صدور صورتحساب الکترونیکی

آیا تا به حال چیزی در مورد تسعیر ارز در حسابداری ارزی شنیده‌اید؟ اگر در فکر تأسیس یا استخدام در یک شرکت بین ‏المللی هستید باید از حسابداری ارزی اطلاعاتی داشته باشید؛ وقتی ما با فردی خارجی وارد معامله می‏‌شویم یا در مبادلات داخلی خود از ارزی متفاوت با واحد پولی کشور استفاده می‌‏کنیم نیاز به تسعیر ارز داریم.

در مقاله پیش رو قصد داریم ویژگی‌ها و مزایای حسابداری ارزی و تسعیر ارز را به همراه نمونه سند برنامه حسابداری شرح دهیم تا بتوانید با این حیطه از حسابداری نیز به خوبی آشنا شوید. اگر می‌خواهید یک شرکت بین المللی تاسیس کنید و یا در یک شرکت بین المللی استخدام شوید همراه ما باشید.

خواندن مقاله حسابداری ارزی را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
کسانی که به حسابداری شرکت‌های بین المللی علاقه دارند

حسابداری ارزی چیست؟

در دوره‌های حسابداری، قطعا در مورد حسابداری ارز شنیده‌اید. در بسیاری از شرکت‏‌ها که معاملات از طریق ارز انجام می‏‌شود، حسابداری ارزی بسیار اهمیت دارد. حسابداری ارزی به معنای مدیریت و ثبت معاملات ارزی می‏‌باشد.

شرکت‌‏ها با یکدیگر معاملاتی را انجام می‌‏دهند که بین آن‏‌ها ارز خارجی رد و بدل می‌‏شود و حسابدار موظف به ثبت آن‏‌هاست؛ حسابداری ارزی به تبادل و انتقال ارزهای مختلف بین شرکت‏‌ها، بانک‌‏ها و دولت‏‌ها، تحلیل ریسک‏‌های مرتبط با نوسانات ارزی و پیش ‏بینی تأثیرات آن بر معاملات مالی می‌‏پردازد.

حسابداری ارزی به صورت خلاصه و مفهوم تسعیر ارز

معاملاتی که با واحد پولی کشور معامله نشود جزء معاملات ارزی می‌باشد

کاربرد حسابداری مبادلات ارزی چیست؟

یک کسب و کار ممکن است معاملاتی به نرخ ارز داشته باشد یا دارای عملیات خارجی باشد یا یک واحد تجاری صورت‏‌های مالی خود را به ارز ارائه کند، در این موارد حسابداری معاملات ارزی اهمیت پیدا می‏‌کند.

حسابداری ارزی به ثبت معاملات ارزی، تبدیل ارزهای مختلف به یکدیگر، تحلیل نرخ ارز و تأثیرات نرخ تغییر ارز بر گردش‏‌های موسسه می‏‌پردازد، حسابداری ارز ثبت حسابداری فروش ارز حاصل از صادرات، ثبت حسابداری تسعیر ارز و ثبت حسابداری تسهیلات ارزی را شامل می‏‌شود.

اهمیت حسابداری ارزی

اهمیت حسابداری ارزی در پیش ‏بینی و مدیریت نرخ ارز و ریسک‏‌های مرتبط با نرخ ارز معاملات می‌باشد که به حسابداری شرکت‏‌‌های بازرگانی کمک کند تا از فرصت‏‌هایی که از تغییرات ارز به وجود می‏‌آورد استفاده کرده و سودآوری بهتری داشته باشند.

حسابداری ارزی در ایران چگونه است؟

برای آشنایی بیشتر با قوانین حسابداری ارزی در ایران دستورالعمل نحوه صدور و ثبت حسابداری عملیات چند ارزی که در انتهای مقاله بارگذاری شده است را می‌توانید دانلود و مطالعه کنید.

آموزشگاه حسابداری فرداد

حسابداری ارزی در بانک‌ها چگونه انجام می‏ شود؟

حسابداری ارز نوعی حسابداری مربوط به حساب بانکی ارزی می‌‏باشد که فرد دریافت‌‏ها و پرداخت‏‌های خود را براساس ارز کشور دیگری سرمایه‏‌گذاری می‏‌کند.

در این موضوع فرد دارایی ثابت نقدی و غیرنقدی خود را به ارز تبدیل کرده و در حساب ارزی خود واریز می‏‌کند، حساب ارزی که توسط افراد افتتاح می‌‏شود، قابلیت دریافت چندین ارز را دارا بوده به همین دلیل حساب بدون مرز نام گرفته است. حساب‏‌های ارزی مانند حساب‏‌های داخلی برای تعهد افراد ضمانت نامه بانکی صادر می‌‏نمایند.

مراحل حسابداری ارزی

حسابداری ارز نیز مانند هر نوع حسابداری دیگری دارای مراحلی می‌باشد که در تصویر زیر به تمامی آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

مراحل حسابداری ارزی در حسابداری

در مرحله اول حسابداری مربوط به ارز باید تراکنش‌ها با ارزهای مختلف ثبت شود

اکنون که با مراحل حسابداری ارز آشنا شدید، بهتر است که با توضیحات هر یک نیز آشنا شوید:

    • ثبت مبلغ تراکنش‌‏هایی که با ارزهای مختلف انجام شده‌‏اند؛ این تراکنش‏‌ها می‌‏توانند شامل خرید و فروش کالا، پرداخت و دریافت بهای صادرات و واردات، وام‏‌ها و سرمایه ‏گذاری‏‌ها باشد.
    • بعد از ثبت معاملات انجام شده باید مبلغ آن‏‌ها به واحد پول گزارشگری تبدیل شده و ضرر و سود تسعیر ارز مشخص شود، به این معنی که اگر در فاصله معامله و تسویه مبلغ آن نرخ ارز تغییر کند تفاوت تسعیر به وجود می‏‌آید.
    • اگر معامله در دوره وقوع تسویه شود، تفاوت تسعیر در همان دوره شناسایی می‌‏شود؛ اما اگر در دوره‌‏های مالی بعدی تسویه شود، تفاوت تسعیر در هر یک از دوره‌‏‏های مالی تا تاریخ تسویه با توجه به تغییر در نرخ‏ های تسعیر طی آن دوره‏‌ها مشخص می‏‌شود.
    • مبلغ سود و زیان ناشی از تسعیر ارز به عنوان “خالص سایر درآمدها و هزینه‏ های عملیاتی” یا “خالص سایر درآمدها و هزینه‏‌های غیر عملیاتی” در صورت سود و زیان دوره مشخص می‏‌شود.

ثبت حسابداری ارزی چگونه انجام می ‏شود؟

هنگامی که مبلغی با اسکناس خارجی دریافت می‏‌شود، باید حساب ارزی را بدهکار کرده و مبلغ پرداخت که تنخواه گردان یا بانک می‌‏باشد بستانکار کرد، معادل پولی برای خرید ارز پرداخت شده بدهکار و تعداد ارز دریافتی جداگانه نگهداری می‏‌شود.

ثبت حسابداری خرید ارز برای واردات

حسابداری ایران بر مبنای تعهدی انجام می‏‌شود که در این صورت امکان ثبت حسابداری تسعیر ارز برای کالای وارد شده بدون انتقال وجه وجود دارد، یعنی هنگام خرید و صدور پیش فاکتور نباید در پیش فاکتور ثبت حسابداری انجام شود و بعد از مدتی با صدور فاکتور اصلی امکان ثبت حسابداری بر اساس فاکتور وجود دارد؛ بنابراین تاریخ صدور فاکتور با تاریخ درج در دفاتر یکسان است.

واحد پول گزارشگری در حسابداری ارزی چیست؟

واحد پول گزارشگری در حسابداری ارزی معادل واحد پولی است که در ارائه و تهیه صورت‏ های مالی شرکت مانند ترازنامه حسابداری از آن استفاده می‏‌شود.

برای مثال اگر در شرکت واحد پول گزارشگری ريال باشد، گزار‌ش‌‏ها و صورت‏‌های مالی معاملات ارزی به ريال ثبت شده و زیان ناشی از تغییرات نرخ ارز نیز به ريال ثبت خواهد شد و این کار به هماهنگی گزارش‏‌ها کمک خواهد کرد.

واحد پول گزارشگری به مدیران و سرمایه ‏گذاران کمک می‏‌کند سود و زیان معاملات را درک کنند و تحلیل‏‌های مالی را با استفاده از آن انجام دهند که این کار تحلیل‏‌های سالیانه و مقایسه سود و زیان را بین سال‏‌های مختلف آسان‏‌تر می‏‌کند.

چه تفاوتی بین واحد پول گزارشگری و عملیاتی وجود دارد؟

واحد پول گزارشگری واحد پولی برای ثبت صورت‏‌های مالی و گزارشات مالی است، اما واحد پول عملیاتی (Functional Currency) مربوط به کشور محل فعالیت شرکت می‏‌باشد، اگر شرکت ایرانی با واحد پول گزارشگری ريال در آلمان شعبه‌‏ای داشته باشد، واحد پول عملیاتی آن شعبه یورو می‏‌باشد.

واحد پول عملیاتی در تعیین درآمد، هزینه فروش، موجودی و سایر عملیات مالی سازمان مورد استفاده قرار می‌‏گیرد، تفاوت اصلی واحد پول گزارشگری و عملیاتی در هدف و نحوه استفاده از آن‏‌ها می‌‏باشد که واحد پول گزارشگری در گزارش‏‌دهی و صورت‏‌های مالی و واحد پول عملیاتی در فعالیت‏‌های روزمره و تعیین عملکرد مالی مورد استفاده بوده و در تعیین قیمت فروش کالا و خدمات نقش دارد.

واحد پول عملیاتی چگونه شناسایی می شود؟

برای تشخیص پول عملیاتی، ما به کشوری که شرکت در آن واقع شده است توجه می‏‌کنیم، این واحد پولی است که قیمت فروش کالاها و خدمات عمدتا با آن تعیین و تسویه می‏‌شوند و بخش عمده‌‏ای از دستمزد و مواد با آن تهیه می‏‌گردند.

تسعیر ارز چیست؟

تبدیل صورت حساب‏‌های مالی به واحد پول گزارشگری تسعیر ارز نامیده می‏‌شود، در این فرآیند اطلاعات مالی مبتنی بر ارز بر حسب واحد پول گزارشگری بیان می‌‏شود.

برای مثال اگر یک شرکت ایرانی معامله‌‏ای به دلار انجام داده باشد، باید پول مبادله شده به ریال تبدیل شده و سپس در دفاتر قانونی حسابداری ثبت شود.

نکته مهم تسعیر ارز در حسابداری ارزی

در معاملاتی که یکی از طرفین از استفاده می‌کند تسعیر ارز به کار می‌رود

تفاوت تبدیل ارز تسعیر ارز چیست؟

در تسعیر ارز دارایی ثابت است و مبنای سنجش تغییر می‏‌کند اما در تبدیل ارز دارایی به صورت واقعی تغییر می‏‌کند به دلیل نوسانات ارز شرکت‌‏هایی که خرید و فروش دارایی و کالا، تسویه بدهی و وام را به صورت ارزی دارند، همواره با سود و زیان ناشی از تسعیر ارز مواجه‏‌اند.

سود و زیان ناشی از تسعیر ارز چیست؟

سود و زیان معاملات بعد از تسعیر ارز مشخص می‏‌شود، اگر معاملات بعد از حسابداری تسعیر ارز دارای مانده حساب ارزی مثبت باشند، نشان ‏دهنده سود و اگر مانده حساب ارزی منفی داشته باشند زیان را نشان می‏‌دهد.

برای مثال اگر در زمان فروش کالا دلار 600,000 ريال بوده و در زمان دریافت وجه 650,000 ريال شود، یعنی به ازای هر دلار 50,000 ريال سود ناشی از تسعیر ارز شناسایی می‌‏شود.

نکته مهم

اگر دو ارز مربوط به دو کشور مختلف (برای مثال یورو و دلار) به یکدیگر تبدیل شوند، شرکت نیازی به ثبت آن و تسعیر ارز نخواهد داشت؛ چون تسعیر ارز زمانی اتفاق می‏‌افتد که بخواهیم واحد پول دیگری را به واحد پول گزارشگری تبدیل کنیم.

ترازنامه تسعیر ارز چیست؟

ترازنامه تسعیر ارز شامل اقلام پولی و غیر پولی می‌‏باشد که با معادله حسابداری مطابقت دارد، اقلام پولی مانند دارایی‌ها، بدهی‏‌ها، پول نقد با نرخ ارز در تاریخ تنظیم ترازنامه مجدداً تسعیر می‏‌گردد و امکان ایجاد تفاوت در نرخ تسعیر ارز آن‏‌ها وجود دارد.

اما اقلام غیر پولی مانند موجودی کالا، مواد و دارایی نامشهود فقط با نرخ ارز در تاریخ معامله تسعیر می‏‌گردد و امکان تسعیر مجدد برای آن‌‏ها وجود ندارد.

تفاوت اقلام پولی و غیر پولی در ثبت حسابداری تسعیر ارز

طبق استاندارد 16 حسابداری اقلام پولی در تاریخ ترازنامه دوباره باید تسعیر شوند که این اقلام باید بر مبنای تاریخ ترازنامه مربوط به زمان حال یا آینده بوده یا پرداخت آن‏‌ها بر اساس ارز تسویه شود؛ از اقلام پولی برنامه اموال می‏‌توان به موجودی نقدی و بانکی ارزی، حساب‏‌های دریافتنی، حساب‏‌های پرداختنی و حسابداری حقوق و دستمزد پرداختنی اشاره کرد.

در خصوص اقلام غیرپولی، در زمان انجام معامله تسعیر ارز آن‏‌ها انجام می‌‏شود، بنابراین پرداخت وجه آن‌‏ها مربوط به گذشته است. از جمله اقلام غیر پولی می‌‏توان به موجودی مواد و کالا، پیش ‏پرداخت، پیش دریافت و سرمایه اشاره کرد، اگر در معاملات بعد از تسعیر ارز مانده حساب ارزی مثبت باشد نشان‏ دهنده سود و اگر منفی باشد نشان‏ دهنده زیان می‌‏باشد.

نمونه سند حسابداری تسعیر ارز

در تصویر زیر یک نمونه سند حسابداری تسعیر ارز را نشان داده‌ایم تا بتوانید به صورت کامل آن را یاد بگیرید.

تفاوت تسعیر ارز در حسابداری ارزی

تسعیر ارز و چگونگی ثبت تفاوت آن

ثبت سند حسابداری تسعیر ارز در پایان سال چگونه است؟

اتحادیه از ابتدای سال تا پایان سال می‌‏تواند محاسبات را با یک نرخ ارز ثبت کرده و در پایان مانده‌‏ها را تسعیر و سود و زیان را محاسبه کند؛ اما این روش در کشورهایی مانند ایران که ثبات اقتصادی زیادی ندارند؛ به دلیل تغییرات زیاد نرخ ارز مناسب نیست.

همچنین می‏‌توان در ابتدای هر دوره مالی یا هر ماه نرخ ارز را تغییر داد و با نرخ جدید عملیات تسعیر ارز را انجام داد یا نرخ ارز را در هر روز مشخص کرد و عملیات تسعیر ارز را انجام داد که می‌‏توان با روش آخر محاسبات دقیق‌‏تری همراه با ریسک کم‌تر انجام داد.

نرخ تسعیر ارز چیست؟

نرخ تسعیر ارز نرخ تبدیل دو واحد پول به یکدیگر می‌‏باشد که در فرآیند تسعیر ارز آن استفاده می‏‌شود. این نرخ در معاملات با طرف خارجی و معاملات ارزی داخلی مورد استفاده قرار می‏‌گیرد، این نرخ به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم بیان می‏‌شود که در ادامه توضیح خواهیم داد.

طبق استاندارد 16 حسابداری برای تعیین نرخ ارز باید از نرخ ارز در دسترس استفاده کنید؛ چون هیچ منبع رسمی نرخ تسعیر ارز را اعلام نمی‏‌کند می‌‏توان از منابع معتبر مانند سامانه ریت برای استعلام نرخ ارز استفاده کرد.

نکته:
بهتر است در مواقعی که شوک‏‌های بازار تغییرات قیمت را به وجود می‏‌آورند، میانگین ماهانه به عنوان معیار موقت برای نرخ تسعیر ارز مورد استفاده باشد؛ البته در این حالت تداوم استفاده از نرخ میانگین ماهانه در تمام روزهای سال اهمیت دارد.

عوامل تاثیرگذار بر نرخ تسعیر ارز

با دانستن عوامل تاثیرگذار بر نرخ تسعیر ارز می‏‌توانید به عنوان یک حسابدار پیش ‏بینی بهتری را از بازار ارز و سود یا زیان احتمالی در معاملات پیش رو داشته باشید و عوامل ذکر شده در تصویر زیر از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر روی نرخ ارز می‏‌باشند.

عواملی که در حسابداری ارزی به نرخ تسعیر ارز تاثیر می‌گذارند

بهره و تورم جزء عوامل تاثیرگذار تسعیر ارز هستند

نرخ تسعیر ارز مستقیم و غیر مستقیم چیست؟

    نرخ تسعیر ارز مستقیم نشان‏ دهنده واحد پول داخلی برای خرید یک واحد پول خارجی است و نرخ غیرمستقیم به میزان واحد پول خارجی برای خرید یک واحد پول داخلی اشاره دارد.

    نرخ تسعیر ارز در بودجه چیست؟

    نرخ تسعیر ارز توسط دولت اعلام می‏‌شود و ارز مبادله‌‏ای واحد در کشور قرار می‏‌گیرد که برای تبدیل دو واحد پول به یکدیگر مورد استفاده است، این نرخ مبنایی برای ارزش کل واردات و صادرات، ارزش کل گاز قرار می‌‏گیرد.

    در سال 1403 در لایحه بودجه نرخ تسعیر ارز یورو برابر 31 هزار تومان عنوان شده است، این نرخ در سال گذشته (1402) به دلار و معادل 23 هزار تومان بود.

    نرخ تسعیر ارز بانک مرکزی چیست؟

    به گزارش خبرگزاری مهر، پیرو بخشنامه‌‏های منتهی به بخشنامه شماره 376983/00 مورخ 1400/12/24 موضوع اعلام نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌‏ها و بدهی‏‌های ارزی شبکه بانکی کشور برای گزارشگری مالی منتهی به اسفند ماه 1400، حسب مصوبه جلسه مورخ 1401/12/21 هیات عامل بانک مرکزی، موارد زیر مقرر شده است:

      • اقلام پولی دارایی‏‌ها و بدهی‏‌های ارزی بانک‌‏ها و موسسات اعتباری غیربانکی برای گزارشگری مالی پایان سال مالی 1401در چارچوب مصوبه جلسه مورخ 1400/11/05 ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، برای هر یورو معادل 265,000 ريال و برای هر دلار آمریکا معادل 250,000 ريال و سایر اسعار بر مبنای نرخ برابری آن به یورو در پایان اسفند ماه سال 1401 تسعیر شود.
      • سود (زیان) ناشی از تسعیر اقلام پولی دارایی‌‏ها و بدهی‏‌های ارزی در پایان سال مالی به حساب سود و زیان دوره منتقل و چنان‏چه مانده سرفصل “حساب سود و زیان انباشته” بانک و موسسه اعتباری غیربانکی قبل از تخصیص اندوخته‏‌ها نشان‏‌دهنده سود باشد.

    سود ناشی از تسعیر (پس از حذف آثار مالیاتی احتمالی) به عنوان سود قابل تقسیم محسوب نمی‌‏شود و باید صرف افزایش سرمایه آن بانک و موسسه اعتباری غیربانکی گردد، ضمنا چنان‏چه مانده سرفصل مزبور نشان‏دهنده زیان باشد، سود ناشی از تسعیر اقلام پولی دارایی‏‌ها و بدهی‏‌های ارزی، صرفا کاهنده زیان انباشته خواهد بود.

      • ج) قراردادهای منعقده بانک‏‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی با مشتریان، تابع شرایط و مفاد مندرج در قراردادهای فی‌مابین می‏‌باشد.

    نرخ تسعیر ارز بانک‌ها چیست؟

    طبق بند (د) بخشنامه‌‏ای که پیش‌‏تر ذکر شد، مبنای تسعیر اعلامی از سوی بانک مرکزی برای اقلام پولی دارایی‌‏ها و بدهی‏‌های ارزی بانک‏‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی در آخرین مقطع تهیه صورت‏‌های مالی، تا مقطع بعدی اعلام آن، ملاک و مبنای تسعیر اقلام دارایی‌‏ها و بدهی‏‌های ارزی در بانک‌‏ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‏‌باشد.

    همچنین در خصوص اقلام دارایی‌‏ها و بدهی‏‌های ارزی غیرپولی نیز مفاد استانداردهای حسابداری (مبنی بر تسعیر به نرخ ارز زمان ایجاد /تحصیل /تجدید ارزیابی) لازم الاجرا است.

    نرم‏ افزار حسابداری ارزی چیست؟

    نرم‏ افزارهایی که برای انجام کارهای مربوط به حسابداری ارزی استفاده می‏‌شود و باعث افزایش کارآیی و بهبود دقت در گزارشگری مالی می‏‌شود.

    مزایای نرم افزار حسابداری ارزی

    با نرم افزار حسابداری ارزی می‌‏توان کارهای زیر را به شکل دقیق‏‌تری انجام داد.

    ردیف مزایای  نرم افزار حسابداری ارزی
    1 امکان نظارت بر چک‌‏های ارزی، حساب‌‏های پرداختنی و دریافتنی با نرخ چندین ارز مختلف
    2 مشاهده نرخ به روز ارز و محاسبه معاملات و صورت‌‏های مالی
    3 امکان ثبت اسناد ارزی و ثبت سود و زیان غیر واقعی در خرید و فروش‌‏ها

    برای انتخاب نرم افزار حسابداری ارزی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

    برای انتخاب نرم افزار حسابداری ارزی باید توجه داشت که موارد ذکر شده در تصویر زیر به بهترین شکل انجام می‏‌شوند.

    نرم افزار حسابداری ارزی

    در انتخاب نرم افزار باید به امنیت و پشتیبانی آن دقت کنیم

    توضیحات هر یک از موارد تصویر فوق را شرح خواهیم داد، تا انتخاب بهتری داشته باشید:

      1. افزایش دقت در محاسبات: نرم افزارهای حسابداری ارزی باید بتوانند خطاهای انسانی را در محاسبات امور مالی کاسته یا به طور کامل حذف کنند.
      2. کاهش هزینه‌‏ها: با استفاده از این نرم افزار‏ها افراد تیم حسابداری باید بتوانند کار بیشتری را در زمان کمتری انجام ‏دهند، در نتیجه به افراد کمتری برای انجام کارهای حسابداری نیاز باشد و این موضوع باعث کاهش هزینه‏‌ها شود.
      3. افزایش سرعت: این نرم افزارها باید قابلیت انجام چندین کار به طور همزمان را داشته به محاسبات و کارهای شما سرعت بخشند.
      4. دسترسی 24 ساعته: این نرم افزارها باید کل اطلاعات را در یک فضای ابری ذخیره کنند که بتوان با اتصال به اینترنت به همه این اطلاعات دست یافت.
      5. ارائه انواع مختلف گزارشات: به کمک نرم افزارهای حسابداری ارزی باید بتوان با سادگی و سرعت به گزارش‌‏های متنوع حسابداری مالی، روند انجام کارهای مالی دسترسی داشت.
      6. کاهش مالیات: با این نرم افزار شما باید بتوانید همه جزئیات مالی خود را در یک مکان قرار داده و در صورت نیاز آن‏‌ها را بررسی کنید و از مشکلات خود برای بررسی آن‏‌ها هنگام پرداخت مالیات بکاهید.

    بهترین نرم افزارهای حسابداری ارزی در ایران

    نرم افزار حسابداری ارزی آرین سیستم با ارائه امکانات خود به شما کمک می‏‌کند، تا روابط تجاری بهتر و گسترده‏‌تری را تجربه کنید و با ارزهای کشورهای مختلف فعالیت و سرمایه‏‌گذاری‏‌هایی از جمله خرید و فروش ارز، سکه و طلا را به راحت‌‏ترین شکل و بدون اتلاف وقت انجام دهید.

    شما با این نرم افزار می‏‌توانید فعالیت‌‏های خود را با چند ارز انجام دهید، این نرم افزار در موارد دیگری که در تصویر زیر خواهید دید به شما کمک خواهد کرد.

    نرم افزار حسابداری ارزی تحت وب

    نرم افزار حسابداری تحت وب یک انتخاب عالی برای مدیرانی است که می‏‌خواهند همیشه و در هر مکان به حساب‏‌های ارزی خود دسترسی داشته و آن را کنترل و بررسی کنند.

    نرم افزارهای نصب شده در سیستم قابلیت جابه‏ جایی و انتقال را ندارند و به همین دلیل مدیران با استفاده از نرم افزارهای حسابداری تحت وب می‏‌توانند نظارت کافی بر فعالیت‏‌های ارزی خود داشته باشند.

    آیا نرم افزار حسابداری ارزی رایگان توصیه می ‏شود؟

    گاهی مدیران برای کاهش هزینه‌‏های تهیه نرم افزار ترجیح می‌‏دهند، از نرم افزار حسابداری ارزی رایگان استفاده کنند؛ اما این نرم افزار انتخاب مناسبی برای کسب و کارها نیستند چون نسخه رایگان (دمو) نرم افزار محدودیت‏‌هایی دارد که ممکن است در کار سازمان اختلال ایجاد کند و قابلیت‌‏های مورد نیاز سازمان در این نرم افزارها به طور کامل در دسترس نیست.

    نرم افزار حسابداری چند ارزی

    با نرم افزار حسابداری چند ارزی می‏‌توانید گزارشگری و ثبت اقدامات شرکت را در انواع ارزها تجربه کنید، این نرم افزار برای شرکت‏‌های بین‏ المللی بسیار مناسب است و با استفاده از آن محاسبه و ثبت امور مالی ارزی شرکت به راحتی انجام می‏‌گیرد.

    سوالات مهم حسابداری ارزی

    تا اینجای مقاله در مورد حسابداری ارزی و تسعیر ارز توضیحاتی فراوانی را شرح دادیم تا بتوانید با نکات و مفاهیم آن‌ها آشنا شوید، در ادامه به سه سوال پرتکرار حسابداری ارز پاسخ خواهیم داد.

    1. برای تفاوت تسعیر ارز باید چه ثبتی انجام دهیم؟

    حسابدارها برای تفاوت تسعیر باید سند صادر کرده و به حساب سود و زیان تسعیر ارز ثبت کنند. (سود یا زیان تسعیر ارز از تفاوت نرخ ارز در تاریخ معامله تا تاریخ تسویه مشخص می‏‌شود.)

    2. کدام اقلام در ثبت حسابداری تسعیر ارز محاسبه می شود؟

    اقلام پولی در ثبت حسابداری تسعیر ارز محاسبه می‏‌شود؛ اما اقلام غیرپولی مانند موجودی کالا زمانی که این کالا از کشوری خارجی خریداری شود و بعد از مدتی نرخ ارز تغییر کند موجودی کالا مشمول تسعیر ارز نخواهد بود.

    3. آیا سود و زیان ناشی از تسعیر ارز مشمول مالیات است؟

    سود حاصل از تسعیر ارز به استثنای سود تفاوت نرخ ارز ناشی از تسعیر ارز حاصل از صادرات صرف نظر از منشاء تحصیل آن مشمول مالیات خواهد بود، بدیهی است زیان تسعیر ارز حاصل از صادرات نیز با توجه به ماده 105 و تبصره 2 ماده 147 قانون مالیات‏ های مستقیم قابل قبول نخواهد بود.

    نتیجه گیری

    شرکت‌‏ها با یکدیگر معاملاتی را انجام می‌‏دهند که بین آن‏‌ها ارز خارجی رد و بدل می‌‏شود و حسابدار موظف به ثبت آن‏‌هاست؛ حسابداری ارزی به تبادل و انتقال ارزهای مختلف بین شرکت‏‌ها، بانک‌‏ها و دولت‏‌ها، تحلیل ریسک‏‌های مرتبط با نوسانات ارزی و پیش ‏بینی تأثیرات آن بر معاملات مالی می‌‏پردازد.

    در مقاله‌ای که خواندید سعی شد درباره حسابداری ارز و تسعیر ارز و عوامل تاثیرگذار بر نرخ ارز توضیحاتی ارائه شود تا به شما در این زمینه کمک کرده باشد؛ از این‏ که تا پایان مقاله با ما همراه بودید سپاسگزاریم، سوالات خود را در قسمت نظرات برای ما بنویسید به آن‌‏ها در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.

    آموزش حسابداری 0 تا 100

    دسترسی به مقالات مرتبط:

    Share on facebook
    Share on linkedin
    Share on twitter
    Share on whatsapp
    Share on telegram
    { "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "حسابداری ارزی چه کاربردی دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "حسابداری ارزی به ثبت معاملات ارزی، تبدیل ارزهای مختلف به یکدیگر، تحلیل نرخ ارز و تأثیرات نرخ تغییر ارز بر گردش‏‌های موسسه می‏‌پردازد، حسابداری ارز ثبت حسابداری فروش ارز حاصل از صادرات، ثبت حسابداری تسعیر ارز و ثبت حسابداری تسهیلات ارزی را شامل می‏‌شود." } },{ "@type": "Question", "name": "حسابداری ارزی چه اهمیتی برای شرکت های بین المللی دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "اهمیت حسابداری ارزی در پیش ‏بینی و مدیریت نرخ ارز و ریسک‏‌های مرتبط با نرخ ارز معاملات می‌باشد که به حسابداری شرکت‏‌‌های بازرگانی کمک کند تا از فرصت‏‌هایی که از تغییرات ارز به وجود می‏‌آورد استفاده کرده و سودآوری بهتری داشته باشند." } },{ "@type": "Question", "name": "واحد پول گزارشگری چه واحد پولی می‌باشد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "واحد پول گزارشگری واحد پولی برای ثبت صورت‏‌های مالی و گزارشات مالی است، اما واحد پول عملیاتی (Functional Currency) مربوط به کشور محل فعالیت شرکت می‏‌باشد، اگر شرکت ایرانی با واحد پول گزارشگری ريال در آلمان شعبه‌‏ای داشته باشد، واحد پول عملیاتی آن شعبه یورو می‏‌باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "واحد پول عملیاتی چگونه شناسایی می‌شود؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "برای تشخیص پول عملیاتی ما به کشوری که شرکت در آن واقع شده است، توجه می‏‌کنیم که این واحد پولی است که قیمت فروش کالا و خدمات عمدتاً با آن تعیین و تسویه می‏‌شود و بخش عمده‌‏ای از دستمزد و مواد با آن تهیه می‏‌گردد." } },{ "@type": "Question", "name": "نرخ تسعیر ارز چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "نرخ تسعیر ارز نرخ تبدیل دو واحد پول به یکدیگر می‌‏باشد که در فرآیند تسعیر ارز آن استفاده می‏‌شود. این نرخ در معاملات با طرف خارجی و معاملات ارزی داخلی مورد استفاده قرار می‏‌گیرد، این نرخ به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم بیان می‏‌شود ." } }] }
    نرم افزار حسابداری ابری

    تماس

    قیمت

    دمو

    کاتالوگ

    ×

    ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

    تماس با مشاوران تماس با فرداد

    • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
    • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
    • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
    • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.