صدور صورتحساب الکترونیکی

امروزه دولت ها برای تامین بودجه خود از شرکت ها و تولیدی ها و … طبق برنامه مالی کاملا دقیق و محاسبه شده، مالیات دریافت می کنند. دلیل این کار دولت تامین بخشی از هزینه‌ها و … است. از طرفی شرکت‌ها برای کاهش مالیات پرداختی خود اقدامات گوناگونی انجام می دهند که مشمول معافیت‌های مالیاتی شده و مالیات کمتری پرداخت کنند.

با توجه اهمیت بسیار زیاد مالیات برای دولت و شرکت‌های حقوقی، در این مقاله ابتدا به بررسی پرسش کاهش مالیات چیست؟ و سپس معرفی روش هایی برای کاهش مالیات شرکت‌ها و اقدامات و روشهای پرداخت مالیات کمتر به صورت قانونی می پردازم. اگر میخواهید با روشهای پرداخت مالیات کمتر آشنا شوید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

خواندن مقاله کاهش مالیات را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران مالی شرکت ها
حسابداران
دانشجویان رشته حسابداری

کاهش مالیات چیست؟

احتمالا برای شما هم سوال است که اصلا کاهش مالیات چیست؟ در پاسخ به این سوال پر تکرار باید بگوییم که کاهش مالیات همان کاهش نرخ مالیات است. کاهش مالیات توسط دولت اعمال می شود و باعث کاهش درآمد دولت و افزایش درآمد افراد می شود. برای کاهش نرخ مالیات لازم نیست تخلفی انجام دهیم بلکه با رعایت موارد زیر می توانیم از معافیت‌های مالیاتی استفاده کرده و مالیات کمتر پرداخت نماییم.

از مهم ترین روشهای پرداخت مالیات کمتر به صورت قانونی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1. ارائه به موقع اظهارنامه مالیاتی
  2. ارائه اطلاعات مالی به صورت شفاف
  3. پرداخت به موقع مالیات

کاهش مالیات مشاغل سال 1400

مشاغل 3 گروه بر اساس نوع و فعالیت تقسیم می شوند، این سه گروه با نام‌های مشاغل گروه اول، گروه دوم و گروه سوم شناخته می شوند. هر یک از این گروه‌ها باید از جمع سود کسب شده طی سال مالی خود مبلغ معافیت سالانه را کسر نمایند و باقی مانده ضربدر نرخ مالیاتی مشمول می شود. نرخ معافیت‌مالیاتی برای سال 1400، 36 میلیون تومان می باشد.

ارسال صورتحساب سامانه پایانه های فروشگاهی

انواع مالیات و روش های کاهش آن

برای شناختن روشهای پرداخت مالیات کمتر یا کاهش مالیات، ابتدا باید انواع مالیات را بشناسید و سپس بدانید که چه کارهایی می توانید انجام بدهید که مالیات کمتری پرداخت کنید. در ادامه به معرفی انواع مالیات و روش‌های پرداخت کمتر هریک از مالیات ها می پردازیم.

کاهش مالیات پرداختی

بهترین و راحت ترین راه برای کاهش مالیات پرداختی کسب و کارها، پرکردن اظهارنامه مالیاتی در موئد مقرر است. بدین طریق کار مشمول معافیت ها، بخشودگی ها و جوایز خوش حسابی مالیاتی شده و به دنبال آن مبلغ مالیات پرداختی کمتر می شود.

نکته مهم

هر شخص حقیقی فقط می تواند از یک معافیت سالانه استفاده کند.

کاهش مالیات تولید

با مصوبه مجلس، درآمد مشمول مالیات اصناف و واحد‌های تولیدی، از بخشودگی ها، مشوق مالیاتی و معافیت‌های قانونی برخوردارند. همچنین علاوه بر معافیت ‌های فوق از پنج واحد درصد بخشودگی مالیات‌های مستقیم طبق نرخ ماده 105 و131 برخوردارند.

کاهش مالیات اشخاص حقوقی

طبق ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم، اگر اشخاص حقوقی بدهی مالیاتی سال قبل را پراخت نموده و اظهارنامه مالیاتی سال جاری را در مهلت اعلام شده پرداخت کنند، از یک واحد درصد تا 5 پنج واحد درصد از نرخ ها کاسته می شود. همچنین با قوانین ماده 132 می توانند تا 10 سال از معافیت برخوردار شوند.

راهکار کاهش مالیات اشخاص حقوقی

راهکار کاهش مالیات اشخاص حقوقی

کاهش نرخ مالیات بر درآمد

در قانون مالیات های در 5 طبقه از 15 درصد تا 35 درصد تقسیم بندی شده و در قانون جدید به 3 طبقه از 15 درصد تا 25 درصد کاهش پیدا کرده است. برای اشخاص حقیقی مطابق با ماده 131 برای درآمدهای پایین تر از 50 میلیون تومان، بین 50 تا 100 میلیون تومان و بالاتر از 100 میلیون تومان به ترتیب 15، 20 و یا 25% به ترتیب خواهد بود.

کاهش نرخ مالیات شرکت ها

برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی و جلوگیری از تعدیل نیروی کار طبق قانون نرخ مالیات عملکرد سال‌های 97، 98، 99 از حدود 25 درصد به 20 درصد کاهش یافته است.

کاهش نرخ مالیات عملکرد

برای حمایت از تولید و صاحبان مشاغل آسیب دیده از کرونا، درآمد مشمول کمتر از 1 میلیارد ریال همه واحدهای تولیدی در سال 99 معاف از مالیات قانونی و بخشودگی بر مالیات عملکرد 5 واحد درصد شدند. اگر با مالیات عملکرد آشنایی ندارید، پیشنهاد می کنم حتما در وبینار قوانین مالیات عملکرد شرکت کنید.

مزیت کاهش مالیات

کاهش مالیات سبب جلوگیری از فرار مالیاتی و بسیاری از مشکلات دیگر می شود، زیرا برخی کارفرمایان به دلیل مبلغ بالای متعلقه خود اقدام به دور زدن قوانین و فرار مالیاتی می کنند. در حالت کلی مزایای کاهش مالیات و پرداخت مالیات کمتر را می توان در دو مورد زیر خلاصه نمود.

  • کاهش مالیات باعث می شود خوداظهاری خلاف واقع کم شود و درآمد مالیاتی دولت بیشتر شود.
  • یکی دیگر از مزایای کاهش نرخ مالیات، خرسندی مودیان مالیاتی است و پرداخت به موقع مالیات است.

لازم به ذکر است بدانید سازمان امور مالیاتی به تازگی برای جلوگیری از فرار مالیاتی سامانه مودیان مالیاتی را ارائه نموده است که تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول، باید در سامانه مودیان مالیاتی در زمان مشخص شده، ثبت نام انجام داده و صورتحساب های مالیاتی خود را در سامانه مودیان ارسال نمایند.

چگونه مالیات خود را کاهش دهیم؟

  • ارائه درست اسناد و مدارک مربوط به دارایی‌های قابل استهلاک
  • پیگیری قوانین مربوط به معافیت‌های مالیاتی
  • نگهداری کوچکترین فاکتورهای هزینه ها جهت پرداخت مالیات کمتر
  • کمک به مراکز خیریه و موسسات عام المنفعه جهت محاسبه مالیات کمتر پیش از پرداخت
  • اشتراک گذاری دارایی و درآمد با اعضای خانواده برای پرداخت مالیات کمتر و استفاده از مزیت‌های کاهش مالیات
  • استفاده از خانه خود به عنوان دفتر کار باعث پرداخت مالیات کمتر می شود.
  • استفاده از معافیت‌های مالیاتی در زمان مناسب
مزیت کاهش مالیات

محاسبه و بررسی مبالغ مالیات در کاهش مالیات چیست؟

راه های کاهش مالیات

چگونه مالیات کمتری دهیم؟ راهکارهای قانونی کاهش مالیات به شرح زیر است:

  1. در صورت پرداخت به موقع می توانید از تخفیف‌های مالیاتی برخوردار شوید.
  2. در اظهارنامه رقم مالیات سال قبل خود را اعلام کنید.
  3. ارائه اسناد و مدارک دقیق در خصوص هزینه ها و دارایی‌های قابل استهلاک.
  4. قوانین مربوط به معافیت‌های مالیاتی را پیگیری کنید.
  5. کوچکترین فاکتورهای هزینه را نگه دارید. 👈 ماهیت هزینه در حسابداری
  6. به مراکز خیریه و موسسات عام المنفعه کمک کنید.

ارائه اسناد و مدارک مربوط به دارایی های قابل استهلاک

ماشین آلات و ابزارها در طول زمان دچار استهلاک می شوند و ارزش آن‌ها کاهش پیدا می کند. با ارائه مدارک به روز و درست در خصوص استهلاک این وسایل می توانید از تخفیف‌ها و کاهش مالیات پیش از پرداخت استفاده کنید. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری درباره محاسبه استهلاک بدست آورید، حتما مقاله هزینه استهلاک را مطالعه کنید.

پیگیری قوانین مربوط به معافیت های مالیاتی

هر سال ممکن است نرخ مالیات‌ها کاهش یا افزایش داشته باشد و برخی از مشاغل و خدمات ازمالیات معاف باشند. برای اینکه بتوانید از این معافیت‌ها و نرخ‌ها آگاه باشید، حتما قوانین مربوط به معافیت‌های مالیاتی را پیگیری کنید.

نگهداری کوچکترین فاکتورهای هزینه ها

هزینه‌ها هم مانند موارد بالا در تعیین مالیات موثر هستند. برای اینکه مالیات کمتری بدهیم باید کوچکترین فاکتورها از هزینه‌ها را نگهداری کنیم. به عنوان مثال هزینه‌های پارکینگ، هزینه‌های پذیرایی و … که خیلی مبلغ بزرگی نیستند باید نگهداری و ارائه دهید.
در واقع می‌توان گفت استفاده از یک نرم افزار حسابداری نقش بسزایی خواهد داشت. برای اطلاع از قیمت نرم افزار های حسابداری و خرید نرم افزار حسابداری به صفحه قیمت برنامه حسابداری مراجعه نمایید.

کاهش مالیات با نگهداری تمام فاکتورهای هزینه

کاهش مالیات با نگهداری تمام فاکتورهای هزینه

کمک به مراکز خیریه و موسسات عام المنفعه

کمک به مراکز خیریه و موسسات عام المنفعه یکی دیگر از عوامل موثر در تخفیف مالیاتی است. باید تمام مدارک کمک به این موسسات را حفظ کنید تا در زمان لزوم ارائه کنید و کاهش مالیات داشته باشید.

استفاده از خانه خود به عنوان دفتر کار

استفاده از خانه خود به عنوان دفتر کار باعث می شود هزینه‌ها از جمله (گاز، برق، آب) ادغام شود و شما این هزینه‌ها را به عنوان هزینه دفتر کار معرفی کنید و کاهش مالیات داشته باشید. همچنین می توانید از تخفیف کسب و کارهای خانگی استفاده کنید.

نکته: جهت استفاده از معافیت ها و کاهش مالیات حتما باید اظهارنامه مالیاتی را سر موئد مقرر ارائه دهید.

استفاده از معافیت های مالیاتی

برای بهره مندی از معافیت‌های مالیاتی می توانید از شرکت‌های حسابداری مشورت کرده و از تجربه آن‌ها استفاده کنید. همچنین استفاده از نرم افزار حسابداری ابری برای داشتن گزارشات دقیق کمک به سزایی به شما خواهد کرد.                                                  

سقف فاکتور معاف از مالیات چقدر است؟

سقف معافیت‌مالیاتی ماده(84) قانون مالیات‌های مستقیم 480,000,000 ریال تعیین شد و نسبت به مازاد آن  طبق جدول سال 1400 افزایش پیدا می کند. همچنین مالیات مشاغل تا 36 میلیون تومان معاف از مالیات است.

محاسبه سقف معافیت فاکتور در کاهش مالیات

محاسبه مبلغ فاکتورها جهت بررسی معافیت برای کاهش مالیات

نمونه هایی از معافیت های مالیاتی

استفاده از معافیت های مالیاتی سبب کاهش مالیات و پرداخت مالیات کمتر می شود. در این بخش چند مورد از معافیت های مالیاتی موثر در پرداخت مالیات کمتر را معرفی می کنیم.
همچنین می‌توانید برای آموزش نکات مهم و ضروری حسابداری و مالیاتی که هر حسابداری باید آن‌ها را بداند، به دوره های حسابداری مراجعه کرده و در دوره آموزش حسابداری مالیاتی فرداد شرکت کنید.

به عنوان مثال شرکت‌های تعاونی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی روستایی و عشایری، دانش آموزان و … از مالیات معاف هستند. همچنین سرمایه گذاران اگر در مناطق کمتر توسعه یافته سرمایه گذاری کنند، تا 10 سال از پرداخت مالیات معاف هستند.

معافیت طبق ماده 132 قانون مالیات های مستقیم

بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم اشخاص حقوقی غیردولتی که در واحدهای تولیدی و معدنی درآمد دارند و برای آن‌ها از طریق وزارتخانه‌ها پروانه بهره برداری منعقد شده از تاریخ شروع به مدت 5 سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت 10 سال با نرخ صفر مشمول مالیات می شوند.

طبق این قانون درآمدهای خدماتی مراکز گردشگری و اقامتی، بیمارستان‌ها و هتل‌ها از تاریخ شروع به مدت 5 سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت 10 سال با نرخ صفر مشمول مالیات می شوند. لازم به ذکر است که ما قبلا در مقاله قانون مالیات های مستقیم خیلی مفصل درباره این قانون و ماده‌های آن صحبت کرده ایم.

معافیت طبق ماده 139 قانون مالیات های مستقیم

با توجه به ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم، موارد زیر مشمول معافیت بوده و سبب پرداخت مالیات کمتر می شوند:

  1. موقوفات، نذورات و کمک‌ها و هدایا به آستان قدس رضوی، آستان مقدس امام خمینی (ره) و … مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و سایر بقای متبرکه از پرداخت مالیات معاف هستند.
  2. کمک و هدایای به سازمان هلال احمر از پرداخت مالیات معاف هستند.
  3. کمک و هدایا به صندوق بازنشستگی، سازمان خدمات درمانی و بیمه تامین اجتماعی، حق بیمه و حق بازنشستگی سهم کارفرما و کارکنان از مالیات معاف هستند.
  4. کمک‌ها و هدایای غیر نقدی به مدرسه‌های علوم اسلامی از مالیات معاف هستند.
  5. کمک‌ها به نهادهای انقلاب اسلامی از مالیات‌ها معاف هستند. وجوه از طریق فعالیت‌های غیرانتفاعی از راه برگزاری سمینارها، دوره‌های آموزشی و … که براساس اساسنامه است و سازمان امورمالیاتی بردرآمد هزینه‌ها نظارت دارد از پرداخت مالیات معاف است.
  6. درآمد صندوق عمران که مربوط به مصرف عمران است از مالیات معاف هستند.
  7. درآمد موقوفات که به مصرف اداره تبلیغات اسلامی، تحقیقات فرهنگی، علمی، کمک به مستضعفان، سیل، زلزله و از قبیل این‌ها از مالیات معاف هستند.
  8. کمک‌ها به موسسات خیریه و عام المنفعه از مالیات معاف هستند. فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری از پزداخت مالیات معاف هستند.
  9. کمک و عضویت در اعضاء مجامع حرفه ای، احزاب و انجمن و تشکل‌های غیردولتی قسمتی از درآمد آن‌ها کسرشده و به حساب مجامع واریز می شود معاف از مالیات هستند. همچنین موقوفات و کمک به هیات مذهبی مربوط به اقلیت دینی از پرداخت مالیات معاف هستند.

بخشنامه کاهش مالیات

بر اساس بخشنامه ای که در سال 99 تصویب شد، مالیات تولید با کاهش 5 درصدی، از 25 درصد به 20 درصد کاهش پیدا کرد. درخواست کاهش مالیات جهت حمایت از سرمایه گذاران در جهت تولید تصویب شد.

نامه درخواست کاهش مالیات

برای نامه درخواست کاهش مالیات باید اصول نامه نگاری را رعایت کنیم. سپس رئیس سازمان امور مالیاتی را مورد خطاب قرار می دهیم. از ماده‌های قانون جهت بخشودگی استفاده می کنیم و توضیحات کافی را در نامه اضافه می کنیم و قانون کاهش مالیات را حتما بررسی می کنیم.

نامه درخواست کاهش مالیات

ثبت نامه درخواست کاهش مالیات

10 نکته مهم برای پرداخت مالیات کمتر

  • یکی از راه‌های کاهش مالیات تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موئد مقرر است.
  • مالیات سال گذشته را که اعلام شده است، امسال برای اظهار نامه الکترونیکی اعلام کنید.
  • شفافیت در ارائه اطلاعات و تحریر صحیح دفاتر قانونی
  • با پرداخت به موقع تکلیفی مربوط به عملکرد زودتر از سررسید، از جایزه خوش حسابی برخوردار می شوید و کاهش مالیات پرداختی خواهید داشت.
  • هزینه‌ها را با مدارک دقیق ارایه کنید این کار باعث می شود، که شانس پرداخت مالیات کمتری داشته باشید
  • دارایی‌های قابل استهلاک را به صورت صحیح ارائه کنید.
  • فصل هفتم قانون م.م که درباره تشویقات و جرایم است را مطالعه کنید.
  • به 1 درصد و چند درصد‌ها اهمیت دهید زیرا این اعداد در چندسال اعداد قابل توجهی خواهند شد.
  • حتما دارایی‌های خود را بین خانواده تقسیم کنید.
  • تنظیم صحیح و دقیق اسناد طبق استاندارد ها و بخشنامه ها و دستورالعمل ها       

کاهش مالیات واحدهای تولیدی و اصناف در سال 1400

براساس بخشنامه و برای حمایت از تولید و اصناف این واحدها تا سقف 100 میلیون تومان از مالیات معاف هستند. همچنین علاوه بر معافیت های قانونی و بخشودگی و مشوق‌های مالیاتی با توجه به 131 قانون و نرخ ماده 105 از پنج واحد درصد بخشودگی برخوردار می شوند.

نتیجه گیری

برای اینکه دچار جرایم مالیاتی نشوید حتما مالیات و اظهارنامه مالیاتی خود را به موقع تسلیم کنید. با انجام این کار هم از بخشودگی‌ها و معافیت های مالیاتی استفاده می کنید و هم جایزه خوش حسابی به شما تعلق می گیرد و شما از پرداخت مالیات ها با مبلغ بالا مصون می شوید. با پرداخت مالیات شما علاوه بر کمک به دولت در تامین بودجه خود به آبادانی و پیشرفت کشور خود کمک می کنید.

حتما جهت استفاده از معافیت های مالیاتی با حسابداران نخبه مشورت کنید و سطح اطلاعات خود را افزایش دهید. دراین مقاله توانستیم به انواع راه‌های کاهش مالیات جهت پرداخت مالیات کمتر را شرح دهیم. چنانچه سوالی دراین زمینه داشتید از طریق ثبت دیدگاه خود با تیم تحریریه فرداد در ارتباط باشید.

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.