هر فعالیتی (اقتصادی یا غیر اقتصادی) كه باعث تغییر در ارزش كالا یا ارایه خدمتی (ورود و خرید نرم افزار حسابداری خدماتی فرداد) می‌گردد، کار نامیده می‌شود. دورکاری روشی از انجام کار است که در آن کارمند در محیط کار به صورت فیزیکی حضور ندارد و فعالیت خود را از راه دور انجام می‌دهد. به نظر شما مزایا و معایب دورکاری چیست؟

در شرکت‌های بزرگ مانند گوگل، مایکروسافت و … از چندین سال پیش بخش قابل‌ توجهی از کارمندان تحت عنوان دورکاری استخدام شده‌اند. در این مقاله شرح مختصری در خصوص دورکاری و مزایای دورکاری و معایب دورکاری، دورکاری کارمندان، چالش‌های دورکاری و راه حل‌های آن، انواع دورکاری و… ارائه شده است.

خواندن مقاله مزایا و معایب دورکاری به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

کارفرمایان
کارگران و کارمندان
افراد علاقمند به دورکاری

دورکاری چیست؟

شاید از خود پرسیده باشید که دورکاری چیست در این قسمت سعی بر این شده است که پاسخ مختصری در خصوص دورکاری چیست ارائه گردد. دورکاری Teleworking نوعی از استخدام و کار کردن است که در آن کارمند در خارج از محیط‌های اداری مرسوم و در هر مکانی که مایل باشد، اقدام به فعالیت می‌نماید. قانون خاصی در این مورد وجود ندارد؛ چون اتحادیه ای برای این مورد وجود ندارد.

به‌طور معمول این روش کار در خانه (دورکاری در منزل) یا کار از راه دور نیز نامیده می‌شود. دورکاری کارمندان مزایا و معایب فراوانی برای کارفرما و کارگر دارد. اما با برنامه ریزی صحیح و مناسب دورکاری کارمندان می‌تواند منجر به نتایج مطلوب گردد. روش فوق در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته بیشتر از کشورهای در حال توسعه استفاده می‌گردد.

دورکاری در منزل چیست، آیا از جمله مشاغل سخت و زیان آور محسوب می‌شود یا حتی پاسخ گویی و یافتن مفهوم دورکاری چیست در واقع به پاسخ دورکاری در منزل چیست نیز می‌توان دست یافت. زیرا دورکاری و دورکاری در منزل دو مقوله جدا از هم نمی‌توانند باشند.

دورکاری چیست

دورکاری چیست

تاریخچه دورکاری

ایده دورکاری در سال 1973 توسط مهندس سابق ناسا جک نیلز آغاز شده است. ایشان دورکاری را به عنوان وسیله‌ای جهت حفاظت از انرژی و سبک زندگی مدرن معرفی کرده است. نیلز دورکاری در منزل(دورکاری) را به عنوان یک جایگزین برای رفت آمد سنتی به محل کار معرفی نموده است.

در سال 1975 اولین کامپیوتر شخصی پا به عرصه وجود گذاشت و از این پس کارکنان می‌توانستند از راه دور از طریق یک کامپیوتر کار خود را به انجام رسانند. در سال 1990 هم زمان با تصویب قانون هوای پاک دورکاری کارمندان به عنوان راهی جهت کاهش رفت و آمد کارمندان به محل کار معرفی شده است.

آئین نامه دورکاری در ایران در سال 1389 با هدف انعطاف شغلی، کارایی و کاهش ترافیک تدوین شده است.

انواع دورکاری

روش‌های مختلفی برای انواع کارهای دورکاری وجود دارد اما به علت این که در ایران قانون مشخصی برای دورکاری در منزل یا دورکاری کارمندان وجود نداشته، شرکت‌های مختلف برای دورکاری کارمندان قوانینی مطابق استانداردهای خود تدوین نموده‌‍اند.

به گونه ای که شرایط دورکاری کارمندان تهران با دورکاری کارمندان در شهرستان‌ها با یکدیگر متفاوت است. حتی شرایط دورکاری تهران نیز مشابه یکدیگر نیست.

تنها دورکاری ادارات می‌تواند مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی موقت مشابه باشد که آن نیز به علت شرایط جغرافیایی متفاوت، با یکدیگر متفاوت است. در حالت کلی انواع دورکاری کارمندان را می‌توان به سه روش تقسیم کرد که در تصویر ذکر شده است.

سه روش دورکاری

سه روش دورکاری

دورکاری تمام وقت و پاره وقت

در دورکاری تمام وقت، فرد به عنوان کارمند یک سازمان به طور تمام وقت از خانه کار می‌کند و از مراقبت‌های سلامت، حقوق ثابت و خدمات بازنشستگی نیز بهره‌مند می‌باشد. برای محاسبه حقوق و دستمزد ایشان، از نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد می‌توان استفاده کرد. عدم برخورداری از تجهیزات شرکت تنها تفاوتی است که کارمندان انواع کارهای دورکاری با کارمندان حضوری دارند. البته در صورت نیاز می‌توان با مشاهده آموزش حقوق و دستمزد، میزان خطای محاسباتی را بسیار کاهش داد.

در واقع به این شیوه از دورکاری کارمندان، دورکاری در منزل نیز گفته می‌شود. در دورکاری پاره وقت، کارمندان به عنوان مجری یک برنامه زمانی متناوب می‌باشند. به گونه‌ای که ممکن است کارمندان بخشی از هفته و یا بخشی از روز را از طریق دورکاری و بخش دیگر را با حضور در محل سازمان به فعالیت مشغول باشند.

مانند دورکاری کارمندان تهران که به علت آلودگی هوا در سال‌های گذشته به صورت متناوب در محل فعالیت خود حاضر شده‌اند. همچنین در این خصوص به دورکاری ادارات یا دورکاری کارمندان در دوران کرونا یا هوای گرم مناطق جنوب می‌توان اشاره نمود. به نظر شما مزایای دورکاری تمام وقت و پاره وقت چیست؟

دورکاری ناهمگون و مدیریت کسب و کار

در دورکاری متنوع، کارمند بخشی از زمان کار خود را به شغلی پاره‌ وقت و در محل اختصاص می‌دهد. در کنار آن شغل به صورت پاره‌ وقت از راه دور کار به کار دیگری مشغول می‌باشد. افرادی که به دنبال تغییر کار از مشاغل در محل به دورکاری در منزل هستند شیوه مذکور را در پیش می‌گیرند.

صاحبان کسب ‌و کارها که در مدیریت از راه دور مهارت داشته و در کنار آن به دنبال انعطاف ‌پذیری و آزادی بالا در کار هستند، خود از راه دور مشغول به فعالیت بوده و کارمندان دورکار استخدام می‌نمایند، این شیوه از دور کاری در دسته مدیریت کسب و کار قرار می‌گیرد. مزایای دورکاری ناهمگون چه چیزی می‌تواند باشد؟
همانطور که می‌دانید مدیران در هر سازمان نقش مهمی را ایفا می‌کنند، پس باید بتوانند با برنامه ریزی مناسب و هدایت درست کارکنان، به موفقیت سازمان کمک کنند. برای اطلاع بیشتر از روش‌های مدیریت صحیح می‌توانید به مقاله اصول مدیریت مراجعه نمایید.

پیمان‌کاری مستقل و یا فریلنسینگ

فریلنسرها به صورت پروژه‌ای با سازمان‌ها و شرکت‌ها همکاری نموده و درآمد اکتسابی این گروه عموما به ازای هر پروژه و یا میزان ساعت‌ کار محاسبه می‌گردد.

فریلنسرها افرادی هستند که تمایل به مدیریت شخصی امور مربوط به شغل و حرفه‌شان و کار با اشخاص مختلف و همکاری در پروژه‌های گوناگون را دارند. معمولا فریلنسرها با چند مشتری کار می‌کنند. شغل تعداد زیادی از افرادی که از راه دور کار می‌کنند، در دسته پیمان‌کاری مستقل و یا فریلنسینگ قرار می‌گیرد.

آموزشگاه حسابداری فرداد

چالش‌های دورکاری و راه حل

هر فعالیتی دارای مزایا و معایبی است که این مزایا و معایب به عنوان چالش آن رشته فعالیت شناخته می‌شود. به نظر شما مزایای دورکاری چیست؟ معایب دورکاری چه مواردی هست؟
به عنوان مثال دورکاری در منزل یا دورکاری ادارات نیز دارای چالش های مختص به خود بوده که با شناخت آن‌ها افراد باید سعی در یافتن مناسب ترین راه حل‌ها باشند.

چالش های دورکاری و بهترین راه حل‌های رفع آن‌

یکی از مهم‌ترین مزایای دورکاری ادارات، بازدهی بیشتر کارمندان در محیط خارج از محیط اداری مرسوم می‌باشد. اما گاها در حالت دورکاری کارمندان در معرض ساعات کاری طولانی‌تر، سرعت کاری فشرده‌تر، تداخل کارهای خانه و کار قرار گرفته و در نهایت منجر به اضطراب کارمند خواهد شد.

در ادامه بعضی از مهم‌ترین چالش های دورکاری کارمندان با ارائه راه حل‌های رفع آن مورد بررسی قرار گرفته است. چند مورد از چالش‌های دورکاری در تصویر زیر آورده شده است.

چالش‌های دورکاری

کار کردن بیش از حد

در خصوص دورکاری در منزل احتمال دارد که کارمندان حتی در انواع کارهای دورکاری، حجم کاری بیشتری را انجام دهند و نیاز به محاسبه اضافه کاری شود. زیرا زمانی که زندگی فردی و کاری هر دو زیر یک سقف باشد، برقراری تعادل میان کار و مسائل زندگی دشوار خواهد بود. کار کردن بیش از حد از جمله چالش ها و معایب دورکاری محسوب می‌شود.

فردی که دورکاری در منزل را انتخاب کرده است، چگونه از انجام کار زیاد خودداری نماید؟

  • برای این که فرد ملزم به خروج از خانه باشد باید قرارها در پایان ساعت کاری بگذارد.
  • زنگ هشدار گوشی باید برای استراحت کارمند تنظیم شده باشد.
  • میان خانه و محل کار مرز فیزیکی ایجاد گردد.
  • برای جلوگیری از حواس پرتی اعلان‌ها تلفن همراه و کامپیوتر خاموش باشد.

عدم توانایی در اولویت بندی کار

در خصوص بهره گیری از مزایای دورکاری در منزل فرد باید خودجوشی مدیریت زمان را داشته و نسبت به اولویت بندی کارها اقدام نماید. راه حل رفع این چالش به شرح زیر است:

  • کارمند باید تمام تلاش خود را جهت انجام کارها به ترتیب اولویت را انجام داده باشد.
  • کارمند باید نسبت به محدود سازی تعداد کارهایی که می‌خواهد در طول روز انجام دهد، اقدام نماید.
  • جهت جلوگیری از حواس پرتی نسبت به نصب نرم افزار بر روی موبایل یا کامپیوتر اقدام نماید.
  • به جای آن که شخص زمان خود را مدیریت کند نسبت به مدیریت انرژی خود اقدام نماید.

عوامل حواس پرتی در منزل

حواس پرتی هایی از جمله صدای تلفن منزل، زنگ در خانه، صدای کودکان و… از جمله مشکلات افرادی است، که دورکاری در منزل را انتخاب کرده اند. راهی برای گریز از عوامل حواس پرتی در خانه نیست.

در انواع کارهای دور کاری، محل فعالیت فرد به هر حال دارای عوامل حواس پرتی خواهد بود. راه حل رفع این چالش به شرح زیر است:

  • شخص در مورد این که کدام یک از عوامل وقفه در کار نیاز به رسیدگی فوری دارند و کدام یک می‌تواند به تاخیر بیافتد، باید شفاف و قاطع باشد.
  • توضیح به اعضای خانواده در خصوص اینکه چرا دوری از عوامل حواس پرتی مهم می‌باشد.
  • برای مراقبت از کودکان خردسال استخدام پرستار، امری ضروری می‌باشد.
  • داشتن ساعت کار ثابت حتی در انواع کارهای دورکاری لازم و ضروری می‌باشد.

مشکلات تکنولوژی از چالش های انواع کارهای دورکاری

قطع شدن اینترنت یا خراب شدن سیستم از مشکلاتی اصلی در انواع کارهای دورکاری می‌باشد. در صورت قطع شدن اینترنت یا خراب شدن سیستم با یکی از معایب دورکاری مواجه خواهید شد. این چالش به شرح زیر باید کنترل شود:

  • استفاده از یک برنامه ی پشتیبانی (Back Up)
  • استفاده از یک دستگاه هات اسپات متحرک یا تلفن همراه که هنگام قطعی اینترنت قابلیت اتصال به اینترنت داشته باشد.
  • استفاده از یک کامپیوتر پشتیبان یا در صورت امکان یک تبلت

عادات بد مربوط به سلامتی

در انواع کارهای دورکاری بخصوص کارهای کامپیوتری و یا اینترنتی منجر به کم تحرکی و بی‌تحرکی افراد می‌گردد. تنها راه حل این مشکل این است که کارکنان انواع کارهای دورکاری مراقب سلامت خود بوده و نسبت به انجام فعالیت‌های بدنی اقدام نمایند.

نکته مهم

طبق قانون کار، در دورکاری کارفرما باید علاوه بر حقوق توافق ‌شده، حداقل پنج ‌درصد از حقوق کارمند را به‌ عنوان کمک‌هزینه جانبی به او پرداخت نماید.

مزایا و معایب دورکاری

هر رشته، شغل، فعالیت و … دارای مزایا و معایب مختص به خود می‌باشد. دور کاری نیز از این قاعده مستثنی نیست. به نظر شما مزایای دورکاری چیست؟ حال که تعریف دور کاری چیست، انواع دورکاری و غیره توضیح داده شد، بهتر است که معایب و مزایای دورکاری نیز بیان شود.

مزایای دورکاری

انواع کارهای دورکاری از جمله دورکاری ادارات و دورکاری در منزل، دارای مزایایی می‌باشد. مزایای دورکاری برای کارمندان و کارفرما ها می‌تواند مشابه یا با یکدیگر مغایر باشد.

دورکاری برای کارمندان

همانطور که گفته شد دورکاری نیز مزایا و معایبی دارد، بخشی از مزایای دورکاری کارمندان به طور کلی به شرح زیر است:

  • یکی از مهم ترین مزایای دورکاری کاهش حواس‏ پرتی از جانب همکاران می‌باشد.
  • افزایش انعطاف‏ پذیری جهت انجام کارهای روزمره جز مزایای دور کاری است.
  • مدیریت مناسب‌تر زمان‏بندی شخصی یکی دیگر از مزایای دورکاری به حساب می‌آید.
  • از جمله مزایای دورکاری کارمندان صرفه‏‌جویی در زمان و هزینه‏‌های رفت و آمد است.
  • افزایش رضایت شغلی از مزایای دورکاری است.

قابل ذکر است هر چند موارد فوق به عنوان مزایای دورکاری ذکر شده اما باید شرایط جغرافیایی محل کار و زندگی کارمند را نیز در نظر گرفت. به عنوان مثال مزایای دورکاری کارمندان تهران می‌تواند با کارمندان شهرستان‌ها با یکدیگر متفاوت باشد.

هزینه‌های رفاهی دورکاران با کارمندان دیگر تفاوتی ندارد. همچنین امکان اضافه‌کار (براساس کیفیت و حجم کار محول شده) براساس تأیید کارگروه وجود دارد.

مزایا دورکاری برای کارمندان و کارفرمایان

مزایای دورکاری برای کارمندان و کارفرمایان

دورکاری برای کارفرمایان

علاوه بر این که دورکاری کارمندان برای آن‌ها دارای مزایایی می‌باشد، برای کارفرمایان نیز مزایای دورکاری کارمندان می‌تواند به شرح زیر باشد:

  • در بیشتر موارد بهره ‏وری افزایش می‌یابد که این مورد مزایای دورکاری کارمندان برای کارفرمایان است.
  • به علت مشکلات ترافیکی در زمان صرفه جویی می‌شود (مثال دورکاری کارمندان تهران).
  • دورکاری ادارات و شرکت‌ها منجر به کاهش غیبت‏ پرسنل می‌گردد.
  • در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود، بخصوص در دورکاری ادارات دولتی این امر بیشتر نمایان می‌شود.
  • با توجه به فرسایشی بودن کار، در صورت دورکاری ادارت، ماندگاری کارمندان افزایش می‌یابد.

دورکاری از دید مشاغل

انواع دورکاری‌ها از دید مشاغل نیز دارای مزایایی می‌باشند که چند مورد آن‌ها عبارتند از:

معایب دورکاری

مزایای دورکاری در انواع کارها از جمله دورکاری ادارات در بالا قید شد، اما دورکاری ادارات برای کارمندان و کارفرمایان می‌تواند دارای معایبی نیز باشد. با شناخت معایب دورکاری و حل مشکل می‌توان در موفق اجرا شدن انواع دورکاری گامی موثر برداشت.

دورکاری کارمندان

در بالا مزایای دورکاری کارمندان گفته شد. بخشی از معایب دورکاری کارمندان به طور کلی به شرح زیر است:

ردیف معایب دورکاری کارمندان
1

انزوا و گوشه‏ نشینی کارمندان

2

عدم ‏توانایی تفکیک بین محل زندگی و محل کار

3

حواس‏‌پرتی بیشتر به علت حضور در خانواده

4

افزایش ساعات کاری

5

کاهش آگاهی نسبت به تغییرات شرکت

دورکاری از دید کارفرمایان

علاوه بر معایب دورکاری برای کارکنان، دور کاری ادارات برای کارفرمایان نیز دارای معایبی به شرح زیر می‌تواند باشد:

  • مشکل در برقراری تماس و ارتباط با همکار
  • مشکل ارتباط بین همکاران در کارهای تیمی
  • مشکل ارتباطی بین همکار و مشتریان
  • تأخیر احتمالی در خدمات مشتری

دورکاری از دید مشاغل

هرچند مزایای دورکاری‌ در انواع شغل‌ها زیاد می‌باشد، اما معایب دورکاری از دید مشاغل نیز  به شرح زیر می‌باشد:

  • کاهش نظارت
  • کاهش تعهد و همبستگی کارکنان
  • مشکلات ارتباطی

نکات مهم درباره مزایا و معایب دورکاری

با وجود اینکه دورکاری سبب کاهش دشواری‌ها و هزینه‌های رفت‌ و آمد به محل کار می‌شود، اما چالش‌های خاص خود را نیز دارد. کاهش بهره‌وری، خستگی ناشی از یکنواختی، کاهش ارتباط و تعامل با دیگران از جمله چالش‌های انواع دورکاری است که ممکن است موفقیت شغلی افراد را تحت تأثیر قرار دهد.

نکاتی که در دوران دورکاری به عنوان مثال دورکاری کارمندان تهران لازم است رعایت شود در تصویر زیر آمده است:

نکات مهم مزایا و معایب دورکاری

افزایش بهره وری کارمندان در زمان دورکاری

دستورالعمل‌های افزایش بهره ورری در انواع دورکاری مختلف متفاوت است، اما برای افزایش بهره وری کارکنان در انواع دورکاری اقدامات زیر می‌تواند موثر واقع شود:

  • کارمند باید ساعات کاری خود را تنظیم کرده و به آن پایبند باشد.
  • در دورکاری پرسنل باید اهداف مشخصی تعیین کرده و به آن‌ها دست یابند.
  • نسبت به کاهش وقفه‌های ایجاد شده از طرف خانواده باید اقدام گردد.
  • جهت افزایش بهره وری می‌بایست در جهت کاهش مزاحمت‌ها گام برداشت.
  • محیط کار در خانه باید برای کارمندان ثابت باشد و از جابجایی روزانه جلوگیری شود.
  • کارمند باید چند وظیفه را به‌طور مؤثر و محدود انجام دهد.
  • در دسترس بودن کارمند از الزامات انواع کارهای دورکاری می‌باشد.

نحوه‌ی استخدام دورکاری

مراحل به کارگیری نیروهای جدید در بهترین شرایط به خودی خود پیچیده می‌باشد. اما هنگامی که شرکتی مجبور باشد (مانند شرایط کرونا) یا بخواهد اقدام به استخدم نیرو نماید، موانع جهت به کارگیری مناسب نیروهای جدید افزایش می‌یابد.

یک شرکت جهت کاهش موانع می‌تواند نسبت به پیاده سازی استراتژی های زیر اقدام نماید:

  • برای تقویت روابط میان کارمندان شرکت، حداکثر بهره وری از فناوری شود.
  • کتابچه‌ها، دستورالعمل‌ها، و رویه‌ی سازمان برای نیروهای جدید شرح داده شود.
  • برای فراگیری مهارت‌های آموزشی و ارتباطی و کاهش حس خارج از مجموعه بودن فرد جدید، برنامه آموزشی ترتیب داده شود.
  • نسبت به ایجاد ارتباط به شیوه های مختلف با کارمندان جدید توسط مدیر یا به اصطلاح درهای باز اقدام شود.
  • با برگزاری جلسات مجازی با افراد متقاضی کار و طولانی کردن فرآیند جذب علاوه بر معرفی فرهنگ و ارزش‌های شرکت، نسبت به شناخت نیروها اقدام شود.

علاوه بر مهارت لازم، حداقل امکانات لازم برای دور کاری به شرح زیر است:

  • کامپیوتر یا لپ تاپ یا حتی تبلت
  • اینترنت پرسرعت و مطمئن
  • برق

اگر از علاقمندان به شغل انبارداری هستید برای اطلاع از نحوه استخدام در انبارداری می‌توانید به مقاله استخدام انباردار مراجعه نمایید. به دلیل اینکه سرمایه اصلی کارخانه‌ها و شرکت‌ها در جهت خرید مواد اولیه نگهداری شده در انبار صرف می‌شود، استخدام انباردار از اهمیت بالایی برخوردار است.

چگونه می‌توان شغل دورکاری پیدا کرد؟

با آگاهی و شناخت از مشاغلی که امکان دورکاری در آن‌ها وجود دارد و همچنین افزایش مهارت در زمینه های شغلی دورکاری یک کارجو می‌تواند به دنبال مشاغل دورکاری مناسب باشد. بعضی از مهارت های مورد نیاز برای انواع دورکاری‌ها به شرح زیر است:

  • مهارت در کامپیوتر و تایپ جهت دور کاری تایپ
  • مهارت در بازریابی و سخنوری جهت بازریابی‌های شبکه‌ای
  • مهارت در ساخت صنایع دستی جهت دورکاری در منزل
  • و ….

حال با داشتن مهارت و جستجوی آگهی‌ها از روزنامه‌ها، سایت‌ها و اداره‌های کاریابی افراد می‌توانند به شغل مورد علاقه خود دست پیدا کنند.

چه کسانی می‌توانند دورکاری کنند؟

دورکاری پرسنل در مواردی به صورت اختیاری و در مواردی به صورت اجباری می‌باشد. در شهرهای بزرگ به علت آلودگی هوا، ترافیک (مانند دورکاری تهران)، یا در ایام فصل گرم سال جهت کاهش مصرف انرژی، دورکاری ادارت به صورت اجباری برقرار شده و کارمندان مجبور به انجام آن هستند.

در مشاغلی که نیاز به حضور فیزیکی کارمندان در محل کار نبوده (مانند دورکاری تایپ با توافق کارمند و کارفرما) دورکاری انجام می‌شود. در هر حال افراد کاملا توانمند، خوداتکا، آگاه به مسئله و افرادی که امکانات لازم را در منزل یا محل مورد نظر خود دارند در این طرح می‌گنجند.

دورکاری ادارات چگونه است؟

طبق آئین نامه دورکاری پس از تعین فعالیت‌های قابل انجام از طریق طرح دورکاری، انجام آن با درخواست کارمند و موافقت دستگاه و با موافقت کارمند صورت می پذیرد. همچنین دستگاه‌های اجرایی موظف به تهیه امکانات و تجهیزات مورد نیاز و حفظ امنیت شبکه برای انجام دور کاری می باشند.

کارمند دورکار وظیفه نگهداری از امکانات و تجهیزات تحت اختیار را داشته و موظف است در روزهایی که مدیر واحد مشخص نموده در محل کار به صورت فیزیکی حضور یابد.

دورکاری ادارات براساس بخشنامه‌های و دستورالعمل‌های ابلاغی و طبق شرایط زمانی صادر و لغو می‌گردد. به عنوان مثال دورکاری کارمندان تهران براساس شرایط آلودگی استان تهران و یا دورکاری شهرستان‌های جنوبی مطابق تغییرات آب و هوایی جهت کاهش مصرف انرژی تغییر پیدا می‌کند.

چه شغل‌هایی برای دورکاری مناسبند؟

حال که مفهوم دور کاری چیست را فراگرفته و با مزایای دورکاری و معایب دورکاری آشنا شده اید، شاید از خود بپرسید که چه مشاغلی مناسب دورکاری است؟

در پاسخ این سوال می‌توان گفت تمامی کسب ‌و کارهای دیجیتال یا دیگر کسب‌ و کارهایی که می‌توان آن‌ها را با استفاده از مجاری ارتباطی مانند اینترنت و تلفن انجام داد، قابلیت دورکاری دارند. از جمله مشاغل در تصویر زیر آورده شده است:

شغل های مناسب دورکاری

نتیجه گیری

دورکاری (Teleworking) سابقه‌ای طولانی در جهان ندارد. به علت عدم آموزش کارمندان دورکاری به صورت کند در جهان پیش رفته است. اما با توجه به نیازهای روزمره جامعه، تغییر شیوه زندگی افراد و مشکلات پیش آمده در جامعه مانند بیماری کرونا، جهان امروز نیاز به افرادی جهت انجام کار به صورت دورکاری دارد. به همین علت کارفرما ها باید نسبت به انجام آموزش‌های صحیح کارکنان و اقدام به آموزش حسابداری بازرگانی خود در این زمینه اقدام نمایند.

در این مقاله ابتدا به شرح دورکاری چیست و دورکاری در منزل پرداخته شده و سپس در رابطه با مزایا و معایب دورکاری توضیحات لازم ارائه شده است. حال اگر در جایی سوال یا نکته خاصی وجود داشت برای ما در قسمت نظرها بنویسید تا اطلاعاتمان را با هم به اشتراک بگذاریم.

آموزش حسابداری 0 تا 100

 

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "دورکاری چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "دورکاری Teleworking نوعی از استخدام و کار کردن است که در آن کارمند در خارج از محیط‌های اداری مرسوم و در هر مکانی که مایل باشد، اقدام به فعالیت می‌نماید. به‌طور معمول این روش کار در خانه (دورکاری در منزل) یا کار از راه دور نیز نامیده می‌شود. دورکاری کارمندان مزایا و معایب فراوانی برای کارفرما و کارگر دارد." } },{ "@type": "Question", "name": "پیمان‌کاری مستقل و یا فریلنسینگ چگونه است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "فریلنسرها به صورت پروژه‌ای با سازمان‌ها و شرکت‌ها همکاری نموده و درآمد اکتسابی این گروه عموما به ازای هر پروژه و یا میزان ساعت‌ کار محاسبه می‌گردد. فریلنسرها افرادی هستند که تمایل به مدیریت شخصی امور مربوط به شغل و حرفه‌شان و کار با اشخاص مختلف و همکاری در پروژه‌های گوناگون را دارند." } },{ "@type": "Question", "name": "عادات بد مربوط به سلامتی در چالش های دورکاری چگونه است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "در انواع کارهای دورکاری بخصوص کارهای کامپیوتری و یا اینترنتی منجر به کم تحرکی و بی‌تحرکی افراد می‌گردد. تنها راه حل این مشکل این است که کارکنان انواع کارهای دورکاری مراقب سلامت خود بوده و نسبت به انجام فعالیت‌های بدنی اقدام نمایند." } },{ "@type": "Question", "name": "چه کسانی می‌توانند دورکاری کنند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "دورکاری پرسنل در مواردی به صورت اختیاری و در مواردی به صورت اجباری می‌باشد. در شهرهای بزرگ به علت آلودگی هوا، ترافیک (مانند دورکاری تهران)، یا در ایام فصل گرم سال جهت کاهش مصرف انرژی، دورکاری ادارت به صورت اجباری برقرار شده و کارمندان مجبور به انجام آن هستند." } },{ "@type": "Question", "name": "دورکاری ادارات چگونه است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "طبق آئین نامه دورکاری پس از تعین فعالیت‌های قابل انجام از طریق طرح دورکاری، انجام آن با درخواست کارمند و موافقت دستگاه و با موافقت کارمند صورت می پذیرد. همچنین دستگاه‌های اجرایی موظف به تهیه امکانات و تجهیزات مورد نیاز و حفظ امنیت شبکه برای انجام دور کاری می باشند." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.