صدور صورتحساب الکترونیکی

روز حسابدار در ایران چه روزی است؟ تقریبا همه شما با حسابداری آشنا هستید و می‌دانید که حسابداری چیست؛ حتی اگر شغل شما حسابداری نباشد و در سازمان یا شرکتی که در آن به فعالیت می­‌پردازید، با واحد مالی و حسابداری در ارتباط هستید و شاید در ظاهر حسابداران در یک اتاق نشسته و در آسایش باشند اما باید بدانید که آن‌­ها وظایف سنگینی را بر عهده دارند.

شاید برای بعضی از شماها روز حسابدار پر اهمیت باشد و بعضی از حسابداران حتی از روز حسابدار و علت نام­گذاری آن اطلاعی نداشته باشند، به همین دلیل قصد داریم در ادامه مباحث برنامه حسابداری را به همراه تاریخچه آن به شما شرح دهیم.

خواندن مقاله روز حسابدار را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته حسابداری

حسابدار کیست؟

در آموزش حسابداری طبیعتا شما را با مطالب حسابداری و وظایف حسابدار آشنا کرده‌اند و همانطور که می‌­دانید هر واحد تجاری، سازمان یا شرکتی در طول دوره فعالیت خود دارای هزینه­ و درآمدی است.

این هزینه و درآمدها باید به موقع و به صورت صحیح ثبت، نگهداری و در نهایت گزارش شود، در صورتی که یک واحد تجاری عملیات مالی روزانه خود را ثبت ننماید، در پایان دوره مالی نمی­‌تواند از میزان سود یا زیان خود مطلع باشد.

بنابراین حسابدار شخصی است که به عنوان مسئول مدیریت و گزارش داده‌‌های مالی شرکت استخدام می‌­شود، حسابدار باید معاملات تجاری را از طرف شرکت یا سازمان ثبت و در نهایت عملکرد شرکت را به مدیران گزارش نماید؛ به عبارتی حسابدار فردی است که مسئولیت فرآیند تهیه و بررسی سوابق مالی شرکت را بر عهده دارد.

اهمیت حسابداران

قبل از این که در خصوص روز حسابدار توضیحات لازم ارائه شود، بهتر است که با اهمیت حسابداران آشنا شوید، اهمیت حسابدار وقتی برای شما روشن می­‌شود که بدانید یک حسابدار در شرکت یا سازمان چه وظایفی بر عهده دارد و همانند سایر بخش‌­های یک سازمان یا شرکت، حسابدار نقش ویژه‌­ای به خصوص در تهیه و تنظیم صورت­‌های مالی، کنترل و بررسی اسناد مربوط به خرید و فروش‌های صورت گرفته دارد.

آموزشگاه حسابداری فرداد

کار حسابدار چیست؟

به طور کلی می­‌دانید که یک حسابدار بعد از بررسی و ثبت اسناد حسابداری، باید نسبت به تجزیه و تحلیل داده­‌های مالی، محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان، پاسخ­گویی به سازمان امور مالیاتی، تامین اجتماعی، حسابرسان مستقل، سهام‌دارن و مدیران اقدام کند.

در هر واحد تجاری با توجه به حجم فعالیت مالی موجود، وظایف حسابداران متنوع و میان چند نفر تقسیم می­‌شود که هر فرد وظایف مشخصی بر عهده دارد، اما به طور کلی کار یک حسابدار می­‌تواند به شرح تصویر زیر باشد.

روز حسابدار و وظایف حسابداران

حسابداران باید با مباحث حقوق و دستمزد و مالیات آشنا باشند

    •  ارائه گزارش ­های مورد نیاز به مدیران، سرمایه گذاران و سایر نهادها
    • اطلاع رسانی در مورد قوانین جاری مربوط به امور مالی و حسابداری
    • کمک به مدیریت در فرآیند ‌‌‌تصمیم‌گیری با تهیه بودجه و پیش بینی‌‌های مالی
    • مستندسازی تراکنش‌‌های مالی
    • تطبیق صورت‌‌های بانکی و دفاتر حسابداری (قانونی) شرکت و بررسی اسناد مالی برای رفع هرگونه مغایرت و انجام ممیزی و رفع مغایرت­‌ها
    • همکاری با حسابرسان مستقل در تهیه گزارش حسابرسی
    • ارائه راهنمایی در مورد افزایش درآمد، کاهش هزینه و به حداکثر رساندن سود
    • بررسی وضعیت مالی شرکت

وظایف روزانه یک حسابدار

وظایف حسابداران شرکت­‌ها از اولین روز دوره مالی آغاز شده و تا پایان دوره مالی و با تهیه و تنظیم صورت­‌های مالی مانند ترازنامه و صورت سود و زیان پایان می‌­یابد، در طول این دوره مالی باید روزانه حسابداران نسبت به بررسی و ثبت و صدور اسناد حسابداری مربوط به خرید، فروش و تنخواه داران اقدام کند.

اگر شما به عنوان یک حسابدار در یک مجموعه مشغول به کار شوید، باید با وظایف روزانه حسابدار آشنایی داشته باشید، از جمله وظایف روزانه حسابدار به موارد زیر می‌توانیم اشاره کنیم:

ردیف وظایف روزانه حسابدار
1 بررسی و ثبت هزینه ها و درآمدها
2 بررسی و ثبت حساب های پرداختنی و دریافتنی
3 کنترل صورتحساب های بانکی و مغایرت گیری بانکی
4 تجزیه و تحلیل داده های مالی و تهیه گزارش‌های مورد نیاز
5 بررسی صورت‌های مالی و تطبیق آن‌ها با داده‌ها و اسناد مالی
6 بایگانی اسناد و مدارک

تاریخچه روز حسابدار

روز حسابدار در سال 2007 میلادی هم­زمان با برگزاری بزرگ­ترین رویداد تاریخ حسابداری نام­گذاری شده است، در این روز که مصادف با سی امین سال تاسیس فدراسیون بین‌المللی حسابداران است، به نام روز حسابدار و 2 تا 8 دسامبر که مقارن با هفته دوم آذر است به عنوان هفته جهانی حسابداری نامگذاری شده است.

تاریخچه نام‌گذاری روز حسابدار در ایران

در 13 آذر سال 1386 ضمن برگزاری گردهمایی بزرگ حسابداری با شرکت نهادهای مهم حسابداری در ایران از جمله جامعه حسابداران رسمی ایران، انجمن حسابداران خبره ایران، انجمن حسابدار رسمی ایران، انجمن مدیران مالی و سازمان حسابداری، روز 15 آذر به عنوان روز حسابدار در ایران نام گذاری شده است.

تاریخ جهانی روز حسابدار

10 نوامبر به عنوان روز جهانی حسابدار نامگذاری شده است

روز جهانی حسابداری در ایران

روز جهانی حسابداری در ایران 15 آذر ماه بوده که در هر سال مراسم ویژه‌­ای به این مناسبت برگزار شده و در مراسم مذکور از پیشکسوتان جامعه حسابداری تقدیر به عمل می‌­آید، همچنین در این روز مراسم سوگند حسابداران رسمی جدید نیز برگزار می­‌گردد.

هدف از تعیین روز حسابدار در تقویم ایران چیست؟

هدف از تعیین روز حسابدار در تقویم ایران، نمایش اهمیت مشارکت حرفه حسابداری و حسابداران در رشد و توسعه کشور است؛ زیرا حسابداران با کمک سیستم اطلاعات حسابداری نقش موثری در فرآیند تصمیم گیری و سیاست گذاری شرکت، سازمان و در نهایت کشور دارند.

نکته مهم

یکی از عوامل توسعه پایدار کشورها، ایجاد سلامت اقتصادی در آن کشور است، از جمله افرادی که در این راستا قدم برمی­‌دارند و نسبت به سلامت اقتصادی و شفاف سازی کمک می­‌کنند، حسابداران هستند.

علت نامگذاری 15 آذر به عنوان روز حسابدار

بعد از نامگذاری هفته جهانی حسابداری توسط فدراسیون بین‌المللی حسابداران، انجمن حسابداران خبره ایران و جامعه حسابداران رسمی ایران به عنوان دو عضو ایرانی آیفک با هدف پیروی و هماهنگی با آیفک روز 15 آذر هر سال را به عنوان روز حسابدار در ایران نام‌گذاری کردند.

متن تبریک روز حسابدار 1403

همه شما در طول سال پیام تبریک‌­هایی به مناسبت­ های مختلف برای یکدیگر ارسال می‌­کنید، روز حسابدار نیز یکی از روزهایی است که حسابداران برای یکدیگر پیام تبریک ارسال می­‌کنند، آن­‌ها با این کار فقط می­‌خواهند قدردانی خود را از زحمات یکدیگر اعلام نمایند.

نمونه پیامک روز حسابدار

اگر تاکنون پیام تبریک روز حسابدار برای حسابداری ارسال نکرده‌­اید، در روز 15 آذر سال جاری می‌­توانید پیام‌­هایی به مناسبت روز حسابدار برای دوستان خود ارسال نمایید؛ از جمله این پیامک‌­ها به موارد زیر می­‌توانیم اشاره کنیم:

    • “هیچ شراکتی با کسی ندارد، تداومش فرضی نیست، حسابداری تورمی ندارد چون در نظرش ارزش‌ها یکسان است” 15 آذر روز حسابدار مبارک
    • “دارایی‌هاتون روزافزون، بدهی‌هاتون کن فیکون، سرمایه‌هاتون شادی، دلتون سرد، گردش وجوه نقدتون بکام” روز حسابدار مبارک
    • “نیمه آذر را به حسابداران کهنه کار، موفق و جامعه دانشگاهی تبریک عرض می‌کنم، با آرزوی موفقیت در پناه خدای حسابگر و حسابرس باشید.” روز حسابدار مبارک
    • در میان پیام‌­های مختلف گاهی شما می‌­توانید به همسر حسابدار خود فقط یک جمله کوتاه “روز حسابدار مبارک عشقم” ارسال کنید.

استوری روز حسابدار

البته در میان شما افرادی هستند که روز حسابدار را به صورت عمومی تبریک می­‌گویند، یعنی آن­‌ها با استوری کردن متن روز حسابدار از همه دوستان و همکاران حسابدار خود تقدیر به عمل می‌­آورند، در ادامه به دو مورد تبریک روز حسابدار به ویژه متن انگلیسی آن اشاره کرده‌ایم.

“Balancing life isn’t easy they said. But for an accountant, it is easy to deal with Happy Accounting Day”

متن فوق تبریک روز حسابدار به زبان انگلیسی می‌باشد که می‌توانید از آن استفاده کنید و در تصویر زیر تبریک این روز را به زبان فارسی آورده‌ایم.

استوری برای روز حسابدار

رشته حسابداری به جمع آوری و تجزیه و تحلیل اسناد مالی سازمان می‌پردازد

دلایل برگزاری نشست­‌های حسابداران در روز جهانی حسابداری

با توجه به اهمیت حرفه حسابداری و جایگاهی که این حرفه در سطح جهانی دارد، هر ساله نشست­‌های حسابداران در روز جهانی حسابداری برگزار می­‌شود، تا از این طریق جایگاه حرفه مذکور را در حیطه کسب و کار و بنگاه­‌های اقتصادی برجسته‌­تر و اهمیت کار حسابداران در نظم و ساماندهی وضعیت مالی مشخص شود.

هدف از مشخص نمودن هفته حسابداری

هدف از مشخص کردن هفته حسابداری جهانی و روز جهانی حسابدار نشان دادن همگرایی، هم افزایی و خردورزی جامعه حسابداران است، جایگاه این هفته در مجاعه بین المللی آنچنان بالا است که حتی اداره ثبت ملی ایالات متحده، هفته جهانی حسابداری را در فهرست رویدادهای ویژه ثبت نموده است.

آیا امسال روز حسابدار تعطیل است؟

هر چند روز 15 آذر به مناسبت روز حسابدار تعطیل نیست، اما در سال 1403 این روز به علت مصادف بودن با شهادت حضرت فاطمه (س) تعطیل خواهد بود.

درباره آیفک بیشتر بدانید!

فدراسیون بین‌المللی حسابداران یا آیفک، بزرگ‌ترین ارگان بین‌المللی در میان حرفه‌های بین‌المللی بوده که شامل 180 نهاد حسابداری از 135 کشور جهان است، این فدراسیون تقریبا نزدیک به 2.5 میلیون نفر حسابدار را نمایندگی می­‌کند. حسابداران عضو، از استانداردهای حسابداری و قوانین حسابداری این انجمن در کار خود الگو می­‌گیرند.

نتیجه گیری

حسابداری از جمله مشاغل پر مسئولیت در هر ارگان و سازمانی است که وظایف متعددی از جمله ثبت و نگهداری اسناد مربوط به هزینه و درآمد، تهیه و تنظیم گزارش‌­های مالی بر عهده دارند. فدراسیون بین‌المللی حسابداران با هدف حمایت و ارزش­گذاری به این جامعه، یک روز را به عنوان روز حسابدار نام­گذاری کرده است.

در مقاله‌ای که خواندید سعی کردیم با بیان برنامه حسابداری شرکتی، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای که حسابداران در موسسات و سازمان‌ها برخوردارند را شرح دهیم، در ادامه اگر سوالی در خصوص موضوع مقاله دارید، می‌توانید در قسمت دیدگاه برایمان بنویسید تا کارشناسان پاسخ دهند.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "حسابدار کیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "حسابدار شخصی است که به عنوان مسئول مدیریت و گزارش داده‌‌های مالی شرکت استخدام می‌­شود، حسابدار باید معاملات تجاری را از طرف شرکت یا سازمان ثبت و در نهایت عملکرد شرکت را به مدیران گزارش نماید؛ به عبارتی حسابدار فردی است که مسئولیت فرآیند تهیه و بررسی سوابق مالی شرکت را بر عهده دارد." } },{ "@type": "Question", "name": "حسابداران در سازمان ها چه وظایفی دارند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "مدیریت حساب‌‌های مربوط به درآمد و هزینه، محاسبه و حسابداری حقوق و دستمزد پرسنل، تهیه و تنظیم گزارش‌‌های دوره‌ای و حصول اطمینان از رعایت اصول حسابداری" } },{ "@type": "Question", "name": "وظایف روزانه حسابدار چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "بررسی و ثبت هزینه‌ها و درآمدها، بررسی و ثبت حساب‌های پرداختنی و دریافتنی، کنترل صورتحساب‌های بانکی و مغایرت گیری بانکی، تجزیه و تحلیل داده‌های مالی و تهیه گزارش ­های مورد نیاز، بررسی صورت‌های مالی و تطبیق آن‌ها با داده‌ها و اسناد مالی و بایگانی اسناد و مدارک" } },{ "@type": "Question", "name": "هفته جهانی حسابداری چه تاریخی است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "روز حسابدار در سال 2007 میلادی هم­زمان با برگزاری بزرگ­ترین رویداد تاریخ حسابداری نام­گذاری شده است، در این روز که مصادف با سی امین سال تاسیس فدراسیون بین‌المللی حسابداران است، به نام روز حسابدار و 2 تا 8 دسامبر که مقارن با هفته دوم آذر است به عنوان هفته جهانی حسابداری نامگذاری شده است." } },{ "@type": "Question", "name": "هدف از تعیین روز حسابدار در تقویم ایران چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "هدف از تعیین روز حسابدار در تقویم ایران، نمایش اهمیت مشارکت حرفه حسابداری و حسابداران در رشد و توسعه کشور است؛ زیرا حسابداران با کمک سیستم اطلاعات حسابداری نقش موثری در فرآیند تصمیم گیری و سیاست گذاری شرکت، سازمان و در نهایت کشور دارند." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.