صدور صورتحساب الکترونیکی

قوانین مالیات شرکت های غیر فعال بستگی به ارائه به موقع نامه عدم فعالیت شرکت، اظهارنامه مالیاتی و دفاتر قانونی مربوطه به اداره دارایی و امور مالیاتی دارد. اگر شرکت فعالیت نداشته باشد باید مراتب امر را به حوزه مالیاتی مربوطه اعلام کند تا شامل گروه های معاف از مالیات شود. در غیر این صورت مشمول جریمه خواهد بود.

در این مقاله سعی داریم در مورد مالیات شرکت های غیر فعال صحبت کنیم. نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت و مدارک لازم برای اعلام عدم فعالیت را توضیح دهیم. تکالیف مالیاتی مدیران شرکت های غیر فعال را شرح دهیم و به ذکر نکات مهم در زمینه مالیات شرکت های غیرفعال بپردازیم.

خواندن مقاله مالیات شرکت های غیر فعال را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران شرکت های غیر فعال
مدیران مالی شرکت‌ها

شرکت غیر فعال چیست؟

منظور از شرکت غیر فعال، شرکتی است که به ثبت قانونی رسیده اما هیچ فعالیت اقتصادی و تجاری ندارد. در واقع گردش مالی شرکت های غیر فعال صفر است. به بیان دیگر از دیدگاه قانونی، شرکت غیر فعال شرکتی است که در طول سال هیچ‌گونه تبادلات مالی انجام نداده است.

اگر شرکت شما جزء شرکت‌های غیر فعال نیست اما به دنبال راهکاری برای پرداخت مالیات کمتر هستید، حتما مقاله کاهش مالیات را مطالعه کنید.

منظور از عدم فعالیت شرکت چیست؟

اما منظور از شرکت غیر فعال مالیاتی چیست؟ از دیدگاه قانون مالیات، شرکتی که هیچ‌گونه فعالیت مالی و سندی دال بر فعالیت طی یک دوره مالی مشخص نداشته است، شرکت غیر فعال است.

عدم فعالیت شرکت به دو طریق رخ می دهد:

  • غیر فعال بودن به صورت مکتوب و اثبات مالیاتی شرکت های غیر فعال به اداره امور مالیاتی مربوطه
  • عدم فعالیت پس از ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها

منظور از عدم فعالیت شرکت این است که هیچ یک از اسناد و مدارک مبتنی بر فعالیت شرکت وجود نداشته باشد. به طور مثال:

  • فاکتور یا صورت‌حساب صادره از طرف شرکت به عنوان خریدار یا فروشنده موجود نباشد.
  • کارکرد حساب بانکی و گردش مالی شرکت، در دوره مربوطه صفر باشد.
  • دفاتر حسابداری شرکت و نرم افزار حسابداری شرکتی، فاقد هرگونه اطلاعات اعم از مبالغ حقوق، اجاره، خرید و فروش و … باشد.
  • هیچ کد بیمه و لیست پرداخت بیمه ای از طرف شرکت صادر نشده باشد.
  • از طرف شرکت ها یا کارفرمایان، هیچ صورت وضعیتی به طرفیت شرکت صادر نشده باشد.
  • هیچ اسنادی دال بر استخدام افراد یا پرداخت دستمزد از طرف شرکت موجود نباشد.
  • سرمایه گذاری در هیچ پروژه ای از طرف شرکت انجام نشده باشد.
  • هیچ‌گونه تسهیلات بانکی اعم از وام و … از طرف شرکت گرفته نشده باشد.
  • هیچ سندی از انعقاد قرارداد مشارکت مربوط به شرکت وجود نداشته باشد.

ارسال صورتحساب سامانه پایانه های فروشگاهی

اعلام عدم فعالیت شرکت چگونه است؟

گفتیم که منظور از شرکت های غیر فعال، شرکت هایی هستند که در یک دوره مشخص هیچ‌گونه فعالیت مالی نداشته باشند. اما نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت چگونه است؟

وقتی که یک شرکت به ثبت می‌رسد یعنی مشخصات صاحبان آن، به اداره دارایی گزارش می شود. اگر شرکت به هر دلیلی فعالیت نکند باید مراتب امر را طبق قانون مالیات‌های مستقیم رعایت کند تا مشمول جریمه مالیات شرکت های غیرفعال نشود.

طبق ماده148  قوانین مالیات شرکت های غیر فعال موظفند از زمان ثبت شرکت تا زمانی که فعالیتی نداشته اند مراتب را طی نامه ای کتبی با مهر و امضا در سربرگ شرکت به واحد مالیاتی تحویل دهند. لازم به ذکر است که اداره ثبت، وظیفه ارائه فهرست کامل شرکت های ثبتی به همراه مشخصات کامل اشخاص حقیقی و حقوقی را دارد.

نکته: نامه عدم فعالیت باید در ابتدای چهار ماه سال مالی ارائه شود و در صورت عدم ارائه در موعد مقرر مشمول جرایم سامانه مودیان خواهد شد.

اعلام عدم فعالیت شرکت منوط به رعایت موارد زیر است:

  • ارائه اظهارنامه عدم فعالیت اشخاص حقوقی، اظهارنامه عدم فعالیت اشخاص حقیقی و سایر دفاتر مالی برای تأیید عدم فعالیت لازم است.
  • پلمپ دفاتر قانونی و سایر اسناد حسابداری حتی در صورت عدم فعالیت شرکت، امری ضروری است. جهت اطلاعات بیشتر در حوزه پلمپ دفاتر قانونی به مقاله استعلام شماره پلمپ دفاتر قانونی مراجعه نماید.
  • ارائه سند کارکرد حساب بانکی که نشان دهد حساب بانکی شرکت غیر فعال بوده است ضروری است.

شرکت‌های ثبت‌شده بدون فعالیت چه اقداماتی باید انجام دهند؟

هر شرکتی، چه فعال باشد چه نباشد به دلیل اینکه در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است باید قوانین را رعایت کند؛ بنابراین شرکت های غیر فعال نیز باید اقدامات لازم برای اعلام وضعیت خود را انجام دهند تا با آن ها طبق قوانین مالیات شرکت های غیر فعال برخورد شود. توصیه می‌شود مقاله قانون پایانه های فروشگاهی را مطالعه نمایید.

آموزشگاه حسابداری فرداد

تکالیف مالیاتی مدیران شرکت های غیر فعال طبق موارد زیر است:

  • ارائه اظهارنامه مالیاتی برای اعلام عدم فعالیت شرکت غیرفعال، ارائه اظهارنامه ارزش افزوده به صورت صفر در موعد مقرر و ارائه دفاتر قانونی
  • ارائه نامه عدم فعالیت شرکت‌ های غیر فعال که در سربرگ رسمی شرکت با مهر و امضا باشد. دقت کنید که طبق قوانین مالیات شرکت های غیر فعال نامه عدم فعالیت در صورت تشکیل پرونده مالیاتی تنظیم خواهد شد.
  • عدم خرید و فروش توسط اعضای شرکت در دوران عدم فعالیت، حتی خریدهای شخصی. دقت کنید که هرگونه فاکتور خرید و فروش جعلی با توجه به مدارک ارائه شده به اداره مالیات برای اعلام عدم فعالیت، مشمول جریمه مالیاتی است.
  • اعلام عدم فعالیت در هر سال مالی باید تکرار شود. یعنی یکبار اعلام کردن عدم فعالیت شرکت، برای کل دوران فعالیت شرکت کافی نیست.
  • عدم فعالیت شرکت مربوط به سال مالی قبل می شود و نباید برای سال مالی بعد اعلام گردد. همچنین اگر زمان زیادی از عدم فعالیت شرکت های غیر فعال گذشته باشد آن شرکت منحل خواهد شد.
  • اگر در اساسنامه شرکت، آورده نقدی وجود دارد باید در اظهارنامه عملکرد و حساب بانکی شرکت نشان داده شود.

مالیات شرکت غیر فعال چیست؟

اما منظور از مالیات شرکت غیر فعال چیست؟ سازمان امور مالیاتی با همه شرکت ها طبق قوانین مالیاتی برخورد می کند. بنابراین هر شرکت ثبتی، اگر اقدام به فعالیت نکند هم مشمول قوانین مالیاتی است.

وضعیت مالیاتی شرکت های غیر فعال به این صورت است که اگر شرکت ها طبق قوانین مالیات شرکت های غیر فعال پیش بروند به آن ها هیچ‌گونه مالیاتی تعلق نمی گیرد.

مالیات شرکت‌هایی که فعالیت ندارند چگونه محاسبه می‌شود؟

هر شرکتی به دلیل اینکه با هدف فعالیت تجاری آغاز به کار کرده است و پس از ثبت کد اقتصادی گرفته است مشمول پرداخت مالیات خواهد بود. در این شرایط، اگر شرکتی فعالیت نداشته باشد نیز باید طبق قوانین مالیات شرکت های غیر فعال رفتار کند.

نکته مهم

شرکت هایی که تازه تاسیس شده اند دو ماه فرصت تشکیل پرونده دارایی و اخذ کد اقتصادی دارند. در غیر اینصورت مشمول جرایم مالیاتی می شوند.

در اینجا ذکر این نکته الزامی است که برخی شرکت ها تصور می کنند، که اگر در اداره دارایی تشکیل پرونده ندهند مشمول مالیات نمی شوند درصورتی‌که این تصور اشتباه است. چون اداره ثبت شرکت ها طبق قانون مالیات های مستقیم در پایان هر ماه تمام اطلاعات شرکت ها و مؤسسات ثبتی را به اداره مالیات اطلاع می دهد. این مطلب نیز در کنار کار با نرم افزار حسابداری مدام در دوره های حسابداری فرداد تذکر داده می‌شود.

بنابراین ارائه اظهارنامه عدم فعالیت شرکت از دید قانون مالیات، الزامی است و گرنه شرکت علاوه بر پرداخت مالیات مشمول جریمه مالیاتی نیز خواهد شد.

اگر شرکت به هر دلیلی قادر به فعالیت نیست هرچه سریع‌تر مراتب را به اداره دارایی و مالیات گزارش دهید. چون مالیات بر اساس میزان سود و زیان، درآمد و تراکنش های مالی شرکت محاسبه می شود و مالیات شرکت‌هایی که فعالیت ندارند در واقع صفر است. بنابراین نگران تشکیل پرونده در اداره دارایی نباشید.

تکالیف مالیاتی مدیران شرکت غیرفعال

به طور خلاصه تکالیف مالیاتی مدیران شرکت غیر فعال عبارتند از:

  • اعلام کتبی عدم فعالیت شرکت که به اثبات اداره دارایی و مالیاتی مربوطه برسد.
  • پلمپ دفاتر قانونی
  • ارائه اظهارنامه مالیاتی مبنی بر عدم فعالیت شرکت
  • ثبت هر گونه تغییر در شرکت غیر فعال بر اساس تبصره 4 ماده 186 قانون مالیات های مستقیم، که منوط به اخذ مفاصا حساب مالیاتی از اداره مالیات است.
  • اگر شرکت اقدام به فعالیت کند، مدیران شرکت موظف به اعلام کتبی به اداره امور مالیاتی در خصوص شروع مجدد فعالیت شرکت هستند.
تکالیف مدیران در مالیات شرکت های غیر فعال

تکالیف مالیاتی مدیران شرکت های غیر فعال

اظهارنامه شرکت غیر فعال

برای اینکه طبق قوانین مالیات شرکت های غیر فعال، این شرکت ها مشمول مالیات نشوند باید اظهارنامه مبنی بر عدم فعالیت خود را ارائه دهند. متن اظهارنامه مالیاتی عدم فعالیت، بر اساس حقیقی یا حقوقی بودن اشخاص متفاوت است. در این بخش نمونه اظهارنامه مالیاتی برای اعلام عدم فعالیت شرکت غیرفعال ارائه می کنیم.

نمونه اظهارنامه مالیاتی برای اعلام عدم فعالیت (اشخاص حقوقی)

نمونه اظهارنامه مالیاتی برای اعلام عدم فعالیت اشخاص حقوقی طبق تصویر زیر است.

نمونه اظهارنامه مالیاتی در مالیات شرکت های غیر فعال

نمونه اظهارنامه مالیاتی برای اعلام عدم فعالیت اشخاص حقوقی

نمونه اظهارنامه مالیاتی برای اعلام عدم فعالیت (اشخاص حقیقی)

نمونه اظهارنامه مالیاتی برای اعلام عدم فعالیت اشخاص حقیقی طبق تصویر زیر است.

نمونه اظهارنامه اشخاص حقیقی در مالیات شرکت های غیر فعال

نمونه اظهارنامه مالیاتی برای اعلام عدم فعالیت اشخاص حقیقی

نکات مهم مالیات شرکت های غیر فعال

در این بخش به ذکر نکات مهم مالیات شرکت های غیر فعال می پردازیم.

پرداخت مالیات شرکت غیر فعال

طبق قوانین مالیات شرکت های غیر فعال در صورتی که شرکت غیر فعال، عدم فعالیت خود را با اعلام کتبی به اطلاع اداره دارایی و امور مالیاتی برساند، هیچ گونه مالیاتی برای آن در نظر گرفته نمی شود. چون مالیات، بر اساس درآمد، تراکنش مالی و سود و زیان شرکت ها در نظر گرفته شده است و شرکتی که فعالیت مالی ندارد مشمول پرداخت مالیات نخواهد بود.

لازم به ذکر است برای بهره‌مندی از عدم پرداخت مالیات شرکت غیر فعال، ارائه اظهارنامه مالیاتی و اظهارنامه ارزش افزوده به‌صورت سفید به اداره مالیات الزامی است. عدم ارائه به معنی کتمان فعالیت مالی است که مشمول جریمه مالیاتی می‌شود.

عواقب اعلام نکردن عدم فعالیت چیست؟

عواقب اعلام نکردن عدم فعالیت شرکت، جریمه علی الراس شدن مالیات است. یعنی اگر افراد در چهارماه اول سال مالی، عدم فعالیت شرکت را اعلام نکنند و دفاتر قانونی و اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه ندهند مشمول جریمه علی الراس مالیات شرکت های غیر فعال می شوند.

لازم به ذکر است که مالیات به سود سالیانه خرید و فروش یا بهره وری مالی سالانه تعلق می گیرد و اگر فعالیت مالی شرکت کم باشد، مالیات تعلق گرفته به آن شرکت نیز کم است. بنابراین نباید از ارائه اظهارنامه ها و دفاتر قانونی به اداره مالیات ترسید. فقط در صورتی که اشخاص، عدم فعالیت شرکت و یا انحلال آن را در موعد مقرر اعلام نکنند؛ یا دفاتر قانونی و اسناد حسابداری را تحویل ندهند مشمول جریمه مالیات شرکت های غیر فعال خواهند شد. اگر علاقمند هستید اطلاعات بیشتری در حوزه اسناد حسابداری داشته باشید به مقاله سند حسابداری مراجعه نمایید.

انحلال شرکت غیر فعال به چه صورت است؟

تصمیم انحلال شرکت غیر فعال ممکن است به دلایل مختلفی باشد از جمله:

  • غیرممکن بودن ادامه فعالیت شرکت
  • پایان زمان حیات شرکت
  • فعالیت نکردن به مدت طولانی
  • عدم تصدی‌گری سمت مدیرعامل یا سایر سمت‌ها
  • تصمیم مجمع‌عمومی فوق‌العاده شرکت مبنی‌بر انحلال
  • و …
انحلال شرکت در مالیات شرکت های غیر فعال

تصمیم انحلال شرکت غیر فعال ممکن است به دلایل مختلفی باشد

اما قبل از تصمیم به انحلال شرکت توسط مجمع‌عمومی، باید شرکا و اعضای هیات مدیره، کلیه بدهی ها و دارایی های شرکت را لیست کرده، دیون را پرداخت و مابقی اموال را بین شرکا و سهامداران تقسیم کنند. این لیست در روز مجمع در اختیار اعضا قرار خواهد گرفت.

توجه داشته باشید که عدم ارائه اظهارنامه انحلال شرکت به صورت درست باعث می شود که یک تا دو درصد سرمایه پرداختی شرکت در تاریخ انحلال، صرف جریمه مالیاتی شود. مسئولیت این جریمه نیز به عهده کلیه شرکا و سهامداران شرکت است.

نمونه اظهارنامه انحلال شرکت در تصویر زیر آمده است.

نمونه اظهارنامه انحلال در مالیات شرکت های غیر فعال

نمونه اظهارنامه انحلال شرکت

مدارکی که باید برای انحلال شرکت به سازمان امور مالیاتی ارائه شود شامل:

  • لیست بدهی ها و دارایی های اشخاص حقوقی
  • اظهارنامه انحلال شرکت که مربوط به آخرین سال فعالیت شرکت است و باید توسط مدیران تصفیه تهیه شود.
  • اعلام و ارائه اظهارنامه مبنی بر عدم فعالیت شرکت

آیا عدم اعلام شروع فعالیت به اداره امور مالیاتی مشمول جریمه است؟

طبق تبصره 3 ماده 177  باید ظرف مدت چهارماه از تاریخ شروع فعالیت شرکت، مراتب امر به اداره مالیات ارائه اعلام شود. برای جلوگیری از جرایم مالیاتی، باید اظهارنامه شروع فعالیت به اداره مالیات ارائه شود. اگر این درخواست خارج از موعد مقرر باشد، مالیات ماه‌های اعلام‌نشده برای شرکت محاسبه می‌شود.

لازم به ذکر است که اگر شرکت ثبتی به هر دلیلی گردش مالی نداشته باشد غیر فعال بوده و باید انحلال خود را ثبت کند. انحلال یا غیر فعال بودن شرکت، حتما باید به موقع به اطلاع اداره مالیات برسد تا شرکت از پرداخت مالیات در امان باشد.

انحلال بزنیم یا عدم فعالیت؟

در جواب این سؤال که انحلال بزنیم یا عدم فعالیت؟ باید گفت که انحلال به معنی پایان حیات شرکت است. بنابراین اگر قصد دارید روزی دوباره فعالیت شرکت را آغاز کنید، بهتر این است که شرکت را بدون فعالیت بگذارید و آن را منحل نکنید. به یاد داشته باشید که اگر کلیه موارد قانونی رعایت شود، هیچ گونه دردسر و جریمه ای مشمول شرکت نخواهد شد.

شرکت های غیر فعال باید چه مورادی را رعایت کنند؟

در این بخش خواهیم گفت که شرکت های غیر فعال باید چه مواردی را برای اثبات عدم فعالیت خود رعایت کنند.

  • نباید هیچ گونه تراکنش مالی به نام صاحبان شرکت ثبت شود. یعنی گردش مالی شرکت صفر باشد.
  • تشکیل پرونده عدم فعالیت، باید در اداره مالیاتی مربوط به حوزه شرکت باشد.
  • اعلام عدم فعالیت باید کتباً (با ذکر کامل مشخصات شامل نام شرکت، شماره ثبت، کلاسه پرونده، تاریخ عدم فعالیت و …) همراه با مهر و امضا بوده و در موعد مقرر به اداره مالیات مربوطه تحویل گردد.
  • پلمپ دفاتر قانونی، اظهارنامه مالیاتی و اظهارنامه ارزش افزوده به‌صورت کاملا سفید به سازمان امور مالیاتی ارائه شود.
  • فاکتور خرید و فروشی در تاریخ عدم فعالیت به نام شرکت یا صاحبان شرکت صادر نشده باشد.
  • تجهیزات، ماشین آلات و وسایل خریداری شده برای شرکت، جز سرمایه‌گذاری و فعالیت شرکت محسوب و مشمول مالیات است.
  • کد اقتصادی شرکت باید تعیین شده باشد تا با کد اقتصادی حوزه مالیاتی مشخص شود و تمام اسناد به همان حوزه مالیاتی ارسال شود.
  • اعلام عدم فعالیت توسط مدیر عامل شرکت باید در پایان سال مالی به اطلاع اداره مالیات برسد.
  • اعلام عدم فعالیت در سال جاری به معنی عدم فعالیت در سال‌های آینده نیست. پس اعلام عدم فعالیت در هرسال ضروری است.
  • تمام مراحل اعلام عدم فعالیت شرکت اشخاص حقیقی و حقوقی با هم یکی است. این مراحل شامل تشکیل پرونده مالیاتی، تعیین حوزه مالیاتی، ارائه نامه کتبی عدم فعالیت، تسلیم اظهارنامه مالیاتی و اظهارنامه ارزش افزوده است.
  • در صورت تصمیم به انحلال شرکت، این موضوع باید به‌صورت رسمی به اطلاع مراجع ذی‌ربط رسیده باشد.

نامه عدم فعالیت شرکت را چگونه بنویسیم؟

قبل از تنظیم نامه عدم فعالیت شرکت این نکته را بدانید که باید در مهلت قانونی چهارماه ابتدای سال، درخواست خود را تحویل دهید. اگر این درخواست خارج از این مهلت داده شود، مالیات ماه‌های اعلام‌نشده برای شرکت محاسبه می‌شود. در تصویر زیر می‌توانید نمونه نامه عدم فعالیت شرکت را مشاهده کنید.

نمونه نامه عدم فعالیت شرکت

نمونه نامه عدم فعالیت شرکت

نتیجه گیری

طبق قوانین مالیات شرکت های غیر فعال، باید اعلام عدم فعالیت به‌صورت کتبی و رسمی به اداره امورم مالیاتی مربوطه تحویل داده شود. ارائه اظهارنامه مالیاتی عدم فعالیت، دفاتر قانونی پلمپ و حساب بانکی راکد در دوره عدم فعالیت نیز الزامی است. جریمه اعلام نکردن عدم فعالیت شرکت، علی الراس شدن مالیات خواهد بود.

در این مقاله کلیه مفاهیم مربوط به مالیات شرکت های غیر فعال را توضیح دادیم. مراحل و مدارک لازم جهت اعلام عدم فعالیت شرکت را شرح دادیم. جریمه‌های در نظر گرفته شده برای عدم اعلام غیر فعال بودن شرکت را توضیح دادیم و به ذکر نکات مهم در زمینه مالیات شرکت های غیر فعال پرداختیم. در پایان هرگونه نظری دارید در قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید.

آموزش حسابداری حقوق و دستمزد

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "شرکت غیر فعال چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "منظور از شرکت غیر فعال، شرکتی است که به ثبت قانونی رسیده اما هیچ فعالیت اقتصادی و تجاری ندارد. در واقع گردش مالی شرکت های غیر فعال صفر است. به بیان دیگر از دیدگاه قانونی، شرکت غیر فعال شرکتی است که در طول سال هیچ‌گونه تبادلات مالی انجام نداده است." } },{ "@type": "Question", "name": "مالیات شرکت غیر فعال چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "وضعیت مالیاتی شرکت های غیر فعال به این صورت است که اگر شرکت ها طبق قوانین مالیات شرکت های غیر فعال پیش بروند به آن ها هیچ‌گونه مالیاتی تعلق نمی گیرد." } },{ "@type": "Question", "name": "عواقب اعلام نکردن عدم فعالیت چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "عواقب اعلام نکردن عدم فعالیت شرکت، جریمه علی الراس شدن مالیات است. یعنی اگر افراد در چهارماه اول سال مالی، عدم فعالیت شرکت را اعلام نکنند و دفاتر قانونی و اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه ندهند مشمول جریمه علی الراس مالیات شرکت های غیر فعال می شوند." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.