صدور صورتحساب الکترونیکی

آیا تا به حال صورت حساب مالی تهیه کرده‌اید؟ با صورت های مالی اساسی می‏‌توانید همه اطلاعات مدنظر شرکت را در کنار یکدیگر مشاهده کرده و برای فعالیت‏‌های بعدی شرکت تصمیم بگیرید، اگر به دنبال یک شرکت خوب برای سرمایه‌‏گذاری هستید؛ می‏‌توانید با استفاده از صورت‌های مالی شرکت‌‏های مختلف و یادداشت‏‌های توضیحی آن‌‏ها شرکتی مناسب پیدا کنید.

صورت‌حساب‌ها در سازمان‌ها و موسسات اهمیت بالایی دارند و نقشی پررنگ در عملکرد سازمان را ایفا می‌کنند، در مقاله پیش رو قصد داریم شما را با صورت‌های مالی که با نرم افزار حسابداری تهیه می‌شود آشنا کنیم تا بتوانید به عنوان یک حسابدار یا یک سرمایه گذار نسبت به عملکرد سازمان تصمیم‌گیری کنید.

خواندن مقاله صورت حساب مالی را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
دانشجویان رشته حسابداری

صورت حساب مالی چیست؟

اطلاعات مالی مربوط به فعالیت‏‌های مختلف شرکت به صورت لیست‏‌هایی از اطلاعات جمع ‏آوری شده در خصوص عملکرد مالی، وضعیت مالی و انعطاف‏ پذیری مالی شرکت ساماندهی می‏‌شوند که به این اسناد صورت‌های مالی می‏‌گویند.

این اسناد برای تصمیمات فعالان اقتصادی بسیار مهم است، تحلیل و بررسی صورت‏‌های مالی به مدیر، سرمایه‌‏گذار و دیگر ذی‏نفعان شرکت کمک می‏‌کند تا با بررسی کامل وضعیت مالی شرکت و مقایسه آن با شرکت‏‌های رقیب و مشابه تصمیم ‏گیری‏‌های بهتری برای سرمایه‏ گذاری‏‌های آینده انجام دهند.

صورت‏‌های مالی به صورت دوره‌‏ای و در قالب فصلی و سالانه ارائه می‌‏شوند، برخی دیگر از اطلاعات مالی شرکت‌‏های فعلی در بازار سرمایه ایران و در قالب گزارش‏‌های ماهانه در سایت کدال منتشر می‌‏شود.

اهمیت صورت حساب مالی

صورت حساب مالی در پیشرفت و برنامه ‏ریزی برای اهداف آینده شرکت تأثیرگذارند، مهمترین دلایل تهیه صورت مالی را در تصویر زیر توضیح داده‌ایم.

اهمیت صورت حساب مالی در سازمان‌ها

تهیه و تنظیم صورتحساب‌های مالی در موسسات باعث کاهش بروز اشتباهات می‌شود

اکنون که با اهمیت صورت حساب‌های مالی آشنا شدید، در ادامه قصد داریم هر یک از موارد ذکر شده تصویر فوق را شرح دهیم:

    • شفاف ‏سازی اطلاعات شرکت: صورت‏‌های مالی با ذکر جزئیات دقیق و تفکیک داده‌‏های شرکت، موجب شفاف‏ سازی درباره دارایی، میزان استهلاک، انواع هزینه‌‏های جاری و غیر جاری، میزان سود سهامداران به صورت تفکیک شده، زمینه سرمایه‏ گذاری، میزان نقدینگی و تغییرات آن می‌‏باشد.

تشخیص اطلاعات ذکر شده و درک آن‏‌ها تصویر واضحی از وضعیت فعلی شرکت ترسیم می‌‏کند و به مدیران برای برنامه‏ ریزی‏‌های کوتاه مدت، میان مدت یا بلندمدت کمک خواهد کرد.

    • جلوگیری از بروز اشتباه: صورت‏‌های مالی در جلوگیری از بروز اشتباه اهمیت زیادی دارند، به کمک آن‏‌ها می‏‌توان حتی اشتباهات کوچک که در پیشرفت و موفقیت شرکت نقش دارند را شناسایی و برطرف کرد.

با بررسی دقیق صورت‌‏های مالی میزان کسورات یک شرکت مشخص شده و با بررسی آن می‏‌توان به محل کسری شرکت پی برد که این موضوع در یافتن برداشت‏‌های غیرقانونی و اختلاس در شرکت کمک خواهد کرد.

    • کمک به ارزیابی میزان مالیات: هر چه درآمد یک شرکت بیشتر باشد مالیات بیشتر است، گاهی اوقات مدیران از میزان کاهش دارایی شرکت بعد از پرداخت مالیات و ارسال اظهارنامه مالیاتی متعجب می‌‏شوند؛ اما با استفاده از صورت‏‌های مالی می‏‌توان میزان مالیات را قبل از پرداخت آن مشخص کرده تا برنامه‌‏های شرکت بر اساس دارایی خالص (نه میزان کل دارایی + بدهی) طراحی شوند.

دولت نیز برای تعیین و اخذ مالیات به صورت درست و دقیق به صورت‌‏های مالی دقیق نیاز دارد که باید آن‏‌ها را در اختیار اداره امور مالیاتی قرار داد.

    • جلب اعتماد سهامداران: بعضی از شرکت‌‏ها برای جلب اعتماد سهامداران میزان سود را بالاتر و هزینه و بدهی‏‌ها را پایین‌‏تر نشان داده و آن‏ را پنهان می‏‌کنند، شاید این کار برای کوتاه مدت باعث همکاری سهامداران با شرکت‌‏ها باشد، اما در طولانی مدت اعتماد آن‌‏ها از دست خواهد رفت.

تنظیم صورت‏‌های مالی دقیق و درست موجب جلب اعتماد بیشتر سهامداران و همکاری با آن‏‌ها می‌‏شود، این موضوع در موفقیت و پیشرفت شرکت اثرگذار است.

آموزشگاه حسابداری فرداد

    • دقت در برنامه ‏ریزی: تنظیم صورت‏‌های مالی درست چشم ‏انداز روشن و شفافی را در همه زمینه‌‏ برنامه اموال ترسیم کرده و به مدیران برای برنامه‏ ریزی خرید بیشتر سهام، سرمایه‏ گذاری در بخش‌‏های مختلف یا فروش بخشی از سهام و دارایی کمک کرده و از ورشکست شدن شرکت جلوگیری می‏‌کند.
    • بهبود چرخه پرداخت: با تعیین میزان پرداخت‌‏ها از جمله پرداخت وام، حقوق کارکنان، سهامداران و مشخص کردن اعداد و بررسی صورت‏‌های مالی انجام می‏‌پذیرد، اگر در پرداخت‏‌ها مشکلی وجود داشته باشد باعث ایجاد مشکل برای کل سیستم مالی شرکت می‏‌گردد، اما با بررسی صورت‏‌های مالی می‌‏توان از این مشکلات جلوگیری کرد.

مزایا و معایب صورت‌‏های مالی

تهیه و تنظیم صورت حساب مالی در هر سازمان و موسسه‌ای دارای مزایایی می‌باشد که در تصویر زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

مزایای استفاده از صورت حساب مالی در موسسات

تجزیه و تحلیل صورت حساب مالی باعث می‌شود موسسه از لحاظ توان مالی خود را محک بزند

از معایب صورت‌‏های مالی می‌‏توان به امکان دستکاری شدن آن‏‌ها اشاره کرد؛ چون دقت و شفافیت در صورت‏‌های مالی بسیار اهمیت دارد و تصمیم‏ گیری براساس اطلاعات غلط نتایج بدی را به بار می‌‏آورد.

برای مثال می‏‌توان با اطلاعات نادرست سرمایه‏ گذاران و سهامداران را قانع کرد که سرمایه شما سود دهی کافی داشته و وضعیت مالی آن مطلوب است؛ اما در واقعیت این چنین نباشد، البته در شرکت‏‌های بورسی با انجام حسابرسی صورت‏‌های مالی این اتفاقات کم‌تر است.

سه جزء صورت مالی اساسی

بدهی‏‌ها، دارایی‏‌ها و سرمایه و سهام افراد شرکت سه جزء اصلی در صورت‏‌های مالی اساسی هستند. طبق کاربرد این گزارش‌‏ها و هدفی که صورت‌‏های مالی برای آن تهیه می‏‌شوند تمرکز و نوع بررسی این سه جزء در آن‏‌ها متفاوت است.

تجزیه و تحلیل صورت حساب مالی چه فوایدی برای سازمان‌ها دارد؟

مدیران و سرمایه ‏گذاران به دنبال سرمایه‏ گذاری برای سوددهی بیشتر هستند، بنابراین تحلیل مالی می‌‏تواند یک روش عالی برای ارزیابی نظام مالی شرکت باشد.

گروه‌‏های اقتصادی برای عمل کردن به تعهدات مالی و بدهی‌‏های خود و تصمیم ‏گیری‏‌های بهتر برای سرمایه ‏گذاری‏‌های آینده، از تجزیه تحلیل صورت‏‌های مالی کمک می‏‌گیرند؛ بنابراین یکی از کارهای مهم یک بنگاه اقتصادی باید ارزیابی صورت‌های مالی خود طی دوره‌‏های زمانی مشخص باشد.

این روش برای سنجش اوراق بهادار صاحبان سهام، ریسک‌‏های مالی و محاسبات دقیق برای تصمیم ‏گیری‌‏های قبل از خرید مفید است؛ با کمک صورت‏‌های مالی می‏‌توان به نقاط ضعف و قوت گروه ‏های اقتصادی پی برد و براساس آن در مورد جذب یا اختصاص منابع مالی تصمیم ‏گیری کرد.

علاوه بر این به مسیری که شرکت طی دوره مشخص طی می‌‏کند، توجه کرده و عملکرد آن را با اهداف از پیش تعیین شده سنجید تا وضعیت شرکت برای همه ذینفعان مشخص شود.

نکته مهم

برای رمز گشایی صورت ‏های مالی از نسبت‌‏های مختلفی استفاده می‏‌شود که یکی از مهم‌ترین نسبت‏‌های مالی نسبت بدهی جاری به ارزش ویژه است، اگر مقدار این نسبت از 80 درصد بیشتر باشد، یعنی مشکلات جدی در ایجاد تعهدات و بازپرداخت آن‌ها در شرکت وجود دارد.

انواع صورت حساب مالی

صورت‏‌های مالی انواع مختلفی دارند که چهار مورد از صورت‌‏های مالی اساسی را در ادامه توضیح خواهیم داد.

1. صورت وضعیت مالی یا ترازنامه

آیا می‌دانید ترازنامه چیست، ترازنامه یا صورت وضعیت مالی نشان‏ دهنده وضعیت مالی کسب و کار در لحظه‌‏ای از زمان است، به همین دلیل به آن صورت وضعیت مالی می‏‌گویند. عناصر صورت های مالی ترازنامه و گزارش حسابداری شامل فرمول زیر است:

  • بدهی+ حقوق صاحبان سهام = دارایی

این موارد در ترازنامه، دارایی، بدهی و سرمایه‏‌های شرکت را در آن لحظه نشان می‏‌دهند، در ترازنامه جمع دارایی‏‌ها باید با مجموع بدهی‌‏ها و حقوق صاحبان سهام برابر باشد، در واقع حقوق صاحبان سهام که حقوق مالکانه نیز نامیده می‏‌شود برابر تفاوت دارایی‌‏ها و بدهی‌‏ها و معادل خالص دارایی‏‌ها یاد می‏‌شود.

در ترازنامه دارایی‌‏ها را به ترتیب میزان نقدشوندگی از نقدشوندگی کم‌تر به بیشتر مرتب می‏‌کنند، در این صورت‏ حساب مالی ابتدا دارایی‌‏ها، بدهی‌‏ها و در نهایت حقوق صاحبان سهام به صورت ستونی گزارش می‏‌شود.

در این صورت حساب مالی دارایی‌‏ها و بدهی‏‌ها براساس طبقه ‏بندی دارایی‏‌ها و بدهی‌‏های جاری که تا یک سال آینده به پول نقد تبدیل می‏‌شوند یا باید آن را پرداخت کرد و دارایی‏‌های ثابت و بدهی‏‌های غیرجاری تقسیم می‏‌شوند که شرکت تصمیمی بر نقد کردن آن‏‌ها در کوتاه مدت یا پرداخت بدهی‏‌های غیرجاری طی یک دوره مالی ندارد.

صورت حساب مالی و صورت تغییرات مالکانه

صورت تغییرات مالکانه تغییرات سرمایه و اندوخته قانونی و سود را نشان می‌دهد

2. صورت حساب مالی سود و زیان

صورت حساب مالی سود و زیان میزان درآمد، هزینه‌‏ها، سود یا زیان یک واحد تجاری در یک دوره مشخص را نشان می‏‌دهد، با استفاده از این صورت حساب مالی می‏‌توان تشخیص داد که شرکت در مسیر تجاری سوددهی یا زیان قرار دارد.

بررسی صورت سود و زیان می‌‏تواند مدیران را از زیان و لزوم تجدیدنظر در بعضی تصمیمات مالی آگاه کند تا قوی‏‌تر و سنجیده‏‌تر تصمیم بگیرند و برنامه‏‌های آینده شرکت را در جهت سود بیشتر و رفع مشکلات درآمدزایی و کاهش هزینه‌‏ها تنظیم کنند.

متغیرهای سود، ماهیت حساب جریانی داشته و طی یک دوره مالی در نظر گرفته شده اما موارد ترازنامه در لحظه ثبت معنا دارند.

طبق استاندارد تعریف شده برای صورت سود و زیان این گزارش شامل درآمده (درآمد عملیاتی و غیرعملیاتی)، هزینه‏‌ها (بهای تمام شده کالای فروش رفته، سایر هزینه‌‏های عملیاتی و غیر عملیاتی و هزینه‏‌های مالی) سود (سود ناخالص، سود عملیاتی ویژه، سود هر سهم (EPS)) می‏‌باشد.

3. صورت مالی جریان وجوه نقد

صورت جریان وجوه نقد، ورود و خروج وجه نقد (تغییرات وجه نقد) که از طریق سرمایه ‏گذاری، فعالیت‌‏های عملیاتی و فعالیت‏‌های تأمین مالی در یک دوره زمانی روی می‌‏دهد را نشان می‏‌دهد. فعالیت‏‌های اقتصادی که منبع تأمین این وجوه نقد می باشند شامل فعالیت‌‏های عملیاتی، سرمایه‏ گذاری و وجوه نقد هستند.

فعالیت‏‌های عملیاتی که منبع اصلی کسب درآمد هستند، درآمدهای نقدی از طریق فعالیت‏ اصلی شرکت موجب می‏‌شوند، فعالیت‌‏های سرمایه‏ گذاری شامل دادن وام به افراد مختلف و دریافت قسط‏‌های آن و خرید و فروش منابع مختلف هستند، در روش آخر وجوه نقد از طریق دریافت از بانک و افراد مختلف به دست می آید. این صورت حساب مالی اطلاعات دقیق درباره چگونگی ایجاد و مصرف وجه نقد در شرکت را بیان می‏‌کند.

با توجه به این صورت حساب مالی می‏‌توان توانایی شرکت در پرداخت بدهی‌‏ها، داخلی یا خارجی بودن منابع تأمین مالی شرکت توانایی شرکت در پرداخت سهم سود به سهامداران و انعطاف‏ پذیری شرکت در زمینه مالی، عملیات تجاری یا تولید مشخص گردد.

4. صورت سود و زیان جامع

تفاوت صورت سود و زیان جامع و صورت سود و زیان در این است که در صورت سود و زیان موارد درآمدی و هزینه‌هایی ذکر می‌‏شود که تحقق یافته باشند؛ ولی در صورت سود و زیان جامع همه هزینه‏‌های تحقق نیافته و درآمد و هزینه‌‏هایی که نمی‌‏توان آن‌‏ها را تحت عنوان سود و زیان دوره مالی گزارش کرد نیز دیده می‌‏شود.

صورت سود و زیان جامع تعدیلات سنواتی، برداشت سهامدار یا سود تقسیمی میان سهامداران که جزو هزینه‏‌های عملیاتی نیست بلکه یک نوع کاهش مربوط به سرمایه و حقوق صاحبان سهام است را شامل می‏‌شود.

تهیه صورت های مالی بر عهده چه شخصی است؟

طبق استانداردهای حسابداری تهیه صورت‏‌های مالی، یادداشت‏‌های ضمیمه و افشای اطلاعات بر عهده شرکت و هیات مدیره شرکت و اظهارنظر درباره آن بر عهده حسابرس است.

تهیه صورت‌‏های مالی باید مطابق با نمونه فرم‏‌های سازمان حسابرسی بوده و کلیه وقایع مهم در وضعیت مالی شرکت در آن ثبت شود و همچنین یادداشت‏‌های ضمیمه برای شفاف ‏سازی بیشتر امری الزامی است.

آموزش صورت حساب مالی  و نحوه تهیه صورت‌های مالی در اکسل

برای تهیه صورت‌‏های مالی در اکسل به فایلی که به خوبی فرمول نویسی شده و تمامی اعداد و بخش‌‏های مختلف آن براساس مکان‏‌های مدنظر در فرمول‏ نویسی تعبیه شده باشد نیاز داریم، این کار توسط حسابداران و مدیران واحد مالی هر شرکت و سازمان انجام می‏‌شود و پس از تهیه صورت‏ حساب مالی در اکسل در قالب دفترچه‏‌ای به ذینفعان تحویل داده خواهد شد.

اهداف تهیه صورت مالی

یکی از مهم‌ترین اهداف تهیه صورت‏ حساب مالی ارائه اطلاعاتی از جمله وضعیت مالی، عملکرد مالی و منعطف بودن واحد تجاری برای گرفتن تصمیمات درست می‏‌باشد؛ مدیران می‌‏توانند از صورت‌‏های مالی برای برنامه ‏ریزی به سوی اهداف شرکت استفاده کنند.

اعتباردهندگان با استفاده از صورت‏‌های مالی می‏‌توانند تصمیمات درستی درباره اعطای تسهیلات بگیرند، هدف دیگر تهیه صورت‌‏های مالی شفافیت اطلاعات و امکان ارائه آن‌‏ها به تحلیلگران و سرمایه‏ گذاران بازار سرمایه می‌‏باشد.

افشای اطلاعات صورت حساب مالی

شرکت وظیفه دارد صورت‏‌های مالی و یادداشت‏‌های ضمیمه آن را تهیه کرده و میزان افشای اطلاعات و یادداشت‏ ها را با توجه به اصول حسابداری رعایت کند، هر کدام از انوع صورت‌‏های مالی اساسی بیانگر مقدار پول در مجموعه اقتصادی هستند که حسابرسی آن‌‏ها در فرآیند حسابرسی انجام می‌‏گیرد.

اظهارنظر درباره کفایت افشای اطلاعات بر عهده حسابرس بوده و باید برای سهامداران واضح و کافی باشد، یادداشت‌‏های ضمیمه صورت‏‌های مالی باید شفاف بوده و مراجعه ‏کنندگان با استفاده از آن از اطلاعات واقعی شرکت آگاه شوند.

صورت حساب مالی حسابداری چه محدویت هایی دارند؟

مهم‌ترین محدودیت صورت‏‌های مالی حسابداری تهیه آن براساس اصل بهای تمام شده تاریخی بوده که نرخ تورم در آن نادیده گرفته می‏‌شود، تمامی صورت‏‌های مالی حسابداری از یادداشت‏‌های ضمیمه که به اندازه خود صورت‏‌های مالی اهمیت دارد برخوردارند و شرایط مندرج در قراردادهای رسمی به شمار می‌‏روند.

در زمان ارائه گزارش سالانه عملکرد شرکت در مرحله اول، مطالعه یادداشت‏‌های ضمیمه همراه آن و بررسی و تجزیه تحلیل صورت‏‌های مالی حسابداری کمک ‏کننده است.

نکات مهم و ضروری صورت حساب مالی

تهیه و تنظیم صورتحساب مالی در موسسات باعث شفاف سازی معاملات سازمان می‌شود

نکات مهم در مورد صورت های مالی اساسی که باید بدانید!

تا اینجای مقاله تمام موارد مهم و ضروری صورت حساب مالی را شرح دادیم و اکنون قصد داریم نکات مهمی که باید در خصوص صورت حساب مالی بدانید را به شما بازگو کنیم.

دسته بندی صورت های مالی

صورت‌‏های مالی به چهار دسته اساسی ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت جریان وجه نقد و صورت سود و زیان جامع تقسیم می‏‌شود که توضیحات آن را پیش‌‏تر ذکر کردیم.

پیوست صورت حساب مالی

مواردی مانند یادداشت‏‌های توضیحی، گزارش تحلیلی هیات مدیره و گزارش حسابرسی از جمله پیوست‌‏های صورت حساب مالی محسوب می‌‏شوند که جزئیات دقیق‌‏تر در خصوص نقل و انتقالات مالی و جزئیات ثبت‏‌های اقلام مختلف حسابداری ارائه می‏‌دهند.

یادداشت‏‌های توضیحی، این مورد شامل اطلاعات تکمیلی درباره حسابداری نوشته شده در صورت‏‌های مالی مانند روش حسابداری محاسبه استهلاک دارایی، ریز دارایی‏‌های ثابت، جدول خرید و فروش ریز تعهدات، بدهی شرکت و رویه‌‏های حسابداری می‌‏باشد.

گزارش تحلیلی هیئت مدیره، این سنجش شامل اطلاعات و جزئیات درباره طرح‏‌های پیش روی شرکت درباره درستی صورت‏‌های مالی و مطابقت آن‏‌ها با استاندارد حسابداری است.

حسابرسی اطلاعات و صورت مالی اساسی

مسئولیت‏‌های حسابرسی شامل اظهارنظر صورت‌های مالی یاد شده براساس استانداردهای حسابداری و رهنمود گزارشگری مالی و حسابرسی شرکت‏‌های در حال تصفیه می‏‌باشد، این رهنمود رعایت آیین رفتار حرفه‌‏ای را به گونه‌‏ای که تحریف مهمی در صورت‏‌های مالی وجود نداشته باشد ایجاب می‌‏کند.

حسابرسی شامل روش‏‌هایی برای یافتن شواهدی درباره مبلغ و دیگر اطلاعات افشا شده در صورت‏ های مالی می‌‏باشد، حسابرس روش ‏های حسابرسی را با توجه به خطرهای تحریف با اهمیت ناشی از تقلب یا اشتباه در صورت‌های مالی انتخاب می‏‌کند و برای این خطرها کنترل‌‏های داخلی مربوط به تهیه و ارائه صورت‏‌های مالی و روش‌‏های حسابرسی مناسب شرایط طراحی می‌‏کند.

ارزیابی طراحی این روش‌‏ها برای اثربخشی کنترل‏‌های داخلی شرکت نیست؛ بلکه حسابرسی رویه‏‌های حسابداری استفاده شده و برآوردهای حسابداری انجام شده توسط حسابرس باید مطمئن بوده و شواهد حسابرسی کسب شده برای اظهار نظر درباره صورت‌های مالی کافی و مناسب باشد.

به عنوان ناظر تصفیه مسئولیت دارد که موارد عدم رعایت الزام قانون در اصلاحیه قانون تجارت و مفاد اساسنامه شرکت و سایر موارد لازم را به مجمع عمومی عادی صاحبان سهام گزارش دهد.

تصفیه صورت مالی شامل تهیه صورت‏‌های مالی خالص ارزش دارایی‌‏ها و صورت تغییرات خالص ارزش دارایی‌‏ها برای سال مالی منتهی به تاریخ مورد نظر و یادداشت‏‌های توضیحی در شرکت‌‏های در حال تصفیه با مدیر تصفیه شرکت است.

این مسئولیت شامل طراحی، اعمال و حفظ کنترل‏‌های داخلی مربوط به صورت‏‌های مالی بوده، به گونه‌‏ای که بدون تحریف با اهمیتی ناشی از تقلب یا اشتباه باشند.

نکته مهم

تصفیه شرکت به معنی پایان یافتن یک شرکت و تقسیم دارایی‏‌ها بین شرکا می‏‌باشد که گاهی به انحلال شرکت نیز می‏‌انجامد. انحلال شرکت یا برچیده شدن شرکت بخش نهایی تصفیه شرکت است.

مقایسه حسابداری IFRS با صورت حساب مالی

شباهت‌‏های حسابداری IFRS با صورت‏‌های مالی ایران شامل 3 مورد زیر می‌باشد:

    1.  کاربرد مفاهیم نظری یکسان
    2. بخش‌‏های بدهی- درآمد- هزینه در IFRS و صورت‏‌های مالی ایران به غیر از موارد محدودی مشابه است که در چگونگی شناسایی اقلام دارایی تفاوتی ایجاد نمی‏‌کند.
    3. در استاندارد حسابداری ایران صورت‌های مالی شامل ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت سود و زیان جامع، صورت جریان نقد و یادداشت‏‌های توضیحی وجود دارد، اما در IFRS به غیر از موارد فوق صورت تغییرات حقوق صاحبان سرمایه نیز الزامی است.

تفاوت‌های صورت حساب مالی با حسابداری IFRS شامل موارد زیر می‌باشد:

ردیف تفاوت صورت حساب مالی با حسابداری IFRS
1 در استانداردهای حسابداری IFRS از نام صورت وضعیت مالی و در استانداردهای ایران از نام ترازنامه استفاده می‏‌شود.
2 در استاندارد حسابداری IFRS بدهی‏‌ها و دارایی‌‏های جاری از استانداردهای داخلی گسترده‏‌تر است؛ چون در استاندارد داخلی دارایی جاری تنها در صورتی ثبت می‏‌شود که مدارکی مبنی بر فروش طی یکسال وجود داشته باشد ولی در IFRS اینگونه نیست.
3 در IFRS به صورت عادی اقلام غیر جاری ابتدا گزارش شده، اما در استاندارد مالی ایران ابتدا اقلام جاری گزارش می‏‌شود.
4 در استاندارد داخلی بررسی اولیه بر اساس بهای تمام شده اما در استاندارد IFRS براساس ارزش منصفانه است
5 روش طبقه ‏بندی بدهی جاری و غیرجاری در استاندارد متفاوت است.
6 مطالبات در حسابداری ایران به شکل خالص ارزش بازیافتی اما در حسابداری IFRS مطالبات به شکل بهای تمام شده گزارش می‏‌شود.
7 در استانداردهای داخلی محاسبه کاهش ارزش از مقایسه ارزش دفتری با مبلغ بازیافتی اما در حسابداری IFRS مقایسه مبلغ دفتری با ارزش فعلی جریانات نقدی مورد انتظار انجام می‏‌گیرد.

    نتیجه گیری

    صورت حساب مالی ترازنامه، دارایی‌‏ها و بدهی‏‌ها براساس طبقه ‏بندی دارایی‏‌ها و بدهی‌‏های جاری که تا یک سال آینده به پول نقد تبدیل می‏‌شوند یا باید آن را پرداخت کرد و دارایی‏‌های ثابت و بدهی‏‌های غیرجاری تقسیم می‏‌شوند که شرکت تصمیمی بر نقد کردن آن‏‌ها در کوتاه مدت یا پرداخت بدهی‏‌های غیرجاری طی یک دوره مالی ندارد.

    در مقاله‌ای که خواندید تمام مطالب مهم و ضروری صورت‌های مالی را شرح دادیم و نحوه تهیه و تنظیم آن را نیز بیان کردیم؛ سپاس از این که تا پایان مقاله با ما همراه بودید سوالات خود را در قسمت نظرات برای ما بنویسید به آن‌ها در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.

    آموزش حسابداری 0 تا 100

    دسترسی به مقالات مرتبط:

    Share on facebook
    Share on linkedin
    Share on twitter
    Share on whatsapp
    Share on telegram
    { "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "کاربرد صورت های مالی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "این اسناد برای تصمیمات فعالان اقتصادی بسیار مهم است، تحلیل و بررسی صورت‏‌های مالی به مدیر، سرمایه‌‏گذار و دیگر ذی‏نفعان شرکت کمک می‏‌کند تا با بررسی کامل وضعیت مالی شرکت و مقایسه آن با شرکت‏‌های رقیب و مشابه تصمیم ‏گیری‏‌های بهتری برای سرمایه‏ گذاری‏‌های آینده انجام دهند." } },{ "@type": "Question", "name": "صورت حساب مالی چگونه باعث شفاف سازی اطلاعات می‌شود؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "صورت‏‌های مالی با ذکر جزئیات دقیق و تفکیک داده‌‏های شرکت، موجب شفاف‏ سازی درباره دارایی، میزان استهلاک، انواع هزینه‌‏های جاری و غیر جاری، میزان سود سهامداران به صورت تفکیک شده، زمینه سرمایه‏ گذاری، میزان نقدینگی و تغییرات آن می‌‏باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "بهبود چرخه پرداخت صورت های مالی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "با تعیین میزان پرداخت‌‏ها از جمله پرداخت وام، حقوق کارکنان، سهامداران و مشخص کردن اعداد و بررسی صورت‏‌های مالی انجام می‏‌پذیرد، اگر در پرداخت‏‌ها مشکلی وجود داشته باشد باعث ایجاد مشکل برای کل سیستم مالی شرکت می‏‌گردد، اما با بررسی صورت‏‌های مالی می‌‏توان از این مشکلات جلوگیری کرد." } },{ "@type": "Question", "name": "اجزای اصای صورت حساب های مالی کدامند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "بدهی‏‌ها، دارایی‏‌ها و سرمایه و سهام افراد شرکت سه جزء اصلی در صورت‏‌های مالی اساسی هستند" } },{ "@type": "Question", "name": "صورت حساب سود و زیان چه مواردی را نشان می‌دهد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "صورت حساب مالی سود و زیان میزان درآمد، هزینه‌‏ها، سود یا زیان یک واحد تجاری در یک دوره مشخص را نشان می‏‌دهد، با استفاده از این صورت حساب مالی می‏‌توان تشخیص داد که شرکت در مسیر تجاری سوددهی یا زیان قرار دارد." } }] }
    نرم افزار حسابداری ابری

    تماس

    قیمت

    دمو

    کاتالوگ

    ×

    ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

    تماس با مشاوران تماس با فرداد

    • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
    • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
    • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
    • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.