود سود کسب میکنند.

نتیجه گیری

هر شرکت برای کسب موفقیت به دنبال حسابداران خبره است که بتواند سود و زیان را به صورت دقیق به دست آورد. حسابداران در زمینه‌های تجاری و اقتصادی با به دست آوردن سود ویژه و سود ناویژه شرکتها می‌توانند با یک برنامه ریزی درست هزینه ها را کاهش دهند. توصیه می‌گردد مقاله ماهیت حسابها در حسابداری را مطالعه کنید.

با کاهش هزینه ها و افزایش سودآوری شرکت می‌تواند به موفقیت دست یابد. در ادامه اگر نظری در مورد مطالب ذکرشده داشته و یا می‌خواهید قسمتی از آن را تکمیل نمایید. با درج نظر خود ما را همراهی کنید.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "سود ویژه چیست", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "سود ویژه یا سود خالص در شرکت از کسر کردن هزینه های عملیاتی شرکت مثل هزینه های عمومی و اداری و هزینه های فروش شرکت از سود ناویژه یا ناخالص به دست می آید." } },{ "@type": "Question", "name": "سود ناویژه چیست", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "سود ناویژه یا ناخالص در شرکت از کسر کردن بهای تمام شده ی کالای فروش رفته از فروش خالص یا درآمد شرکت به دست می آید." } },{ "@type": "Question", "name": "چه راه هایی برا افزایش سود شرکت وجود دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "با استفاده از استراتژی‌هایی می‌تواند در شرکت ها هزینه ها را کاهش داد و در شرکت‌ها سود بیشتری کسب کند و به عبارتی شرکت‌ها افزایش سود ویژه داشته باشند." } },{ "@type": "Question", "name": "انواع سود در شرکت ها کدامند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "سود در شرکت ها سه نوع هستند، سودهای خالص،سودهای ناخالص و سودهای عملیاتی" } },{ "@type": "Question", "name": "تفاوت سود ویژه و سود ناویژه در جیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "در هر دو مورد قیمت تمام شده از درآمد حاصل از فروش کالا کم می‌شود ولی در مورد تفاوت آن‌ها می‌توان گفت که در محاسبه سود ویژه از درآمد حاصل از فروش کالا علاوه بر قیمت تمام شده هزینه های مختلف اداری و تبلیغات و هزینه های فروش و مالیات و سایر هزینه ها هم کسر می‌شود." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.